AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #1 Skrevet 11. november 2022 Jeg prøver å fokusere på alt annet, jeg har ikke fulgt med på tv eller noe media. Men frykten tar likevell overhånd. Jeg er alenemor til en 4 mnd gammel baby og er livredd for at noe skal skje siden vi bor i en storby uten bil. Livredd for at ungen min skal bli skadet på noe vis... Jeg drømmer mye om krig i norge så det hjelper ikke mye. Jeg prøver å rasjonalisere for meg selv at krig blir det ikke men så kommer logikken min inn å hele tiden sier i fra at det kan man aldri vite. Kan noen komme med noen trøstende fakta for hvorfor det ikke blir krig i norge i nærmeste fremtid? Anonymkode: 3609c...bf3 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #2 Skrevet 11. november 2022 Vi er medlemmer av NATO. Det i seg selv er et godt argument, for at Norge ikke vil bli angrepet med det første. Sender Putin inn styrker i Norge, forplikter de andre samarbeidslandene å komme oss til unnsetning. Anonymkode: 2a55e...ad8 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #3 Skrevet 11. november 2022 Kanskje du kan snakke med noen om dette i det virkelige liv? Det er noe helt annet å diskutere slike ting med noen som sitter foran deg, som du stoler på og respekterer. For eksempel fastlege, helsesøster? Og hvis du skulle ha en angstlidelse så behøver du jo hjelp for angsten uansett. Best å ta tak i det mens barnet er lite så du unngår så godt det lar seg gjøre å overføre angst til barnet. Anonymkode: e4fb6...32b 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #4 Skrevet 11. november 2022 Tenk på at selv i Ukraina så sover folk. Da bør vi klare det i Norge også. Livet er uansett usikkert og søvn er ikke en kravstor luksus, farlige k-er står i kø, krig, klima, korona, kreft. Anonymkode: 45d47...119
Silva Pluvialis Skrevet 11. november 2022 #5 Skrevet 11. november 2022 Hvis det blir krig, blir det krig. Det er ingenting vi kan gjøre med det. Er det ikke da bedre å bruke den eventuelt siste tiden her på jorda til å leve livet? 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #6 Skrevet 11. november 2022 Tvillingsjel skrev (1 minutt siden): Hvis det blir krig, blir det krig. Det er ingenting vi kan gjøre med det. Er det ikke da bedre å bruke den eventuelt siste tiden her på jorda til å leve livet? Hun er alene med et barn på fire mnd og hun er redd for krig, jeg tror ikke det bare er for en førstegangsmamma som nå har ansvar for et lite levende vesen å skru av disse bekymringene og bare bestemme seg for å leve livet selv om det kan smelle i mårra. Dette er så typisk kg-svar, men hadde ikke trodd det skulle komme fra deg også all den tid du har sitter her og fortalt om utfordringene du har i livet ditt. Sånn du legger dette frem blir det jo som å si til en deprimert: kutt ut tullet med å være deprimert, ta deg sammen og vær glad i stedet. Anonymkode: ae130...308 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #7 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hun er alene med et barn på fire mnd og hun er redd for krig, jeg tror ikke det bare er for en førstegangsmamma som nå har ansvar for et lite levende vesen å skru av disse bekymringene og bare bestemme seg for å leve livet selv om det kan smelle i mårra. Dette er så typisk kg-svar, men hadde ikke trodd det skulle komme fra deg også all den tid du har sitter her og fortalt om utfordringene du har i livet ditt. Sånn du legger dette frem blir det jo som å si til en deprimert: kutt ut tullet med å være deprimert, ta deg sammen og vær glad i stedet. Anonymkode: ae130...308 Det er vel et typisk svar fra en som kun forstår andre som sliter med nøyaktig det samme som hun selv. Har vært borti sånne mennesker og det er slitsomt! Anonymkode: 457cd...499 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #8 Skrevet 11. november 2022 Du må bare godta at hvis det blir krig så blir det krig, det er ingenting du kan gjøre for og stoppe det. Anonymkode: 95fc6...74a
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #9 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg prøver å fokusere på alt annet, jeg har ikke fulgt med på tv eller noe media. Men frykten tar likevell overhånd. Jeg er alenemor til en 4 mnd gammel baby og er livredd for at noe skal skje siden vi bor i en storby uten bil. Livredd for at ungen min skal bli skadet på noe vis... Jeg drømmer mye om krig i norge så det hjelper ikke mye. Jeg prøver å rasjonalisere for meg selv at krig blir det ikke men så kommer logikken min inn å hele tiden sier i fra at det kan man aldri vite. Kan noen komme med noen trøstende fakta for hvorfor det ikke blir krig i norge i nærmeste fremtid? Anonymkode: 3609c...bf3 Sannsynligheten er liten, men jeg vet godt at når redselen setter seg fast så er det ikke enkelt å takle. Man "overtolker" alt som kan tyde på krig, og "undertolker" alt som kan tyde på at det går fint. Det er bra at du ikke leser mye og ser mye på tv om krigen, det vil nok bare øke redselen din. Så du gjør alt riktig. Men jeg tror du hadde hatt veldig godt av å snakke med noen om tankene dine, få sortert dem litt. Akkurat slik en foreslo over her. Noen ganger er det veldig lurt å strekke ut en hånd og be om hjelp til det man sliter med. Du fortjener bedre enn å slite med dette, du skal nyte dagene med din lille baby! Anonymkode: 457cd...499
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #10 Skrevet 11. november 2022 Sjansen for at krigen i Ukraina sprer seg hit er pitteliten, selv om jeg kan skjønne det muligens er litt hormoner inne i bildet her, du har jo en baby! Det kan slå begge veier for deg; men hva med å følge beredskapsrådene? Å være litt forberedt kan være betryggende. Jeg personlig har alltid sett for meg at jeg ville flyktet til skogs/fjells, sikkert sett litt for mange filmer der menneskemasser med panikk alltid er det farligste stedet å være:P Har alt jeg trenger til å klare meg en lang stund alene. Dessuten, se nå hva som skjer der nede; Putin har ikke ressurser til å krige mot flere enn Ukraina, og selv der går det jo ikke akkurat bra for deres del. Ukraina skyver Russerne ut. Ikke har han oppslutting blant folket sitt heller. Angriper han et NATO land så er han ferdig. Pluss at de må gjennom Finnene først, og der tror jeg Putin vil fått langt mer motstand enn han ville forventet(han er jo ikke akkurat god til å anslå det). Anonymkode: 48f74...c99 1
Kenelz Skrevet 11. november 2022 #11 Skrevet 11. november 2022 Quote Selv om Vesten vil fortsette, og dessuten øke, støtten til ukrainerne, vil hverken USA eller Nato-landene risikere tredje verdenskrig. For å si det sånn: NATO blir ikke å risikere 3 Verdens Krig over Ukraina. Russland vil heller ikke risikere dette ved å invadere NATO-Land. Vladmir står ikke alene med en rød Atom-knapp tilgjengelig på kontoret. Det stemmer at det ikke kan legges ned VETO mot han, men i teorien kan militær personell fysisk nekte å iverksette atomkrig. Kina har også en sterk interesse å temme Putins fantasier om atomvåpen. https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/O8rxzA/putins-atomvaapen-trussel-bloeffer-han-og-hva-med-vestens-reaksjon For å si det enkelt: Du trenger ikke å bekymre deg for verdenskrig i dette århundrede.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå