AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #1 Skrevet 12. november 2022 Grunnet mistanke om melkeproteinallergi og muligens andre allergier har vi blitt anbefalt av lege å gi babyen mme i mindt 3 dager for å se om det blir bedring (jeg går også på melkefri kost så dette er et ekstra tiltak). Problemet er at når han våkner skal han ha mat NÅ og hyler intenst frem til maten er klar. Vi klargjorde flaskene på kvelden før og har hatt en flaske stående i frysebag på soverommet som vi setter i flaskevarmeren når han våkner, men likevel tar der nesten 10 minutter hvor han hyler intenst. I natt våknet han kl 23, kl 03 og kl 05 til nå og regner med han våkner igjen rundt kl 07. I tillegg bruker vi litt tid på å få ham til å sovne igjen. Det er helt vanvittig slitsomt med den hylingen, vi får ondt av ham og det holder oss begge våkne selv om en av oss sover på gjesterommet. Er andre plaget med dette? Hvordan løser man det? Føler vi gjør det på raskeste måte, men 10 min er for lenge.. Anonymkode: d8c12...8a6
LilleMy1989 Skrevet 12. november 2022 #2 Skrevet 12. november 2022 Raskeste måte er nok å blande i vann med rett temp med en gang eller å blande i 70° vann og fylle opp med kokt, avkjølt vann. Hvorfor skal dere gi mme i tillegg? Har kun hørt om det dersom mor ikke ønsker å kutte melkeprotein og avslutter amming. Regner med dere gir melkefri mme?
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #3 Skrevet 12. november 2022 Dere må være klar med flasken før han våkner helt og skriker etter mat Altså, dere må enten lage flasken og avkjøle den før, eller lage opp flasker som står i kjøleskapet og varme opp. Anonymkode: 06c75...044
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #4 Skrevet 12. november 2022 Finnes det ferdigblandet på kartong av den typen dere bruker? Jeg hadde brukt det, spesielt siden det er snakk om en ganske kort periode… Anonymkode: 7dce6...96e
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #5 Skrevet 12. november 2022 LilleMy1989 skrev (2 timer siden): Raskeste måte er nok å blande i vann med rett temp med en gang eller å blande i 70° vann og fylle opp med kokt, avkjølt vann. Hvorfor skal dere gi mme i tillegg? Har kun hørt om det dersom mor ikke ønsker å kutte melkeprotein og avslutter amming. Regner med dere gir melkefri mme? Vi blandet ferdig alt og satt det i frysebag, men måtte da varmes opp. Hvis vi skal blande sammen på natten må vi ut av soverommet så vi synes det virker enda mer tungvint, men mulig det er raskere. Jeg har gått på melkefritt i 6 uker, men det er fremdeles noen symptomer så legen sa at det kan være han reagerer på soya og i stedet for at jeg skal kutte soya skulle vi prøve en av de mildeste mme-ene på apoteket som ikke inneholder melk (og tydeligvis ikke soya heller) for å se om det var noe bedring. Vi skal til spesialist om 2 uker, og vi vil ha testet ut mest mulig før vi skal dit sånn at vi ikke blir bedt om å gjøre dette når vi endelig kommer tol henne. AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere må være klar med flasken før han våkner helt og skriker etter mat Altså, dere må enten lage flasken og avkjøle den før, eller lage opp flasker som står i kjøleskapet og varme opp. Anonymkode: 06c75...044 Flasken er klar, men når han våkner er det rett på hyling. Vi vet jo ikke akkurat når han våkner så kjedelig for oss å ha på alarm kl 03 for å varme opp om han plutselig sover til kl 04. AnonymBruker skrev (1 time siden): Finnes det ferdigblandet på kartong av den typen dere bruker? Jeg hadde brukt det, spesielt siden det er snakk om en ganske kort periode… Anonymkode: 7dce6...96e Nei dessverre. Før ga vi i blant ferdigblandet Nan og det var en drøm sammenlignet med dette pulverstyret. Anonymkode: d8c12...8a6
Mt3 Skrevet 12. november 2022 #6 Skrevet 12. november 2022 Sjekk om kokt vann i termos vil holde seg varmt nok til å blande ut pulveret med, etterfyll så med kokt avkjølt vann til ønsket temperatur.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #7 Skrevet 12. november 2022 Melkefri mme skal blandes i temperert vann, ikke over 70 grader som vanlig mme. Så ha termos med vann som holder ca 40 grader og bland med. Da er den drikkeklar med en gang. Anonymkode: f5a99...f6a 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #8 Skrevet 12. november 2022 Mt3 skrev (8 minutter siden): Sjekk om kokt vann i termos vil holde seg varmt nok til å blande ut pulveret med, etterfyll så med kokt avkjølt vann til ønsket temperatur. Ja, det skal vi teste! AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Melkefri mme skal blandes i temperert vann, ikke over 70 grader som vanlig mme. Så ha termos med vann som holder ca 40 grader og bland med. Da er den drikkeklar med en gang. Anonymkode: f5a99...f6a Det står samme fremgangsmåte på den melkefrie som på de med melk (dog denne fremgangsmåten er ikke anbefalt i Norge). Vi følger framgangsmåten på helsenorge som sier man skal varme til over 70 for å drepe bakterier. Hvor står det at man skal blande med 40 grader? Anonymkode: d8c12...8a6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #9 Skrevet 12. november 2022 Jeg forstår at det er ønskelig å teste ut mme for å se om det blir bedring, men jeg hadde ikke gjort det. Om baby har melkeproteinallergi så tar det tid før tarmene er i orden, selv om du går på melkefri kost. Jeg gikk på melkefri og soyafri kost i 8 uker før baby sluttet å blø fra tarmene, fikk aldri beskjed om å bytte til mme fordi spesialisten mente at morsmelk uansett var bedre for såre tarmer... er det fastlege eller spesialisten som har bedt deg gå over til mme? Anonymkode: 1bbc7...480
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #10 Skrevet 12. november 2022 Hva med en mikro på soverommet eller rett utenfor. Ha flaskene klar slik dere allerede har, og varm noen sekunder i mikro. Husk å riste flasken slik all melk får samme temp. Anonymkode: f8ec4...052
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #11 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg forstår at det er ønskelig å teste ut mme for å se om det blir bedring, men jeg hadde ikke gjort det. Om baby har melkeproteinallergi så tar det tid før tarmene er i orden, selv om du går på melkefri kost. Jeg gikk på melkefri og soyafri kost i 8 uker før baby sluttet å blø fra tarmene, fikk aldri beskjed om å bytte til mme fordi spesialisten mente at morsmelk uansett var bedre for såre tarmer... er det fastlege eller spesialisten som har bedt deg gå over til mme? Anonymkode: 1bbc7...480 Det var barnelege hos Volvat (som virket å ha ganske god kompetanse på mpa, i hvert fall sammenlignet med fastlegen, legen på helsestasjon og helsesykepleier). Spesialisten på allergier hos barn har vi ikke vært hos enda. Tror det blir for inngripende for meg å gå over på melke- og soyafrikost så dette føltes som et bedre alternativ. Viser det seg at han har både melke- og soyaallergi kommer jeg nok til å slutte og amme, men dem avgjørelsen tar jeg i samråd med legen i så fall. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva med en mikro på soverommet eller rett utenfor. Ha flaskene klar slik dere allerede har, og varm noen sekunder i mikro. Husk å riste flasken slik all melk får samme temp. Anonymkode: f8ec4...052 Har ikke mikro, men om vi skal fortsette med mme på natt kan det hende vi går til innkjøp av det. Anonymkode: d8c12...8a6
LilleMy1989 Skrevet 14. november 2022 #12 Skrevet 14. november 2022 Vi brukte termos med vann med riktig temperatur og sånn pulverdosett med mme-pulver. Vann + pulver i flaske = drikkeklart på 1min. Men dersom det skal være vits i å teste mme så kan du vel ikke amme i den perioden dere tester?
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #13 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (På 12.11.2022 den 8.58): Melkefri mme skal blandes i temperert vann, ikke over 70 grader som vanlig mme. Så ha termos med vann som holder ca 40 grader og bland med. Da er den drikkeklar med en gang. Anonymkode: f5a99...f6a Nei, det skal det ikke. Melkefri MME skal blandes på 70 grader, likt som all annen MME. Det fikk jeg beskjed om av barnespesialisten vi går til. Anonymkode: ad4ca...e7d
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #14 Skrevet 14. november 2022 LilleMy1989 skrev (17 minutter siden): Vi brukte termos med vann med riktig temperatur og sånn pulverdosett med mme-pulver. Vann + pulver i flaske = drikkeklart på 1min. Men dersom det skal være vits i å teste mme så kan du vel ikke amme i den perioden dere tester? Skjønner ikke helt, den må jo varmes opp til 70 grader (i følge Helsenorge) Hvordan løser du det? Jeg ammer ikke i perioden vi tester dette. Anonymkode: d8c12...8a6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #15 Skrevet 14. november 2022 Ha en kartong utenfor soverommet så den er romtemperer. Hell i rett i flaska. Kan godt hende babyen drikker romtemperert, det gjør ihvertfall vår baby. Anonymkode: cbbad...7b8
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #16 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ha en kartong utenfor soverommet så den er romtemperer. Hell i rett i flaska. Kan godt hende babyen drikker romtemperert, det gjør ihvertfall vår baby. Anonymkode: cbbad...7b8 Den vi bruker finnes ikke på kartong. Må ha en som er allergivennlig og kjøpt på apoteket. Anonymkode: d8c12...8a6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #17 Skrevet 14. november 2022 Som de andre sier, termos med varmt vann og flaske med kaldt vann. Det tar 1min å få ferdig temperer melk! Anonymkode: 6d98e...359
LilleMy1989 Skrevet 14. november 2022 #18 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skjønner ikke helt, den må jo varmes opp til 70 grader (i følge Helsenorge) Hvordan løser du det? Jeg ammer ikke i perioden vi tester dette. Anonymkode: d8c12...8a6 Vi gjorde ikke det. Blandet ved 40
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #19 Skrevet 14. november 2022 LilleMy1989 skrev (55 minutter siden): Vi gjorde ikke det. Blandet ved 40 Selv om dere gjorde det bør du ikke slenge rundt deg med ting som ikke er anbefalt. Det er ikke anbefalt av en grunn. Anonymkode: 2c849...1dd
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #20 Skrevet 14. november 2022 AnonymBruker skrev (På 12.11.2022 den 5.45): Grunnet mistanke om melkeproteinallergi og muligens andre allergier har vi blitt anbefalt av lege å gi babyen mme i mindt 3 dager for å se om det blir bedring (jeg går også på melkefri kost så dette er et ekstra tiltak). Problemet er at når han våkner skal han ha mat NÅ og hyler intenst frem til maten er klar. Vi klargjorde flaskene på kvelden før og har hatt en flaske stående i frysebag på soverommet som vi setter i flaskevarmeren når han våkner, men likevel tar der nesten 10 minutter hvor han hyler intenst. I natt våknet han kl 23, kl 03 og kl 05 til nå og regner med han våkner igjen rundt kl 07. I tillegg bruker vi litt tid på å få ham til å sovne igjen. Det er helt vanvittig slitsomt med den hylingen, vi får ondt av ham og det holder oss begge våkne selv om en av oss sover på gjesterommet. Er andre plaget med dette? Hvordan løser man det? Føler vi gjør det på raskeste måte, men 10 min er for lenge.. Anonymkode: d8c12...8a6 Micro på eller rett utenfor rommet. Vår satte vi på 800 w og 20 sekunder - flaske klar😊 Anonymkode: 9d29c...d41
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå