AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #21 Skrevet 12. november 2022 Jeg skjønner at du syns det er pinlig, jeg har selv vært så overvektig at visse aktiviteter ville vært helt uaktuelt for meg. Og så utrolig kjipt at du jobber på en arbeidsplass med så dårlig arbeidsmiljø. Du kan velge å være ærlig med arbeidsgiver her, og si at du ikke blir med på juleavslutningen, fordi du veier for mye. Sannsynligvis skjønner kanskje arbeidsgiveren og kollegaene dine det allerede, men samtidig skjønner jeg at du syns det er kleint å si i fra om det. Da får liksom arbeidsgiver og kollegaer «bevist» hvor mye du veier. Det er også litt vanskelig å komme opp med en unnskyldning og heller blir med som heiagjeng. De fleste skjønner nok hva som egentlig hindrer deg i å delta. Så jeg ville nok sagt det som det er, at jeg ikke kommer til å delta på juleavslutningen fordi vektgrensen hindrer meg i det. Anonymkode: ff637...14f 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #22 Skrevet 12. november 2022 Jeg hadde dritt i å gå på hele eventen. Anonymkode: 899f1...9ec 2 3
Elle Melle Skrevet 12. november 2022 #23 Skrevet 12. november 2022 -Jeg kan dessverre ikke bli med. -Hvorfor ikke DET da? -Nei, hvordan hadde du tenkt det skulle kunne la seg gjøre da? Blir gøy å høre hva de sier da, når det er de som må sette ord på problemet. 14 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #24 Skrevet 12. november 2022 Problemet er kanskje at de ikke tenker at du (eller andre) veier over 100 kg. For (særlig lave) folk på 50-60-70 kg høres 100 kg helt ekstremt ut, men mange høye veier det uten å være sånn trillrunde. Har man en del cm å fordele det på blir der ikke så «voldsomt». Jeg har selv hørt folk snakke om «hun veide sikkert 100 kg» uten at de forstår at jeg også gjør det… De har på en måte helt urealistiske forventninger til hvordan man ser ut med 100 kg. Anonymkode: fa77c...4ae 14 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #25 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Problemet er kanskje at de ikke tenker at du (eller andre) veier over 100 kg. For (særlig lave) folk på 50-60-70 kg høres 100 kg helt ekstremt ut, men mange høye veier det uten å være sånn trillrunde. Har man en del cm å fordele det på blir der ikke så «voldsomt». Jeg har selv hørt folk snakke om «hun veide sikkert 100 kg» uten at de forstår at jeg også gjør det… De har på en måte helt urealistiske forventninger til hvordan man ser ut med 100 kg. Anonymkode: fa77c...4ae Ja, det er nok helt sant det du sier! Altså, jeg er 162 cm og veier 50 kg. Har ikke noe særlig med muskelmasse å skryte av, og jeg har skjønt at det veier mer enn fett. Når jeg prøver å se for meg noen som veier hundre kg, så ser jeg jo for meg noen som er dobbelt så brei som meg, begge veier. Men det finnes mange mennesker her i verden som er både 10 og 20 cm høyere enn meg, med en helt annen kroppsbygning og en helt annen prosentfordeling mtp fett og muskler, som sikkert veier rundt 100 kg uten at de ser veldig overvektige ut. Takk for den kommentaren. Og så til ts: ikke direkte sammenlignbart, men jeg sammenligner likevel: Ofte så er det reker på sommeravslutning. Jeg er allergisk mot skalldyr Hvis jeg ønsker å bli med på sommeravslutning (uansett om det er jobb eller annet), så ber jeg de ordne med et alternativ til meg. Hvis de da ikke ordner et alternativ til meg, så opptrer jeg ikke krenket, men er tydelig på at jeg da ikke kommer, det har forøvrig aldri skjedd før. Hvis jeg IKKE ønsker å delta, uansett grunn, så skylder jeg på allergien, og ber de ikke om å ordne et alternativ til meg. Dvs: Hvis du ønsker å delta, kan du ikke si at du ikke har anledning til å bli med på selve aktiviteten, men at du kan stå ved siden av med et glass vin og heie elns? Og så legge inn bestilling på vintype 😅 Hvis du ikke ønsker å delta, så si bare at du er for tjukk og du står over. Sees senere liksom. Anonymkode: f0419...f53 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #26 Skrevet 12. november 2022 Takk for mange støttende kommentarer! Det hjelper. Synes hele greia er flau og ekskluderende. Vi har allerede hatt påmelding (før programmet ble publisert) og da meldte jeg meg på. Det var og et poeng før vi valgte dato at alle skulle delta og derfor ble dato neste uke ikke nærmere jul. Om jeg ikke skal delta nå må jeg finne en grunn eller unnskyldning. Eller si det rett ut. Lederen min har tidligere ikke klart å holde ting mellom oss når jeg har delt noe med henne. Jeg må derfor være forberedt på at alle får vite hvorfor jeg ikke kommer. Har virkelig ikke lyst å stå 4 timer og heie på de andre når grunnen er at jeg er for stor til å bli med. Anonymkode: f6c57...34d 2 8
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #27 Skrevet 12. november 2022 Jeg hadde meldt meg av og sagt det var pga aktivitetene. Anonymkode: 899f1...9ec 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #28 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for mange støttende kommentarer! Det hjelper. Synes hele greia er flau og ekskluderende. Vi har allerede hatt påmelding (før programmet ble publisert) og da meldte jeg meg på. Det var og et poeng før vi valgte dato at alle skulle delta og derfor ble dato neste uke ikke nærmere jul. Om jeg ikke skal delta nå må jeg finne en grunn eller unnskyldning. Eller si det rett ut. Lederen min har tidligere ikke klart å holde ting mellom oss når jeg har delt noe med henne. Jeg må derfor være forberedt på at alle får vite hvorfor jeg ikke kommer. Har virkelig ikke lyst å stå 4 timer og heie på de andre når grunnen er at jeg er for stor til å bli med. Anonymkode: f6c57...34d Jamen det er vel ikke en hemmelighet at du er stor? Om lederen deler at det er grunnen til at du ikke er med, er det vel ingen som blir overrasket? Noen ganger må leder ta hensyn til flertallet, og ikke alltid legge til rette for den ene svakeste/minste/tyngste. Anonymkode: 28502...b4c 6 1
Helene1982 Skrevet 12. november 2022 #29 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Takk for mange støttende kommentarer! Det hjelper. Synes hele greia er flau og ekskluderende. Vi har allerede hatt påmelding (før programmet ble publisert) og da meldte jeg meg på. Det var og et poeng før vi valgte dato at alle skulle delta og derfor ble dato neste uke ikke nærmere jul. Om jeg ikke skal delta nå må jeg finne en grunn eller unnskyldning. Eller si det rett ut. Lederen min har tidligere ikke klart å holde ting mellom oss når jeg har delt noe med henne. Jeg må derfor være forberedt på at alle får vite hvorfor jeg ikke kommer. Har virkelig ikke lyst å stå 4 timer og heie på de andre når grunnen er at jeg er for stor til å bli med. Anonymkode: f6c57...34d Jeg er ikke en person som er opptatt av å passe inn. Jeg er redd for høyder, så all klatring hadde vært uaktuelt for meg. Om det er en sånn type aktivitet, er det sikkert andre som heller ikke ønsker å delta. Jeg har også møtt opp på en sommerfest som var "white party" i svart, da det er uaktuelt for meg å kjøpe hvite klær kun for én kveld. Det er ingen som bryr seg. Alle er stort sett opptatt av seg selv. Vi hadde karaoke på forrige sommerfest, og da var det mange som ikke ønsket å synge. Bli med på festen om du har lyst. Du trenger ikke forklare. Du kan si at du kommer på del 2, eller at du ikke har lyst til " del 1" men blir med for å heie. "Har ikke lyst" er god nok grunn. Jeg tror ikke de som har arrangert, har onde hensikter, de har nok bare vært ubetenksomme. 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #30 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Takk for mange støttende kommentarer! Det hjelper. Synes hele greia er flau og ekskluderende. Vi har allerede hatt påmelding (før programmet ble publisert) og da meldte jeg meg på. Det var og et poeng før vi valgte dato at alle skulle delta og derfor ble dato neste uke ikke nærmere jul. Om jeg ikke skal delta nå må jeg finne en grunn eller unnskyldning. Eller si det rett ut. Lederen min har tidligere ikke klart å holde ting mellom oss når jeg har delt noe med henne. Jeg må derfor være forberedt på at alle får vite hvorfor jeg ikke kommer. Har virkelig ikke lyst å stå 4 timer og heie på de andre når grunnen er at jeg er for stor til å bli med. Anonymkode: f6c57...34d Jeg hadde meldt meg syk når dagen kom! Anonymkode: 9c7af...d06 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #31 Skrevet 12. november 2022 36 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det er nok helt sant det du sier! Altså, jeg er 162 cm og veier 50 kg. Har ikke noe særlig med muskelmasse å skryte av, og jeg har skjønt at det veier mer enn fett. Når jeg prøver å se for meg noen som veier hundre kg, så ser jeg jo for meg noen som er dobbelt så brei som meg, begge veier. Men det finnes mange mennesker her i verden som er både 10 og 20 cm høyere enn meg, med en helt annen kroppsbygning og en helt annen prosentfordeling mtp fett og muskler, som sikkert veier rundt 100 kg uten at de ser veldig overvektige ut. Takk for den kommentaren. Og så til ts: ikke direkte sammenlignbart, men jeg sammenligner likevel: Ofte så er det reker på sommeravslutning. Jeg er allergisk mot skalldyr Hvis jeg ønsker å bli med på sommeravslutning (uansett om det er jobb eller annet), så ber jeg de ordne med et alternativ til meg. Hvis de da ikke ordner et alternativ til meg, så opptrer jeg ikke krenket, men er tydelig på at jeg da ikke kommer, det har forøvrig aldri skjedd før. Hvis jeg IKKE ønsker å delta, uansett grunn, så skylder jeg på allergien, og ber de ikke om å ordne et alternativ til meg. Dvs: Hvis du ønsker å delta, kan du ikke si at du ikke har anledning til å bli med på selve aktiviteten, men at du kan stå ved siden av med et glass vin og heie elns? Og så legge inn bestilling på vintype 😅 Hvis du ikke ønsker å delta, så si bare at du er for tjukk og du står over. Sees senere liksom. Anonymkode: f0419...f53 Hvis sammenligningen skal bli riktig så skal aktivitet byttes med en annen aktivitet, ikke bare stå å se på. Ellers blir det som at du sitter å ser på de andre spise uten noe selv å spise. Anonymkode: be9cd...3f7 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #32 Skrevet 12. november 2022 40 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for mange støttende kommentarer! Det hjelper. Synes hele greia er flau og ekskluderende. Vi har allerede hatt påmelding (før programmet ble publisert) og da meldte jeg meg på. Det var og et poeng før vi valgte dato at alle skulle delta og derfor ble dato neste uke ikke nærmere jul. Om jeg ikke skal delta nå må jeg finne en grunn eller unnskyldning. Eller si det rett ut. Lederen min har tidligere ikke klart å holde ting mellom oss når jeg har delt noe med henne. Jeg må derfor være forberedt på at alle får vite hvorfor jeg ikke kommer. Har virkelig ikke lyst å stå 4 timer og heie på de andre når grunnen er at jeg er for stor til å bli med. Anonymkode: f6c57...34d Kom lederen i forkjøpet og forklar for kollegaene dine om problemet. Har du ikke noen allierte på jobben som kan hjelpe/støtte deg når du forteller om det? Hvis en kollega til meg hadde kommet til meg og sagt at hen ikke kan delta grunnet et eller annet hadde jeg tatt tak i det og foreslått annen aktivitet for eksempel. Anonymkode: be9cd...3f7 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #33 Skrevet 12. november 2022 "Dette er ikke noe for meg men blir veldig gjerne med som støtte og heiagjeng, eller møter dere på delt to." Anonymkode: 79696...f55 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #34 Skrevet 12. november 2022 Snakk om å være en idiotisk gjeng som ikke bryr seg om å ekskludere, helt utrolig! Jeg hadde synes det hadde vært vanskelig, men her hadde jeg vært ærlig. Det er dem det er flaut for. Når vi skal arrangere noe med jobben så må vi ta hensyn til alle ansatte. Da blir det ikke fjelltur, sykling, dansing osv. For noen klarer ikke det, har et hendicap osv. Alle skal kunne være med og da må man velge aktiviteter deretter. Anonymkode: a827b...3a7 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #35 Skrevet 12. november 2022 Enig med den som skrev over her at det kommer litt an på hvor mye over vektgrensa du ligger.. er det litt over, hadde det i hvertfall vært mest behagelig for meg, å komme opp med en unnskyldning for å møte til del to. Ligger du mye over, så kan det nesten bli kleinere å lage en annen unnskyldning, og sånn sett kanskje mer smidig å bare si det som det er..? Nå må jeg legge til at jeg ikke vet hvordan jeg ville følt på det og forholdt meg til å være overvektig.. Men hvis jeg skal ta utgangspunkt i hvordan jeg tenker og føler i sammenlignbare situasjoner, så hadde dette vært sånn jeg hadde håndtert det. Anonymkode: bf832...659
Bacteria Skrevet 12. november 2022 #36 Skrevet 12. november 2022 Bronto skrev (1 time siden): Dette er typisk form for hersketeknikk og usynlig mobbing. Ledern stiller deg i i kjip posisjon fordi du ikke får vært med men må si ifra selv om det og kan dermed lage drama som da blir din skuld. Enten at ledern da må finne på annen aktivitet, og de andre ansatte blir da sure på DEG for det, eller at du må si noe som alle vet og, og det blir himling med øynene fordi du trekker liksom offerkortet. Eller at du velger å avstå fra aktiviteten. Helst hele juleavslutninga. Uansett er du tapern og uttafor og alle scenarioene er ønsket og planlagt fra leder og kanskje andre. For å mobbe/utfryse uten å bli tatt på det. For løsningene finnes. Men du blir tapern eller den stygge ulven uansett utløp. dukk opp på aktiviteten og lek skikkelig dum, at du ikke vet du er tykk, og feks «nei dette utstyret får jeg ikke på Meg. Merkelig. Har dere fem størrelser større?» vær med og vær blid og uanende. Det blir jo ikke drama og himling og offerkortet om ts selv sier fra på en nøytral og opplysende måte, slik bruker over ditt innlegg skriver. Da blir det i stedet flaut for leder; enhver oppegående ansatt vil se at lederen er den som har tabba seg ut her, ikke ts. Som står i det hele med hevet hode. 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #37 Skrevet 12. november 2022 Enig med dem som sier du bør si det som det er, spesielt om det er mye over. Det bør være pinlig for den som har valgt aktivitet... Hvordan man ser ut er ikke hemmelig, noen er høyere eller lavere eller bredere eller smalere. Dette synes jo på jobb. Så her bør den som har valgt aktivitet få den rett i fleisen at de aktivt ekskluderer.. Anonymkode: 91a12...6c2 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #38 Skrevet 12. november 2022 Bronto skrev (1 time siden): Dette er typisk form for hersketeknikk og usynlig mobbing. Ledern stiller deg i i kjip posisjon fordi du ikke får vært med men må si ifra selv om det og kan dermed lage drama som da blir din skuld. Enten at ledern da må finne på annen aktivitet, og de andre ansatte blir da sure på DEG for det, eller at du må si noe som alle vet og, og det blir himling med øynene fordi du trekker liksom offerkortet. Eller at du velger å avstå fra aktiviteten. Helst hele juleavslutninga. Uansett er du tapern og uttafor og alle scenarioene er ønsket og planlagt fra leder og kanskje andre. For å mobbe/utfryse uten å bli tatt på det. For løsningene finnes. Men du blir tapern eller den stygge ulven uansett utløp. dukk opp på aktiviteten og lek skikkelig dum, at du ikke vet du er tykk, og feks «nei dette utstyret får jeg ikke på Meg. Merkelig. Har dere fem størrelser større?» vær med og vær blid og uanende. Så hvis resten av gjengen har lyst til åja denne aktiviteten så må man la være fordi en medarbeider er alt for tjukk? Ærlig talt. Man kan ikke legge til rette for alt. Der jeg jobber feks kan vi ikke operere mennesker over 180 kg fordi utstyret ikke tåler det. Sånn er det bare. Man må faktisk ta ansvar for sitt eget liv. Anonymkode: 96b79...4ab 5 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #39 Skrevet 12. november 2022 Forresten ikke umiddelbart enig i at dette er så ekstremt dårlig gjort av arbeidsplassen! Vi aner ikke noe om hvor mye de må tilrettelegge for, og det kommer til et punkt i samfunnet hvor man tilrettelegger og inkluderer seg i hjel.. Da er det faktisk bedre noen ganger at de som ikke sklir rett inn i opplegget, avstår eller tilrettelegger for seg selv.. Anonymkode: bf832...659 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #40 Skrevet 12. november 2022 Jeg deltar ikke på tulleaktiviterer som jobben finner på, så enkelt er det. Tragisk å se hva firmaer bruker tid og penger på, totalt asosialt. Anonymkode: d0819...a4e 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå