Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye tid bruker du på barnebarn i hverdagen?  Jeg har ikke barnebarn så vet ikke hva som er vanlig.  Min søster har 3 barnebarn som hun bruker nesten all sin fritid på. Hun har ei datter som er gift og har 3 barn mellom 8 og 13. Min søster er snart 60 år og hjelper de med alt. Hun jobber 100% og er innom de nesten hver dag etter jobb. Lager middag, baker og vasker. Er med på fotballkamper og håndballkamper. 

Vi er nesten naboer og går tur hver søndag formiddag. Hun snakker mye om hva hun må gjøre hjemme, men hun rekker ikke det. De siste ukene har jeg dratt på jobb tidlig og kommet hjem på kvelden sier hun. 

Kanskje jeg synes det er rart siden jeg ikke har barnebarn ennå. Men trodde at man kunne bruke mer tid på seg selv når barna blir voksne og får egne familier 

Anonymkode: f0580...3ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har heller ikke barnebarn, men om jeg hadde hatt, hadde jeg ikke brukt tida på husarbeid hos en voksen datter. Noe samvær selvsagt, men ikke jobbing. Nå tenker jeg at søstera di har skjemt dem bort, blir tatt som en selvfølge og kanskje egentlig lite verdsatt. Hvis hun går lei eller blir sliten kan det bli vanskelig å sette grenser. Hva synes mannen om å ha svigermor i hus til alle tider? De fleste ville vel synes det går utover privatlivet. 
Selv synes hun vel det er fint å være til nytte, men jeg undrer meg over at hun ikke har mer egennyttige sysler. De fleste synes vel det er deilig når barna er flyttet hjemmefra og kan disponere fritiden fritt, men her virker det som hun har flyttet etter. Kanskje hjalp hun dem i en kritisk småbarnsperiode og bare har fortsatt?

Hun har heller ingen garanti for at hun selv får hjelp hvis hun trenger det senere i livet, det er dessverre ikke slik det virker.

For meg framstår det som merkelig at noen synes det er gøy med husarbeid og barnepass hele livet.

Anonymkode: e4c01...b2a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men trodde at man kunne bruke mer tid på seg selv når barna blir voksne og får egne familier 

Ja, det trodde jeg også. 

Men det blir hva man gjør det til. Søstern din må jo si ifra om hun ikke orker å være der så mye for datteren og barnebarna. Hun må sette ned foten og si at fra nå får de kjøpe seg hushjelp, og at hun vil være der for barnebarna men ikke husarbeidet. 

Det virker som det er søsteren din som har sydd puter under armene på datteren sin og familien, så hun må jo bare si ifra at hun ikke orker mer og vil ha mer fritid for seg selv. 

Anonymkode: e7ffa...05d

• Liker 1
Skrevet

Synes virkelig datter og svigersønn at det er ok at hun er der så mye. Sikkert fint å slippe husarbeid, men jeg hadde blitt gal om mamma og/eller svigermor hadde kommet innom nesten hver dag.

Hva som er normalt, vet jeg ikke, men dette høres ut til å være langt mer enn gjennomsnittet.

Anonymkode: a5b0e...d24

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har heller ikke barnebarn, men om jeg hadde hatt, hadde jeg ikke brukt tida på husarbeid hos en voksen datter. Noe samvær selvsagt, men ikke jobbing. Nå tenker jeg at søstera di har skjemt dem bort, blir tatt som en selvfølge og kanskje egentlig lite verdsatt. Hvis hun går lei eller blir sliten kan det bli vanskelig å sette grenser. Hva synes mannen om å ha svigermor i hus til alle tider? De fleste ville vel synes det går utover privatlivet. 
Selv synes hun vel det er fint å være til nytte, men jeg undrer meg over at hun ikke har mer egennyttige sysler. De fleste synes vel det er deilig når barna er flyttet hjemmefra og kan disponere fritiden fritt, men her virker det som hun har flyttet etter. Kanskje hjalp hun dem i en kritisk småbarnsperiode og bare har fortsatt?

Hun har heller ingen garanti for at hun selv får hjelp hvis hun trenger det senere i livet, det er dessverre ikke slik det virker.

For meg framstår det som merkelig at noen synes det er gøy med husarbeid og barnepass hele livet.

Anonymkode: e4c01...b2a

Høres ut som om at både hun og datter synes det er greit. Men hun sier at hun er sliten, så er rart at datteren ikke tar hensyn til det 

Skrevet

Her er det samvær i form av en kaffekopp ca en gang i måneden. Med medfølgende kritikk av at hus og hjem er rotete.  Aldri barnepass. Spurte om en times hjelp her en dag, da måtte bestemor jobbe i hagen, så det gikk ikke. 

En mellomting hadde kanskje vært hyggelig.

Anonymkode: 0dd85...880

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Her er det samvær i form av en kaffekopp ca en gang i måneden. Med medfølgende kritikk av at hus og hjem er rotete.  Aldri barnepass. Spurte om en times hjelp her en dag, da måtte bestemor jobbe i hagen, så det gikk ikke. 

En mellomting hadde kanskje vært hyggelig.

Anonymkode: 0dd85...880

Så trist ❤

Bør finnes noe i mellom der ja 

• Hjerte 2
Skrevet

Som så mange andre, så har jeg barnebarn på andre siden av landet. Ses ca 4 ganger i året, en ukes tid om gangen. Da er vi sammen hele dagen. Skulle gjerne ha hatt henne næmere, men om et par år kan hun reise alene hit med fly. Ville aldri ha gjort husarbeid hjemme hos voksne barn. Det slipper de å gjøre når de er her på besøk også.

Anonymkode: e1ee7...053

Skrevet

Hvor mye og hvilken natur kontakt med barn og barnebarn man har, er helt opp til hver enkelt. Kanskje søsteren din trives med å ha det sånn? Kanskje barnet hennes trenger det?

Jeg har småbarn.

Svigers bor langt unna, så de besøker vi en gang i året, og ellers snakker ungene litt med dem på facetime en gang i uken eller så. 

Foreldrene mine for ti minutters kjøring unna. Vi besøker dem 2-3 søndager i mnd, når de ikke er på hytten. Ellers har de hatt ungene på overnatting kanskje 3-4 ganger i året, og passet dem på planleggingsdager noen ganger. 

Vi har ikke behov for hjelp til husarbeid og hage - vi klarer oss, selv om det er tungt, og det ville ikke ramle meg inn å spørre om hjelp når vi strengt tatt ikke trenger det, bare synes det er kjedelig og slitsomt.

Så har jeg en venninne som sliter med kronisk sykdom, i tillegg til at de har en del utfordringer med turnuser som skal gå opp i heimen. De får MYE hjelp fra besteforeldre i form av at de henter/leverer i bhg når begge foreldrene har vakt, lager middag til ungene, legger dem, og generelt passer mye. De elsker det, sier de selv, og maser om å få være med på juleverksteder og påskefrokoster og alt mulig annet. 

Anonymkode: 5f460...ceb

Skrevet

Det det hørtes ikke hverken sunt eller normalt ut.

Hun høres jo mer ut som hushjelp for datteren, enn at hun tilbringer tid med barnebarn?

Er dette noe datteren forventer, eller oppgaver hun har lagt på seg selv…?

Sånn i fasen når en har nyfødt og baby kanskje, spesielt om en har krevende kolikkbaby f.eks, er det jo fint med litt hjelp i huset og noen som er der litt ekstra for eldre søsken.

Så store barn som dette derimot….?

Såfremst bakingen og middagslagingen ikke er en aktivitet hun gjør sammen med barnebarn da?

Uansett ikke naturlig nesten hver dag. Hun blir jo eldre hun også. Håper hun får hjelp tilbake i gjengjeld etterhvert?

Vi har bare ett barn, og besteforeldre på morssiden hentet i barnehagen en dag i uken. Det var veldig fint, så fikk vi gjort unna husarbeid, handlet, sove ut alt ettersom.

Nå som hn er stor skolegutt, i alder som ungene i historien her, så er det mer sporadisk hvor ofte vi treffes. Noen ganger et par ganger i uka, om det er noe ekstra. Andre ganger kan det gå 1-2-3 uker mellom.

Men - min mor gjør absolutt ikke husarbeid her! Kommer de hit, eller henter barnebarnet, er det for å gjøre noe hyggelig sammen med hn.

Anonymkode: 91033...d46

Skrevet

Antar dette er noe hun selv syns er hyggelig? Jeg som mor til et lite barn forventer på ingen måte at mine foreldre kan stille opp hver dag - langt ifra faktisk. Alle lever jo sine egne liv også. Har ikke inntrykk av at dette er vanlig. Men folk er nå forskjellige. 

Anonymkode: 3e0d6...bf6

Skrevet

Høres veldig koselig og hjelpsom ut hu søstra di. Så lenge hun vil ha det sånn selv, så er det jo kjempebra. Kanskje hun snakker om det hun skulle gjort hjemme, men som hun ikke rekker, fordi hun liker å framstå som en som hjelper til? og en som har det travelt? 

Anonymkode: dc719...c0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...