Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Rucula skrev (4 minutter siden):

Hun er ufør, så usikker på hvor god investeringen er

Ikke alle uføre er like syke gjennom et 80 år langt liv. Noen uføre kan jobbe 20% men får ikke jobb pga manglende kvalifikasjoner. Da må de få 100% stønad istedet for 80% av staten. Andre uføre får bedre funksjonsevne med behandling etter noen år og noen blir til og med så friske at de kan jobbe 50 eller 100% igjen! Da er det vel bare fint om man har forberedt seg på dette og er klar for å jobbe med en gang ved å bruke årene som syk og ufør på å ta et og et fag av gangen, istedet for at man står helt på bar bakke den dagen man skulle bli frisk og må begynne med skole først da ergo enda flere år uten jobb og med belastning av staten.

Anonymkode: c1a1f...5bb

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Gjest ChadMcChadson
Skrevet

De dekker jo ikke privatisteksamen eller at du vil ha undervisning. Det kan du dekke selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uføre får ikke studielån nei. 

Anonymkode: f1385...443

Joda det kan de få

Anonymkode: 95d45...1da

• Liker 6
Skrevet

Som ufør så er du sikkert i utenforskap er , da kan du sikkert få dekket det som integreringstilskudd. Eller er det forskjellsbehandling der også.

Skrevet

Du får ikke studielån når du har uføretrygd, da har du allerede til livsopphold. Studielån som er tatt opp før en får uføretrygd, kan bli slettet. Hvis du skal ta opp fag som privatist, må du nok betale selv. Du kan søke om sosialpenger til det, men jeg tviler på at du får det.

Anonymkode: 6a71d...fa3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kunne tenke meg å ta opp manglende fag fra vgs men må gjøre det privat. Dekker nav utdanning for uføre? 

Nei. Nav er ferdig med deg når du får uføretrygd. 

Anonymkode: bfb74...a8e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan ta vgs via voksenopplæringen. Den er gratis. Livsopphold har du. Har du vgs må du bruke snittet du har for å søke høyere utdanning.  Høyere utdanning er gratis også. 

Anonymkode: f1385...443

Jeg har vært i møte med utdanningsetaten ang voksenopplæring og de kan ikke tilrettelegge om man bare er i form til å ta et og et fag av gangen. Man må gå full skole og det er jeg ikke frisk nok til. Det er veileder i utdanningsetaten som har sagt at eneste mulighet for meg er privat

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan melde deg opp som privatist og lese selv. Det finnes også mange ressurser på nettet. 

Anonymkode: ecc65...461

Jeg vil trenge undervisning. Selv som privatist og lese selv så koster per fag og eksamen og skolemateriell mye, jeg har ikke penger til å dekke noen fag eller en utdanning og derfor opprettet jeg tråden. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er rasisme. Selvfølgelig bør hun få muligheten til å ta utdannelse. At hun er ufør gjør at hun helt sikkert trenger lengre tid på utdannelsen. Det er en stor belastning for ts i tillegg til å være ufør. Å påføre henne studielån blir derfor ekstra ulogisk siden de uføre ikke får så mye utbetalt. 

Det sier seg selv at staten bør sponse utdannelsen til ts. Kanskje hun blir frisk til å jobbe? 

Anonymkode: 26ca4...f47

Rasisme? 😂

Anonymkode: b3975...8c3

• Liker 19
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du får ikke studielån når du har uføretrygd, da har du allerede til livsopphold. Studielån som er tatt opp før en får uføretrygd, kan bli slettet. Hvis du skal ta opp fag som privatist, må du nok betale selv. Du kan søke om sosialpenger til det, men jeg tviler på at du får det.

