AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #1 Skrevet 11. november 2022 Jeg har i år vært mye hos ulike leger pga ulike helseplager, som kvinne i midten av 30 årene, får man gjerne spørsmål om jeg ikke mistenker graviditet med tanke på symptomer/plager jeg har. For da kommer spørsmål om prevensjon også opp… Det virker som det er en selvfølge at man som kvinne automatisk går på noe prevensjon, må nesten forsvare hvorfor jeg ikke går på noe 🤷🏻♀️ Hvorfor er det slik i dag? Kjenner jeg egentlig begynner å bli veldig lei slike spørsmål hver eneste gang 😓 Anonymkode: 6311f...020 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #2 Skrevet 11. november 2022 Helt samme opplevelse her! Anonymkode: d22c2...533 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #3 Skrevet 11. november 2022 Det er vel bare standard spørsmål på skjema i kartlegging når man skal undersøke en kvinnelig pasient. Det er jo veldig vanlig med prevensjon og det kan ha noe å si for vurdering av symptomene dine og hva slags behandling du skal få. De spør vel ikke for å kritisere deg, det er nok innhenting av informasjon til helseformål. Anonymkode: e5c86...775 4
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #4 Skrevet 12. november 2022 Aldri brukt prevensjon. Eneste gangen jeg har blitt spurt om hva jeg brukte, var en gang hos gynekologen da jeg var i starten av tjueårene. Er førti nå. Fastlegen min kjenner meg godt og vet at jeg ikke vil bruke prevensjon. Anonymkode: 98da2...647
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #5 Skrevet 12. november 2022 Er 27 og går ikke på prevensjon. Har gått på p-piller i to omganger da jeg var 18 og i tidlig 20-årene, og ble dypt deprimert begge gangene. Ble aldri hørt av lege/gynekolog da jeg uttrykte dette. I ettertid har jeg måtte forsvare hvorfor jeg ikke går på prevensjon.. de bare avviser at jeg blir deprimert av p-pillene. Har aldri blitt tilbydd noen annen form for prevensjon heller. Bare blitt prakket på andre typer p-piller. Anonymkode: 3cdae...f86
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #6 Skrevet 12. november 2022 Jeg har heller ikke brukt prevensjon siden ungdomstiden. Hater all form for hormoner i kroppen min. Her har mannen hoppet av i svingen. Når jeg var singel var det kondom. men blir ikke lei meg for om leger spør likevel. Det er jo jobben deres å undersøke alle mulige faktorer som kan påvirke meg. Anonymkode: 6b833...839
os Maxilla Skrevet 12. november 2022 #7 Skrevet 12. november 2022 De spør fordi kvinnekroppen nå en gang har den leie funksjonen at man kan bli gravid. Og ulike symptomer kan komme av eller forverres av prevensjonbruk. Det er veldig vanlig å bruke prevensjon, og om det så var uvanlig så må man likevel spørre alle. Å slurve med denne type informasjon eller gå rundt grøten kan faktisk være livsfarlig. Hvis magesmerter skyldes en ekstrauterin graviditet så dør man om det ikke blir tatt tak i. Med noe sånn som 100 prosent sikkerhet.
C8H10N4O2 Skrevet 12. november 2022 #8 Skrevet 12. november 2022 Jeg som er gift med en person med tilsvarende reproduksjonsutsryr som meg selv får og spørsmål om prevensjon og om det er en mulighet for at jeg kan være gravid. Det er noe de spør alle om. Det handler ikke om at de skal dømme deg for noe som helst, men det er for å kunne gi deg best mulig og relevant behandling. 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #9 Skrevet 12. november 2022 Jeg tipper du får spørsmålet fordi det er relevant for plagene dine, og viktig å vite for å kunne tolke symptomene. Anonymkode: 4f1c6...6f6
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #10 Skrevet 12. november 2022 Det er standard spørsmål. Jeg bruker heller ikke prevensjon og svarer helt enkelt det når jeg blir spurt. Får veldig sjeldent oppfølgingsspørsmål. Jeg kan ikke bli gravid naturlig, har IVF barn. Anonymkode: 99bb6...a4e
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #11 Skrevet 12. november 2022 Som andre sier så er det nok et standard spørsmål de spør oss kvinner om. Min lillesøster hadde blindtarmbetennelse som 14 åring, selv hun ble spurt om prevensjon. Det skal sies at dette var fordi smertene hun opplevde var på feil side i forhold til hvor vi har blindtarmen og at hun forklarte smertene som menstruasjonssmerter, siden det var det hun kunne sammenligne smertene hun opplevde med. Anonymkode: 6e7f4...18d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå