Gå til innhold

Noen som virkelig har peiling på ernæring her?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en diskusjon med kjæresten min om vitaminer og mineraler. Han liker ikke grønnsaker, og spiser særdeles lite av det. Han tåler det når det er i sauser, typ tomatsaus, og noen supper, så når jeg lager mat for oss så lurer jeg passer jeg på å lage sausene fra bunnen med ferske grønnsaker og urter. Men det utgjør ikke så mye i totalkostholdet hans. Grønnsaker han må tygge er uaktuelt. 

Uansett - han mener at han får behovet dekket fordi han tar multivitamin. Stemmer det? Om ja, er det noen andre fordeler med å spise grønnsaker bortsett fra vit/min innholdet? Jeg syns grønt smaker så friskt og godt, men det er jo ikke noe argument for han da. 

Anonymkode: 59f80...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fiber er bra for magehelse. Det mater gode bakterier i magen og holder den frisk.

Han burde kanskje få behandling for mat-fobien sin

Anonymkode: f33ce...dbd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kjæresten din er voksen mann som skal passe seg selv. Han er ikke din baby. 

2. Han har selv kommet til at kanskje får i seg utilstrekkelig med vitaminer og velger dekke det med kosttilskudd. 

3. Hvis man får en mangelsykdom blir man dårlig. Hvis man føler seg frisk og rask har man ingen mangelsykdom. 

Anonymkode: d73ae...5b7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har en diskusjon med kjæresten min om vitaminer og mineraler. Han liker ikke grønnsaker, og spiser særdeles lite av det. Han tåler det når det er i sauser, typ tomatsaus, og noen supper, så når jeg lager mat for oss så lurer jeg passer jeg på å lage sausene fra bunnen med ferske grønnsaker og urter. Men det utgjør ikke så mye i totalkostholdet hans. Grønnsaker han må tygge er uaktuelt. 

Uansett - han mener at han får behovet dekket fordi han tar multivitamin. Stemmer det? Om ja, er det noen andre fordeler med å spise grønnsaker bortsett fra vit/min innholdet? Jeg syns grønt smaker så friskt og godt, men det er jo ikke noe argument for han da. 

Fiber osv. Naturlig er som regel best, men multivitaminer får han nok sikkert igjennom livet det og. Det skal jo som regel litt til at man blir sjuk av ikke optimalt kosthold, men det kan jo skje, selvsagt, og det er jo mange fordeler med å spise bra. 

Men, jeg regner med samboeren din er voksen, og dette er jo faktisk noe han må finne utav selv. Jeg kan godt skjønne frustrasjonen din, samtidig så tror jeg nok ikke jeg hadde taklet det så veldig bra om partner skulle mast på meg om noe jeg har ett problem med feks konsistensen på. 

Drikker han grønnsaks/fruktsmoothie om du lager det da? Det er jo veldig godt og en enkel måte å få i seg både mye og hele grønnsaker/frukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett, frukt og grønnsaker er bra. Ikke bare på grunn av vitaminer, mineraler, spormineraler osv., men også fordi det tar plassen for lassevis av fett som til slutt fører til hjerteinfarkt.

Anonymkode: 168c7...404

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for råd. Det med fiber var et godt innspill, og at med grønnsaker blir mer mett uten å måtte fylle på med mye usunt. Tar mer plass i magen. 

Det er en voksen mann på over 30, dette. Og vet at jeg ikke skal belære han. Men om jeg kan bidra litt for at han skjerper seg så er det bra. Er jo glad i han. Han er veldig logisk i tankegangen, og ser selv ingen problemer med kostholdet så lenge han tar vitaminpiller. Han er litt overvektig, men ikke fedme, liksom, og trener litt med manualer hjemme. Så han fungerer jo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for opphavsrett og brukerdebatt og avsporinger. 

Christina82, mod

Endret av Christina82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe usjarmerende med voksne som har så dårlig kosthold og som ikke prøver å gjøre noe med det.

