Gå til innhold

Hvilken side av fortauet går du på, og hvor gammel er du?

Hvilken side av veien går dHøyre eller venstre?u på, og hvor gammel er du?  

49 stemmer

1. 1. Hvilken side går du på?

• Jeg går på HØYRE side, og er 45+
      11
    • Jeg går på HØYRE side, og er under 45
      22
    • Jeg går på VENSTRE side, og er 45+
      3
    • Jeg går på VENSTRE side, og er under 45
      13

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om min observasjon stemmer... Jeg synes yngre mennesker (megselv inkludert) som regel går på høyre side av fortau/gs-veg, mens middelaldrene og eldre mennesker går som regel på venstre side. Så derfor en svært vitenskaplig spørreundersøkelse for å se hva folks vaner er!

Anonymkode: b1bc7...cb4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes ikke folk under 45 på KG.

Anonymkode: 38efa...163

Skrevet

Hvis alle alltid hadde holdt til høyre, i korridorer, tettpakkede gågater, kjøpesentra, gang- og sykkelstier, rulletrapper, gangbruer mm, ville alt flyte bedre. I land som Som USA står det skilt, keep right, mens her til lands med færre folk skal alle sose rundt som det passer dem uten hensyn til andre og attpåtil krangle om hva som er rett. Hvordan i alle dager tenker folk som går i en gangtunnel at å gå MOT pilenes retningene malt i asfalten er rett.

Hilsen K62

Anonymkode: 03b83...bef

• Liker 1
Skrevet

Går der det er plass å gå. 

Anonymkode: 6a9ee...339

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg går ikke nødvendigvis alltid til høyre, er det lite folk feks så går jeg akkurat der jeg ønsker uten å tenke på det. Er det mye folk så er det naturlig for meg å holde høyre, men prøver å gå likt med de andre som går samme retning som meg/evt tilpasse meg møtende. Så lenge folk ikke er enig om "kjøreregler" på fortau så blir det jo hulter til bulter uansett

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Hva mener du med vei?

Hvis det er vei med kjørende uten fortau går jeg på venstre side slik jeg er lært.

Hvis det er det gangvei går jeg på høyre side.

Fra trygg trafikk:

"Loven sier at gående skal bruke gangvei, fortau eller veiens skulder. Skulle dette ikke være mulig kan du bruke sykkelvei, sykkelfelt eller kjørebanen. Går du langs veien skal du gå ytterst til venstre. Triller du på en sykkel skal du derimot gå ytterst til høyre. Dersom særlige forhold tilsier det kan du velge å gå på høyre side."

https://www.tryggtrafikk.no/ga/trafikkregler-for-fotgjengere/

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (3 timer siden):

Hva mener du med vei?

Hvis det er vei med kjørende uten fortau går jeg på venstre side slik jeg er lært.

Hvis det er det gangvei går jeg på høyre side.

Fra trygg trafikk:

"Loven sier at gående skal bruke gangvei, fortau eller veiens skulder. Skulle dette ikke være mulig kan du bruke sykkelvei, sykkelfelt eller kjørebanen. Går du langs veien skal du gå ytterst til venstre. Triller du på en sykkel skal du derimot gå ytterst til høyre. Dersom særlige forhold tilsier det kan du velge å gå på høyre side."

https://www.tryggtrafikk.no/ga/trafikkregler-for-fotgjengere/

Mtp at fortau er nevnt i både tittel og hovedpost, er det vel ganske tydelig at jeg snakker om fortau/gang og sykkelvei.

• Liker 2
Skrevet

Går på det fortauet som ligger på samme side som bygget jeg skal til ligger.

Anonymkode: 8ba1e...a31

• Liker 4
Skrevet

Går alltid på venstre, trodde det var riktig?

Anonymkode: 3dd56...84c

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mtp at fortau er nevnt i både tittel og hovedpost, er det vel ganske tydelig at jeg snakker om fortau/gang og sykkelvei.

Og i spørreundersøkelsen står det veien 🤷‍♀️

Skrevet

Til høyre. Førerkortreglene fungerer fint utenfor bilen også. 40 åring. :)

Anonymkode: d2be6...2d1

• Liker 2
Skrevet

Går som regel på høyre side på fortau, men hvis denne er nærmest veien og det er mye vann i veibanen, så går jeg så langt mot venstre som overhode mulig. Siden de som sitter i bilene tydeligvis driter langt i om de spruter vann utover alle som går. 

Anonymkode: e52fa...3a9

Skrevet

Holder selvsagt til høyre. Er forøvrig under 45. 

Anonymkode: 0142c...81e

Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor trodde du det?

Anonymkode: de6fe...2e2

Skrevet

TS skulle rettet til veien og ikke fortauet….

Jeg svarte ut fra veien

• Nyttig 1
Skrevet

På fortauet holder jeg til høyre, K62

Skrevet

Går som regel midt på eller lengst unna trafikken i veien. Ellers går jeg ytterst når jeg leier barnet mitt på fortauet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2022 den 23.46):

Ja, jeg også. Det er i utgangspunktet riktig, men veldig mange har plutselig begynt å bruke høyre isteden. Forstår ikke helt hvorfor. Påvirkning fra utlandet?

AnonymBruker skrev (På 11.11.2022 den 18.48):

Hvis alle alltid hadde holdt til høyre, i korridorer, tettpakkede gågater, kjøpesentra, gang- og sykkelstier, rulletrapper, gangbruer mm, ville alt flyte bedre. I land som Som USA står det skilt, keep right, mens her til lands med færre folk skal alle sose rundt som det passer dem uten hensyn til andre og attpåtil krangle om hva som er rett. Hvordan i alle dager tenker folk som går i en gangtunnel at å gå MOT pilenes retningene malt i asfalten er rett.

Hilsen K62

Hvis det er piler er jeg selvsagt helt enig, men jeg er vokst opp med at man går på venstre siden av veien, og det er naturlig å videreføre det om det ikke skiltes med noe annet. 

Anonymkode: 764be...7ec

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg også. Det er i utgangspunktet riktig, men veldig mange har plutselig begynt å bruke høyre isteden. Forstår ikke helt hvorfor. Påvirkning fra utlandet?

Hvis det er piler er jeg selvsagt helt enig, men jeg er vokst opp med at man går på venstre siden av veien, og det er naturlig å videreføre det om det ikke skiltes med noe annet. 

Hvorfor i all verden skal du holde til venstre på fortauet? Det er jo helt ulogisk, hvis man tenker på alle andre sammenhenger når man beveger seg i trafikken. Hvis du går i VEIBANEN, så er jeg enig i at venstre er riktig. Men spørsmålet her gjelder altså fortau. 

Anonymkode: 0142c...81e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor i all verden skal du holde til venstre på fortauet?

Sannsynligvis fordi jeg er vokst opp på og har levd et sted uten fortau, der man altså gikk i veibanen, og fordi jeg som sagt har lært at man som gående skal holde til venstre, mens man som kjørende holder til høyre. 

Om man går på fortauet og det også er sparkesykkel der eller andre kjørende, tenker du da at både sparkesykkel og den gående skal holde til høyre? Det går jo ikke. Ikke rart det blir mange påkjørsler da. 

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...