AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #1 Skrevet 11. november 2022 Hei. Jeg må bare spørre hvordan folk egentlig gjør det. Jeg og samboer har feller bolig med felles lån hør Jeg dro inn en del gjeld. Dette deles selvfølgelig slik at jeg betaler utifra prosent på den ekstra delen jeg dro inn. Vi har også kjøpt ny bil som deles likt. Alt deles likt bortsett fra boliglånet. Jeg har ikke lappen enda. Men den er på vei. Han har to barn fra før. I dag sa han til meg at han kommer til å legge inn forsikringen på fellesregningskontoen når jeg kjører opp for at dette skal være rettferdig. Noe jeg sa var greit. Men han er veldig opptatt av hva som er rettferdig når det kommer til slike ting. Men jeg setter også inn like mye penger til mat som han. Jeg kjenner at den uttalelsen om rettferdighet blir litt feil. Jeg betaler min del på absolutt alt. Pluss halvparten av maten. Noe som egentlig blir feil etter min mening når han drar inn rettferdig på til og med forsikringen på bilen. Hvordan deler folk dette? Dere som har mine,dine barn? Vi har ingen felles barn og jeg har heller ingen fra før. Kan også legge til at han tjener mye mer enn meg. Når vi drar på ferie er han veldig nøye med at det er han som skal betale for barna. Anonymkode: 18a62...074 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #2 Skrevet 11. november 2022 Forsikring på bilen etter at du har fått lappen er rimelig hvis du kommer til å bruke den og/eller at den kommer deg til gode som f.eks at dere bruker bilen sammen på turer, til handling eller lignende. Du drar sikkert nytte av at han har lappen og bil. Mat: Tenker han bør spytte inn mer enn deg, litt avhengig av hvor mye barna er der, men hvis han tjener mye mer enn deg er det uansett rimelig at han betaler mer her. Så jeg er jeg på overordnet plan enig i at alt i en familie ikke trenger å være på milliteren "rettferdig", inkludert forsikring på bil, når den ene tjener vesentlig mer enn den andre. Anonymkode: a448e...ece 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #3 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forsikring på bilen etter at du har fått lappen er rimelig hvis du kommer til å bruke den og/eller at den kommer deg til gode som f.eks at dere bruker bilen sammen på turer, til handling eller lignende. Du drar sikkert nytte av at han har lappen og bil. Mat: Tenker han bør spytte inn mer enn deg, litt avhengig av hvor mye barna er der, men hvis han tjener mye mer enn deg er det uansett rimelig at han betaler mer her. Så jeg er jeg på overordnet plan enig i at alt i en familie ikke trenger å være på milliteren "rettferdig", inkludert forsikring på bil, når den ene tjener vesentlig mer enn den andre. Anonymkode: a448e...ece Ja jeg er helt enig i at jeg skal være med å betale forsikringen. Men jeg tenkte at siden jeg faktisk har betalt likt på mat som han så tenkte jeg kanskje at dette ikke hadde så veldig mye å si. Å reagerte ikke på dette før han nevnte rettferdig. Han har barn og tjener bedre og med barn får itillegg en annen skatteklasse enn de uten. Barna er hos oss 50/50 Anonymkode: 18a62...074
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #4 Skrevet 11. november 2022 Slutt å tell brødskiver, osteskiver etc på barna. Det virker skikkelig smålig av deg. Hvordan mener du dette skal rettferdiggjøre? Barn A spiste 2 kjøttkaker og 3 poteter, ca 4 ss kålstuing og 17 gram saus Barn B spiste 1 kjøttkake, 1 potet, ingen kålstuing og 6 gram saus. Begge drakk 1 glass melk Nei, dette hadde jeg latt være å ta opp for å verne meg selv. Anonymkode: bc490...cf0
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #5 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Slutt å tell brødskiver, osteskiver etc på barna. Det virker skikkelig smålig av deg. Hvordan mener du dette skal rettferdiggjøre? Barn A spiste 2 kjøttkaker og 3 poteter, ca 4 ss kålstuing og 17 gram saus Barn B spiste 1 kjøttkake, 1 potet, ingen kålstuing og 6 gram saus. Begge drakk 1 glass melk Nei, dette hadde jeg latt være å ta opp for å verne meg selv. Anonymkode: bc490...cf0 Men overordnet sett er det vel greit at mannen, som tjener mest, betaler noe mer i matpenger siden de to barna også er hans? Det er jo ikke særlig mer komplisert enn at han betaler 60-70% og hun resten? Antar de har felles matkonto med kort der begge betaler inn. Anonymkode: a448e...ece 10
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #6 Skrevet 11. november 2022 Alt dere har lik eierbrøk i bør også deles kostnadsvekst 50 %. Det er jeg helt enig i. Men det at dere spytter inn like mye til matpenger, det synes jeg er feil når han tjener betydelig mer enn deg. Ingen tvil om at den posten bør fordeles på en annen måte. Og det har absolutt ikke noe med at han har særkullsbarn som spise av deres «felleskonto» for mat, men på grunnlag av at han faktisk tjener mer enn deg. Anonymkode: c0a4e...7eb 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #7 Skrevet 11. november 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Slutt å tell brødskiver, osteskiver etc på barna. Det virker skikkelig smålig av deg. Hvordan mener du dette skal rettferdiggjøre? Barn A spiste 2 kjøttkaker og 3 poteter, ca 4 ss kålstuing og 17 gram saus Barn B spiste 1 kjøttkake, 1 potet, ingen kålstuing og 6 gram saus. Begge drakk 1 glass melk Nei, dette hadde jeg latt være å ta opp for å verne meg selv. Anonymkode: bc490...cf0 Hei og hå, fælt så mye du skulle ta på vei for noe som du selv har lest mellom linjene på ts sitt innlegg. Hun nevner kun fordelingen av betaling, ikke noe om hvor mye barna hans spiser. Anonymkode: c0a4e...7eb 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #8 Skrevet 11. november 2022 Bonusbarnet mitt er barnet mitt. Foreldrene bestemmer de store tingene som skole, fordeling av høytider, ferier m.m, men jeg ønsker å betale mat, klær og fritid til barnet mitt. Selv om jeg ikke fødte henne. Jeg legger frem klær når hun er her, henter på skolen, kjører til trening, heier fra tribunen og argumenterer med faren om å kjøpe bedre utstyr (som koster mer) enn han er villig til å bruke penger på. Det er en investering i henne, og jeg unner henne alt i verden. Om det så betyr at jeg betaler 1500 kr "mer enn rettferdig" 😛 Anonymkode: bf9d0...301 3 1
Gjest kruspersilletaco Skrevet 11. november 2022 #9 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hei. Jeg må bare spørre hvordan folk egentlig gjør det. Jeg og samboer har feller bolig med felles lån hør Jeg dro inn en del gjeld. Dette deles selvfølgelig slik at jeg betaler utifra prosent på den ekstra delen jeg dro inn. Vi har også kjøpt ny bil som deles likt. Alt deles likt bortsett fra boliglånet. Jeg har ikke lappen enda. Men den er på vei. Han har to barn fra før. I dag sa han til meg at han kommer til å legge inn forsikringen på fellesregningskontoen når jeg kjører opp for at dette skal være rettferdig. Noe jeg sa var greit. Men han er veldig opptatt av hva som er rettferdig når det kommer til slike ting. Men jeg setter også inn like mye penger til mat som han. Jeg kjenner at den uttalelsen om rettferdighet blir litt feil. Jeg betaler min del på absolutt alt. Pluss halvparten av maten. Noe som egentlig blir feil etter min mening når han drar inn rettferdig på til og med forsikringen på bilen. Hvordan deler folk dette? Dere som har mine,dine barn? Vi har ingen felles barn og jeg har heller ingen fra før. Kan også legge til at han tjener mye mer enn meg. Når vi drar på ferie er han veldig nøye med at det er han som skal betale for barna. Anonymkode: 18a62...074 Vi gjør det slik at han handler når barna hans er her, og jeg når de ikke er her. Ca. De er hjemme annen hver uke, og vi syns det er en rettferdig løsning
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #10 Skrevet 11. november 2022 Vi har ikke felleskonto, men vanligvis bytter vi på å handle i hverdagen, men han handler mest til stebarnet er her, barnet er blitt 11 og en kropp i vekst og storspiser😂. Morsomt hva det er plass til Anonymkode: 9293b...c78
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #11 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Slutt å tell brødskiver, osteskiver etc på barna. Det virker skikkelig smålig av deg. Hvordan mener du dette skal rettferdiggjøre? Barn A spiste 2 kjøttkaker og 3 poteter, ca 4 ss kålstuing og 17 gram saus Barn B spiste 1 kjøttkake, 1 potet, ingen kålstuing og 6 gram saus. Begge drakk 1 glass melk Nei, dette hadde jeg latt være å ta opp for å verne meg selv. Anonymkode: bc490...cf0 Menn spiser mer enn kvinner, menn får høyere sum enn kvinner på mat Anonymkode: 9293b...c78 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #12 Skrevet 11. november 2022 Hadde aldri gått med på felles bil, det blir så rotete.. Her jobber vi begge dagtid så vi må ha hver vår bil for å komme oss på jobb ua sett. Jeg har privatbil og han har firmabil. Om han trenger å låne min bil på ettermiddagen/helgene så er det selvsagt greit, men han må selv stå for drivstoff. Vi har mine, dine og våre barn. Han står for utgiftene til sine barn, jeg for mitt. Han har to fra før, 1 er her annenhver helg, 1 bor 80% hos oss, mitt barn bor 70% hos oss. Han betaler bhgregninga for vårt felles barn og jeg kjøper klær til vårt felles barn. Vi har felles matkonto hvor vi setter inn likt beløp. Vi har også felleskonto hvor huslån, felles forsikringer, barnehage, kommunale avgifter og internett betales fra, men her setter vi inn ulikt beløp fordi han står for barnehageregninga. Alt annet står vi for selv. Anonymkode: 75611...dbe
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #13 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja jeg er helt enig i at jeg skal være med å betale forsikringen. Men jeg tenkte at siden jeg faktisk har betalt likt på mat som han så tenkte jeg kanskje at dette ikke hadde så veldig mye å si. Å reagerte ikke på dette før han nevnte rettferdig. Han har barn og tjener bedre og med barn får itillegg en annen skatteklasse enn de uten. Barna er hos oss 50/50 Anonymkode: 18a62...074 Det er slutt på skatteklasser for lenge siden. Anonymkode: bab48...1ef 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #14 Skrevet 11. november 2022 Når jeg leser slike innlegg, blir jeg bare sp utrolig glad for at jeg ikke ble sammen med en som hadde barn fra før 😊 Fy søren, for noen smålige situasjoner. Anonymkode: debdb...ede 1
PM75 Skrevet 12. november 2022 #15 Skrevet 12. november 2022 Det er litt merkelig at han er opptatt av rettferdighet den veien, men ikke den andre veien. Betaler dere likt på alle utgifter? Selvom han tjener mye mer enn deg og har to barn? 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #16 Skrevet 12. november 2022 Det at han tjener mer syns jeg ikke er så interessant. Men at han har to barn der som utgjør en ekstra kostnad og ikke betaler ekstra for det, når han er så opptatt av «rettferdighet», det er rart. Syks tidligere innlegg her om at hun handler når barna ikke er der og han handler når de er der virker som en god løsning. Anonymkode: 83adc...273
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #17 Skrevet 12. november 2022 Er man seriøse om en fremtid sammen, så er det ikke «mine og dine» penger. Da deler man alt, også inntekter. Anonymkode: d26c8...740 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #18 Skrevet 12. november 2022 PM75 skrev (10 timer siden): Det er litt merkelig at han er opptatt av rettferdighet den veien, men ikke den andre veien. Betaler dere likt på alle utgifter? Selvom han tjener mye mer enn deg og har to barn? Ja. Bortsett fra når vi er på ferie. Jeg betaler mer på boliglånet pga gjelden jeg dro med inn. Anonymkode: 18a62...074
PM75 Skrevet 12. november 2022 #19 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ja. Bortsett fra når vi er på ferie. Jeg betaler mer på boliglånet pga gjelden jeg dro med inn. Anonymkode: 18a62...074 Dette er helt ulogisk! Dere betaler likt, til tross for at han tjener mer og har to barn. Jeg er absolutt for å dele og være rause med hverandre økonomisk. Men det er jo urimelig at du i realiteten betaler prosentvis mer av din lønn enn han gjør av hans. 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #20 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (På 11.11.2022 den 20.17): Bonusbarnet mitt er barnet mitt. Foreldrene bestemmer de store tingene som skole, fordeling av høytider, ferier m.m, men jeg ønsker å betale mat, klær og fritid til barnet mitt. Selv om jeg ikke fødte henne. Jeg legger frem klær når hun er her, henter på skolen, kjører til trening, heier fra tribunen og argumenterer med faren om å kjøpe bedre utstyr (som koster mer) enn han er villig til å bruke penger på. Det er en investering i henne, og jeg unner henne alt i verden. Om det så betyr at jeg betaler 1500 kr "mer enn rettferdig" 😛 Anonymkode: bf9d0...301 Hei. Dette handler ikke om at jeg ikke unner de osv. Har delt alt likt i alle årene vi har vært sammen. Har ikke gjort meg noe. Men når det er snakk om rettferdighet og slikt fra hans side så reagerer jeg. Dele den tusenlappen som er på forsikringen for at det skal være rettferdig og jeg betaler mer på boliglånet osv for det er rettferdig. Det er det jeg reagerer på. Jeg betaler like mye som han i mat. Å dette har ikke gjort meg noe til nå. Jeg gjør utrolig mye for disse barna. Denne har han lagt opp til selv. Anonymkode: 18a62...074 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå