AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #1 Skrevet 11. november 2022 Jeg er veldig glad I min mor, og takknemlig for å ha henne i livet mitt. Men jeg har dårlig samvittighet fordi jeg liker ikke meldinger som viser at hun ønsker å ha kontroll. Jeg vet at hun mener alt godt, men iblant blir det litt stressende. Jeg skal på en kort innenlandsreise , 40 minutters flytur i morgen. Dermed blir det meldinger i ett kjør. Foreks: hvilke fly tar du? Når klokken? Er du på vei til flyet nå? Er du på flyplassen? Er du hos din venninne nå? Er du på vei hjem igjen? Er du på flyplassen ? Skriv når du er tryggt hjemme. Slik blir det. Og slik er det alltid . Er dette normalt ? Jeg blir veldig stresset av kontrolleringen. Men jeg vet hun mener det godt. Anonymkode: e8e53...3e7 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #2 Skrevet 11. november 2022 Det der er bare omtanke. Litt masete riktig nok. Mine foreldre vil fremdeles bestemme hvilken bil jeg skal kjøpe, hva jeg skal bruke penger på, hvilke jobber jeg ikke bør/kan gjøre, hvilken bolig vi skal bo i, hvilken ferie vi skal reise på og hvor lenge, med mer. Jeg er 46 år, og drittlei, så kontakt med familien er nå begrenset, og de informeres aldri før en avgjørelse er tatt. Anonymkode: 4b0c1...980 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #3 Skrevet 11. november 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det der er bare omtanke. Litt masete riktig nok. Mine foreldre vil fremdeles bestemme hvilken bil jeg skal kjøpe, hva jeg skal bruke penger på, hvilke jobber jeg ikke bør/kan gjøre, hvilken bolig vi skal bo i, hvilken ferie vi skal reise på og hvor lenge, med mer. Jeg er 46 år, og drittlei, så kontakt med familien er nå begrenset, og de informeres aldri før en avgjørelse er tatt. Anonymkode: 4b0c1...980 Ja, det er litt "kontrolleringsmas" tenker jeg. Jeg svarte at jeg vet ikke hvilke fly, men mest sannsynlig norwegian. Hun svarte: når klokken? Jeg forstår at hun ønsker kontroll, men dersom jeg holder på slik med mine voksne barn så blir de irritert på meg. Ihvertfall når det kun er korte turer til venner innenlands. Ja min mor og far kontrollerer også hvis jeg bruker penger på reiser. Har du råd til det? Hva koster det? Alle ferier blir kontrollert. Anonymkode: e8e53...3e7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #4 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, det er litt "kontrolleringsmas" tenker jeg. Jeg svarte at jeg vet ikke hvilke fly, men mest sannsynlig norwegian. Hun svarte: når klokken? Jeg forstår at hun ønsker kontroll, men dersom jeg holder på slik med mine voksne barn så blir de irritert på meg. Ihvertfall når det kun er korte turer til venner innenlands. Ja min mor og far kontrollerer også hvis jeg bruker penger på reiser. Har du råd til det? Hva koster det? Alle ferier blir kontrollert. Anonymkode: e8e53...3e7 Mitt standardsvar nå er at jeg er en middelalderen kvinne, som har klart meg utmerket i livet, så enten får de stole på at jeg fortsetter med det, eller jeg kommer til å trekke meg ytterligere unna. Jeg vil ikke lenger godta å bli behandlet som om jeg er et barn. Jeg har forøvrig jevnt over gjort klokere valg økonomisk enn de har, så det er direkte latterlig at de holder på slik. Har dine foreldre noen grunn til å holde på slik? Anonymkode: 4b0c1...980 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #5 Skrevet 11. november 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Mitt standardsvar nå er at jeg er en middelalderen kvinne, som har klart meg utmerket i livet, så enten får de stole på at jeg fortsetter med det, eller jeg kommer til å trekke meg ytterligere unna. Jeg vil ikke lenger godta å bli behandlet som om jeg er et barn. Jeg har forøvrig jevnt over gjort klokere valg økonomisk enn de har, så det er direkte latterlig at de holder på slik. Har dine foreldre noen grunn til å holde på slik? Anonymkode: 4b0c1...980 Årsaken til at de holder på sånn er vel fordi de tror at de er redd for at jeg ikke klarer å komme meg tryggt til flyplassen osv. Ser ikke noe grunn til det annet at de ser på meg som et barn kanskje. Jeg blir stresset av det. Det virker som om spesiellt min mor er stresset med at jeg skal på en liten tur denne helgen. Når jeg er hjemme så skriver hun: godt å høre at du er trygg og er hjemme igjen i tryggere omgivelser. Anonymkode: e8e53...3e7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #6 Skrevet 11. november 2022 Jeg syns ikke dette var ille. Dette syns jeg virker som en overbeskyttet mor. Kan det være at moren din har blitt utsatt for noe vondt og traumatisk at hun er ekstra bekymret for sine nærmeste? En dag vil du savne de meldingene. Anonymkode: bbf23...8c0 2 1
Gjest Athena Catalina Skrevet 11. november 2022 #7 Skrevet 11. november 2022 Hun mener nok ikke å være kontrollerende, hun er nok bare en hønemor som er overbeskyttende og må passe på barnet sitt, selv om barnet er godt voksen.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #8 Skrevet 11. november 2022 36 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg syns ikke dette var ille. Dette syns jeg virker som en overbeskyttet mor. Kan det være at moren din har blitt utsatt for noe vondt og traumatisk at hun er ekstra bekymret for sine nærmeste? En dag vil du savne de meldingene. Anonymkode: bbf23...8c0 Jeg vet. Men det gjelder nok uansett å ikke bli stresset av meldingene. Heller svare når jeg har får senket skuldrene. Svare på en enkel og høflig måte. Samtidig sette private grenser. Jeg er glad i henne. Det er derfor jeg får dårlig samvittighet av at jeg blir stresset av meldingene. Som du sier: en gang vil jeg savne meldingene. Anonymkode: e8e53...3e7 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #9 Skrevet 11. november 2022 Du er 40+ og skal konstant svare på meldinger om hvor du er? Nei, det er ikke normalt. Det er én løsning, og bare én: Du slutter å svare hele tiden. La det ramle inn med meldinger, oppkall, whatnot og ignorer det. Svar sist på dagen, 'Sorry var i flymodus/silent mode, er [sted] nå, god natt.' Slutt å fortelle om planer i forkant (som denne turen), slutt å redegjøre for hvilken venninne du besøker akkurat i dag, bare kutt det ut. Anonymkode: 4f242...e2f 6 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #10 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er veldig glad I min mor, og takknemlig for å ha henne i livet mitt. Men jeg har dårlig samvittighet fordi jeg liker ikke meldinger som viser at hun ønsker å ha kontroll. Jeg vet at hun mener alt godt, men iblant blir det litt stressende. Jeg skal på en kort innenlandsreise , 40 minutters flytur i morgen. Dermed blir det meldinger i ett kjør. Foreks: hvilke fly tar du? Når klokken? Er du på vei til flyet nå? Er du på flyplassen? Er du hos din venninne nå? Er du på vei hjem igjen? Er du på flyplassen ? Skriv når du er tryggt hjemme. Slik blir det. Og slik er det alltid . Er dette normalt ? Jeg blir veldig stresset av kontrolleringen. Men jeg vet hun mener det godt. Anonymkode: e8e53...3e7 Nei dette er ikke normalt, og høres utrolig slitsomt ut. Høres ut som din mor er en person som over-bekymrer seg og sliter med noe indre-greier (for hun minner meg om farmoren min). Du burde ta en prat med moren din, hvis hun er slik på flere områder så syntes jeg hun burde ta en tur til fastlegen. Farmoren min får Sobril fordi hun sliter ut familien med det du beskriver her. Anonymkode: c6f63...f80 4 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #11 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er veldig glad I min mor, og takknemlig for å ha henne i livet mitt. Men jeg har dårlig samvittighet fordi jeg liker ikke meldinger som viser at hun ønsker å ha kontroll. Jeg vet at hun mener alt godt, men iblant blir det litt stressende. Jeg skal på en kort innenlandsreise , 40 minutters flytur i morgen. Dermed blir det meldinger i ett kjør. Foreks: hvilke fly tar du? Når klokken? Er du på vei til flyet nå? Er du på flyplassen? Er du hos din venninne nå? Er du på vei hjem igjen? Er du på flyplassen ? Skriv når du er tryggt hjemme. Slik blir det. Og slik er det alltid . Er dette normalt ? Jeg blir veldig stresset av kontrolleringen. Men jeg vet hun mener det godt. Anonymkode: e8e53...3e7 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det der er bare omtanke. Litt masete riktig nok. Mine foreldre vil fremdeles bestemme hvilken bil jeg skal kjøpe, hva jeg skal bruke penger på, hvilke jobber jeg ikke bør/kan gjøre, hvilken bolig vi skal bo i, hvilken ferie vi skal reise på og hvor lenge, med mer. Jeg er 46 år, og drittlei, så kontakt med familien er nå begrenset, og de informeres aldri før en avgjørelse er tatt. Anonymkode: 4b0c1...980 Helt uenig! Dette er verken godt ment eller omtanke. Dette er en mor som er nevrotisk og maser fordi hun selv trenger å få bekreftelse på at alt er bra for å slippe å omkomme av bekymringsangst. Anonymkode: 42929...2aa 12
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #12 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg vet. Men det gjelder nok uansett å ikke bli stresset av meldingene. Heller svare når jeg har får senket skuldrene. Svare på en enkel og høflig måte. Samtidig sette private grenser. Jeg er glad i henne. Det er derfor jeg får dårlig samvittighet av at jeg blir stresset av meldingene. Som du sier: en gang vil jeg savne meldingene. Anonymkode: e8e53...3e7 Du har ingenting å ha dårlig samvittighet over, moren din har jo tydelig et problem - og det psykisk. Om det er pga mye bekymring, indre stress og kontroll - vet ikke jeg, men dette er noe man faktisk kan få beroligende medisiner for. Oppførselen hennes går jo utover velværet til andre mennesker, tror ikke moren din engang tenker på deg - disse meldingene får du ene og alene av en egoistisk mor som lar sin psyke gå utover deg. Anonymkode: c6f63...f80 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #13 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg vet. Men det gjelder nok uansett å ikke bli stresset av meldingene. Heller svare når jeg har får senket skuldrene. Svare på en enkel og høflig måte. Samtidig sette private grenser. Jeg er glad i henne. Det er derfor jeg får dårlig samvittighet av at jeg blir stresset av meldingene. Som du sier: en gang vil jeg savne meldingene. Anonymkode: e8e53...3e7 Kommer du til å savne å bli invadert og plantet dårlig samvittighet i? Sett grenser. Moren din må ta ansvar for dette kontrollvehovet sitt. Anonymkode: 42929...2aa 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #14 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du har ingenting å ha dårlig samvittighet over, moren din har jo tydelig et problem - og det psykisk. Om det er pga mye bekymring, indre stress og kontroll - vet ikke jeg, men dette er noe man faktisk kan få beroligende medisiner for. Oppførselen hennes går jo utover velværet til andre mennesker, tror ikke moren din engang tenker på deg - disse meldingene får du ene og alene av en egoistisk mor som lar sin psyke gå utover deg. Anonymkode: c6f63...f80 Riktig. Men det er kamuflert som omsorg. Anonymkode: 42929...2aa
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #15 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er litt "kontrolleringsmas" tenker jeg. Jeg svarte at jeg vet ikke hvilke fly, men mest sannsynlig norwegian. Hun svarte: når klokken? Jeg forstår at hun ønsker kontroll, men dersom jeg holder på slik med mine voksne barn så blir de irritert på meg. Ihvertfall når det kun er korte turer til venner innenlands. Ja min mor og far kontrollerer også hvis jeg bruker penger på reiser. Har du råd til det? Hva koster det? Alle ferier blir kontrollert. Anonymkode: e8e53...3e7 Kanskje på tide at du også blir irritert? Anonymkode: 42929...2aa 1
Amossa Skrevet 11. november 2022 #16 Skrevet 11. november 2022 Dette er langt over streken, og hva jeg kaller er usunt mor-datter-forhold. Selv om man et godt forhold og er glade i hverandre, er det normalt at man løsriver seg foreldrene. Når man er kommet i 20-årsalderen er det vanlig at man lever egne liv og har privatliv som man ikke alltid vil dele med foreldrene sine. Foreldre som respekterer barna sine ser det som en naturlig utvikling at barna skal ut av redet og prøve seg selv. Din mor høres ut til fortsatt å leve livet sitt gjennom deg. Hun kommer neppe til å forstå at du trenger et eget liv. Du bør likevel si i fra om at du ikke kan svare på alle meldingene hennes, og at du ikke kommer til å fortelle henne når du er kommet hjem og hva du skal gjøre. Det er på tide å løsrive deg fra mor nå! 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #17 Skrevet 11. november 2022 Kjøp en womanizer til henne, så får hun brukt tiden på noe annet Anonymkode: 49f2d...49a 1
Helene1982 Skrevet 11. november 2022 #18 Skrevet 11. november 2022 Du må sette grenser for henne. Du kan for eksempel kan du si at du sender en melding når du er fremme, og en melding når du er vel hjemme, men at du ikke kommer til å ha tid til å svare på meldinger eller snakke i telefonen mens du er borte. Du gleder deg til å være på tur og treffe venninnen din, og du ser frem til å snakke med moren din når du kommer hjem. Kjøp med en liten ting som viser at du har tenkt på henne på turen. Det blir en fin øvelse for dere begge 😊 Kos deg på tur! 2
Gjest theTitanic Skrevet 11. november 2022 #19 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det der er bare omtanke. Litt masete riktig nok. Mine foreldre vil fremdeles bestemme hvilken bil jeg skal kjøpe, hva jeg skal bruke penger på, hvilke jobber jeg ikke bør/kan gjøre, hvilken bolig vi skal bo i, hvilken ferie vi skal reise på og hvor lenge, med mer. Jeg er 46 år, og drittlei, så kontakt med familien er nå begrenset, og de informeres aldri før en avgjørelse er tatt. Anonymkode: 4b0c1...980 Hvorfor sier du ikke direkte at slik omtanke blir for intens og at de må tenke på deg som et voksent menneske? At det blir så slitsomt at de støter deg bort? + opplysning om hva som er normalt og at du sier dette i beste mening for at ikke forholdet deres skal gå dukken? Du ønsker en god relasjon men per dags dato er det ikke mulig. Istedenfor å ta denne samtalen så mister dere det som kunne blitt en god relasjon.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #20 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er veldig glad I min mor, og takknemlig for å ha henne i livet mitt. Men jeg har dårlig samvittighet fordi jeg liker ikke meldinger som viser at hun ønsker å ha kontroll. Jeg vet at hun mener alt godt, men iblant blir det litt stressende. Jeg skal på en kort innenlandsreise , 40 minutters flytur i morgen. Dermed blir det meldinger i ett kjør. Foreks: hvilke fly tar du? Når klokken? Er du på vei til flyet nå? Er du på flyplassen? Er du hos din venninne nå? Er du på vei hjem igjen? Er du på flyplassen ? Skriv når du er tryggt hjemme. Slik blir det. Og slik er det alltid . Er dette normalt ? Jeg blir veldig stresset av kontrolleringen. Men jeg vet hun mener det godt. Anonymkode: e8e53...3e7 Kan du ikke skrive tilbake at dere kan snakkes og meldes etter du har kommet hjem for før det har du annet å tenke på? Og så gjøre det natuligvis Anonymkode: 8355b...965 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå