Gå til innhold

Juleavslutning på jobb - jeg veier for mye til å delta på planlagt aktivitet-hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har selv sittet i «sosialkomiteen» og hatt ansvar for å planlegge aktiviteter. Jeg har gjort mitt aller beste for å begrense aktivitetene til noe alle faktisk kan og vil være med på. Problemet er bare at de som deltar i slike komiteer ofte er veldig ekstroverte og veldig sosiale, og ofte veldig populære. Helt teit å skrive dette om voksne folk på en arbeidsplass, men sånn opplevdes det. 

Det var NULL forståelse for at enkelte aktiviteter ikke funket for alle, at ikke ALLE syns det er gøy å stadig skulle «utfordre seg selv», «gå ut av komfortsonen», «tørre å drite seg litt ut». 

Hvorfor i all verdens navn og rike har de lagt opp til aktiviteter til vektbegrensning???? Ikke for det, dette er noe de kunne funnet på der jeg jobber og. Alle liker vel fysisk aktivitet??? 

Og bare som et apropos… Det ene året (ja jeg var med lenge) måtte hele opplegget for et julebord endres et par dager før. Alle aktivitetene de andre hadde trumfet gjennom ble avlyst, og jeg la opp et frivillig opplegg hvor alle kunne delta, ingen måtte drite seg ut, ingen måtte stå over av noe annet enn lyst. Og alle var SÅ fornøyde! 

Anonymkode: 4550c...286

• Liker 4
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har selv sittet i «sosialkomiteen» og hatt ansvar for å planlegge aktiviteter. Jeg har gjort mitt aller beste for å begrense aktivitetene til noe alle faktisk kan og vil være med på. Problemet er bare at de som deltar i slike komiteer ofte er veldig ekstroverte og veldig sosiale, og ofte veldig populære. Helt teit å skrive dette om voksne folk på en arbeidsplass, men sånn opplevdes det. 

Det var NULL forståelse for at enkelte aktiviteter ikke funket for alle, at ikke ALLE syns det er gøy å stadig skulle «utfordre seg selv», «gå ut av komfortsonen», «tørre å drite seg litt ut». 

Hvorfor i all verdens navn og rike har de lagt opp til aktiviteter til vektbegrensning???? Ikke for det, dette er noe de kunne funnet på der jeg jobber og. Alle liker vel fysisk aktivitet??? 

Og bare som et apropos… Det ene året (ja jeg var med lenge) måtte hele opplegget for et julebord endres et par dager før. Alle aktivitetene de andre hadde trumfet gjennom ble avlyst, og jeg la opp et frivillig opplegg hvor alle kunne delta, ingen måtte drite seg ut, ingen måtte stå over av noe annet enn lyst. Og alle var SÅ fornøyde! 

Anonymkode: 4550c...286

Jeg opplever ikke at det er de mest populære i slike ting, det er de som er mest egosentriske og uempatiske som ofte kan sitte i slike komiteer. De du beskriver bekrefter jo det jeg skriver her og 😜

Anonymkode: 6e192...499

• Nyttig 1
Skrevet

Uf jeg føler med deg. 

Jeg vet ikke om jeg hadde orket å stå å se på de andre i ørten timer, men det er meg.

Jeg har hatt et blandet miljø på jobben jeg hadde. Noen var helt fantastiske og jeg har god kontakt med de enda, andre var sladrete og det var veldig dårlig miljø. Jeg ble alvorlig syk, og gikk ned halve meg. Fra overvektig til undervektig. Jeg ønsket å gå på julebordet selv om jeg var borte fra jobb, men jeg orket ikke fokus på meg og mitt, og heller ikke på størrelsen min. Jeg allierte meg med noen kollegaer som skulle gå. Satt med dem, de hjalp meg å bytte tema og var med å håndterte tingene. 

Det er jo ikke det samme som hos deg, men er det noen du kan alliere deg med? Ser at leder har en tendens til å plapre rundt, men er det noen andre? 

Kan godt være de ikke har koblet vektgrensen, men det kan også være de enten har koblet det, eller vil koble det raskt om du nevner det. 

Jeg personlig hadde nok ikke gått på første del om det var et dårlig miljø, men ser den med at du alt har meldt deg på før du fikk vite innholdet. Kan godt tenkes at dette gjelder for flere enn deg, om så er at de er redde for å utføre aktiviteten. 💚

Anonymkode: dd47e...a0a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Uf jeg føler med deg. 

Jeg vet ikke om jeg hadde orket å stå å se på de andre i ørten timer, men det er meg.

Jeg har hatt et blandet miljø på jobben jeg hadde. Noen var helt fantastiske og jeg har god kontakt med de enda, andre var sladrete og det var veldig dårlig miljø. Jeg ble alvorlig syk, og gikk ned halve meg. Fra overvektig til undervektig. Jeg ønsket å gå på julebordet selv om jeg var borte fra jobb, men jeg orket ikke fokus på meg og mitt, og heller ikke på størrelsen min. Jeg allierte meg med noen kollegaer som skulle gå. Satt med dem, de hjalp meg å bytte tema og var med å håndterte tingene. 

Det er jo ikke det samme som hos deg, men er det noen du kan alliere deg med? Ser at leder har en tendens til å plapre rundt, men er det noen andre? 

Kan godt være de ikke har koblet vektgrensen, men det kan også være de enten har koblet det, eller vil koble det raskt om du nevner det. 

Jeg personlig hadde nok ikke gått på første del om det var et dårlig miljø, men ser den med at du alt har meldt deg på før du fikk vite innholdet. Kan godt tenkes at dette gjelder for flere enn deg, om så er at de er redde for å utføre aktiviteten. 💚

Anonymkode: dd47e...a0a

De har helt sikkert ikke tenkt på det med vekt som en hindring. Hovedproblemet er at jeg ikke fysisk får plass i utstyret, så selvom noe kanskje kan tilrettelegges og jeg kunne gjort deler av det så får jeg ikke plass i sete og beskyttelsesdrakten. 

jeg ser at mange kobler problemet til å ikke kunne være aktiv eller sette mange begrensninger på gruppa. Jeg lever et aktivt liv, kan gjerne gå i fjellet en hel dag, ro, svømme osv. men klart enkelte ting kan jeg ikke da jeg er tung og ikke får plass. Padle kajakk er for eksempel vanskelig i vanlig kajakk siden jeg ikke kommer oppi. 

vi er 12 ansatte i avdelingen, jeg er eneste som ikke kan bli med i aktiviteten som er planlagt. 

jeg vet ikke hvem jeg kan snakke med av kollegene. Jeg er litt redd det kommer til å bli mye styr og press og bli dårlig stemning.

Anonymkode: f6c57...34d

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg er ganske så normalvektig og holder meg i form, men det er likevel en del aktiviteter jeg ikke kan eller tør gjøre. Alt med høyder utgår, jeg få totalskjelving bare av å stå på en stol eller i en stige, alt som inneholder klatring utgår- har en ødelagt arm som gjør st jeg ikke har kraft nok til alt- kan ikke engang være med på en lang sykkeltur. Litt klaustrofobisk av meg også etter å ha sittet fast i smalt fjell da jeg var liten. Jeg sier bare at jeg ikke kan være med på aktiviteten, jeg sier ikke grunnen hver gang. En venninne av meg sliter veldig med inkontinens og mye fysisk aktivitet må utgå pga det, hun vil jo heller ikke si grunnen, bare at hun ikke kan delta- og det aksepteres.  

Det er masse skjulte ting som gjør at man ikke kan delta på alt og det bør være privatsak om hvorfor.

Anonymkode: 4e170...a80

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ville bare ha vært ærlig og sagt at du ikke kan være med på aktiviteten fordi du er tjukk/veier for mye. 

Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg av utestengt bruker,krenkende innhold,brukerangrep,brukerdebatt,avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.11.2022 den 10.46):

Enig med dem som sier du bør si det som det er, spesielt om det er mye over. Det bør være pinlig for den som har valgt aktivitet... 

Hvordan man ser ut er ikke hemmelig, noen er høyere eller lavere eller bredere eller smalere. Dette synes jo på jobb. Så her bør den som har valgt aktivitet få den rett i fleisen at de aktivt ekskluderer.. 

Anonymkode: 91a12...6c2

Problemet er jo, som noen nevnte tidligere, at folk (og kanskje spesielt kvinner) som selv veier (40-)50-60(-70) kg ikke har noe forhold til hvordan man ser ut i forhold til vekten når den er høy - folk tror gjerne at en dame på 100 kg er helt ekstremt feit og ser ut som Michelin-mannen... Men hvis man er feks 175 cm høy og har riktig kroppsfasong kan man faktisk veie 100 kg og se nokså normal, litt overvektig ut, ikke nødvendigvis se ut som en amerikansk Biggest Loser-deltaker. Det kan godt hende at hvis vektgrensen er 100 kg, så tenker de i verste fall at TS er oppunder den grensa (og ikke over), mens hun i realiteten veier 120! Eller at de ikke har tenkt over at det er en vektgrense i det hele tatt... Alle skjønner jo at på bungeejump er det vektgrenser, mens på for eksempel karuseller, klatrepark, zipline, trampolinepark, kajakkpadling, rib-båt, rafting, segway-turer og mye annet kan ha vektgrenser som kan være lavere enn "normale" folk tror. 

Anonymkode: 9c749...9e4

• Nyttig 1
Skrevet

Som leder; 

blir så innmari flau. Han/hun sjefen din fortjener en alvorlig skjennepreken. Av deg eller noen andre. 
Dårligere skjønn enn dette tror jeg aldri jeg har hørt. 

Anonymkode: 2b99d...55b

Skrevet

Synes forresten det er skikkelig teit av de som arrangerer å ikke tilpasse slik at alle 12!! kan delta på juleavslutning. På min arbeidsplass har vi sosiale aktiviteter etter jobb iblant, noen ganger kan det være en fjelltur hvor noen må gå saktere enn de ellers ville gjort, noen blir stolte over å klare å gjennomføre, mens andre av ulike grunner ikke kan være med på en slik tur. Andre ganger er det kino, restaurantbesøk eller annet som alle kan være med på, så det jevner seg ut over tiden. Men juleavslutning og sommeravslutning må!! være noe som ALLE kan delta på! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.11.2022 den 22.59):

Som leder; 

blir så innmari flau. Han/hun sjefen din fortjener en alvorlig skjennepreken. Av deg eller noen andre. 
Dårligere skjønn enn dette tror jeg aldri jeg har hørt. 

Anonymkode: 2b99d...55b

Takk. 🌸 det som er vanskelig er at jeg har vært veldig innstilt på å bli med og gjøre en innsats for at vi får en fin kveld siden arbeidsmiljøet ikke er helt optimalt. Mistet all motivasjon til det da programmet ble presentert. Det er en annen som ikke vil bli med, hun synes aktiviteten er for skummel. Vurderer å spørre om vi skulle gått og tatt et glass vin mens de andre holder på med sitt. 

AnonymBruker skrev (På 13.11.2022 den 23.00):

Synes forresten det er skikkelig teit av de som arrangerer å ikke tilpasse slik at alle 12!! kan delta på juleavslutning. På min arbeidsplass har vi sosiale aktiviteter etter jobb iblant, noen ganger kan det være en fjelltur hvor noen må gå saktere enn de ellers ville gjort, noen blir stolte over å klare å gjennomføre, mens andre av ulike grunner ikke kan være med på en slik tur. Andre ganger er det kino, restaurantbesøk eller annet som alle kan være med på, så det jevner seg ut over tiden. Men juleavslutning og sommeravslutning må!! være noe som ALLE kan delta på! 

Ja, jeg tenker og at akkurat avslutninger bør legges opp så alle kan bli med. Andre aktiviteter gjennom året er gjerne frivillig og da gjør det ikke noe om alle ikke kan være med. Hadde de gjort opplegget som er planlagt som en frivillig, sosial kveld hadde det, for meg,  ikke gjort noe.

Intensjonen med denne avslutningen er å skape samhold og bedre arbeidsmiljøet. For min del blir det motsatt.

——-

takk for mange kommentarer. Det er nyttig å høre andres reaksjoner. Jeg synes fortsatt det er veldig sårt, men vurderer å si noe om grunnen til at jeg ikke deltar på aktiviteten.

Anonymkode: f6c57...34d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...