AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #61 Skrevet 12. november 2022 Nei når du får uføretrygd er nav ferdig med deg og du har fått den oppfølgingen du har trengt. Anonymkode: 27460...008 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #62 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det koster jo ingenting? Trenger jo ikke Navs godkjennelse når en er ufør, på aap må en ha det godkjent i aktivitetsplanen. Anonymkode: 0ba04...7f7 Mente jo ikke at hun trengte Nav godkjenning. Hun lurte på om Nav kunne dekke utdanningen og da skjønner jeg ikke hva hun mener Nav skal dekke? Om ikke det er Sonans el? Og det vil ikke Nav dekke. Anonymkode: 99a1d...fe9
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #63 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ikke sagt i mot det du skriver, men presisert at dersom ts ønsker å ta et års studie så blir inntektsgrensen annerledes. Eller et fag per semester, for da vil semestrene bli etter hverandre. Så jeg har ikke benektet noen ting, MEN, dersom ts melder seg opp som privatist student på et årsstudie så blir inntektsgrensen i overkant av 100k og da har hun for høy inntekt. Dermed har mange uføre i praksis ikke rett på studielån til normale studier. Å ta et semester med lån for å ta opp igjen et fag blir noe annet, men da blir det uansett som selvstudier for få skoler tilbyr slikt. En får heller ikke nødvendigvis studielån uten å ha skoleplass, så er ikke svart hvitt, ja eller nei. Er mange faktorer med i bildet, så å utelukkende si at uføre har rett på stipend og lån blir like mye feilinformasjon som å si at de ikke har rett på det. Anonymkode: 5bc67...880 Nei, det er det ikke. De følger samme regelverk mtp inntekt som alle andre. Anonymkode: ecc65...461 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #64 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mente jo ikke at hun trengte Nav godkjenning. Hun lurte på om Nav kunne dekke utdanningen og da skjønner jeg ikke hva hun mener Nav skal dekke? Om ikke det er Sonans el? Og det vil ikke Nav dekke. Anonymkode: 99a1d...fe9 Virker som om det er snakk om Sonans og lignende, ja. NAV vil aldri dekke det. Anonymkode: ecc65...461 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #65 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Nei, det er det ikke. De følger samme regelverk mtp inntekt som alle andre. Anonymkode: ecc65...461 Ja, men inntektsgrensen for fulltidsstudium/årsstudium er igjen 106 793 kr, satsen for minsteufør er 254 168 kr-276 463 kr avhengig av om man er enslig eller ei. Enda høyere med ung ufør tillegg, barnetillegg osv. Tok for gøy kalkulatoren til lånekassen nå med satsen for enslig ufør på minstesats, og joda, kan få hele 9075 kr i støtte for et studieår, men om det blir lån eller stipend vet en ikke før de regner på det året etter.. Så igjen, på grunn av inntekten har i praksis ikke uføre rett til stipend på fulltidsstudium. På samme måte som vi i fast arbeid ikke har rett på det heller pga inntekten. Anonymkode: 5bc67...880 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #66 Skrevet 12. november 2022 Har du ikke fullført videregående har du rett på gratis voksenopplæring via fylkeskommunen. Anonymkode: 82999...1d9
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #67 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har ikke sagt i mot det du skriver, men presisert at dersom ts ønsker å ta et års studie så blir inntektsgrensen annerledes. Eller et fag per semester, for da vil semestrene bli etter hverandre. Så jeg har ikke benektet noen ting, MEN, dersom ts melder seg opp som privatist student på et årsstudie så blir inntektsgrensen i overkant av 100k og da har hun for høy inntekt. Dermed har mange uføre i praksis ikke rett på studielån til normale studier. Å ta et semester med lån for å ta opp igjen et fag blir noe annet, men da blir det uansett som selvstudier for få skoler tilbyr slikt. En får heller ikke nødvendigvis studielån uten å ha skoleplass, så er ikke svart hvitt, ja eller nei. Er mange faktorer med i bildet, så å utelukkende si at uføre har rett på stipend og lån blir like mye feilinformasjon som å si at de ikke har rett på det. Anonymkode: 5bc67...880 Du fortsetter igjen med feilaktige opplysninger. At man tar fulltidsstudium har overhodet ingenting med selve retten til det å ta opp lån å gjøre. Siden du benekter fakta, så får man gjenta det nok en gang: 1) Uføre har rett til å ta studielån. Det er ikke noe å diskutere. Samme regler gjelder for uføre som andre vanlige. Det eneste unntaket er, som sagt, trygde-innteksgrensa man skal se på, med tanke på potensielt stipend. Hvor mye man får i stipend er avhengig av hvor mange studiepoeng man tok i løpet av året. Det har ikke noe å si at årsstudiet er på fulltid. Merk at man kan studere fulltid uten å låne en eneste krone, så det eneste som spiller en rolle er antallet avlagte studiepoeng, eller rettere sagt, beståtte studiepoeng, og ut fra hvor mye man har lånt, blir det gjort om til stipend. Siden det er snakk om et semester per kalenderår, så er det trygdegrensa på 300.000 kroner som gjelder. På tide at du slutter å spre falsk propaganda, bare fordi du ikke liker at uføre skal ha rettigheter. Siden du må ha det inn med teskje: Det eneste som teller er hvor mye man lånte i løpet av kalenderåret. Derfor heter det: "NÅR DU FÅR STØTTE I SJU MÅNEDER ELLER MINDRE". https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/inntekt-og-formue/ Da gjelder regelen - 25% stipend, hvis det er et årsstudie vi legger til grunn. Eller lettere sagt, 25% av whatever man greier å bestå innenfor det ene semesteret man lånte for det ene kalenderåret. Det er svært provoserende når du fortsetter å bable om ting du overhodet ikke har peiling på. En ufør som har 1.000.000.000.000 kroner i formue, har til og med rett til studielån. Bare for å sette det på spissen i forhold til rettighetene som er der, juridisk sett. Trygdegrensa på 300.000 kr brutto gjelder kun i forhold til potensiell stipend. Den har ingenting med lån å gjøre. En ufør kan låne maks selv med inntekt eller formue på 1.000.000.000.000.000.000.000 kroner. Kan godt legge til flere nuller, om du ennå ikke forstår den universielle retten jeg snakker om her. Men du sitter og hevder at "uføre har normalt ikke rett på studielån til normale studier", noe som er regelrett løgn. Du sliter ellers hardt med å forstå hva semester per kalenderår betyr. F eks et semester våren 2023 har ingenting med semesteret våren 2024 å gjøre, og slik kan en ufør låne semester etter semester til den 8-årige kvoten i Lånekassen er tømt, så fremt man ikke ligger mer enn 60 studiepoeng forsinket. For å oppsummere det for deg: 1) Studielån er en universiell rett som uføre har. En ufør kan ha 1.000.000.000.000.000 kroner i formue, og den uføre har fortsatt rett på studielån. 2) Stipend. Her gjelder to trygdegrenser, og det er grensa på 300.000 kr brutto som gjelder for de uføre som låner for et semester per kalenderår. Anonymkode: 8290e...088 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #68 Skrevet 12. november 2022 Lånekassen Ta opp studielån som alle andre Spare NAV skal ikke dekke alt. Anonymkode: 23e88...e5f 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #69 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Dette er rasisme. Selvfølgelig bør hun få muligheten til å ta utdannelse. At hun er ufør gjør at hun helt sikkert trenger lengre tid på utdannelsen. Det er en stor belastning for ts i tillegg til å være ufør. Å påføre henne studielån blir derfor ekstra ulogisk siden de uføre ikke får så mye utbetalt. Det sier seg selv at staten bør sponse utdannelsen til ts. Kanskje hun blir frisk til å jobbe? Anonymkode: 26ca4...f47 Det er ikke rasisme. Det er diskriminering. Rasisme er forskjellsbehandling og diskriminering på grunn av hudfarge og rase. Anonymkode: 2aeca...28e 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #70 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Men vil nav dekke studielånet? Har ikke råd til noe lån Anonymkode: c1a1f...5bb Ta max lån, studer ferdig, søk om sletting fordi du er ufør. Anonymkode: 7b996...267
Adrenalina1 Skrevet 12. november 2022 #71 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Rasisme? 😂 Anonymkode: b3975...8c3 H*n aner ikke hva rasisme er. 1
