AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #1 Skrevet 12. november 2022 Jeg er gravid og formen er fantastisk enn så lenge. Jeg jobber som sykepleier på en avdeling hvor jeg stortrives, med veldig høyt tempo. Dessverre er tempoet så høyt at det sjeldent går en dag hvor vi kommer i mål med alle våre oppgaver, vi får ikke satt ned og det er mye gåing/ståing. Som sagt så er jeg veldig glad i jobben min, men slik som situasjonen er nå grunnet såpass mye oppgaver og lav bemanning er det urealistisk at jeg skal kunne stå i jobb til jeg skal ut i permisjon. Jeg ønsker ikke å sykemelde meg (med mindre jeg faktisk må), men jeg ønsker i så fall tilrettelegging. En kollega av meg nevnte at det finnes ikke noe tilrettelegging som gravide kan gjøre her, og det tror jeg på realistisk sett selv om min leder sier at jeg må gi beskjed hvis jeg trenger tilrettelegging. Har dere noen forslag hva gravide sykepleiere eventuelt kan tilrettelegges med? Jeg jobber i full stilling så det må være et type arbeid som kan fylle en full stilling. Anonymkode: 1ea39...a83
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #2 Skrevet 12. november 2022 Aner jo ikke hvor du jobber så litt vanskelig å svare. Men mottak/utskrivelse? Koordinerende/adm oppgaver? Opplæring av pasienter? Anonymkode: 28c3d...598 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #3 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Aner jo ikke hvor du jobber så litt vanskelig å svare. Men mottak/utskrivelse? Koordinerende/adm oppgaver? Opplæring av pasienter? Anonymkode: 28c3d...598 Jobber på sykehjem så det er lite utskrivelse av pasienter kan du si. TS Anonymkode: 1ea39...a83 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #4 Skrevet 12. november 2022 Litt vanskelig uten å kjenne til hvor du jobber, det letteste er kanskje å gå i dialog med leder og høre hva som er mulig? Noen forslag: - De letteste stellene - Ha alle medisiner, kanskje du kan sitte på høy krakk på medisinrom mens du finner frem? - Prosedyrer - "Andre" oppgaver. Gjør dere ting som kjøkken, gå med søppel osv? Kanskje du kan ha ansvar for noe av det og kanskje du da kan ta det litt i ditt tempo? Anonymkode: 58e45...679
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #5 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jobber på sykehjem så det er lite utskrivelse av pasienter kan du si. TS Anonymkode: 1ea39...a83 Jobbe med vaktbok, legge dosetter, lage behandlingsplaner (som egentlig alle skal ha men som blir nedprioritert i hverdagen). Kan nok bli vanskelig å fylle 100% med dette, og du må vel da være på jobb i tillegg til en sykepleier som må gjøre oppgavene du skulle hatt. Men som tiltak under gradert sykmelding går det jo an. Problemet med "tilrettelegging" er jo ofte at det ikke kommer noen annen inn for deg, og selvom du kun skal ta de letteste oppgavene, får man dårlig samvittighet og ender opp med å jobbe altfor mye likevel. Og så ender det i sykmelding uansett. Anonymkode: 77c4c...f53 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #6 Skrevet 12. november 2022 Jeg vet ikke hvordan ditt sykehjem er organisert. Jeg har jobbet med både sykepleiere som en del av grunnbemanningen og med de på topp. På topp så tok de seg av sårstell, medisiner, sjekket blodsukker og annet rundt diabetikere, samt gjerne tok noe stell på den avdelingen som trengte mest avlastning. Ikke nødvendigvis det tyngste stellet, mer etter behov og når det passet med resten av det de måtte gjøre. Jeg har vært med på at det kan være veldig mange som må mates, og mange også som må ha mye tilrettelegging ved måltider. En må jo sitte der med enkelte og minne dem om å spise, gi de en og en halv skive for at det ikke skal bli for mye mat på tallerkenen på en gang (tallerkenmodellen for demente). Du kjenner garantert til dette med at mating kan ta tid så prøver ikke å belære deg her bare så det er sagt 💚 Vet ikke hvor stort sykehjem du jobbet på, jeg har jobbet på steder med 45-48 beboere, og det var en stor hjelp om noen hjalp til ved måltidene. Jeg har erfaring med at det noen ganger er folk på tiltak, utprøving, eller norskopplæring som tar seg av kjøkkenet og gjerne noen av matingene også, men ikke nødvendigvis hver dag, eller på alle skift. Om du sitter greit så er det gjerne en oppgave du kan ha? Vi har også hatt «stuevakt» ganske ofte. Igjen noe en del på tiltak har hatt. Rett og slett en som sitter i stua og er tilstede og det roer ned en del av beboerne i seg selv. Dette er da dementavdeling. Jeg har jobbet på ulike typer avdelinger, men lengst på dement. Vi har ikke hatt «stuevakt» på andre avdelinger. Du burde etter min mening være den selvsagte som er med å sjekker/legger medisiner. Multidoser er jo mer vanlig nå, men de må jo likevel sjekkes. Det er jo en fin måte å tilrettelegge på, selv om det ikke er så mange timer av en full stilling i løpet av uken. Jeg tenker alt administrativt du kan ta, bør du få ta. Utfordringen er jo om de får inn noen andre til å ta ditt. Er så lett å føle en må strekke seg fordi en ser de andre sliter som andre her også har sagt. Håper det lar seg ordne med tilrettelegging. Jeg er ikke sykepleier selv, men har jobbet mange år på sykehjem, og elsket spesielt å jobbe med demente. Anonymkode: 55b30...3cb 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #7 Skrevet 12. november 2022 Hvis det er en travel avdeling så er det jo gjerne småting som burde vært gjort som dere ikke får gjort i det daglige? Rydde i dokumentasjon og permer, omorganisere ting, lage nye informasjonsbrosjyrer, prosedyrer og planer, oppdatere dokumentasjon, forefallende pasientplaner, vedtak, lage internundervisninger/kursdager, osvosv Anonymkode: 245b5...09d
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #8 Skrevet 13. november 2022 On 11/12/2022 at 8:20 AM, AnonymBruker said: Jobber på sykehjem så det er lite utskrivelse av pasienter kan du si. TS Anonymkode: 1ea39...a83 Det går an å være gradert sykemeldt eller ha graderte svangerskapspenger slik at du kan få færre arbeidsoppgaver og/eller kortere dager. Anonymkode: 4a283...b36
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #9 Skrevet 13. november 2022 En arbeidsplass er pliktig til å tilrettelegge om ikke må de betale for at du skal gå hjemme. Tilretteleggingen til meg var at jeg fikk komme å være der i 4 timer, men jeg ble satt til «enkle» oppgaver som likevel krevde mye gåing. Altså jeg endte opp med å bli 100% sykmeldt fordi tilretteleggingen ikke hjalp. Administrativt arbeid er det ikke mye av, og det er ikke nok belegg til at èn av det allerede sårbare teamet skal sitte å sortere ark. jeg ville prøvd gradert først så får du se hvordan det er å få hentet seg inn mellom vaktene. Anonymkode: 8f330...340
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #10 Skrevet 13. november 2022 Snakk med leder. Jeg tenker tilrettelegging i ditt tilfelle er for å forebygge at du må gå ut i sykemelding for tidlig. F.eks kan tilrettelegging være et par ekstra pauser i løpet av dagen. F.eks 15min x 2. Da kan du legge deg ned og hvile ryggen og heve beina fot å unngå at de blir så hoven. Du kan også bli fritatt oppgaver som er fysisk krevende. F.eks tunge stell eller annet hvor det er vanskelig med mage og øker faren for rygg/bekken-problemer. Husk det er leder som skal tilrettelegge, så du må ikke føle på dårlig samvittighet ovenfor kolleger som må trå ekstra til. Husk det er i såfall ikke pga deg, men fordi leder ikke bemanner godt nok. Leder kan søke nav om midler til økt bemanning slik at du har en med deg som kan utføre de oppgavene du ikke klarer. Anonymkode: 6bab2...f09
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #11 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (På 12.11.2022 den 8.20): Jobber på sykehjem så det er lite utskrivelse av pasienter kan du si. TS Anonymkode: 1ea39...a83 Jeg fikk gå på toppen, skulle ikke stelle. Kun spl oppgaver. Selv ved sykdom. Hadde jeg behov for å gå hjem tidligere kunne jeg det. Fikk også komme senere. Anonymkode: 6a345...e15
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #12 Skrevet 14. november 2022 Kan du gå på topp og så gjøre det du orker og klarer? Bruke god tid på spl oppgaver. Tiltaksplaner, Iplos/adl, dele medisiner, prosedyrer osv.. Anonymkode: 1fd4c...6b0
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #13 Skrevet 14. november 2022 Er ledelsen din som vet hvordan arbeidsoppgavene dine kan tilpasses Anonymkode: f8175...e66
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #14 Skrevet 14. november 2022 Jeg jobbet sammen med en gravid sykepleier i hjemmesykepleien. Hun hadde med seg en assistent/hjelpepleier hele tiden, som tok løftene, stell hun ikke kunne ta etc. De to gikk sammen hele vakta. Anonymkode: 9879b...122
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #15 Skrevet 14. november 2022 Det er uansvarlig å jobbe på sykehjem som gravid. Høyt tempo og veldig ugunstig bruk av kroppen. Eldre er uberegnelige og plutselig har du blitt slått ned av en pasient. Jeg synes virkelig du skal prioritere annerledes her! Anonymkode: a36f5...9cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå