Gå til innhold

Flere her som har fått dyr strømregning fra Fjordkraft ?

Maskinfører

Anbefalte innlegg

Dyreste strømregningen jeg har fått noensinne var på nesten 1700.- totalt. Jeg eier hus på 136 kvm og varmekabler på bad, kjøkken og gang. Stort sett ligger regningene mine på 6-800.- totalt hver mnd. Den på nesten 1700.- var for Desember med mye baking, julebelysning og det som hører med til middager i jula.

Anonymkode: f056d...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonym Brukar0
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg tror jeg hadde dem samme avtalen som deg (den hvor det varsles prisendring i forkant og man får en fast strømpris i en periode) og mistenker at jeg har gjort samme tabbe. Har ikke fått regningen enda, men antar den blir høy. Problemet er også at strømstøtten følger spotprisen, og man betaler derfor full pris for det det koster ekstra med en dårlig avtale.

Jeg reagerte på at de har tatt seg betalt noe slikt som 6kr/kWh i en lang periode. Dette var mens strømmen var litt dyr og jeg tenkte at det sikkert ville jevne seg ut. Etter prisene sank ned til rundt 1.50kr i snitt, fortsatte de å holde prisen opp 5.49kr/kWh. I det siste varselet, varslet de at den ville settes ned til kanskje 4.99kr, mens nå ligger spotprisene langt under 1kr.

En ting er om man har låst seg inn i en dårlig deal. Da vet man hva man har gått inn på, og tar en risiko der. Men dette er jo en flytende pris uten binding som egentlig skal følge markedsprisen, hvor det er tatt et gjennomsnitt og et ekstra påslag som "buffer" for strømselskapet. Men her har de satt den bufferen LAAAAANGT over det som er å forvente. Juridisk sett kan de sikkert gjøre det, men det virker nesten litt som at de justerer prisene så høyt og "håper" at folk ikke legge merke til det. 

For min del er dette egentlig et grovt tillitsbrudd, og selv om jeg har råd til å betale regningen, kommer jeg nok til å klage når den kommer. Det er grenser for hva som er moralsk riktig å gjøre. Man forventer ikke at banken plutselig sender ut et varsel om at "Vi øker renten din til 10000% neste måned" for så å sende regninger på flere 100.000kr i renter. Hvis jeg ikke får gjennomslag, kommer jeg til å skrive ut flygeblader og henge opp i borettslaget til advarsel for alle, med telefonnummer hvor de kan klage, og telefonnumre til alternative leverandører. 

Anonymkode: 7a2c3...d64

Klager du også når variabel pris slår ut andre veien - altså når spotprisen stiger mer enn den variable prisen du betaler og du betaler lavere pris enn spotpris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt 350 kWh, regning på 667 kroner inkl nettleie, og strømstøtte. Har spotpris og fjordkraft. 

Anonymkode: 05070...0e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en sinnsyk høy strømregning. De har lagt på 600kr gjennomsnittlig (varierer mellom 250-800) de siste årene. Den høyeste har lagt på 2400kr ifjor vinter. Denne måneden kom det på 4300kr! Borettslaget har valgt slik "fast, varierende" pris som dere over nevner, så ingenting jeg kan ta tak i. Regningen ligger i fjordkraftappen, selvom jeg ikke har fått epostvarsel/autogiro i nettbanken enda...

Den er altså dobbelt så høy som den høyeste regningen fra ifjor...!

Anonymkode: eacb8...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg tror jeg hadde dem samme avtalen som deg (den hvor det varsles prisendring i forkant og man får en fast strømpris i en periode) og mistenker at jeg har gjort samme tabbe. Har ikke fått regningen enda, men antar den blir høy. Problemet er også at strømstøtten følger spotprisen, og man betaler derfor full pris for det det koster ekstra med en dårlig avtale.

Jeg reagerte på at de har tatt seg betalt noe slikt som 6kr/kWh i en lang periode. Dette var mens strømmen var litt dyr og jeg tenkte at det sikkert ville jevne seg ut. Etter prisene sank ned til rundt 1.50kr i snitt, fortsatte de å holde prisen opp 5.49kr/kWh. I det siste varselet, varslet de at den ville settes ned til kanskje 4.99kr, mens nå ligger spotprisene langt under 1kr.

En ting er om man har låst seg inn i en dårlig deal. Da vet man hva man har gått inn på, og tar en risiko der. Men dette er jo en flytende pris uten binding som egentlig skal følge markedsprisen, hvor det er tatt et gjennomsnitt og et ekstra påslag som "buffer" for strømselskapet. Men her har de satt den bufferen LAAAAANGT over det som er å forvente. Juridisk sett kan de sikkert gjøre det, men det virker nesten litt som at de justerer prisene så høyt og "håper" at folk ikke legge merke til det. 

For min del er dette egentlig et grovt tillitsbrudd, og selv om jeg har råd til å betale regningen, kommer jeg nok til å klage når den kommer. Det er grenser for hva som er moralsk riktig å gjøre. Man forventer ikke at banken plutselig sender ut et varsel om at "Vi øker renten din til 10000% neste måned" for så å sende regninger på flere 100.000kr i renter. Hvis jeg ikke får gjennomslag, kommer jeg til å skrive ut flygeblader og henge opp i borettslaget til advarsel for alle, med telefonnummer hvor de kan klage, og telefonnumre til alternative leverandører. 

Om du hadde satt deg inn i avtaler du inngår så ville du vist st det minimum tar 14 dager mellom hver gang variabel pris endres (uansett leverandør), da det er 14 dagers meldefrist ved prisendringer. Dette er til kundens fordel om spotprisen plutselig øker, og motsatt når den plutselig synker. 
Leverandørene kjøper inn på dine vegne strøm frem i tid, og disse kontraktene må gå ut før pris endres.

Anonymkode: 2f86e...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (22 timer siden):

Var dyr strømregning denne måneden 3 823,25,-  for 578 kwh 

Samme Faktura av dato 06.11.2015 forbruk 840 kwh  Beløp 839,44,-

Så her svindles vi folkens ved neste valg bør folket stemme i kategorien andre 

Høres veldig høyt ut. Her har vi brukt rundt 2500 kwh i oktober, og fikk regning på 3800.-

Anonymkode: bdb10...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukte bare litt under deg, TS, og fikk regning fra Fjordkraft på 980 kr for oktober måned.

Anonymkode: cc403...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dyreste strømregningen jeg har fått noensinne var på nesten 1700.- totalt. Jeg eier hus på 136 kvm og varmekabler på bad, kjøkken og gang. Stort sett ligger regningene mine på 6-800.- totalt hver mnd. Den på nesten 1700.- var for Desember med mye baking, julebelysning og det som hører med til middager i jula.

Du bor vel ikke i sør da.

Anonymkode: dc993...10a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym Brukar0 skrev (23 minutter siden):

Klager du også når variabel pris slår ut andre veien - altså når spotprisen stiger mer enn den variable prisen du betaler og du betaler lavere pris enn spotpris?

Kan ikke svare for vedkommende, men jeg klager alltid. Uansett hva det er.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bestrider en faktura og tilbakeholder en betaling (eller kun betaler det beløpet man anser som "riktig") mens en sak behandles, hvor lenge kan man bestride uten at den kan tas til inkasso eller tillegges renter og slikt? Hvis saken ender med at jeg likevel må betale hele, er det noe risiko for at de kan kreve ekstra omkostninger?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjordkraft bør boikottes, ja de har spotpris men de har også uredelige selgere som lurer kunder. 

Anonymkode: 91c69...cbd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg har fått en sinnsyk høy strømregning. De har lagt på 600kr gjennomsnittlig (varierer mellom 250-800) de siste årene. Den høyeste har lagt på 2400kr ifjor vinter. Denne måneden kom det på 4300kr! Borettslaget har valgt slik "fast, varierende" pris som dere over nevner, så ingenting jeg kan ta tak i. Regningen ligger i fjordkraftappen, selvom jeg ikke har fått epostvarsel/autogiro i nettbanken enda...

Har du ikke egen måler? Hvordan kan borettslaget bare bestemme over alle som bor der på denne måten?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du bor vel ikke i sør da.

Bor på Østlandet ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Da bor du på det eneste stedet i hele landet hvor et helt borettslag har felles målepunkt og betaler en solidarisk andel av en merkelig felles strømregning... 

For alle andre husstander i Norge kan man velge egen strømleverandør 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor kan du ikke selv velge strømleverandør???? Har dere Narvestad til styreleder?

Anonymkode: ec142...dd2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/11/2022 at 6:23 PM, Maskinfører said:

Var dyr strømregning denne måneden 3 823,25,-  for 578 kwh 

Samme Faktura av dato 06.11.2015 forbruk 840 kwh  Beløp 839,44,-

Så her svindles vi folkens ved neste valg bør folket stemme i kategorien andre 

Sånn går det når man ikke leser igjennom avtaler man inngår...

Anonymkode: 2427f...a44

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 11/11/2022 at 9:56 PM, AnonymBruker said:

Det er det vel heller ingen som har antydet......

Anonymkode: af1e2...6bd

Jo TS gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Sånn går det når man ikke leser igjennom avtaler man inngår...

Har ikke lest noe avtale  de har flyttet meg over på denne uten samtykke  bestilte spotpris igår 

Endret av Maskinfører
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2022 den 19.46):

Det er ikke svindel. Det er ikke noen strømstøtte hvis gjennomsnittsprisen i regionen du bor i er under et vist nivå. Har du da en fastprisavtale som er høy så blir jo regningen høy også. Si opp avtalen asap. 

Anonymkode: 239b6...c88

Min pris var på mellom 575-649 øre pr kwt bor i N02 strømstøtte bryr jeg meg ikke om er muting av folket i Norge for å slippe og ta tak i de virkelige problemene innfør litt støtte så går det seg til alt rakner når den forsvinner 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bor på Østlandet ja

Virkelig? Kan jeg spørre om hvor mange kilowattimer du har brukt i en typisk måned i år? (ikke sommermåned) For ut fra det du beskrev så høres det litt for utrolig ut. Med mindre du har varmekablene på lav temperatur og lar mange rom stå kalde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...