Silva Pluvialis Skrevet 12. november 2022 #72 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Men vil nav dekke studielånet? Har ikke råd til noe lån Anonymkode: c1a1f...5bb Du trenger ikke å ta opp studielån når du er ufør. Du har jo uføretrygd som dekker livsopphold? 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #73 Skrevet 12. november 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Eller et fag per semester, for da vil semestrene bli etter hverandre. Så jeg har ikke benektet noen ting, MEN, dersom ts melder seg opp som privatist student på et årsstudie så blir inntektsgrensen i overkant av 100k og da har hun for høy inntekt. Dermed har mange uføre i praksis ikke rett på studielån til normale studier. Inntektsgrensen går vel bare på hvor mye som blir stipend, og hvor mye som blir lån. Jeg tok selv opp studielån med en inntekt på 450k ved siden av. Da ble alt lån, ingenting ble stipend. Så joda, studielån kan man fint få selv om man har uføretrygd, og inntektsgrensen kommer altså inn i vurderingen av ev. rett til omgjøring. Anonymkode: 64484...397 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #74 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ta max lån, studer ferdig, søk om sletting fordi du er ufør. Anonymkode: 7b996...267 Man får ALDRI slettet gjeld hos lånekassen hvis man tar opp lån som ufør. Slutt å gi råd når du ikke vet hva du snakker om Anonymkode: 95d45...1da 1 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #75 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Den dekker ikke folks behov nei. Er en grunn til at uføre har dårlig råd. Må gå an å spørre her inne, uten å bli hakket på. Mange stygge svar her inne. Anonymkode: 23289...4d9 Jeg er uføretrygdet selv, og ja da det er mye hets her inne. Du har egentlig fått helt ærlige skikkelige svar. Det du spør om er helt urealistisk . Du kan gå på voksenopplæringen gratis om du føler deg frisk nok til det. Anonymkode: 0ba04...7f7 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #76 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Mente jo ikke at hun trengte Nav godkjenning. Hun lurte på om Nav kunne dekke utdanningen og da skjønner jeg ikke hva hun mener Nav skal dekke? Om ikke det er Sonans el? Og det vil ikke Nav dekke. Anonymkode: 99a1d...fe9 Nei, det er jo det jeg ikke skjønner heller. Hva trenger hun nav for, det er jo bare og starte ! Selvsagt dekker ikke nav fancy privatskole. Anonymkode: 0ba04...7f7 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #77 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ta max lån, studer ferdig, søk om sletting fordi du er ufør. Anonymkode: 7b996...267 Er du dum? du får slettet tidligere studielån, med noen regler. Men ikke ny gjeld. idiot råd. Anonymkode: 23e88...e5f 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #78 Skrevet 12. november 2022 hei, TS: Du har fått masse ulik (og ikke alltid riktig) informasjon her, ser jeg. Jeg var selv 100% uføretrygdet, men ble bedre, og følte for å komme meg tilbake til arbeidslivet, men hadde ikke mye utdanning. Jeg gikk tilbake på AAP, og fikk dekket både videregående og studier ved universitet av NAV. Men da gikk jeg altså bort fra uføretrygden, og hadde AAP i stedet. Da ble skolepenger for videregående fag på privatskole dekket (jeg trengte bare seks fag grunnet 25/3-reglen). Jeg fikk også dekket alt av bøker, og penger til buss til og fra skole/universitet. Du kan ikke basere deg på å låne bøkene du trenger hos biblioteker, slik noen foreslår. Det er en grense på 30 dager for lån hos de fleste biblioteker. Man kan be om forlenget frist for innlevering, men du får nok ikke godkjent å låne bøkene i et helt semester. Du kan gjerne ta kontakt med NAV og be om en rådgivningstime med en veileder på ditt NAV-kontor. Da får du ordentlige svar på hva NAV eventuelt kan bidra med. At du vil få dekkes så mye dersom du faktisk har kun 20% restarbeidsevne, og det ikke er trolig at du vil være i stand til å ta en større arbeidsprosent etter utdanningen, er nok ikke så realistisk, men spør NAV, så får du ordentlige svar. Du kan også ta kontakt med fylkeskommunen du tilhører, og høre hva slag alternativer som eventuelt finnes med tanke på å ta fag gratis. Bøker må du trolig eventuelt dekke selv, men dét vil jo ikke være så voldsomt til utgift, selv om bøker selvfølgelig også koster. Anonymkode: c0854...5fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå