Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Men vil nav dekke studielånet? Har ikke råd til noe lån 

Anonymkode: c1a1f...5bb

I ditt tilfelle vil det beste være å finne den studieformen som koster minst mulig. Det vil nok kreve egeninnsats og disiplin, men er også verdt det om du kommer deg gjennom det. 

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke alle uføre er like syke gjennom et 80 år langt liv. Noen uføre kan jobbe 20% men får ikke jobb pga manglende kvalifikasjoner. Da må de få 100% stønad istedet for 80% av staten. Andre uføre får bedre funksjonsevne med behandling etter noen år og noen blir til og med så friske at de kan jobbe 50 eller 100% igjen! Da er det vel bare fint om man har forberedt seg på dette og er klar for å jobbe med en gang ved å bruke årene som syk og ufør på å ta et og et fag av gangen, istedet for at man står helt på bar bakke den dagen man skulle bli frisk og må begynne med skole først da ergo enda flere år uten jobb og med belastning av staten.

Hvor mange uføre har tatt utdanning og gått ut i jobb? Det hadde vært interessant å få noen tall på dette. Om det virkelig er en gevinst burde jo det offentlige se verdien i det. 

Anonymkode: 0a4a5...ea0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

I ditt tilfelle vil det beste være å finne den studieformen som koster minst mulig. Det vil nok kreve egeninnsats og disiplin, men er også verdt det om du kommer deg gjennom det. 

Hvor mange uføre har tatt utdanning og gått ut i jobb? Det hadde vært interessant å få noen tall på dette. Om det virkelig er en gevinst burde jo det offentlige se verdien i det. 

Anonymkode: 0a4a5...ea0

Det offentlige ser jo verdien i det, siden man fritt kan studere når man er uføretrygdet - og uføretrygda er uansett mye høyere enn en student får i studielån. Dermed kan uføre i praksis «studere gratis», og hvis uføre kommer seg ut i jobb igjen som en følge av det, er det en stor bonus. Men statistisk sett er det få uføre som går tilbake i jobb igjen (det er jo en grunn til at de ble uføre i utgangspunktet). 
Men TS tenker jo å gå på en dyr privatskole for å ta opp fag, og det blir noe annet enn at man fritt kan studere på en offentlig høyskole/universitet, uten å måtte ta opp studielån for å dekke livsopphold. 

Anonymkode: ecc65...461

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du og dine likesinnede her i tråden som ikke har peiling på hva dere svarer på, bør rulle inn tunga. 

Selvsagt har man rett på studielån både under AAP og som ufør. Herre min, for fanken, at folk gidder å svare når de ikke har peiling på hva de snakker om.

Når sånne som deg svarer, så er det mer sånn: "Jeg mener at uføre IKKE bør få studielån og stipend". Stemmer dette bedre, i ditt tilfelle, når du uttaler deg?

Fakta er at uføre kan selvsagt få både stipend og lån.

https://lanekassen.no/nb-NO/stipend-og-lan/inntekt-og-formue/

Trykk på Trygd i linken og det er to trygdegrenser som gjelder. Den ene gjelder lån for hele kalenderåret, mens den andre trygdegrensa gjelder for ett semester per kalenderår, og sistnevnte trygdegrense er mye høyere. Det betyr at man kan få stipend om man har inntil 300.000 kr brutto i uføretrygd.

Anonymkode: 8290e...088

Men dersom ts skal ta et fag i året, eventuelt et fag per semester og fortsette med neste fag neste semester, så blir det jo over 7 mnd og det faller under laveste inntektsgrensen på rett over 100k. Så nei, uføre har i teorien ikke rett på støtte fra lånekassen, blir jo da i særskilte tilfeller.

Anonymkode: 5bc67...880

Skrevet

Å få tatt fag til studiekompetanse via Nav er ikke så lett. Der har de strammet inn kraftig. Det er maks tre fag, uansett. Så er det mer enn tre fag, så er det nei.

Om du har tre fag du skal ta opp så kan du ta kontakt med det lokale Nav kontoret ditt. Men jeg er litt usikker på hva du tenker de skal dekke for deg? Og hva har du tenkt å gjøre etter fagene er tatt opp? Det enkleste er å snakke med Nav, så får du riktige svar for akkurat din situasjon.

Anonymkode: 99a1d...fe9

Skrevet

Har du videregående fra før? Hvis ikke kan det være at du har voksenrett på videregående. Jeg tok matte og naturfag på den måten forrige skoleår, og ble vurdert under 23/5 regelen, for det viser seg at det at man har vært ufør også teller inn på de 5 årene. Det var en detalj jeg ikke visste om før jeg fikk mld om at jeg manglet dokumentasjon, så var litt panikk der en stund. ;)

Mange fylkeskommuner har videregående over nett som tilbud til voksenstudenter, eller man kan delta i noen av timene til vanlig videregående, eller de har egne voksenklasser. Så begynn med å se på fylkeskommunen hvilke skoler som har ansvaret i ditt fylke. Og jeg bestilte timer hos voksen veileder på den lokale videregående skolen. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Uføretrygden er så lav at det ikke er mulig å spare. Har ikke engang råd til å spare til julegaver til familien gjennom året så mange ti tusener til skole har jeg ikke råd til. 

Hvorfor må du absolutt ta en (privat?) utdannelse til mange ti tusener? 

Vgs kan du lese deg opp til selv, eksamensavgiften er på ca 1500 per fag. 

Anonymkode: f5caf...fdb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men dersom ts skal ta et fag i året, eventuelt et fag per semester og fortsette med neste fag neste semester, så blir det jo over 7 mnd og det faller under laveste inntektsgrensen på rett over 100k. Så nei, uføre har i teorien ikke rett på støtte fra lånekassen, blir jo da i særskilte tilfeller.

Nei, det er feil. Det er snakk om per kalenderår. Dermed så kan TS holde på med dette i teorien, om TS ikke har brukt av den 8-årige kvoten i Lånekassen:

Starte å låne for våren 2023 - og holde på slik frem til våren 2039, altså i 16 år, så lenge TS låner for et semester per kalenderår. I dette tilfellet hvert vårsemester i året. 

Så TS kan holde på slik i veldig mange år, om ikke den 8-årige kvoten er blitt benyttet tidligere.

TS kan dermed låne for:

1) Våren 2023,

så låne igjen for

2) Våren 2024.

så låne igjen for

3) Våren 2025.

Og sånn fortsetter det og beløpet på 300.000 kr brutto gjelder for hvert kalenderår.

Uføre har rett på studielån fra Lånekassen, og jeg skjønner ikke at du sitter og benekter det. 

Som sagt, det er på tide at du og dine likesinnede slutter å lyge og spre falske uttalelser slik som "uføre har i teorien ikke rett på støtte fra Lånekassen". 

For kommentaren din er så feil, at det ikke går an.

På denne nettsiden svarer både NAV og Lånekassen, så dette er offentlige svar, fra det offentlige.

Ufør kan selvsagt få studielån og det eneste en trenger å tenke på er altså inntekt, om det går utover stipendet, og det skjer først hvis man har mer enn 300.000 kr brutto i henhold til det å låne for ET semester PER kalenderår.

https://www.ung.no/oss/438616

Og Lånekassen i den linken der, henviser nøyaktig til samme link som jeg har henvist til på Lånekassen sin nettside.

Her får du også samme svar. Uføre har rett på studielån og det er ikke noe å diskutere. Det eneste som gjelder er trygdegrensene, nemlig om man får mer eller mindre enn 300.000 kr brutto, i og med at det er den trygdegrensa som gjelder når det er snakk om å låne for ET semester PER kalenderår.

https://www.ung.no/oss/382467

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg studerer med en som er ufør nå, hn beholdt uføretrygden mens hn tok opp fag på vgs, og nå som hn går på universitetet. 

Får selvfølgelig ikke noe ekstra, uføretrygd er mye høyere enn studielån. 

Anonymkode: 6c15b...2a2

• Liker 2
Skrevet

Det synes jeg de skal betale. Tenker du å ta videreutdanning etter videregående så bør du selvfølgelig få dekket det også. 

Det er en god investering for Norge at alle utdanner seg. 

Anonymkode: 26ca4...f47

Dersom ts er frisk nok til og jobbe etter utdannelse er jeg enig i at det er en investering for Norge, og de burde gjøre det. De gjør det ikke. 

Anonymkode: 0ba04...7f7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg studerer med en som er ufør nå, hn beholdt uføretrygden mens hn tok opp fag på vgs, og nå som hn går på universitetet. 

Får selvfølgelig ikke noe ekstra, uføretrygd er mye høyere enn studielån. 

Altså for å presisere, hn får ikke noe ekstra av nav. Kan godt hende det er mulig å søke studielån, det vet jeg ikke noe om. Der går det vel på inntektsgrense. 

• Liker 1
Skrevet

Uføretrygden er så lav at det ikke er mulig å spare. Har ikke engang råd til å spare til julegaver til familien gjennom året så mange ti tusener til skole har jeg ikke råd til. 

Hva slags skole skal du gå på, som koster titusener? Hvorfor får du ikke studielån? 

• Liker 1
Skrevet

Men vil nav dekke studielånet? Har ikke råd til noe lån 

Det skal jo betales tilbake først når du er ferdig utdannet og er i god jobb og har råd til det, slik som kollegaene dine i samme jobb? 

• Liker 1
Skrevet

Å ta opp fag fra videregående trenger ikke koste titusenvis av kroner. Det kan du ta på det på kveldstid på såkalt voksengym. F,eks i Oslo har vi Sinsen voksengym. Det koster ingenting, er offentlig skole. Det finnes mange plasser. Jessheim for eks også. Bare å undersøke i nærheten av der du bor.

Anonymkode: 2aeca...28e

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Ikke alle uføre er like syke gjennom et 80 år langt liv. Noen uføre kan jobbe 20% men får ikke jobb pga manglende kvalifikasjoner. Da må de få 100% stønad istedet for 80% av staten. Andre uføre får bedre funksjonsevne med behandling etter noen år og noen blir til og med så friske at de kan jobbe 50 eller 100% igjen! Da er det vel bare fint om man har forberedt seg på dette og er klar for å jobbe med en gang ved å bruke årene som syk og ufør på å ta et og et fag av gangen, istedet for at man står helt på bar bakke den dagen man skulle bli frisk og må begynne med skole først da ergo enda flere år uten jobb og med belastning av staten.

Det er ikke en god investering og utdanne noen til og jobbe 20%. Virkelig ikke. Jeg er ufør selv, og har blitt friskere så jeg jobber 60% så det er ikke hets, men realistisk. Når jeg gikk på aap var nav villig til og hjelpe med utdannelse som vi da trodde kunne fungere 100%. Så ble jeg sykere og ting var usikkert og det ble stanset. Det skjønner jeg. Dårlig investering. Ts kan jobbe 20% i et yrke som ikke krever høyere utdannelse for og spe på trygden. Hvis ts selv hadde trodd at utdannelse var en investering hadde ts tatt studielån. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Å få tatt fag til studiekompetanse via Nav er ikke så lett. Der har de strammet inn kraftig. Det er maks tre fag, uansett. Så er det mer enn tre fag, så er det nei.

Om du har tre fag du skal ta opp så kan du ta kontakt med det lokale Nav kontoret ditt. Men jeg er litt usikker på hva du tenker de skal dekke for deg? Og hva har du tenkt å gjøre etter fagene er tatt opp? Det enkleste er å snakke med Nav, så får du riktige svar for akkurat din situasjon.

Anonymkode: 99a1d...fe9

Det koster jo ingenting? Trenger jo ikke Navs godkjennelse når en er ufør, på aap må en ha det godkjent i aktivitetsplanen. 

Skrevet (endret)

Jeg tok utdanning på uføretrygd, men du må jo betale alt av trygda da, fikk tilbud om å over på AAP,   da ville de dekke utgiftene,  men totalt ville jeg fått mindre

Endret av Topsi
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har vært i møte med utdanningsetaten ang voksenopplæring og de kan ikke tilrettelegge om man bare er i form til å ta et og et fag av gangen. Man må gå full skole og det er jeg ikke frisk nok til. Det er veileder i utdanningsetaten som har sagt at eneste mulighet for meg er privat

Jeg vil trenge undervisning. Selv som privatist og lese selv så koster per fag og eksamen og skolemateriell mye, jeg har ikke penger til å dekke noen fag eller en utdanning og derfor opprettet jeg tråden. 

Da jeg gikk på VGS for mange Herrens år siden, hadde vi en privatist med oss i ett fag. Jeg vet ikke hvilken ordning dette var; for alt jeg vet kan hun ha kontaktet skolen direkte og fått en ordning der.

Anonymkode: dea86...4e0

Skrevet

Du har vel uføretrygd som skal dekke livsopphold, hus og evt utdanning i ditt tilfelle… 

Anonymkode: bdd8a...e73

Den dekker ikke folks behov nei. Er en grunn til at uføre har dårlig råd. Må gå an å spørre her inne, uten å bli hakket på.

Mange stygge svar her inne.

Anonymkode: 23289...4d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei, det er feil. Det er snakk om per kalenderår. Dermed så kan TS holde på med dette i teorien, om TS ikke har brukt av den 8-årige kvoten i Lånekassen:

Starte å låne for våren 2023 - og holde på slik frem til våren 2039, altså i 16 år, så lenge TS låner for et semester per kalenderår. I dette tilfellet hvert vårsemester i året. 

Så TS kan holde på slik i veldig mange år, om ikke den 8-årige kvoten er blitt benyttet tidligere.

TS kan dermed låne for:

1) Våren 2023,

så låne igjen for

2) Våren 2024.

så låne igjen for

3) Våren 2025.

Og sånn fortsetter det og beløpet på 300.000 kr brutto gjelder for hvert kalenderår.

Uføre har rett på studielån fra Lånekassen, og jeg skjønner ikke at du sitter og benekter det. 

Som sagt, det er på tide at du og dine likesinnede slutter å lyge og spre falske uttalelser slik som "uføre har i teorien ikke rett på støtte fra Lånekassen". 

For kommentaren din er så feil, at det ikke går an.

På denne nettsiden svarer både NAV og Lånekassen, så dette er offentlige svar, fra det offentlige.

Ufør kan selvsagt få studielån og det eneste en trenger å tenke på er altså inntekt, om det går utover stipendet, og det skjer først hvis man har mer enn 300.000 kr brutto i henhold til det å låne for ET semester PER kalenderår.

https://www.ung.no/oss/438616

Og Lånekassen i den linken der, henviser nøyaktig til samme link som jeg har henvist til på Lånekassen sin nettside.

Her får du også samme svar. Uføre har rett på studielån og det er ikke noe å diskutere. Det eneste som gjelder er trygdegrensene, nemlig om man får mer eller mindre enn 300.000 kr brutto, i og med at det er den trygdegrensa som gjelder når det er snakk om å låne for ET semester PER kalenderår.

https://www.ung.no/oss/382467

Jeg har ikke sagt i mot det du skriver, men presisert at dersom ts ønsker å ta et års studie så blir inntektsgrensen annerledes. Eller et fag per semester, for da vil semestrene bli etter hverandre. Så jeg har ikke benektet noen ting, MEN, dersom ts melder seg opp som privatist student på et årsstudie så blir inntektsgrensen i overkant av 100k og da har hun for høy inntekt. Dermed har mange uføre i praksis ikke rett på studielån til normale studier. 

Å ta et semester med lån for å ta opp igjen et fag blir noe annet, men da blir det uansett som selvstudier for få skoler tilbyr slikt. En får heller ikke nødvendigvis studielån uten å ha skoleplass, så er ikke svart hvitt, ja eller nei. Er mange faktorer med i bildet, så å utelukkende si at uføre har rett på stipend og lån blir like mye feilinformasjon som å si at de ikke har rett på det.

Skrevet

Det synes jeg de skal betale. Tenker du å ta videreutdanning etter videregående så bør du selvfølgelig få dekket det også. 

Det er en god investering for Norge at alle utdanner seg. 

Anonymkode: 26ca4...f47

Da burde jo alle få det dekket av NAV og lånekassen avvikles om en skal tenke sånn. 

Anonymkode: 93d25...822

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...