Gå til innhold

Flytte utenlands (Italia) med barn i skolealder

Vilhasommer

Anbefalte innlegg

Hei. 
Er det noen her som har erfaring med å flytte utenlands med barn i skolealder? 
Vi vurderer å flytte til Italia. Jeg har forstått det som at skolegangen der er mer krevende enn i Norge. 
Hvordan har barna deres taklet det? Tok det lang tid for de å lære seg språket? Måtte de gå skoleår på nytt for å hente seg inn ifht språket? Evnt andre erfaringer og ting jeg bør tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vilhasommer skrev (1 time siden):

Hei. 
Vi vurderer å flytte til Italia. Jeg har forstått det som at skolegangen der er mer krevende enn i Norge. 
Hvordan har barna deres taklet det? Tok det lang tid for de å lære seg språket? Måtte de gå skoleår på nytt for å hente seg inn ifht språket? Evnt andre erfaringer og ting jeg bør tenke på?

Bare en tanke, hvis barnet ikke er god i italiensk bør dere i såfall velge en internasjonal skole hvor undervisningen foregår på engelsk.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (1 minutt siden):

Bare en tanke, hvis barnet ikke er god i italiensk bør dere i såfall velge en internasjonal skole hvor undervisningen foregår på engelsk.

avhengig av alderen på barnet, så er de kanskje ikke særlig "stødige" i engelsk heller.

Anonymkode: 0931f...753

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Vilhasommer said:

Hei. 

Har erfaring med å bo i noen land.
Det kan bli litt av et kultursjokk for dem og de vil gå gjennom fasen der de hater det der.
Italia er VELDIG annerledes fra Norge.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

avhengig av alderen på barnet, så er de kanskje ikke særlig "stødige" i engelsk heller.

Anonymkode: 0931f...753

Det kan være, men vil nok være enklere med engelsk alikevel. Engelsk er langt nærmere norsk enn Italiensk, samt at de uansett nok har hørt engelsk en god del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må tenke igjennom, vil dere at barna skal lære skikkelig italiensk, eller holder det med flytende engelsk (international skole)? Hvor lenge tenker dere å bo der? Det vil bli et kultursjokk uansett. Min erfaring fra Frankrike. Men de har gode skoler i Italia også. Om dere velger italiensk skole får barna en unik mulighet til å lære. Ikke bare språket, men få italienske venner, lære om kulturen fra innsiden. Tøft i 3-6 mnd skolemessig, så tilpasser dem seg. Med norske foreldre, engelsk lærer de seg uansett. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helene skrev (4 timer siden):

Dere må tenke igjennom, vil dere at barna skal lære skikkelig italiensk, eller holder det med flytende engelsk (international skole)? Hvor lenge tenker dere å bo der? Det vil bli et kultursjokk uansett. Min erfaring fra Frankrike. Men de har gode skoler i Italia også. Om dere velger italiensk skole får barna en unik mulighet til å lære. Ikke bare språket, men få italienske venner, lære om kulturen fra innsiden. Tøft i 3-6 mnd skolemessig, så tilpasser dem seg. Med norske foreldre, engelsk lærer de seg uansett. 

Takk for svar. Ja, internasjonal skole har vært vurdert, men det er noe med det du sier her.. Ved å gå på en italiensk skole vil de bli del av det lokale, og planen er i utgangspunktet å bli der over en lengre periode. Hvor gamle var dine da dere flyttet? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil E skrev (5 timer siden):

Ja, det har vært vurdert, men det blir vanlig, lokal skole, det er derfor jeg bl.a. lurte på hvor lang tid andre har erfaring med at barna bruker på å lære seg språket :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilhasommer skrev (3 timer siden):

Ja, det har vært vurdert, men det blir vanlig, lokal skole, det er derfor jeg bl.a. lurte på hvor lang tid andre har erfaring med at barna bruker på å lære seg språket :) 

Barn, 3-6 mnd for å lære nytt språk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Italienske skoler kan være fæle! De begynner tidlig med karakterer og på mitt familiemedlems skole der så leser de opp karakterene høyt foran hele skolen hvert halvår 😱 

Anonymkode: ba3b4...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal dere gjøre i Italia, og hvor i landet skal dere bo?

Kan dere italiensk?

Anonymkode: 167ff...68e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Italienske skoler kan være fæle! De begynner tidlig med karakterer og på mitt familiemedlems skole der så leser de opp karakterene høyt foran hele skolen hvert halvår 😱 

Anonymkode: ba3b4...3bc

Ja, dette med at de starter tidlig med karakterer vet jeg og har også fått inntrykk av at de generelt krever mer av elevene der enn her i Norge, jeg har familie og venner der nede, men kjenner ingen som har flyttet dit spesifikt med barn i skolealder, så det er gjerne erfaringer fra noen som har gjort det jeg er ute etter, ifht hva de har gjort, og erfaringer de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hva skal dere gjøre i Italia, og hvor i landet skal dere bo?

Kan dere italiensk?

Anonymkode: 167ff...68e

Har du erfaring med å flytte dit/utenlands med barn i skolealder og svar på noe av det jeg spør om i hovedinnlegg?

Isåfall, er det relevant hva vi skal gjøre der? 

Barna kan ikke italiensk. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 hours ago, Kjetil E said:

Det kan være, men vil nok være enklere med engelsk alikevel. Engelsk er langt nærmere norsk enn Italiensk, samt at de uansett nok har hørt engelsk en god del.

Det er ikke italienere heller så hva er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Vilhasommer said:

Har du erfaring med å flytte dit/utenlands med barn i skolealder og svar på noe av det jeg spør om i hovedinnlegg?

Isåfall, er det relevant hva vi skal gjøre der? 

Barna kan ikke italiensk. 

Da burde de gå på en internasjonal skole eller lære seg det brennkvikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett par jeg vet om flyttet til USA. Barnet var 4 år. Det tok barnet 6 mnd før det snakket flytende engelsk/amerikansk. Det var tøft i starten med skole, men etter ett par uker var barnet innlemmet med alle i klassen og barnet stortrivdes til tross for språkproblemer til å begynne med. Dette barnet kunne ikke noe engelsk da de flyttet.

Det kommer ann på alderen til barna dine og italiensk er veldig ulikt norsk. Jo yngre barna er jo raskere lærer de språk. Kan dere voksne noe italiensk som dere kan allerede nå så barna kan lære allerede nå?

Anonymkode: 6fef5...2c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Heydayotheinterweb skrev (1 minutt siden):

Da burde de gå på en internasjonal skole eller lære seg det brennkvikt

Gikk dine barn på int. skole? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ett par jeg vet om flyttet til USA. Barnet var 4 år. Det tok barnet 6 mnd før det snakket flytende engelsk/amerikansk. Det var tøft i starten med skole, men etter ett par uker var barnet innlemmet med alle i klassen og barnet stortrivdes til tross for språkproblemer til å begynne med. Dette barnet kunne ikke noe engelsk da de flyttet.

Det kommer ann på alderen til barna dine og italiensk er veldig ulikt norsk. Jo yngre barna er jo raskere lærer de språk. Kan dere voksne noe italiensk som dere kan allerede nå så barna kan lære allerede nå?

Anonymkode: 6fef5...2c9

Ja, så små barn er jo som svamper.. 😄 Våre er dessverre litt eldre, 7 og 10… De kan noen ord og ser på italienske filmer/hører italiensk musikk.. 

Vi prøver å putte inn noen italienske ord her og der i det daglige, men det å «sette seg ned for å lære» er ikke motiverende for de på dette tidspunktet, så hovedlæring starter nok først når/hvis vi kommer ned dit. 
De har vært der flere ganger og da bruker de ordene de kan, men mest fordi de synes de høres morsomme ut selv… Barn… 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene dine vil slite om de begynner på vanlig offentlig italiensk skole, De vil bli hengende etter i det trinnet de tilhører om de ikke har noen bakgrunn med språket. Det vil ta mange måneder før de vil lære seg såpass at de har utbytte fra noen av fagene på skolene, om de i det hele tatt vil klare det. Stor risiko å ta, hjelper ikke at barn lærer språk raskt, det er den skriftlige delen som er stor. 

Vi har bodd flere steder med våre barn, men alltid hatt de på internasjonal skole. Vi har bodd 3 år  i Roma, barn på internasjonal skole og de hadde opplæring i italiensk  privat. Internasjonal skole koster en del, men opplegget er så verdt det

Anonymkode: b0b8e...be3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ungene dine vil slite om de begynner på vanlig offentlig italiensk skole, De vil bli hengende etter i det trinnet de tilhører om de ikke har noen bakgrunn med språket. Det vil ta mange måneder før de vil lære seg såpass at de har utbytte fra noen av fagene på skolene, om de i det hele tatt vil klare det. Stor risiko å ta, hjelper ikke at barn lærer språk raskt, det er den skriftlige delen som er stor. 

Vi har bodd flere steder med våre barn, men alltid hatt de på internasjonal skole. Vi har bodd 3 år  i Roma, barn på internasjonal skole og de hadde opplæring i italiensk  privat. Internasjonal skole koster en del, men opplegget er så verdt det

Anonymkode: b0b8e...be3

Takk for saklig svar. 

Ja, der nede praktiserer de jo også det å gå skoleår om igjen, så det er en av bekymringene mine, hvor mange år vil de måtte gå om igjen pga språket. 
Har tidligere sjekket en del vedr int. Skole der nede, og hadde egentlig slått det ifra oss, men hvilken av skolene i Roma gikk dine på, og kan du anbefale akkurat den?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...