"Livsoppholdet" går såvidt til mat og tak over hodet. Jeg må ofte hente mat fra søppelconteinere nå etter prisøkningen i samfunnet på mat, strøm og økt husleie. Bor i kommunal bolig men selv de har økt til gjengsleie. Da blir det ikke nok til fritidsaktiviteter/utdanning desverre! Men takk for et saklig svar :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har vært i møte med utdanningsetaten ang voksenopplæring og de kan ikke tilrettelegge om man bare er i form til å ta et og et fag av gangen. Man må gå full skole og det er jeg ikke frisk nok til. Det er veileder i utdanningsetaten som har sagt at eneste mulighet for meg er privat

Jeg vil trenge undervisning. Selv som privatist og lese selv så koster per fag og eksamen og skolemateriell mye, jeg har ikke penger til å dekke noen fag eller en utdanning og derfor opprettet jeg tråden. 

NAV dekker ikke utgifter til privatskole for en person som får uføretrygd, nei. Du er ferdig avklart fra NAVs side. 
Foreslår at du forsøker deg som privatist, det er ikke sånn at undervisning på magisk vis gjør at du klarer det. Det det handler om er jobben du legger ned. Du kan kun ta ett fag i gangen, og da blir det ikke mange kronene per måned for eksamensavgift - bøker kan du kjøpe brukt. Dette trenger ikke bli dyrt.

Anonymkode: ecc65...461

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Trist du ikke kan ta offentlig utdanning og ikke har penger til å ta det privat. Men er det mulig å låne bøkene på biblioteket slik at du sparer pengene der? Da ender du fortsatt med å måtte betale eksamensavgift og kan se at det blir dyrt om du har dårlig råd og spesielt om det er mange fag du må ta. 

Håper noen kan gi mer hjelp til deg enn du har fått i denne tråden. Kanskje det finnes noen legater eller lignende. 

Her er legatboken:

https://www.legathandboken.no/

Skulle ønske jeg kunne gi deg noen bedre råd. Men jeg har ikke oversikten over hva du kan få dekket. 

Lykke til og synes du er superflink som ønsker å ta utdanning. :hjerte:

Anonymkode: 8abc3...717

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Herregud, så mange tullesvar fra bitre idioter som hater uføre mennesker. 

Så over til det TS spør om. NAV dekker nok ikke noe, så vidt jeg vet, etter at du ufør.

Du kan få stipend av Lånekassen hvis ikke du har over 300.000 kroner brutto i uføretrygd.

Hvordan får du noe stipend? Du låner for ett semester per kalenderår. Da gjelder trygdegrensa hos Lånekassen som heter: "støtte i sju måneder eller mindre". Og den viser at du kan få noe stipend.

Du trykker på denne her:

https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/inntekt-og-formue/

Så trykker du videre på Trygd, og da får du opp beløpet som heter: "når du får støtte i sju måneder eller mindre i 2022", og det beløpet er: 299.385 kroner brutto. 

Da kan du få stipend av den prosentandelen av summen til det semesteret du lånet for. I og med at du ikke skal ta noe grad, så er det snakk om 25% stipend. Dette gjelder dog høyere utdanning, men hvis du har mistet ungdomsretten din når det gjelder VGS, så tror jeg du går under disse reglene også, og må bruke av den 8-årige kvoten din. 

Du kan også bare låne stipendandelen, så det går an også, men den dekker sikkert ikke alt hvis du må betale private kveldskurs og slikt. Da må du gå for lån i tillegg.

Anonymkode: 8290e...088

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

"Livsoppholdet" går såvidt til mat og tak over hodet. Jeg må ofte hente mat fra søppelconteinere nå etter prisøkningen i samfunnet på mat, strøm og økt husleie. Bor i kommunal bolig men selv de har økt til gjengsleie. Da blir det ikke nok til fritidsaktiviteter/utdanning desverre! Men takk for et saklig svar :)

Du kan søke sosiallegat til skole eller bøker hvis de har det i din kommune. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan det er med uføretrygd, men vet at man på AAP kan få utdanning som arbeidsrettet tiltak under gitte forutsetninger. 

Vet også om personer som har ung ufør og studerer. Så vil tro det ikke er noe i veien for at du tar fag mens du får uføretrygd. Det er jo tross alt en aktivitet man like gjerne kan drive med for sin egen del som for å skulle ut i jobb, sånn sett. Merkelig om de nekter deg å melde deg opp til eksamen. Men det bør jo veileder kunne svare enkelt på. Eller en tlf til NAV.

Anonymkode: bcd39...31f

Du kan studere så mye du vil mens du er ufør men nav gir ikke tilskudd og du har ikke rett på studielån. Ingen som nekter en ufør å ta opp fag. Uførestønaden er uansett høyere enn aap stønaden.

Anonymkode: d3b74...79d

• Liker 3
Gjest dreamstar
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså, om du ikke har råd til en utdanning pga det den koster så må du bare la være å ta en utdanning.

Jeg tok hele bachelorgraden min ved å bare lese hjemme og dra på høgskolen for å ta eksamen, ( dette var FØR jeg ble uføretrygdet da).

Om du f.eks tar et fag i semesteret så bør det gå. Kanskje finnes bøkene du trenger til faget på biblioteket?

Jeg er litt usikker om du som ufør vil ha krav på noe fra lånekassen. Iallefall så får du redusert støtte fra lånekassen pga du har personinntekt. 

NAV kan du bare glemme å få noe fra.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du kan studere så mye du vil mens du er ufør men nav gir ikke tilskudd og du har ikke rett på studielån. Ingen som nekter en ufør å ta opp fag. Uførestønaden er uansett høyere enn aap stønaden.

Anonymkode: d3b74...79d

Du og dine likesinnede her i tråden som ikke har peiling på hva dere svarer på, bør rulle inn tunga. 

Selvsagt har man rett på studielån både under AAP og som ufør. Herre min, for fanken, at folk gidder å svare når de ikke har peiling på hva de snakker om.

Når sånne som deg svarer, så er det mer sånn: "Jeg mener at uføre IKKE bør få studielån og stipend". Stemmer dette bedre, i ditt tilfelle, når du uttaler deg?

Fakta er at uføre kan selvsagt få både stipend og lån.

https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/inntekt-og-formue/

Trykk på Trygd i linken og det er to trygdegrenser som gjelder. Den ene gjelder lån for hele kalenderåret, mens den andre trygdegrensa gjelder for ett semester per kalenderår, og sistnevnte trygdegrense er mye høyere. Det betyr at man kan få stipend om man har inntil 300.000 kr brutto i uføretrygd.

Anonymkode: 8290e...088

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Kan du kontakte en videregående skole og høre med dem? Om du feks kan lese hjemme selv og så troppe opp og ta eksamen?

Anonymkode: ae792...0db

Skrevet

Lån bøkene på biblioteket. Da sparer du masse penger.

Anonymkode: 2abc9...06c

Skrevet
7 hours ago, dreamstar said:

Altså, om du ikke har råd til en utdanning pga det den koster så må du bare la være å ta en utdanning.

Jeg tok hele bachelorgraden min ved å bare lese hjemme og dra på høgskolen for å ta eksamen, ( dette var FØR jeg ble uføretrygdet da).

Om du f.eks tar et fag i semesteret så bør det gå. Kanskje finnes bøkene du trenger til faget på biblioteket?

Jeg er litt usikker om du som ufør vil ha krav på noe fra lånekassen. Iallefall så får du redusert støtte fra lånekassen pga du har personinntekt. 

NAV kan du bare glemme å få noe fra.

Det er ingen regel som sier det, det avhenger av hvor høy inntekten er. Hvorfor svare når du bare tror og ikke vet?

Anonymkode: 0c5fa...2d5

Skrevet

Uføre får jo mye mer enn studenter, så skjønner ikke helt hva nav skulle dekke. Dette må jo være et troll

Anonymkode: e71c6...767

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...