Opptaket av mineralene og vitaminene fra tilskudd er ikke like bra som direkte fra kilden. Det sier seg nesten selv, da tilskudd er ultraprossesert. Det står til og med på pillene, at de ikke erstatter et variert kosthold.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva spiser han ? Drikker han smoothie? Ha i litt grønnsaker i smoothien hans. Spiser han stapper, altså kålrabi , gulrot osv? Hvis han spiser potetstappe lur inn 50% grønnsaker. Spiser han mye frukt og bær? Nå er jeg enig i at han er voksen og må ta vare på helsen selv, men om du lager maten så kan du jo bruke samme triks som på barn når du flest er i gang… 

det beste er jo og spise grønnsaker, men det er vitaminer i annen mat også. multivitamin er ikke nødvendigvis nok og kostholdet er helt ute og kjøre. Han burde gå til legen og teste nivået for vitaminer og mineraler og få en oversikt over nødvendig tilskudd . 

Anonymkode: ae2c4...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosttilskudd skal aldri erstatte mat. Spiser han nok kjøtt, så får han i seg alt han trenger. Muligens mangler han vitamin C hvis han spiser mye karbohydrater fordi karbohydrater konkurrerer med vitamin C. For det er litt vitamin C i kjøtt, og det er nok hvis man spiser bare det. Men det er ikke nok hvis man samtidig spiser mye karbohydrater.

Anonymkode: f9f96...935

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greia med kjøttentusiastene? Ingen av oss har råd til å spise ferskt kjøtt flere ganger i uken - rent kjøtt er svindyrt! Bokstavlig talt. Med mindre du jakter selv, men de færreste gjør det. Han spiser mye bearbeidet billig prosessert kjøtt, men ingen skal fortelle meg at det er bedre med First Price pølser enn ferske grønnsaker (som han ikke spiser 😞 )

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er greia med kjøttentusiastene? Ingen av oss har råd til å spise ferskt kjøtt flere ganger i uken - rent kjøtt er svindyrt! Bokstavlig talt. Med mindre du jakter selv, men de færreste gjør det. Han spiser mye bearbeidet billig prosessert kjøtt, men ingen skal fortelle meg at det er bedre med First Price pølser enn ferske grønnsaker (som han ikke spiser 😞 )

Rent kjøtt er ikke så dyrt hvis du ser på næringen du får. Alt har jo blitt dyrere de siste årene, men se på denne sammenligningen av pris:

Jeg synes det er viktig å investere i sin egen helse ved å spise næringsrik mat. Kjøtt er utrolig næringsrikt!

First price-pølser har faktisk mer kjøtt i seg enn mange andre billig-pølser. 67% kjøtt. Det er fortsatt for lite at bare 2/3 er kjøtt i et kjøttprodukt. Grillpølser fra gilde har 58% kjøtt.

Spiser du macdonald's burgere (bare kjøttet), så spiser du 100% kjøtt. 

• Liker 2
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, AnonymBruker said:

Rent kjøtt er ikke så dyrt hvis du ser på næringen du får. Alt har jo blitt dyrere de siste årene, men se på denne sammenligningen av pris:

Jeg synes det er viktig å investere i sin egen helse ved å spise næringsrik mat. Kjøtt er utrolig næringsrikt!

First price-pølser har faktisk mer kjøtt i seg enn mange andre billig-pølser. 67% kjøtt. Det er fortsatt for lite at bare 2/3 er kjøtt i et kjøttprodukt. Grillpølser fra gilde har 58% kjøtt.

Spiser du macdonald's burgere (bare kjøttet), så spiser du 100% kjøtt. 

Det er ikke nødvendig eller realistisk for de fleste å spise bare kjøtt (selv spiser jeg så mye som mulig), men det er verdt å få med seg at kjøtt faktisk er fullt av vitaminer. Det har vært nærmest allmennkunnskap at man må spise frukt og grønt for å få i seg vitaminer, men det stemmer altså ikke. Rent kjøtt og fisk dekker behovet. Enig i at man ikke bør tenke på kjøtt og pølser som samme vare. Hvis du leser ingredienslista på en vanlig pølsepakke vil de fleste ingrediensene være ting du ikke vet hva er engang.

Anonymkode: f6018...171

• Liker 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke nødvendig eller realistisk for de fleste å spise bare kjøtt (selv spiser jeg så mye som mulig), men det er verdt å få med seg at kjøtt faktisk er fullt av vitaminer. Det har vært nærmest allmennkunnskap at man må spise frukt og grønt for å få i seg vitaminer, men det stemmer altså ikke. Rent kjøtt og fisk dekker behovet. Enig i at man ikke bør tenke på kjøtt og pølser som samme vare. Hvis du leser ingredienslista på en vanlig pølsepakke vil de fleste ingrediensene være ting du ikke vet hva er engang.

https://www.klikk.no/helse/carnivore-er-dietten-ekspertene-advarer-mot-7075709

«Man får særlig for lite folat, C, D- og E-vitamin, fiber, kalsium, kalium og antioksidanter på denne dietten, forteller Sundfør.»

Anonymkode: 472dd...766

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

https://www.klikk.no/helse/carnivore-er-dietten-ekspertene-advarer-mot-7075709

«Man får særlig for lite folat, C, D- og E-vitamin, fiber, kalsium, kalium og antioksidanter på denne dietten, forteller Sundfør.»

Jeg tror Sundfør må være feilsitert, eller kanskje hun forveksler kjøtt og pølser. D-vitamin og kalsium får du fra sjømat, lever og meieriprodukter, for eksempel. Kalium også. Behovet for C-vitamin reduseres hvis du spiser lite karbohydrater. Fiber har vist seg å være ganske unødvendig for mennesker å spise. Og så videre.

Vi trenger selvsagt ikke å spise mer planter og mindre kjøtt enn våre forfedre gjorde. De var perfekt tilpasset det kostholdet de faktisk hadde i millioner av år, og det besto kort fortalt av det som var tilgjengelig. Det som var tilgjengelig var først og fremst kjøtt og fisk, og avhengig av årstid og hvor man levde, noen få spiselige ville planter. Ingen salater, margarin, rapsolje eller egentlig noe av det du finner i fruktdisken (for disse plantene eksisterer ikke i den formen og størrelsen i naturen, og i alle fall ikke året rundt over hele verden).

• Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror Sundfør må være feilsitert, eller kanskje hun forveksler kjøtt og pølser. D-vitamin og kalsium får du fra sjømat, lever og meieriprodukter, for eksempel. Kalium også. Behovet for C-vitamin reduseres hvis du spiser lite karbohydrater. Fiber har vist seg å være ganske unødvendig for mennesker å spise. Og så videre.

Vi trenger selvsagt ikke å spise mer planter og mindre kjøtt enn våre forfedre gjorde. De var perfekt tilpasset det kostholdet de faktisk hadde i millioner av år, og det besto kort fortalt av det som var tilgjengelig. Det som var tilgjengelig var først og fremst kjøtt og fisk, og avhengig av årstid og hvor man levde, noen få spiselige ville planter. Ingen salater, margarin, rapsolje eller egentlig noe av det du finner i fruktdisken (for disse plantene eksisterer ikke i den formen og størrelsen i naturen, og i alle fall ikke året rundt over hele verden).

Tviler på at hun er feilsitert. Problemet er at hun er kunnskapsløs.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Når var det snakk om de som spiser kun kjøtt og IKKE fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Når var det snakk om de som spiser kun kjøtt og IKKE fisk

Når sluttet fisk å være et animalsk produkt? De fleste som spiser carnivore spiser fisk. Men uansett om man ikke spiser fisk, så finnes det ikke noe man trenger i fisk som man ikke kan få fra kjøtt.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, vi har i stor grad mistet sesongvariasjonene. I dag har vi fantastiske konserveringsmetoder og vi shipper inn varer fra hele verden. 

Anonymkode: f3193...435

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...