Gå til innhold

Er folk virkelig så uvitende eller lite bekymrede over sin somatiske helse???

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I butikkene virker folk helt ville når smågodt eller godteri er på tilbud. Jeg tipper at rundt 70% av matvarene i norske matbutikker er fulle sukker i en eller annen form. Men folk handler nærmest på autopilot. For eks. Dolmio er jo stappfull av sukker! Så har vi alle matvarene med mye saltinnhold og for mye salt er ikke bra for blodtrykket. 

Jeg opprettet ikke denne posten for å "shame" noen. Folk er forskjellige, men jeg tipper at handlekurven ser annerledes ut for en diabetiker enn en som ikke er det. Men jeg ser veldig ofte overvektige folk som kaster seg over vanlig Cola og potetgull som om det står om livet. Jeg vet at mange mennesker også kan ha psykiske plager som gjør at de velger usunn mat.

Men er folk så uvitende om skadene av for mye sukker og salt i kostholdet sitt?

Jeg fikk nettopp diagnosen diabetes type 2 og var innom matbutikken i stad. Denne gangen måtte jeg lese nøye gjennom ingredienslisten på de ulike produktene og det ble en slank handlekurv. Det er sukker i så mange matvarer!!!

Endret av Skid_raw
Videoannonse
Annonse
Gjest vilkåret
Skrevet

Slike ting er nok litt preget av confirmation bias. Selv er jeg tynn og trent, men jeg spiser ulovlig mye usunt. Grunnen til det er så enkel at det smaker godt, er lettvint og som de fleste andre har jeg lite frykt og angst for hva fremtiden skulle bringe i form av helseskader. 

Jeg vet også at jeg kan dø i en bilulykke når jeg er ute og kjører, men det er ikke noe jeg er redd for. Det er naturlig at mennesker fungerer sånn, ellers hadde alle vært full av angst og depresjon over hva fremtiden kunne bringe.

Skrevet

Ja, jeg tror oppriktig at mange rett og slett ikke har peiling. Mange tror jo at nøkkelhullsprodukter må være sunne. 

Anonymkode: b2b55...b8e

• Liker 1
Skrevet

Vel, vi er en del mennesker i dette landet som er avhengig av å kjøpe maten vår billigst, der vi normalt aldri spiser smågodt fordi det er dyrt og kjøper oss SVÆRE poser når det er rundt Haloween kostet 9.90 hektoet i mange butikker. Det betyr imidlertid ikke at vi går hjem å konsumerer de store posene våre i en sitting..

Anonymkode: 9da8f...538

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vel, vi er en del mennesker i dette landet som er avhengig av å kjøpe maten vår billigst, der vi normalt aldri spiser smågodt fordi det er dyrt og kjøper oss SVÆRE poser når det er rundt Haloween kostet 9.90 hektoet i mange butikker. Det betyr imidlertid ikke at vi går hjem å konsumerer de store posene våre i en sitting..

Anonymkode: 9da8f...538

For all del og min intensjon er ikke å henge ut noen. Det er klart at mange har utfordrende økonomi og må handle billig. Det er heller det større bildet jeg tenkte på her. 

• Liker 1
Skrevet
Skid_raw skrev (19 minutter siden):

For all del og min intensjon er ikke å henge ut noen. Det er klart at mange har utfordrende økonomi og må handle billig. Det er heller det større bildet jeg tenkte på her. 

Mange har nok ikke interesse av eller ork til å sette seg inn i ingrediensene. Dessuten så skyldes veldig mye genetikk. En diabetiker kunne aldri hatt det kostholdet jeg eller min slekt har hatt. Ikke om de var disponible heller. Men siden det ikke er diabetes i slekten min, trenger vi ikke tenke så på sukkerinnholdet. 

Så er det hva vi føler på oss. Selv er jeg skeptisk til søtningsmidler. Ihvertfal aspartam. 

Jeg har vært sykelig opptatt av ingredienser før, og det vil jeg ikke tilbake til. 

Så nå vet jeg bare at jeg må gi kroppen det den trenger, så spise noe godt etterpå. Jeg spiser aldri smågodt, fordi jeg ikke har vent det på meg. Jeg spiser iskrem, men det er liksom det eneste usunne jeg spiser mye av. 

Skrevet

Du høres litt ut som en som nettopp har sluttet å røyke og plutselig merker at det stinker.

Du har fått Dia2  og innser nå at det er sukker i alt, og da reagerer du på andres kosthold. Hva spiste du selv da? Siden du nå plutselig hadde så slank handlekorg var du neppe den sunneste tidligere.. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Hva hvis jeg sier at det ikke er sukkeret som er problemet, men kombinasjonen fett og sukker? Disse som driver siden Mastering Diabetes anbefaler og spiser selv et kosthold lavt på fett og høyt på karbohydrater, og selvsagt uten tilsetningsstoffer som også finnes i rikt monn i de sukkerholdige produktene i dagligvaren: https://www.masteringdiabetes.org/recipe/

Anonymkode: 1a82e...c84

Skrevet
BobbySocks skrev (5 minutter siden):

Du høres litt ut som en som nettopp har sluttet å røyke og plutselig merker at det stinker.

Du har fått Dia2  og innser nå at det er sukker i alt, og da reagerer du på andres kosthold. Hva spiste du selv da? Siden du nå plutselig hadde så slank handlekorg var du neppe den sunneste tidligere.. 

Hva er vitsen med å skrive en slik "salty" kommentar? Kjenner du til anamnesen min? 

Skrevet

Dytt

Anonymkode: cebc0...5f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...