AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #1 Skrevet 12. november 2022 Hei! Jeg er en kvinne på 41 år som ønsker å ta bedre vare på huden min, men som ikke ønsker å tømme lommeboka helt på det. Jeg har sett på The Ordinary, er det en bra serie? Jeg har lest at man ikke bør blande produkter fra ulike leverandører, stemmer dette? https://lyko.com/no/the-ordinary?fromsearch=The+ordinary Jeg har helt normal, lys og nordisk hud med innslag av noen få kviser innimellom. Litt store porer på nesen. Anonymkode: 6e3bd...c32
Hespe3 Skrevet 12. november 2022 #2 Skrevet 12. november 2022 Påstanden man ikke skal blande produkter fra flere merker, gjelder i all hovedsak produkter med aktive ingredienser, og da spesielt slikt som enkelte antiokidanter, eksfolierende syrer og retinoider. Aktive ingredienser kan være hudirriterende hvis man bruker de feil, dvs i for sterk konsentrasjon, for ofte eller i feil kombinasjon. Produkter innen samme merke er ment å virke sammen og utfylle hverandre. Når det er sagt, er der også produkter innen samme merke som ikke skal brukes sammen, men mange produsenter - også Deciem som produserer TO - har god informasjon om dette. Når det gjelder slikt som rens, fuktighetskrem, ansiktsoljer og solkrem, er det stort sett ngen risiko forbundet med å blande merker, så lenge de ikke inneholder aktive ingredienser. Hva er det du ønsker at en hudpleierutinevskal gjøre for huden din? Hvilke produkter bruker du nå? 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #3 Skrevet 12. november 2022 Hespe3 skrev (1 minutt siden): Påstanden man ikke skal blande produkter fra flere merker, gjelder i all hovedsak produkter med aktive ingredienser, og da spesielt slikt som enkelte antiokidanter, eksfolierende syrer og retinoider. Aktive ingredienser kan være hudirriterende hvis man bruker de feil, dvs i for sterk konsentrasjon, for ofte eller i feil kombinasjon. Produkter innen samme merke er ment å virke sammen og utfylle hverandre. Når det er sagt, er der også produkter innen samme merke som ikke skal brukes sammen, men mange produsenter - også Deciem som produserer TO - har god informasjon om dette. Når det gjelder slikt som rens, fuktighetskrem, ansiktsoljer og solkrem, er det stort sett ngen risiko forbundet med å blande merker, så lenge de ikke inneholder aktive ingredienser. Hva er det du ønsker at en hudpleierutinevskal gjøre for huden din? Hvilke produkter bruker du nå? Akkurat nå så bruker jeg disse fire produktene (leste ikke om å ikke blande sammen merker før i går kveld, men bra at du kunne avkrefte dette med mindre det var snakk om aktive ingredienser 😅) Ønsker vel det samme som de fleste andre; forebygging av alderstegn og mer glød 😇 Anonymkode: 6e3bd...c32
AprilLudgate Skrevet 12. november 2022 #4 Skrevet 12. november 2022 Neida, du kan fint blande. Bare ikke doble ingredienser Det jeg anbefaler er å blande - ingen linjer er gode på alt. Ta noe fra TO, og noe fra Normal sine serier. Eller The Inkey List, eventuelt Q+A. Når du har normal hud ville jeg fokusert på enkel rutine: Mild rens (Cerave for tørr hud) Ett fuktende serum (for eksempel Collagen serumet til Pure and Care på normal: https://www.normal.no/merker/puca-pure-care/pure-and-care-collagen-serum/ ) Så fuktighetskrem - da kan du gjerne kombinere The Ordinary sin HA fuktighetskrem med 1-2 dråper squalene. 1-2 ganger i uka bør du eksfoliere - da kan du for eksempel bruke mildeste BHAsyre fra ett av disse merkene, spiller ingen rolle hvilket. Men ikke gå over 2%. Eventuelt AHA, da ikke mer enn 5%. Lactic acid eller pha er mildere. Så spf 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #5 Skrevet 12. november 2022 DundreMilfin skrev (2 minutter siden): Neida, du kan fint blande. Bare ikke doble ingredienser Det jeg anbefaler er å blande - ingen linjer er gode på alt. Ta noe fra TO, og noe fra Normal sine serier. Eller The Inkey List, eventuelt Q+A. Når du har normal hud ville jeg fokusert på enkel rutine: Mild rens (Cerave for tørr hud) Ett fuktende serum (for eksempel Collagen serumet til Pure and Care på normal: https://www.normal.no/merker/puca-pure-care/pure-and-care-collagen-serum/ ) Så fuktighetskrem - da kan du gjerne kombinere The Ordinary sin HA fuktighetskrem med 1-2 dråper squalene. 1-2 ganger i uka bør du eksfoliere - da kan du for eksempel bruke mildeste BHAsyre fra ett av disse merkene, spiller ingen rolle hvilket. Men ikke gå over 2%. Eventuelt AHA, da ikke mer enn 5%. Lactic acid eller pha er mildere. Så spf Tusen takk for gode tips! 😍 Anonymkode: 6e3bd...c32 1
AprilLudgate Skrevet 12. november 2022 #6 Skrevet 12. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Akkurat nå så bruker jeg disse fire produktene (leste ikke om å ikke blande sammen merker før i går kveld, men bra at du kunne avkrefte dette med mindre det var snakk om aktive ingredienser 😅) Ønsker vel det samme som de fleste andre; forebygging av alderstegn og mer glød 😇 Anonymkode: 6e3bd...c32 Revitalift har vel retinol - ville dobbeltsjekket så du ikke eventuelt blander den og No7. Jeg synes disse - utenom rensen - fort kan bli overkill på aktive produkter. Men om du ikke har særlig sensitiv hud merker du kanskje ikke noe til det. Dog ser jeg ikke noe særlig til fukt her, bare retinol/C-vitamin - og det er avhengig av konsentrasjon selvsagt nokså irriterende og tørrende. Bruk gjerne disse om du opplever myk og normal hud, men ta gjerne noen pausedager innimellom uten aktive ingredienser. Kanskje alternere? Hadde iallefall puttet inn mer fukt her Endret 12. november 2022 av DundreMilfin 1
Gjest Karamelis Skrevet 12. november 2022 #7 Skrevet 12. november 2022 (endret) Jeg mener dette er en god rutine for deg: Morgen: Rens, C-vitamin, Fuktighetskrem, SPF 50 Kveld: Rens, Retinol, Fuktighetskrem LYKO har en The Ordinary Guide. Ta en titt på den også. Endret 12. november 2022 av Karamelis
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #8 Skrevet 12. november 2022 DundreMilfin skrev (16 minutter siden): Revitalift har vel retinol - ville dobbeltsjekket så du ikke eventuelt blander den og No7. Jeg synes disse - utenom rensen - fort kan bli overkill på aktive produkter. Men om du ikke har særlig sensitiv hud merker du kanskje ikke noe til det. Dog ser jeg ikke noe særlig til fukt her, bare retinol/C-vitamin - og det er avhengig av konsentrasjon selvsagt nokså irriterende og tørrende. Bruk gjerne disse om du opplever myk og normal hud, men ta gjerne noen pausedager innimellom uten aktive ingredienser. Kanskje alternere? Hadde iallefall puttet inn mer fukt her Jeg har overhodet ikke tenkt på det slik, jeg har kun helt nylig begynt å tenke aktive ingredienser osv. Har stort sett gått for produkter på salg 🙈 Da bør jeg vel se etter en dagkrem og et serum med fukt for å få inn mer fukt i rutinen? Anonymkode: 6e3bd...c32
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #9 Skrevet 12. november 2022 Da må jeg få en venninne til å stikke innom Normal for meg for å kjøpe med https://www.normal.no/merker/puca-pure-care/pure-and-care-collagen-serum/ Jeg merker at dette er en helt ny verden for meg 😆 Anonymkode: 6e3bd...c32 1
Nattens rytter Skrevet 12. november 2022 #10 Skrevet 12. november 2022 Kona mi nyttar tretinoin-krem 0,1 % til natta og C-vitamin-serum. Ho drikk òg ein morgonshake med MSM, kollagen og hyaluronsyre. Ho nyttar sjølvsagt breispektra solkrem kvar dag året rundt. Som eg plar seia: biologisk alder samsvarar ikkje med kronologisk alder. Startar ein tidleg, kan ein lett sjå 10 år yngre ut enn ein eigentleg er. Førebyggjing er allrid meir effektivt enn reparasjon. https://www.nytimes.com/2006/11/30/fashion/30skin.html 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #11 Skrevet 12. november 2022 DundreMilfin skrev (39 minutter siden): Revitalift har vel retinol - ville dobbeltsjekket så du ikke eventuelt blander den og No7. Jeg synes disse - utenom rensen - fort kan bli overkill på aktive produkter. Men om du ikke har særlig sensitiv hud merker du kanskje ikke noe til det. Dog ser jeg ikke noe særlig til fukt her, bare retinol/C-vitamin - og det er avhengig av konsentrasjon selvsagt nokså irriterende og tørrende. Bruk gjerne disse om du opplever myk og normal hud, men ta gjerne noen pausedager innimellom uten aktive ingredienser. Kanskje alternere? Hadde iallefall puttet inn mer fukt her Da har jeg tenkt å legge til disse to produktene i rutinen min; erstatte Revitalift Day med Kiehls Ultra Facial Cream så lenge jeg bruker Retinol No 7 på natt 😀 Anonymkode: 6e3bd...c32 1
Nattens rytter Skrevet 12. november 2022 #12 Skrevet 12. november 2022 Retinol er mykje svakare enn tretinoin, som er fyrstevalet i Hollywood og mellom hudmedvetne damer i USA. 1
Nattens rytter Skrevet 12. november 2022 #13 Skrevet 12. november 2022 Astaxanthin er òg bra for huda. https://se.iherb.com/pr/california-gold-nutrition-astaxanthin-astaliff-pure-icelandic-12-mg-120-veggie-softgels/71684
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #14 Skrevet 12. november 2022 Er 26 men bruker en del TO. Har kombinert hud som for det meste er tørr/dehydrert Morgen: Vasker ansiktet med vann, C-vitamin serum fra TO 2-3 dager i uken, fuktighetskremen fra TO og SPF-bruker den fra la roche posay for øyeblikket Kveld: Hydrating cleanser fra cerave, annenhver dag retinol 1% og glycolic acid-begge fra TO, og avslutter med kremen fra TO. Enkelt å greit Bruker også "blodmaska" til TO innimellom ved behov om jeg skal noe spesielt eller er ekstra flacy. Bruker da ikke noen av de andre aktive kveldsproduktene på et par dager etter. Har også brukt hyaluronsyren fra TO, men føler ikke den gjør noe spesielt, selv om jeg tar den på mellom 2 lag med fukt.. Vil legge til at det absolutt viktigste i en hudpleierutine er å bruke SPF hver dag året rundt og deretter fukt. Anonymkode: 311ba...928 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #15 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er 26 men bruker en del TO. Har kombinert hud som for det meste er tørr/dehydrert Morgen: Vasker ansiktet med vann, C-vitamin serum fra TO 2-3 dager i uken, fuktighetskremen fra TO og SPF-bruker den fra la roche posay for øyeblikket Kveld: Hydrating cleanser fra cerave, annenhver dag retinol 1% og glycolic acid-begge fra TO, og avslutter med kremen fra TO. Enkelt å greit Bruker også "blodmaska" til TO innimellom ved behov om jeg skal noe spesielt eller er ekstra flacy. Bruker da ikke noen av de andre aktive kveldsproduktene på et par dager etter. Har også brukt hyaluronsyren fra TO, men føler ikke den gjør noe spesielt, selv om jeg tar den på mellom 2 lag med fukt.. Vil legge til at det absolutt viktigste i en hudpleierutine er å bruke SPF hver dag året rundt og deretter fukt. Anonymkode: 311ba...928 Vil legge til at den "blodmaska" har jeg på i absolutt MAKS 5 minutter, men som oftest 2-3 Anonymkode: 311ba...928 1
AprilLudgate Skrevet 12. november 2022 #16 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Da har jeg tenkt å legge til disse to produktene i rutinen min; erstatte Revitalift Day med Kiehls Ultra Facial Cream så lenge jeg bruker Retinol No 7 på natt 😀 Anonymkode: 6e3bd...c32 Har ikke prøvd det fra Revolution, men jeg valgte selv det fra Normal fordi det også har hyaluronsyre. Om det utgjør noen særlig forskjell skal jeg ikke si. Jeg får utbrudd av hyaluronsyren til The Ordinary av enellerannen grunn 🤷♀️ Men generelt fuktserum er bra 1
AprilLudgate Skrevet 12. november 2022 #17 Skrevet 12. november 2022 Nattens rytter skrev (1 time siden): Kona mi nyttar tretinoin-krem 0,1 % til natta og C-vitamin-serum. Ho drikk òg ein morgonshake med MSM, kollagen og hyaluronsyre. Ho nyttar sjølvsagt breispektra solkrem kvar dag året rundt. Som eg plar seia: biologisk alder samsvarar ikkje med kronologisk alder. Startar ein tidleg, kan ein lett sjå 10 år yngre ut enn ein eigentleg er. Førebyggjing er allrid meir effektivt enn reparasjon. https://www.nytimes.com/2006/11/30/fashion/30skin.html Er ikke alles mål å se 10 år yngre ut enn egentlig alder Og det å drikke disse pulverne er bare fjas. 5 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #18 Skrevet 12. november 2022 Bruker kun Cera V, The O ( peel ) Nr 7 Retinol & spf broads 50 👏 Har veldig fin hud, rutine i minst 2 år nå.. Anonymkode: e0b2b...64b 1
Rosakatt Skrevet 12. november 2022 #19 Skrevet 12. november 2022 Nattens rytter skrev (1 time siden): Kona mi nyttar tretinoin-krem 0,1 % til natta og C-vitamin-serum. Ho drikk òg ein morgonshake med MSM, kollagen og hyaluronsyre. Ho nyttar sjølvsagt breispektra solkrem kvar dag året rundt. Som eg plar seia: biologisk alder samsvarar ikkje med kronologisk alder. Startar ein tidleg, kan ein lett sjå 10 år yngre ut enn ein eigentleg er. Førebyggjing er allrid meir effektivt enn reparasjon. https://www.nytimes.com/2006/11/30/fashion/30skin.html Tretinoin, fikk hun det på resept? Har lyst å spørre legen om å begynne med det, men vet ikke om det er tilgjengelig i Norge? Eller hvilket merke man skal velge? Vet kanskje fastlegen dette? Eller måtte hun eventuelt til hudpleier? 1
Nattens rytter Skrevet 12. november 2022 #20 Skrevet 12. november 2022 DundreMilfin skrev (8 minutter siden): Er ikke alles mål å se 10 år yngre ut enn egentlig alder Og det å drikke disse pulverne er bare fjas. Nja. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32083522/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå