Gå til innhold

Normalt at et barn på 4 år vekker så mye om natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun sov natten gjennom fra hun var ganske liten til 3 år. Det siste året har hun vært fæl på å rope om natten når hun mister dynen osv. I 95% av tilfellene er det for grunner som dette - at dyna har havnet i fotenden eller på gulvet, og hun skal ha hjelp til å ta på. Selv om jeg vet hun klarer det selv.

Er det for andre grunner, som materitt o.l (som hun forøvrig har lite av), skjønner jeg selvsagt at hun roper og det er helt greit. 

Hun roper jevnlig alt fra 1-3 ganger per natt, og dette forstyrrer nattesøvnen min brutalt. Går pappaen inn til henne (som ikke sliter med å sove etterpå), er ikke det bra nok og hun roper på meg. Klikker i vinkel om jeg da ikke kommer.

Jeg vet snart ikke hva jeg skal gjøre, da jeg går i kraftig søvnunderskudd på dette og i perioder er trøtt konstant.

Har noen noen tips, eller er dette noe man bare må stå i til det (forhåpentligvis) går over av seg selv? Trodde barn i denne alderen sov natten gjennom uten å vekke så mye, men hos oss har det vært totalt motsatt.

Anonymkode: 772f2...9c5

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står sengen inntil en vegg så kan du jo bare feste dynen litt i kanten slik at den ikke detter ut. Eller sette en stol eller to foran sengen?  

Sove med pysjamas og eller ha på varme på rommet. 

Jeg har ei på 10 som var veldig urolig, hatet nattdrakt, men jeg mener da å huske at om hun frøys så fant hun dynen igjen. 

Vedr. Mareritt, vet du hva hun drømmer om? ser hun noe skummelt på TV før sengeting eller noe som kan trigge henne? Selv jeg på 40 trigges dersom jeg ser noe skummelt eller drømmer om det dersom det går inn på meg, da kanman ko bare tenke hva slags inntrykk en på 4 har. Har dere en rolig kveld med noe hyggelig lesestoff før sengetid? Lys på rommet? Dørene åpne slik at du kan trygge henne med at du ikke er langt unna? 

Mest sannsynlig er det nok bare en fase som vil gå over, men skjønner det er slitsomt for dere❤️

Anonymkode: de009...51e

Skrevet

Min tanke var å la henne sove i sprinkel seng igjen slik at dynen ikke faller ut eller sette noe foran sengen.

Det er et helvete å bli vekket om natten og ikke få sove igjen, jeg sliter enda etter å ha blitt vekket 5-10 ganger pr natt i flere år.

Lykke til 🧡

Anonymkode: b7bd9...96f

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Står sengen inntil en vegg så kan du jo bare feste dynen litt i kanten slik at den ikke detter ut. Eller sette en stol eller to foran sengen?  

Sove med pysjamas og eller ha på varme på rommet. 

Jeg har ei på 10 som var veldig urolig, hatet nattdrakt, men jeg mener da å huske at om hun frøys så fant hun dynen igjen. 

Vedr. Mareritt, vet du hva hun drømmer om? ser hun noe skummelt på TV før sengeting eller noe som kan trigge henne? Selv jeg på 40 trigges dersom jeg ser noe skummelt eller drømmer om det dersom det går inn på meg, da kanman ko bare tenke hva slags inntrykk en på 4 har. Har dere en rolig kveld med noe hyggelig lesestoff før sengetid? Lys på rommet? Dørene åpne slik at du kan trygge henne med at du ikke er langt unna? 

Mest sannsynlig er det nok bare en fase som vil gå over, men skjønner det er slitsomt for dere❤️

Anonymkode: de009...51e

Som regel har ikke dynen falt ut av sengen når hun roper, men havnet i fotenden. 

Hun sover med pysjamas og vinduet igjen 😊

Det er veldig sjeldent hun har mareritt. Det har hun ikke hatt på flere måneder nå hvertfall. Hun har derimot innimellom ropt ved sykdom, og da skal hun jo få lov til å rope. Da tar jeg henne bare inn til oss om hun ikke roer seg i egen seng. 

Det er slitsomt, ja, men etter 1 år med dette av og på, begynner jeg å miste håpet 😩 føler hun har laget seg en dårlig vane. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min tanke var å la henne sove i sprinkel seng igjen slik at dynen ikke faller ut eller sette noe foran sengen.

Det er et helvete å bli vekket om natten og ikke få sove igjen, jeg sliter enda etter å ha blitt vekket 5-10 ganger pr natt i flere år.

Lykke til 🧡

Anonymkode: b7bd9...96f

Hun er rett og slett for stor for sprinkelseng 😅 hun er ganske lang av seg. Og jeg tror heller ikke det hadde hjulpet, da dynen bare har havnet i fotenden de fleste gangene hun roper, og ikke så ofte på gulvet. Hun roper likevel…

Det er grusomt. Føler meg som en zombie om dagen, og blir jo ikke akkurat en bedre/mer tålmodig mamma av å være så i søvnunderskudd som jeg til tider er. Hele denne uken har hun ropt 2-3 ganger hver natt, og jeg sliter med å sovne igjen etterpå 😣

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...