AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #1 Skrevet 11. november 2022 Jeg er gravid i uke 30. Fått ny jobb som jeg begynner i i uke 34. Rekker altså å ha noen uker med arbeid før jeg går ut i permisjon. Den nye jobben visste ikke at jeg var gravid da jeg fikk jobben, men de vet det selvsagt nå. Men nå har jeg blitt 100% sykemeldt pga risikosvangerskap. Hva gjør jeg videre? Er det bare å fortelle nye sjefen at jeg ikke kommer før etter permisjonen? Er førstegangs gravid og jobb-bytter, så alt er nytt.. Anonymkode: 164b0...dc5 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #2 Skrevet 11. november 2022 Og hvordan hadde det stillt seg dersom de intervjuet meg i uke 25 f.eks? Bare nyskjerrig på det siste 😊 Anonymkode: 164b0...dc5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #3 Skrevet 11. november 2022 Hva slags jobb? Er det noe du kan gjøre litt hjemmefra? Anonymkode: ece09...aa8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #4 Skrevet 11. november 2022 Ganske sykt at det er lov å drive på på denne måten. Man ansetter jo folk for å ha noen som kan jobbe, ikke for at de først skal sykmelder og så ut i permisjon. Jada, jeg vet at staten betaler. Men det koster litt med ansettelsesprosessen også. Anonymkode: a02a3...888 9
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #5 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ganske sykt at det er lov å drive på på denne måten. Man ansetter jo folk for å ha noen som kan jobbe, ikke for at de først skal sykmelder og så ut i permisjon. Jada, jeg vet at staten betaler. Men det koster litt med ansettelsesprosessen også. Anonymkode: a02a3...888 Derfor har alle jeg vet om sluttet å ansette barnløse kvinner under 35. En ansettelse koster cirka 50 000 (ikke medregnet byrå som gjør jobben) Frem til den ansatte er selvdreven så varierer det mellom 3 til 12 måneder. Blir vedkommende gravid, med påfølgende sykemelding under prøveperioden så plikter bedriften å betale for 16 sykedager. I disse dager hvor det er mer normalt å være sykemeldt under graviditet så vil den ansettelsen ha minusverdi. Bedriften står fortsatt uten den ansatte, og må på nytt søke vikar. Når arbeidstaker kommer tilbake til jobb, etter 7 måneder graviditet + 7 måneder permisjon + 1 måned ferie så har det altså gått 15 måneder. Og denne kvinnen skal man altså se inn i øynene og visshet om at nå skal hun bruke alle sykt barn dager, i tillegg til egenmeldingdager. I tillegg kommer opplæring de neste 3 til 12 månedene.. Ja, det ville vært ganske annerledes enn tidligere, når det var mer normalt å ikke være syk under graviditet enn det å være sykemeldt. Som nevnt, de få som velger å ansette barnløse kvinner opp til 35 år er totalt blottet for bedriftsøkonomi Anonymkode: 69135...552 5 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #6 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Derfor har alle jeg vet om sluttet å ansette barnløse kvinner under 35. En ansettelse koster cirka 50 000 (ikke medregnet byrå som gjør jobben) Frem til den ansatte er selvdreven så varierer det mellom 3 til 12 måneder. Blir vedkommende gravid, med påfølgende sykemelding under prøveperioden så plikter bedriften å betale for 16 sykedager. I disse dager hvor det er mer normalt å være sykemeldt under graviditet så vil den ansettelsen ha minusverdi. Bedriften står fortsatt uten den ansatte, og må på nytt søke vikar. Når arbeidstaker kommer tilbake til jobb, etter 7 måneder graviditet + 7 måneder permisjon + 1 måned ferie så har det altså gått 15 måneder. Og denne kvinnen skal man altså se inn i øynene og visshet om at nå skal hun bruke alle sykt barn dager, i tillegg til egenmeldingdager. I tillegg kommer opplæring de neste 3 til 12 månedene.. Ja, det ville vært ganske annerledes enn tidligere, når det var mer normalt å ikke være syk under graviditet enn det å være sykemeldt. Som nevnt, de få som velger å ansette barnløse kvinner opp til 35 år er totalt blottet for bedriftsøkonomi Anonymkode: 69135...552 Ja, la oss bare slutte å få barn egentlig. Taper på det alle veier. Slutter de også å ansette menn under 50? Du vet, de må jo ta ut pappaperm. Anonymkode: ece09...aa8 7 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #7 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Derfor har alle jeg vet om sluttet å ansette barnløse kvinner under 35. En ansettelse koster cirka 50 000 (ikke medregnet byrå som gjør jobben) Frem til den ansatte er selvdreven så varierer det mellom 3 til 12 måneder. Blir vedkommende gravid, med påfølgende sykemelding under prøveperioden så plikter bedriften å betale for 16 sykedager. I disse dager hvor det er mer normalt å være sykemeldt under graviditet så vil den ansettelsen ha minusverdi. Bedriften står fortsatt uten den ansatte, og må på nytt søke vikar. Når arbeidstaker kommer tilbake til jobb, etter 7 måneder graviditet + 7 måneder permisjon + 1 måned ferie så har det altså gått 15 måneder. Og denne kvinnen skal man altså se inn i øynene og visshet om at nå skal hun bruke alle sykt barn dager, i tillegg til egenmeldingdager. I tillegg kommer opplæring de neste 3 til 12 månedene.. Ja, det ville vært ganske annerledes enn tidligere, når det var mer normalt å ikke være syk under graviditet enn det å være sykemeldt. Som nevnt, de få som velger å ansette barnløse kvinner opp til 35 år er totalt blottet for bedriftsøkonomi Anonymkode: 69135...552 De vet, i motsetning til deg, at diskriminering på bakgrunn av kjønn, graviditet eller muligheten for fremtidig graviditet ikke er lov. Siden dette er en tydelig praksis hos deg/dine bekjente, så anbefaler jeg uansett å heve aldersgrensen. Kvinner blir ofte gravide i 40-årene også nå, og da er det kanskje en større sjanse for risikosvangerskap og sykemeldinger. Jeg ville egentlig ikke ansatt menn i noen aldre heller, all den tid man risikerer at de tar nesten 2/3 av permisjonen. Menn er jo «fruktbare» lengre enn kvinner. Hvis jeg var deg da, men er heldigvis ikke det. Anonymkode: 610f0...9dd 11 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #8 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Ja, la oss bare slutte å få barn egentlig. Taper på det alle veier. Slutter de også å ansette menn under 50? Du vet, de må jo ta ut pappaperm. Anonymkode: ece09...aa8 Pappam trenger ikke ta ut permisjon, jeg hadde full permisjon på våre barn. Søkte Nav og fikk overført på meg Anonymkode: 8098b...529
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #9 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Pappam trenger ikke ta ut permisjon, jeg hadde full permisjon på våre barn. Søkte Nav og fikk overført på meg Anonymkode: 8098b...529 Man må da ha god grunn til det for å få det innvilget. Anonymkode: ece09...aa8 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #10 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Derfor har alle jeg vet om sluttet å ansette barnløse kvinner under 35. En ansettelse koster cirka 50 000 (ikke medregnet byrå som gjør jobben) Frem til den ansatte er selvdreven så varierer det mellom 3 til 12 måneder. Blir vedkommende gravid, med påfølgende sykemelding under prøveperioden så plikter bedriften å betale for 16 sykedager. I disse dager hvor det er mer normalt å være sykemeldt under graviditet så vil den ansettelsen ha minusverdi. Bedriften står fortsatt uten den ansatte, og må på nytt søke vikar. Når arbeidstaker kommer tilbake til jobb, etter 7 måneder graviditet + 7 måneder permisjon + 1 måned ferie så har det altså gått 15 måneder. Og denne kvinnen skal man altså se inn i øynene og visshet om at nå skal hun bruke alle sykt barn dager, i tillegg til egenmeldingdager. I tillegg kommer opplæring de neste 3 til 12 månedene.. Ja, det ville vært ganske annerledes enn tidligere, når det var mer normalt å ikke være syk under graviditet enn det å være sykemeldt. Som nevnt, de få som velger å ansette barnløse kvinner opp til 35 år er totalt blottet for bedriftsøkonomi Anonymkode: 69135...552 Enig, det skulle vært lovpålagt abort dersom en kvinne blir gravid under 12 måneder etter en ny ansettelse 😒 Anonymkode: eee26...268 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #11 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Pappam trenger ikke ta ut permisjon, jeg hadde full permisjon på våre barn. Søkte Nav og fikk overført på meg Anonymkode: 8098b...529 Sånn er det ikke lenger. Anonymkode: 9c9ce...d75 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #12 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Derfor har alle jeg vet om sluttet å ansette barnløse kvinner under 35. En ansettelse koster cirka 50 000 (ikke medregnet byrå som gjør jobben) Frem til den ansatte er selvdreven så varierer det mellom 3 til 12 måneder. Blir vedkommende gravid, med påfølgende sykemelding under prøveperioden så plikter bedriften å betale for 16 sykedager. I disse dager hvor det er mer normalt å være sykemeldt under graviditet så vil den ansettelsen ha minusverdi. Bedriften står fortsatt uten den ansatte, og må på nytt søke vikar. Når arbeidstaker kommer tilbake til jobb, etter 7 måneder graviditet + 7 måneder permisjon + 1 måned ferie så har det altså gått 15 måneder. Og denne kvinnen skal man altså se inn i øynene og visshet om at nå skal hun bruke alle sykt barn dager, i tillegg til egenmeldingdager. I tillegg kommer opplæring de neste 3 til 12 månedene.. Ja, det ville vært ganske annerledes enn tidligere, når det var mer normalt å ikke være syk under graviditet enn det å være sykemeldt. Som nevnt, de få som velger å ansette barnløse kvinner opp til 35 år er totalt blottet for bedriftsøkonomi Anonymkode: 69135...552 Bu fuckings hu 😊😊😊 Anonymkode: e2212...ed8 4 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #13 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Pappam trenger ikke ta ut permisjon, jeg hadde full permisjon på våre barn. Søkte Nav og fikk overført på meg Anonymkode: 8098b...529 Haha sitter du bare og finner på ting? Anonymkode: e2212...ed8 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #14 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Pappam trenger ikke ta ut permisjon, jeg hadde full permisjon på våre barn. Søkte Nav og fikk overført på meg Anonymkode: 8098b...529 Tidlig på 2000-tallet da? Nå skal det svært gode grunner til å overføre permisjonen. Man kan selvsagt droppe hele pappapermen og la mor gå ulønnet, men jeg hadde ikke fått barn med min mann om han ikke ønsket å være pappa. Anonymkode: 610f0...9dd 8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #15 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Derfor har alle jeg vet om sluttet å ansette barnløse kvinner under 35. En ansettelse koster cirka 50 000 (ikke medregnet byrå som gjør jobben) Frem til den ansatte er selvdreven så varierer det mellom 3 til 12 måneder. Blir vedkommende gravid, med påfølgende sykemelding under prøveperioden så plikter bedriften å betale for 16 sykedager. I disse dager hvor det er mer normalt å være sykemeldt under graviditet så vil den ansettelsen ha minusverdi. Bedriften står fortsatt uten den ansatte, og må på nytt søke vikar. Når arbeidstaker kommer tilbake til jobb, etter 7 måneder graviditet + 7 måneder permisjon + 1 måned ferie så har det altså gått 15 måneder. Og denne kvinnen skal man altså se inn i øynene og visshet om at nå skal hun bruke alle sykt barn dager, i tillegg til egenmeldingdager. I tillegg kommer opplæring de neste 3 til 12 månedene.. Ja, det ville vært ganske annerledes enn tidligere, når det var mer normalt å ikke være syk under graviditet enn det å være sykemeldt. Som nevnt, de få som velger å ansette barnløse kvinner opp til 35 år er totalt blottet for bedriftsøkonomi Anonymkode: 69135...552 Heisann, en som strøk i sosialøkonom, takk til deg. Anonymkode: da8c2...0ad 10
Sofakona Skrevet 11. november 2022 #16 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er gravid i uke 30. Fått ny jobb som jeg begynner i i uke 34. Rekker altså å ha noen uker med arbeid før jeg går ut i permisjon. Den nye jobben visste ikke at jeg var gravid da jeg fikk jobben, men de vet det selvsagt nå. Men nå har jeg blitt 100% sykemeldt pga risikosvangerskap. Hva gjør jeg videre? Er det bare å fortelle nye sjefen at jeg ikke kommer før etter permisjonen? Er førstegangs gravid og jobb-bytter, så alt er nytt.. Anonymkode: 164b0...dc5 Hadde du fast jobb før denne jobben? Siden du får permisjon? Bare ærlig spørsmål..hvordan viste de ikke at du var gravid i uke 30? Og ikke slemt ment..men hvorfor bytte jobb like før permisjonen?
snurk Skrevet 11. november 2022 #17 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Enig, det skulle vært lovpålagt abort dersom en kvinne blir gravid under 12 måneder etter en ny ansettelse 😒 Anonymkode: eee26...268 Du vet at de fleste av oss har en jobb utelukkende for å få lønn? En jobb er bare en jobb, ikke noe som skal regjere livet til folk. 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #18 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ganske sykt at det er lov å drive på på denne måten. Man ansetter jo folk for å ha noen som kan jobbe, ikke for at de først skal sykmelder og så ut i permisjon. Jada, jeg vet at staten betaler. Men det koster litt med ansettelsesprosessen også. Anonymkode: a02a3...888 Man ansetter en kompetanse og den som er den beste for jobben. En oppegående arbeidsgiver ansetter det og venter på det. Anonymkode: ce2c8...a5e 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #19 Skrevet 11. november 2022 Sofakona skrev (44 minutter siden): Hadde du fast jobb før denne jobben? Siden du får permisjon? Bare ærlig spørsmål..hvordan viste de ikke at du var gravid i uke 30? Og ikke slemt ment..men hvorfor bytte jobb like før permisjonen? Ja, har jobbet 100% og aldri vært sykemeldt siden 2011. Det er vanlig mammapermisjon jeg skal ha. Intervjuet var i uke 24 og jeg hadde en løs topp, + intervjuet var over Teams. Jeg søkte på en jobb i hjembyen vår hvor vi har større nettverk og har mange vi vil "hjem til". Jobben jeg har fått er svært spennende og noe jeg hadde søkt uansett 😊 Anonymkode: 164b0...dc5 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #20 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Heisann, en som strøk i sosialøkonom, takk til deg. Anonymkode: da8c2...0ad Du mener det. Hva tilfører en kvinne samfunnsøkonomisk gjennom et liv? Hint, det går i minus. Anonymkode: 69135...552
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå