AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #1 Skrevet 11. november 2022 Kunne tenke meg å ta opp manglende fag fra vgs men må gjøre det privat. Dekker nav utdanning for uføre? Anonymkode: c1a1f...5bb
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #2 Skrevet 11. november 2022 Det er lånekassen som støtter studier, ikke NAV. Anonymkode: 7aa14...097 10
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #3 Skrevet 11. november 2022 Du har vel uføretrygd som skal dekke livsopphold, hus og evt utdanning i ditt tilfelle… Anonymkode: bdd8a...e73 17
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #4 Skrevet 11. november 2022 Det er sånne ting vi har lånekassen for Anonymkode: 95d45...1da 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #5 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kunne tenke meg å ta opp manglende fag fra vgs men må gjøre det privat. Dekker nav utdanning for uføre? Anonymkode: c1a1f...5bb Det synes jeg de skal betale. Tenker du å ta videreutdanning etter videregående så bør du selvfølgelig få dekket det også. Det er en god investering for Norge at alle utdanner seg. Anonymkode: 26ca4...f47 3
Rucula Skrevet 11. november 2022 #6 Skrevet 11. november 2022 Hvorfor skal nav dekke det? resten av oss må ta lån 16 3
Heydayotheinterweb Skrevet 11. november 2022 #7 Skrevet 11. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Kunne tenke meg å ta opp manglende fag fra vgs men må gjøre det privat. Dekker nav utdanning for uføre? Anonymkode: c1a1f...5bb De blir ikke å dekke en dritt 1
Rucula Skrevet 11. november 2022 #8 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det synes jeg de skal betale. Tenker du å ta videreutdanning etter videregående så bør du selvfølgelig få dekket det også. Det er en god investering for Norge at alle utdanner seg. Anonymkode: 26ca4...f47 Hun er ufør, så usikker på hvor god investeringen er 11 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #9 Skrevet 11. november 2022 Eh, nei! Hvorfor skal en som er ufør studere? Anonymkode: 186e4...4e9 7 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #10 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du har vel uføretrygd som skal dekke livsopphold, hus og evt utdanning i ditt tilfelle… Anonymkode: bdd8a...e73 Uføretrygden er så lav at det ikke er mulig å spare. Har ikke engang råd til å spare til julegaver til familien gjennom året så mange ti tusener til skole har jeg ikke råd til. Anonymkode: c1a1f...5bb 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #11 Skrevet 11. november 2022 NAV dekker det i den forstand at du kan ta utdanning og likevel beholde trygda di, slik at du slipper å ta opp studielån for å dekke livsopphold, slik andre studenter må. Anonymkode: ecc65...461 22 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #12 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eh, nei! Hvorfor skal en som er ufør studere? Anonymkode: 186e4...4e9 For å ha noe å stille opp med den dagen man evn blir frisk nok til å søke seg en jobb. Denne tråden er ikke for uførehets. Det var et enkelt spørsmål der jeg helst hører fra de i samme situasjon med erfaring. Anonymkode: c1a1f...5bb 5 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #13 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): NAV dekker det i den forstand at du kan ta utdanning og likevel beholde trygda di, slik at du slipper å ta opp studielån for å dekke livsopphold, slik andre studenter må. Anonymkode: ecc65...461 Men vil nav dekke studielånet? Har ikke råd til noe lån Anonymkode: c1a1f...5bb
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #14 Skrevet 11. november 2022 Ikke 100% sikker men kam aldri tenke rmeg de dekker dette. Du kan ta vgs via voksenopplæringen. Den er gratis. Livsopphold har du. Har du vgs må du bruke snittet du har for å søke høyere utdanning. Høyere utdanning er gratis også. Anonymkode: f1385...443 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #15 Skrevet 11. november 2022 Rucula skrev (2 minutter siden): Hun er ufør, så usikker på hvor god investeringen er Dette er rasisme. Selvfølgelig bør hun få muligheten til å ta utdannelse. At hun er ufør gjør at hun helt sikkert trenger lengre tid på utdannelsen. Det er en stor belastning for ts i tillegg til å være ufør. Å påføre henne studielån blir derfor ekstra ulogisk siden de uføre ikke får så mye utbetalt. Det sier seg selv at staten bør sponse utdannelsen til ts. Kanskje hun blir frisk til å jobbe? Anonymkode: 26ca4...f47 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #16 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Uføretrygden er så lav at det ikke er mulig å spare. Har ikke engang råd til å spare til julegaver til familien gjennom året så mange ti tusener til skole har jeg ikke råd til. Anonymkode: c1a1f...5bb Studielån. Som alle andre. I og med at du er ufør er du jo ferdig avklart (varig nedsatt inntektsevne), og det er ikke aktuelt med tiltak som for eksempel utdanning (som du ellers kunne fått på AFP). Men hvorfor skal du betale skolepenger for å ta opp fag fra vgs? Du kan melde deg opp som privatist. Hva med voksenopplæring? Anonymkode: ecc65...461 5
Rucula Skrevet 11. november 2022 #17 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men vil nav dekke studielånet? Har ikke råd til noe lån Anonymkode: c1a1f...5bb Selvfølgelig vil de ikke det 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #18 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Studielån. Som alle andre. I og med at du er ufør er du jo ferdig avklart (varig nedsatt inntektsevne), og det er ikke aktuelt med tiltak som for eksempel utdanning (som du ellers kunne fått på AFP). Men hvorfor skal du betale skolepenger for å ta opp fag fra vgs? Du kan melde deg opp som privatist. Hva med voksenopplæring? Anonymkode: ecc65...461 Uføre får ikke studielån nei. Anonymkode: f1385...443
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #19 Skrevet 11. november 2022 Jeg vet ikke hvordan det er med uføretrygd, men vet at man på AAP kan få utdanning som arbeidsrettet tiltak under gitte forutsetninger. Vet også om personer som har ung ufør og studerer. Så vil tro det ikke er noe i veien for at du tar fag mens du får uføretrygd. Det er jo tross alt en aktivitet man like gjerne kan drive med for sin egen del som for å skulle ut i jobb, sånn sett. Merkelig om de nekter deg å melde deg opp til eksamen. Men det bør jo veileder kunne svare enkelt på. Eller en tlf til NAV. Anonymkode: bcd39...31f 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #20 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men vil nav dekke studielånet? Har ikke råd til noe lån Anonymkode: c1a1f...5bb NAV dekke studielånet? Nei, selvsagt ikke. Men studielån gjør det mulig for deg å fordele utgiftene over en lengre periode. Jeg har fremdeles ikke skjønt hvorfor du trenger studielån for å ta opp fag. Det er ingen grunn til å gå på privatskole når du ikke har råd til å betale skolepengene. Du kan melde deg opp som privatist og lese selv. Det finnes også mange ressurser på nettet. Anonymkode: ecc65...461 12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå