AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #1 Skrevet 12. november 2022 Tror dere det blir på tirsdag når det er tvungen mekling? Anonymkode: 53aed...79d
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #2 Skrevet 12. november 2022 Nei, streikeviljen er stor. Blir det tvungen lønnsnemd rømmer folk fra yrket Anonymkode: b8e12...516 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #3 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, streikeviljen er stor. Blir det tvungen lønnsnemd rømmer folk fra yrket Anonymkode: b8e12...516 Uff, er redd det ikke blir enighet. Økonomien min går under nå. Kommer seriøst ikke til å ha råd til julegaver til barna engang. Jeg må ta ulønnet nå. Anonymkode: 53aed...79d
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #4 Skrevet 12. november 2022 Med tanke på at partene gikk ifra hverandre ganske raskt på tirsdag og står langt fra hverandre endå så er det nok ingen løsning på tirsdag. Tvungen mekling betyr bare i utgangspunktet at de kan møte opp og så gå igjen hvis ingen har noe nytt å komme med. Så lenge kommunene utbetaler tilskudd til barnehagene så tjener jo barnehagene flesk på å ikke utbetale lønn til sine ansatte i streik så for pbl er jo streiken en gullgruve med tanke på at de tjener penger på det🤦♀️ Det er Pbl som er årsaken til streiken når dei ikke gir de ansatte i private bhg under pbl en helt lik pensjon som andre private og kommunale bhg har. De ansatte krever jo likestilling med anstendig pensjon. Anonymkode: ff958...26c 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #5 Skrevet 12. november 2022 Dette kommer ikke til å løses uten tvungen lønnsnemd. Når det blir, er opp til regjeringen å bestemme. Jeg tror det vil ta noen uker enda. Dessverre løser ikke tvungen lønnsnemd noe som helst. Gode folk, kommer til å forlate yrket. De som ikke har andre muligheter blir og kvaliteten i barnehagene blir dårligere. En må også regne med en ny streik, ved neste lønnsoppgjør. Folk har fått nok - Det er vanlig folks tur nå - det sa statsministeren. Vel, vanlig folk føler ikke de blir hørt og er lei av å bli tråkket på. Anonymkode: d6066...eb1 3 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #6 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette kommer ikke til å løses uten tvungen lønnsnemd. Når det blir, er opp til regjeringen å bestemme. Jeg tror det vil ta noen uker enda. Dessverre løser ikke tvungen lønnsnemd noe som helst. Gode folk, kommer til å forlate yrket. De som ikke har andre muligheter blir og kvaliteten i barnehagene blir dårligere. En må også regne med en ny streik, ved neste lønnsoppgjør. Folk har fått nok - Det er vanlig folks tur nå - det sa statsministeren. Vel, vanlig folk føler ikke de blir hørt og er lei av å bli tråkket på. Anonymkode: d6066...eb1 Hvor skal de gode folkene som er utdanner pedagoger for barnehage gå da mener du? De har jo ikke relevant utdannelse for så mye annet. Så de må jo gå til en dårligere betalt jobb. 4 prosent pensjonssparing er ikke dårlig i privat sektor. De jobber i private barnehager og da er det sånn det er. De kommunale og statlige pensjonene er en dinosaur i pensjonsverden og vil til slutt også fases ut der Anonymkode: 94115...584
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #7 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei, streikeviljen er stor. Blir det tvungen lønnsnemd rømmer folk fra yrket Anonymkode: b8e12...516 Det er ikke tvungen lønnsnemd nå på tirsdag, det er tvungen mekling. Ikke noe annerledes fra den frivillige meklingen som var sist uke, annet enn at det er etter 30 dager med streik er obligatorisk at partene møtes, derav tvungen mekling. De kommer nok ikke til å bli noe mer enig på denne meklingen enn den som var forrige uke. Til det er er det for stor avstand. Fagforbundene har ett krav, og PBL vil ikke innfri kravet overhodet. Så dermed kommer man ingen vei og streiken fortsetter. Dessverre. Anonymkode: e54cf...d48
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #8 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor skal de gode folkene som er utdanner pedagoger for barnehage gå da mener du? De har jo ikke relevant utdannelse for så mye annet. Så de må jo gå til en dårligere betalt jobb. 4 prosent pensjonssparing er ikke dårlig i privat sektor. De jobber i private barnehager og da er det sånn det er. De kommunale og statlige pensjonene er en dinosaur i pensjonsverden og vil til slutt også fases ut der Anonymkode: 94115...584 De går til de kommunale barnehagene. Det er mangel på barnehagelærere ganske mange steder, eller finnes seg andre jobber. De nyutdannete kommer aldri til å velge å jobbe privat fremover, så dette taper PBL og private barnehager på bigtime. Samme med rasende foreldre som ikke lenger vil ha barna sine i private barnehager pga denne lange streiken, de vil flytte barna sine over i kommunal barnehage så fort det lar seg gjøre. Anonymkode: e54cf...d48 1
Cezanne Skrevet 12. november 2022 #9 Skrevet 12. november 2022 Jeg tror det kommer til å ta lang tid. Et problem som ikke kommer så tydelig frem er at tilskuddet de private barnehagene får til pensjon ikke er bygget på faktiske pensjonskostnader som kommunen har (14-18%). Men et tilskudd til bruttolønn på tidligere 13% som nå er redusert til 10% fom 2022.
Bokdamen Skrevet 12. november 2022 #10 Skrevet 12. november 2022 Cezanne skrev (13 minutter siden): Et problem som ikke kommer så tydelig frem er at tilskuddet de private barnehagene får til pensjon ikke er bygget på faktiske pensjonskostnader som kommunen har (14-18%). Men et tilskudd til bruttolønn på tidligere 13% som nå er redusert til 10% fom 2022. Dette skjønte jeg ikke helt, kan du forklare det litt overtydelig? 😅 Mener du at barnehagene får mindre enn de faktiske pensjonskostnadene?
Cezanne Skrevet 12. november 2022 #11 Skrevet 12. november 2022 2 minutter siden, Bokdamen said: Dette skjønte jeg ikke helt, kan du forklare det litt overtydelig? 😅 Mener du at barnehagene får mindre enn de faktiske pensjonskostnadene? de får nok ikke mindre enn de faktiske kostnadene som de har til sine ansatte i private barnehager (det er grunnen til at Støreregjeringen besluttet å redusere tilskuddet), men de får mindre enn det de kommunale barnehagene har i faktiske utgifter til sine ordninger. Det blir da vanskelig for PBL å matche pensjonsordningene i de kommunale barnehagene. Kommunale barnehager sine pensjonskostnader tolsvarer ca 14-18% av bruttolønn. I 2022 får private barnehager utbetalt 10% av den samme bruttolønnen som pensjonstilskudd. 2
Bokdamen Skrevet 12. november 2022 #12 Skrevet 12. november 2022 Cezanne skrev (1 time siden): de får nok ikke mindre enn de faktiske kostnadene som de har til sine ansatte i private barnehager (det er grunnen til at Støreregjeringen besluttet å redusere tilskuddet), men de får mindre enn det de kommunale barnehagene har i faktiske utgifter til sine ordninger. Det blir da vanskelig for PBL å matche pensjonsordningene i de kommunale barnehagene. Kommunale barnehager sine pensjonskostnader tolsvarer ca 14-18% av bruttolønn. I 2022 får private barnehager utbetalt 10% av den samme bruttolønnen som pensjonstilskudd. Takk skal du ha, dette har druknet litt i utbyttefest og skatteflukt til Sveits. Vanskelig å skjønne hvordan økonomien faktisk henger sammen
Cezanne Skrevet 12. november 2022 #13 Skrevet 12. november 2022 18 minutter siden, Bokdamen said: Takk skal du ha, dette har druknet litt i utbyttefest og skatteflukt til Sveits. Vanskelig å skjønne hvordan økonomien faktisk henger sammen Ja, men det er egentlig veldig vanskelig å få totaloversikt over hvordan de forskjellige pensjonsordningene fungerer og hva det eventuelt ville kostet. Blir mye tåkeprat fra begge sider.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #14 Skrevet 12. november 2022 Tror streiken kan vare til januar - det vil hver uke trappes opp og vi ender vel gjerne i 10.000 stk i streik i januar. Pr nå er 20.000 barn berørt i 20 kommuner, det vil si 40.000 foreldre, så det kan bli interessant å se hvordan dette ender. Når trer tvungen lønnsnemd inn? Antagelig i januar da. Anonymkode: e54cf...d48
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #15 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er ikke tvungen lønnsnemd nå på tirsdag, det er tvungen mekling. Ikke noe annerledes fra den frivillige meklingen som var sist uke, annet enn at det er etter 30 dager med streik er obligatorisk at partene møtes, derav tvungen mekling. De kommer nok ikke til å bli noe mer enig på denne meklingen enn den som var forrige uke. Til det er er det for stor avstand. Fagforbundene har ett krav, og PBL vil ikke innfri kravet overhodet. Så dermed kommer man ingen vei og streiken fortsetter. Dessverre. Anonymkode: e54cf...d48 Jeg sa om det blir det, vet godt det ikke er ddt til ukeb Anonymkode: b8e12...516
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #16 Skrevet 12. november 2022 Jeg tror vi nærmer oss jul før den er over. Kanskje tilogmed nyttår. Anonymkode: 1e56c...b21
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #17 Skrevet 12. november 2022 Januar tenker jeg Anonymkode: 27962...fd6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #18 Skrevet 12. november 2022 Eg trur også rundt januar. Anonymkode: e79e5...736 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #19 Skrevet 13. november 2022 Januar ja. Da får jeg bare legge ut hus og bil til salgs. Har knapt fått jobbet de siste fire ukene. Får kanskje 4.000 i lønn denne måneden. Har ikke den største sparekontoen å ta av som alenemor. Jobber selv som barnehageassistent. Dessverre kommunal. Anonymkode: e5d77...4ed
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #20 Skrevet 13. november 2022 Jeg tror den varer til januar minst. Frykter at det blir lenger. Det fremstår som at de som er berørt klarer seg bra, de fleste får ordnet seg barnevakt + betaler ikke for barnehageplassen de ikke får brukt. Veldig lite oppslag i media om at dette påvirker foreldre og barn negativt. Føler vi er noen av de få som sliter, for vi har ikke familie som kan passe = ulønnet fri fra jobb = økonomisk veldig vanskelig. Anonymkode: b4515...745
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå