Gå til innhold

Medarbeidersamtale

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har du hatt medarbeidersamtale/har du det regelmessig? Er dette lovpålagt, eller er det kun en "service" fra ledelsens side? Hva er dine erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lilletroll

I min forrige jobb hadde jeg en sånn samtale. Da fikk jeg beskjed på forhånd at jeg skulle finne tre positive og tre negative ting om sjefen min, så skulle han gjøre det samme om meg. Jeg gruet meg veldig på forhånd, men det gikk veldig bra. Hvordan en sånn samtale blir kommer veldig an på hvilket forhold en har til sjefen sin tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, hos oss er det lovpålagt, og referatene fra samtalen blir arkivert (sjefen og arbeidstageren må begge signere), og først frigjort når du slutter i jobben, da får du ta referatene med deg.

Jeg hadde nettopp min første samtale, grudde meg veldig, men sjefen hadde hatt mange av disse før, og visste hva hun skulle spørre om (for jeg hadde ingenting spesielt jeg var misfornøyd med el.l., så jeg visste ikke helt hva jeg skulle si).

Det tok faktisk 1 og en halv time!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Tror det er lovpålagt hos oss.

Jeg har akkurat gjort avtale om dette med min overordnede, estimert til to timer :overrasket: Men kan ikke si jeg gruer meg, tvertimot; syns det er flott at det settes av tid til slike samtaler, og jeg tror de er viktige for meg selv i fht jobben jeg gjør og i fht samarbeidet mellom meg og min leder.

Regner med det kommer opp både positive og mindre positive ting, (kanskje begge veier?) men det tar jeg på strak arm - jeg vil faktisk gjerne vite hva jeg kan bli bedre på! :)

Endret av Embla s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medarbeidersamtale er ikke nedfelt i AML. Det er en helt frivillig greie.

Hos svært mange arbeidsplasser er dette en vesentlig del av personaloplitikken. Gjennom slike strukturerte samtaler får begge parter mulighet til å sette status, sette ord på ting og ha mulighet til å forbedre.

Hos oss skal alle ha en slik samtale en gang i året, og aller helst en oppfølgingssamtale etter ca 6 måneder. I hver medarbeidersamtale avsluttes det med sammen å lage en handlignsplan/ oppfølging, slik at det blir mer enn en nyttig samtale.

Selv synes jeg det er kjempeålreit - men kommer jo veldi an på at sjefen kan kunsten med å skape en god dialog og å lytte!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

i vår bedrift er det pålagt!

Vi må fylle ut skjema om hva du syntes du gjør bra, hvor du skal/bør forbedre deg, hva slags mål du har og om det er noen kurs du mener du selv bør gjennomføre osv.......

BLÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det 1 gang i året først med salgssjefen så med daglig leder som får rapport fra de forskjellige lederene med ros og ris, 1 uke etter får vi referat og handlingsplan, evt. oppfølgingsmøte etter x antall uker/mnd hvis det er nødvendig. Jeg er veldig fornøyd med hvordan det gjøres her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det årlig, og det er faste tema som tas opp. Jeg har såpass mye og god kontakt med sjefen min at det nesten føltes litt teit, men det var OK. Jeg er veldig fornøyd både med arbeidet, arbeidsplassen og arbeidsmiljøet, har et bra forhold til sjefen, har mange tanker om hvordan avdelingen totalt kan bli bedre sammen og hvordan jeg vil utvikle meg, og jeg får stort sett gehør for mine meninger. Da blir det gjerne en hyggelig samtale. I tillegg fremmet jeg et ganske betydelig lønnskrav nå sist, som sjefen min helhjertet støttet. Jeg synes medarbeidersamtale er helt ålreit :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår kommune gidder ikke å ha det. Vi snakkes og følger opp hverandre og står fri til å ta opp ting med hverandre uansett når.

Alle har jo ansvar for sin egen utvikling, derfor er medarbeidersamtalen bare en sydd pute under armene på svake arbeidstakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en vanskelig sjef før, som det ikke alltid var like lett å stoppe og si "Hei, du, nå må du faktisk høre på meg." Men under medarbeidersamtalene var han alltid ydmyk, og startet alle samtaler med at "denne samtalen blir mellom oss to, og ingenting av det du sier her skal bidra til dårlig stemning, du kan, bør og skal si alt slik du mener det." Og duverden så mye jeg fikk sagt, og han hørte faktisk også! Noe han altså ikke hadde tid til i hverdagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har vi medarbeidersamtaler to ganger i året. Jeg syns det er kjempekjekt med slike samtaler. For det er jo da man har mulighet til virkelig å diskutere ting som arbeidsoppgaver, arbeidsmiljø, lønn og så videre. I tillegg har vi hos oss en halvtimes prat med sjefen annahver uke. Da snakker vi om hva jeg som medarbeider holder på med, status på prosjekter og så videre. Veldig kjekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha medarbeidersamtale over nyttår, det er første gang for meg. Tror det har vært en runde med samtaler før, for et par år siden, så sjefen har i allefall gjort det før.

Men jeg lurer litt på hvordan jeg skal forberede meg. Hva bør jeg tenke igjennom?

I mitt firma er det ingen muligheter for å klatre i karrierestigen, ingen kurs som er akutelle, ingen prosjekter og ingen egentlig utviklingsmuligheter. Og dette går det heller ikke an å forrandre på. Arbeismiljøet er hverken godt eller dårlig, vi har rett og slett ikke ett, fordi vi jobber så selvstendig at vi sjelden ser kollegaene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ha medarbeidersamtale over nyttår, det er første gang for meg. Tror det har vært en runde med samtaler før, for et par år siden, så sjefen har i allefall gjort det før.

Men jeg lurer litt på hvordan jeg skal forberede meg. Hva bør jeg tenke igjennom?

I mitt firma er det ingen muligheter for å klatre i karrierestigen, ingen kurs som er akutelle, ingen prosjekter og ingen egentlig utviklingsmuligheter. Og dette går det heller ikke an å forrandre på. Arbeismiljøet er hverken godt eller dårlig, vi har rett og slett ikke ett, fordi vi jobber så selvstendig at vi sjelden ser kollegaene våre.

Kanskje du kan si "I og med at det ikke finnes verken arbeidsmiljø, samarbeid eller videre muligheter i dette firmaet regner med at vi kan bliferdige på et kvarter, jeg har en del å gjøre i dag".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det en medarbeidersamtale i året. Tror vi er pålagt å ha det hos oss iallfall.

Jeg synes medarbeidersamtaler er veldig bra, men jeg kunne ønsket at vi hadde to i året. Nå har jeg snart slitt meg gjennom et halvår med en ikkefungerende avdelingsleder, hvor jeg har prøvd å si ifra - men det er vanskelig å få tid til noen skikkelig samtale i det daglige. Derfor blir det bare de små bagatellene man får tatt opp, og det er jo ikke de som er greia liksom. Det er mye misnøye på arbeidsplassen nå for tiden, og det sliter på alle sammen. Godt det snart er jul!! :)

Vi har medarbeidersamtale med avdelingsleder. Dette synes ikke jeg er veldig bra. For all del - det er veldig positivt mht tilbakemeldinger til den jobben jeg gjør, for avdelingsleder ser meg mye oftere og mer enn det styrer gjør. Sånn sett er det mye mer riktig at avdelingsleder har medarbeidersamtalene.

Men jeg kunne vel så godt ha hatt en samtale med styrer, da avdelingsleder ikke tar konstruktiv kritikk og går i forsvar på alle forslag til bedre løsninger som jeg kommer med. Dessuten har den avdelingen jeg jobber på blitt en aldri så liten famile/venninnegjeng, og da blir problemene straks større fordi det er vanskeligere å si ifra til avdelingsleder da. Fordi hun tar alt personlig. Det er nemlig veldig vanskelig å jobbe med noen som ikke klarer å skille jobb/privatliv. Hun kan være sur på meg privat pga noe jeg tok opp på jobben - og det er jo totalt feil. Noen klarer ikke å være profesjonelle uansett hvor mye de prøver.

Hadde foretrukket en medarbeidersamtale med styrer, hvor avdelingsleder først hadde levert fra seg litt papirer med tilbakemeldinger på jobben jeg utfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...