AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #1 Skrevet 11. november 2022 Hei Gjelder dattera mi som er 1.5 år gammel. I juni ble det tatt noen blodprøver i forbindelse med eksem i samme slengen ble det tatt blodprøver for å sjekke andre vitaminer også. Det kom frem at hun har jernmangel. I juni lå jern på 4.1 legen sa at jeg må begynne å gi henne jerndråper. Jeg pleide å ta 8-9 dråper i saft og hun drakk opp alt. Slik gjorde vi det i ca 3-4 mnd. Spiste egg nesten hverdag. Pleide å ta litt spinat de dagene jeg lagde omelett til henne. Hun spiser kjøtt også. Spiser prim og leverpostei. Etter 3 mnd tok vi blod prøver på nytt og jernet har gått enda mere ned. Nå ligger den på 3.2 uffff jeg er såååå bekymret for dattera mi. Hun er 1.5 år gammel. Jeg har aldri lagt merke til at hun virker trøtt eller sliten pga jernmangel. Hun er aktiv og vil være med på det meste. Hun er ikke sånn super flink til å spise alt men hun spiser det meste. Hva kan jeg gjøre for å roe meg ned??? 😭😭 Hadde hun ikke trengt å ta blodprøve i forbindelse med eksem, skulle vi aldri i live tenkt å ta blodprøver på henne og da kunne vi aldri funnet ut at hun har jernmangel. Legger ved svar fra blodprøven Anonymkode: dd985...26d 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #2 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei Gjelder dattera mi som er 1.5 år gammel. I juni ble det tatt noen blodprøver i forbindelse med eksem i samme slengen ble det tatt blodprøver for å sjekke andre vitaminer også. Det kom frem at hun har jernmangel. I juni lå jern på 4.1 legen sa at jeg må begynne å gi henne jerndråper. Jeg pleide å ta 8-9 dråper i saft og hun drakk opp alt. Slik gjorde vi det i ca 3-4 mnd. Spiste egg nesten hverdag. Pleide å ta litt spinat de dagene jeg lagde omelett til henne. Hun spiser kjøtt også. Spiser prim og leverpostei. Etter 3 mnd tok vi blod prøver på nytt og jernet har gått enda mere ned. Nå ligger den på 3.2 uffff jeg er såååå bekymret for dattera mi. Hun er 1.5 år gammel. Jeg har aldri lagt merke til at hun virker trøtt eller sliten pga jernmangel. Hun er aktiv og vil være med på det meste. Hun er ikke sånn super flink til å spise alt men hun spiser det meste. Hva kan jeg gjøre for å roe meg ned??? 😭😭 Hadde hun ikke trengt å ta blodprøve i forbindelse med eksem, skulle vi aldri i live tenkt å ta blodprøver på henne og da kunne vi aldri funnet ut at hun har jernmangel. Legger ved svar fra blodprøven Anonymkode: dd985...26d Spør du om kva DU kan gjere for å roe deg ned? Eller om hva du kan gjøre for dattera di? Anonymkode: 65032...490 4 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #3 Skrevet 11. november 2022 Du må snakke med lege slik at du kan få gode råd om hva du kan gjøre fir datteren din, pg samtidig kanskje få en forståelse for om dette er alvorlig eller ikke. Anonymkode: c55b5...870 6 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #4 Skrevet 11. november 2022 Ville ikke spurt om dette her. Ta kontakt med legen på nytt, og få mer oppfølging på årsakene. Anonymkode: b124e...418 10 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #5 Skrevet 11. november 2022 Jernverdi er veldig vanskelig å tolke i noen retning, det er Ferritin som brukes som markør for jernlager. Det er litt lavt, men ikke kriselavt. Hva var ferritin forrige gang? Anonymkode: 1257b...f1c 4
Blåjojo Skrevet 11. november 2022 #6 Skrevet 11. november 2022 Du må flytte fokus fra at du er fortvilet pga verdiene disse blodprøvene viser, og til hva du kan gjøre for å øke de. Snakk med helsesykepleier om kost, sjekk om du kan bli henvist til en ernæringsfysiolog, og les deg litt opp på kostråd. Lag smoothie med masse spinat og andre frukt/grønnsaker som inneholder jern. Gi henne appelsinjuice til maten. Dette letter opptak av jern. Lag mat i jernpanne/jerngryte. Se på det som positivt at det er oppdaget før hun har fått bivirkninger. 3
anonymLala Skrevet 11. november 2022 #7 Skrevet 11. november 2022 Tror kanskje du er mest redd fordi du ikke vet årsaken til dette? 4
Entern Skrevet 11. november 2022 #8 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du må snakke med lege slik at du kan få gode råd om hva du kan gjøre fir datteren din, pg samtidig kanskje få en forståelse for om dette er alvorlig eller ikke. Anonymkode: c55b5...870 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ville ikke spurt om dette her. Ta kontakt med legen på nytt, og få mer oppfølging på årsakene. Anonymkode: b124e...418 Dette her!!👆👍
Ulven Skrevet 11. november 2022 #9 Skrevet 11. november 2022 Be legen sjekke om barnet kan ha cøliaki. 2 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #10 Skrevet 11. november 2022 Dette bør jo følges opp videre av lege, så jeg ville begynt der. Be om nærmere utredning for hvorfor det er lavt, for hun spiser jo jernrike matvarer. Anonymkode: 12fcb...a51 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #11 Skrevet 11. november 2022 Ulven skrev (10 minutter siden): Be legen sjekke om barnet kan ha cøliaki. Dette. Både cøliaki og ikke-cøliakisk glutenintoleranse (blir skjeldent sjekket hos fastlege!) kan gi utfordringer med jernopptaket. Få tatt cøliakitest, og så kutter du gluten på henne. Fokus på næringstett mat, ikke erstatningsprodukter. Anonymkode: d1725...eca 1 3
Snølle Skrevet 11. november 2022 #12 Skrevet 11. november 2022 Dersom hun har gener fra middelhavslandene, Midtøsten -eller Nord Afrika så bør hun utredes for Tallasemi. Ellers er det stort sett matrelaterte intoleranser og melk som kan opptak av jern, men dette bør være en smal sak for en oppegående lege å finne ut av. Sjekk eventuelt ut instagramkontoen til @barneleg1 om du kan finne noen råd og vink om hva som bør utredes, hun er god på småbarn, ernæring og ymse plager. 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #13 Skrevet 11. november 2022 Blåjojo skrev (2 timer siden): Du må flytte fokus fra at du er fortvilet pga verdiene disse blodprøvene viser, og til hva du kan gjøre for å øke de. Snakk med helsesykepleier om kost, sjekk om du kan bli henvist til en ernæringsfysiolog, og les deg litt opp på kostråd. Lag smoothie med masse spinat og andre frukt/grønnsaker som inneholder jern. Gi henne appelsinjuice til maten. Dette letter opptak av jern. Lag mat i jernpanne/jerngryte. Se på det som positivt at det er oppdaget før hun har fått bivirkninger. Spinat inneholder jern men ikke noe kroppen klarer å ta opp fordi det også inneholder oksalsyre. https://bramat.no/kosthold/naeringsstoffer/2495-jernfattig-ikke-spis-spinat-2 Anonymkode: f65f6...c41 3 3
Blåjojo Skrevet 11. november 2022 #14 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spinat inneholder jern men ikke noe kroppen klarer å ta opp fordi det også inneholder oksalsyre. https://bramat.no/kosthold/naeringsstoffer/2495-jernfattig-ikke-spis-spinat-2 Anonymkode: f65f6...c41 Da lærte jeg noe nytt i dag også😊 4 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #15 Skrevet 11. november 2022 Du må snakke med legen om du er bekymret. Når det er sagt, min 2 åring (nå 8-åring) hadde lavt jernnivå. Legen rynket ikke litt på øyenbrynet en gang, sa bare at det er helt vanlig i perioder av barneårene. Vi skulle ikke gi tilskudd, men variert kost. Det normaliserte seg, ble aldri fokusert særlig på. Men, hør med legen om du er bekymret. Anonymkode: 0b6be...577 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #16 Skrevet 11. november 2022 Liten avsporing… Hvorfor må dere ta blodprøver pga eksem? Vår har eksem, men vi har ikke fått tilbud om det. Ønsker dere lykke til😊 Anonymkode: 30f14...eef
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #17 Skrevet 11. november 2022 Du må ikke gi melk. Det hemmer opptaket av jern. C-vit øker opptaket. Dette er jo referanseområde som gjelder for voksne, barn har litt annerledes. Anonymkode: 5346c...331 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #18 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Liten avsporing… Hvorfor må dere ta blodprøver pga eksem? Vår har eksem, men vi har ikke fått tilbud om det. Ønsker dere lykke til😊 Anonymkode: 30f14...eef Ikke TS, men det er jo ganske vanlig med allergier når en har eksem, og mange tar derfor blodprøver for å teste allergi. Jeg kommer fra «eksemfamilie» og de fleste har tatt blodprøve mht allergier. Ville spurt etter det om jeg var deg. Hvis barnet har allergier og du er klar over dem vil du jo forhåpentligvis unngå disse så mye som mulig og derfor også kanskje få mindre eksem. Det kan være seg allergi for mat, dyr osv. Test for kontaktallergi er også lurt, men dette tas kun på større barn tror jeg. Anonymkode: 39c81...99c 1
Polyester Skrevet 11. november 2022 #19 Skrevet 11. november 2022 Blåjojo skrev (6 timer siden): Du må flytte fokus fra at du er fortvilet pga verdiene disse blodprøvene viser, og til hva du kan gjøre for å øke de. Snakk med helsesykepleier om kost, sjekk om du kan bli henvist til en ernæringsfysiolog, og les deg litt opp på kostråd. Lag smoothie med masse spinat og andre frukt/grønnsaker som inneholder jern. Gi henne appelsinjuice til maten. Dette letter opptak av jern. Lag mat i jernpanne/jerngryte. Se på det som positivt at det er oppdaget før hun har fått bivirkninger. Får man i seg jern av å lage mat i jernpanne? Selv med fettet som ligger igjen der?
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #20 Skrevet 12. november 2022 Polyester skrev (18 minutter siden): Får man i seg jern av å lage mat i jernpanne? Selv med fettet som ligger igjen der? Ja, man kan også kjøpe en bit med jern laget for matlaging som man kan tilberede sammen med maten for å tilføre mer jern i det man lager. https://luckyironfish.com/ Anonymkode: f65f6...c41 1 1
Anbefalte innlegg