Gå til innhold

Er strømkrisen over? Jeg forstår ikke det her

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei, så jeg trodde at strømprisene handlet om krigen i Ukraina, og at vi ikke får strøm fra Russlands gass, eller noe sånt. Og at det var krise med strøm i Europa, og at vi derfor måtte sende strøm dit, og at vi kunne oppleve strømbrudd... 

Men nå er jo strømmen kjempebillig. 

Er strømkrisen avblåst, og var alt dette om at vi kunne oppleve å være uten strøm tull og fanteri? Jeg skjønner ingenting. 

Anonymkode: 455e5...3d8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel mye større fyllingsgrad i magasinene.

Anonymkode: 62e58...c10

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det har regnet og blåst mye.

Alle de andre argumentene du ramser opp trodde jeg at alle hadde gjennomskuet som tull for lenge siden? Tydeligvis ikke.

Men så har jo flere tusen kunder hevet seg på variable avtaler og sitter nå med skjegget i postkassen og svindyre regninger og da, fordi de enda ikke har fått med seg hvordan strømstøtten virker og heller ikke klarer å skjønne hva slags avtaler de inngår 🙄

Anonymkode: a3ca4...ca7

• Liker 9
Skrevet

Kommer ikke til å gå over. Om lagrene med gass i europa er fulle, varer det kun i 6 uker. Blir det vindstille, går prisen i været på ny. Nå er det heldig kombo med mye regn her, og mye vind lengre sør,  + snart fulle lagre med gass, og at det ikke er kaldt.

• Liker 10
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Okei, så jeg trodde at strømprisene handlet om krigen i Ukraina,

Det er noe politikerne prøver å innbille oss for å slippe å ta ansvar for den feilslåtte energipolitikken over mange år.

• Liker 12
Skrevet

Hvis disse strømprisene handlet om Russland og krigen i Ukraina, så er det veldig merkelig at strømprisene begynte å bli så høye flere mnd før krigen startet.

Skrevet

I tillegg har vi blitt fortalt at prisene har vært høye her fordi "noen" er villige til å betale mye for strømmen. Da er det merkelig at strømmen ikke koster det samme i begge ender av eksport/importkablene. I morgen feks er prisen lik i Norge, Sverige og Finland, mens Danmark og England har mye høyere pris. 

Bare løgn og fanteri hele greiene!

• Liker 7
Skrevet

Leste gasslagrene til Tyskland nå er 99,noe fulle. 

Det hjelper selvsagt på at det har regnet mye og lenge den siste tiden, samt at temperaturen har vært høyere enn normalt i Europa. 

Anonymkode: a9054...6ce

• Liker 4
Skrevet

Vinteren er ikke begynt ennå.

Europa (og vi) har vært veldig heldige med unormalt varmt vær i høst. Og mye regn og vind.

Dermed har både gasslagre og vannmagasin kunne blitt fylt opp mer og raskere enn noen kunne  håpet på.

Vi har rett og slett vært jævlig heldige.

Været er fortsatt unormalt mildt, det regner og blåser i Europa, så det produseres rikelig med kraft til det behovet som er akkurat nå.

Men vinteren er ikke kommet.

Ting kan fort snu.

Når været blir kaldere og om det kommer store kuldeperioder uti januar/februar. Da går behovet for i taket. Samtidig som det sjeldent blåser noe særlig når det blir virkelig kaldt, så Europas egenproduksjon faller som en sten.

Kan være smart å ta julebaksten nå :) 

Anonymkode: 4c173...6a0

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det har regnet og blåst mye.

Alle de andre argumentene du ramser opp trodde jeg at alle hadde gjennomskuet som tull for lenge siden? Tydeligvis ikke.

Men så har jo flere tusen kunder hevet seg på variable avtaler og sitter nå med skjegget i postkassen og svindyre regninger og da, fordi de enda ikke har fått med seg hvordan strømstøtten virker og heller ikke klarer å skjønne hva slags avtaler de inngår 🙄

Okei, men siden du vet så godt hvordan det hele henger sammen så kan jo du forklare meg? :ler:Hva er årsaken til at at strømprisene har gått så høyt opp de siste åra? I stedet for å bare le av folk som ikke har fått det med seg, er jo derfor jeg spør om det. 

Er sikkert tusenvis av ting jeg kan som du ikke kan og omvendt. Jeg er ikke så oppdatert på nyhetsbildet, så plukker opp litt her og der, og har ikke akkurat nok kompetanse om strøm og lignende til å gjennomskue noen halvkveda viser jeg hører i forbifarten. 

TS

• Liker 7
Skrevet
nebbete fugl skrev (4 timer siden):

Det er noe politikerne prøver å innbille oss for å slippe å ta ansvar for den feilslåtte energipolitikken over mange år.

Okei, men hva er årsaken da? Hva er "den feilslåtte energipolitikken"? 

Prøver å oppdatere meg litt og forstå hva greia er. 

TS

• Liker 3
Skrevet
Tutte skrev (4 timer siden):

Hvis disse strømprisene handlet om Russland og krigen i Ukraina, så er det veldig merkelig at strømprisene begynte å bli så høye flere mnd før krigen startet.

Ja, det jeg hørte da var at det handlet om covid et eller annet, at prisen på andre varer gikk opp, strømproduksjon gikk opp. Greia er at jeg skjønner ikke bæret, og håpet at noen skjønte det bedre og ville forklare. Det er jo ikke en forklaring å komme med retoriske spørsmål som du gjør ... 

Så kanskje alle dere som svarer at det bare er tull, men ikke forklarer, heller ikke skjønner det, eller? 

TS

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vinteren er ikke begynt ennå.

Europa (og vi) har vært veldig heldige med unormalt varmt vær i høst. Og mye regn og vind.

Dermed har både gasslagre og vannmagasin kunne blitt fylt opp mer og raskere enn noen kunne  håpet på.

Vi har rett og slett vært jævlig heldige.

Været er fortsatt unormalt mildt, det regner og blåser i Europa, så det produseres rikelig med kraft til det behovet som er akkurat nå.

Men vinteren er ikke kommet.

Ting kan fort snu.

Når været blir kaldere og om det kommer store kuldeperioder uti januar/februar. Da går behovet for i taket. Samtidig som det sjeldent blåser noe særlig når det blir virkelig kaldt, så Europas egenproduksjon faller som en sten.

Kan være smart å ta julebaksten nå :) 

Anonymkode: 4c173...6a0

Takk for det eneste faktisk informative svaret i tråden. Settes pris på! 

Men hvorfor er det sånn at vann og gasslagre har vært nok før, men ikke de siste årene? 

TS

• Liker 1
Skrevet
Tutte skrev (7 timer siden):

Russland begynte å strupe gasseksporten til Europa mer enn et halvt år før de invaderte Ukraina.

Mange mener at strømprisene vil bli høyere neste vinter, siden det blir vanskelig å få fylt opp gasslagrene igjen uten russisk gass.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, det jeg hørte da var at det handlet om covid et eller annet, at prisen på andre varer gikk opp, strømproduksjon gikk opp. Greia er at jeg skjønner ikke bæret, og håpet at noen skjønte det bedre og ville forklare. Det er jo ikke en forklaring å komme med retoriske spørsmål som du gjør ... 

Så kanskje alle dere som svarer at det bare er tull, men ikke forklarer, heller ikke skjønner det, eller? 

TS

Skulle ønske jeg hadde en sikker forklaring. Jeg tror kanskje at det kan ha noe med bærekraftsmålene som skal nås innen 2030.

Skrevet
3 hours ago, -jk- said:

Russland begynte å strupe gasseksporten til Europa mer enn et halvt år før de invaderte Ukraina.

Mange mener at strømprisene vil bli høyere neste vinter, siden det blir vanskelig å få fylt opp gasslagrene igjen uten russisk gass.

3 hours ago, -jk- said:

Hvorfor det? Du vet at Norge har laga en?
Og at Biden sa en uke før gassledningen gikk til helvete at de skulle sprenge dritten til helvete for å lamme Russland  og bruke lakeien sin HORE-NORGE for å tjene masse spenn på energikrise i Europa.

Let på nettet og se selv for media forteller dere faen ikke en dritt og nordmenn er en jævla saueflokk!
Men det er stund siden nå så den videoen er nok nøye fjernet siden nettet forlengs er blitt korporativt og sensureres.

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Okei, men hva er årsaken da? Hva er "den feilslåtte energipolitikken"? 

Prøver å oppdatere meg litt og forstå hva greia er. 

TS

Du kan lese deg opp her:

https://www.finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2022/09/08/7926588/verdens-dummeste-energipolitikk-har-gitt-resultater

https://www.fvn.no/mening/kronikk/i/dneA1z/energistormakten-norge-fanget-av-feilslaatt-energipolitikk

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/som-a-bruke-paracet-mot-lungebetennelse/o/5-95-514201

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

1. Gasslagre ble fylt opp til høy pris for noen måneder siden, derav så spinnville priser på sensommeren. Nå er markedet mettet.

2. Markedet reagerte med at all energiproduksjon er på topp, og på vei til Europa (bl.a. LNG båtene NRK er så opptatt av).

3. Det har vært en varm høst så langt, ikke bare mild. Vestlandet f.eks. har hatt flere dager med 12-14 grader. Veldig spesielt, det er juni-temperaturer. I Europa er oppvarmingsbehovet, mot forventning, nær null. Spania, Frankrike m.fl. har hatt shortsvær.

4. Det har regnet konstant, noe som gir gode priser lokalt fordi magasinene fylles opp.

5. Folk på hele kontinentet har gjort tilpasninger. Mens sløve nordmenn har redusert forbruket i snitt med 10%, er europeerne langt flinkere til dette.

6. Viktigst av alt: Blir det kaldt nå - ikke bare her på berget, men på kontinentet - går prisene opp igjen.

Anonymkode: cc58f...be8

• Liker 6
  • Nyttig 2
Gjest Automagisk
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Okei, så jeg trodde at strømprisene handlet om krigen i Ukraina, og at vi ikke får strøm fra Russlands gass, eller noe sånt. Og at det var krise med strøm i Europa, og at vi derfor måtte sende strøm dit, og at vi kunne oppleve strømbrudd... 

Men nå er jo strømmen kjempebillig. 

Er strømkrisen avblåst, og var alt dette om at vi kunne oppleve å være uten strøm tull og fanteri? Jeg skjønner ingenting. 

Hva er det å ikke forstå? Når klimaet endrer seg og vi får lange tørkeperioder lider vannkraften..

Skrevet
Heydayotheinterweb skrev (8 timer siden):

Hvorfor det? Du vet at Norge har laga en?
Og at Biden sa en uke før gassledningen gikk til helvete at de skulle sprenge dritten til helvete for å lamme Russland  og bruke lakeien sin HORE-NORGE for å tjene masse spenn på energikrise i Europa.

Let på nettet og se selv for media forteller dere faen ikke en dritt og nordmenn er en jævla saueflokk!
Men det er stund siden nå så den videoen er nok nøye fjernet siden nettet forlengs er blitt korporativt og sensureres.

Men du er jo ikke en sau i saueflokken, så da vet du jo alt om dette og kan forklare, i stedet for å komme med usammenhengende halvkveda vise der du ikke forklarer noe som helst? 

TS

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...