AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #1 Skrevet 11. november 2022 Min bror har vært en bajas hele oppveksten frem til han var 32 år. Veldig aktiv både mentalt og fysisk, og da vi vokste opp var han alltid i aktivitet og hadde masse energi. På skolen var han en liten urokråke men klarte å konsentrere seg i de fagene han likte. Han kom litt i opposisjon med lærere og også våre foreldre. Han er og har alltid vært veldig kreativ og han har alltid flere tanker samtidig i hodet, glemmer lett og har alltid vært litt ustrukturert og ikke vært så flink til å ha orden i sakene sine. Han kjøpte seg en leilighet for 10 år siden og han har enda ikke klart å komme helt i orden. I sommer begynte han og en kompis på ketogen diett, og min bror har merket store forskjeller i kropp og psyke. Han er mye roligere i kroppen og hodet, og blitt mye mer strukturert. Anonymkode: 1c88c...0fe 1 5 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #2 Skrevet 11. november 2022 Har lest mange historier om det, ja Ganske interessant. Kan det være at noen hjerner er mye mer sensitive for blodsukkersvingninger? Rett og slett kjører bedre på hovedsakelig fettforbrenning. Jeg vet ikke altså, men ja, har lest om mange som har gjort samme erfaring. Anonymkode: 8a79d...520 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #3 Skrevet 11. november 2022 Nei, men man skal absolutt ikke undervurdere "placeboeffekten" som man kan få om man håper og tror man kommer til å få en endring. Anonymkode: dfb73...0ca 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #4 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Nei, men man skal absolutt ikke undervurdere "placeboeffekten" som man kan få om man håper og tror man kommer til å få en endring. Anonymkode: dfb73...0ca Han begynte på ketogent kosthold for å gå ned noen kilo og få definerte muskler, og så merket han at kosten gjorde kroppen og hodet hans mer fungerende. Ts Anonymkode: 1c88c...0fe 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #5 Skrevet 11. november 2022 Jeg har samme erfaring. Og ja, det finnes ganske mange anekdoter om dette etter hvert. Ketogen kost er en velkjent og effektiv behandling for epilepsi, og det er interessant at medisiner mot epilepsi også brukes for bipolar lidelse (som for øvrig har en del overlappende symptomer med adhd). Det er ikke gjort store studier på ketogen kost for psykiske lidelser ennå, men her er en liten og veldig lovende: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyt.2022.951376/full Den har altså funnet omtrent det samme som mange av oss mener å ha erfart. Anonymkode: a853a...27f 3 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #6 Skrevet 11. november 2022 Grunnen til at det hjelper er at man blir kvitt all "dritten" som er i prosesserte ferdigvarer, fordi man begynner å se på ingredienslister og lager mer fra bunnen. Jeg ble også bedre fra kronisk sykdom da jeg kuttet ut bearbeidet sukker og alle tilsetningsstoffer, og begynte å lage alt fra bunnen. Jeg spiser imidlertid ikke en masse protein og fett, men mye karbohydrater i form av frukt, poteter, søtpoteter, gresskar, og korntyper uten gluten som hirse, havre og quinoa. Samt noe belgfrukter. Anonymkode: 2ea45...144
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #7 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Grunnen til at det hjelper er at man blir kvitt all "dritten" som er i prosesserte ferdigvarer, fordi man begynner å se på ingredienslister og lager mer fra bunnen. Jeg ble også bedre fra kronisk sykdom da jeg kuttet ut bearbeidet sukker og alle tilsetningsstoffer, og begynte å lage alt fra bunnen. Jeg spiser imidlertid ikke en masse protein og fett, men mye karbohydrater i form av frukt, poteter, søtpoteter, gresskar, og korntyper uten gluten som hirse, havre og quinoa. Samt noe belgfrukter. Anonymkode: 2ea45...144 Han spiste nesten ikke prosessert mat før han begynte med keto, men laget 90 % av maten fra bunnen av. Ts Anonymkode: 1c88c...0fe 5
sommermor Skrevet 11. november 2022 #8 Skrevet 11. november 2022 Ketogen diett har jeg lest at enkelte barn med svært alvorlig epilepsi får.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #9 Skrevet 13. november 2022 Lillebroren min opplevde stor forbedring etter at han gikk over til ketogent kosthold. Han forklarer det som "en indre uro som forsvant". Anonymkode: 9bcf1...d3a 2 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #10 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Lillebroren min opplevde stor forbedring etter at han gikk over til ketogent kosthold. Han forklarer det som "en indre uro som forsvant". Anonymkode: 9bcf1...d3a Det er det min bror forklarte det som også. Ts Anonymkode: 1c88c...0fe 3
duplexx Skrevet 15. november 2022 #11 Skrevet 15. november 2022 Størsteparten er grunnet stabilt blodsukker. Svingende blodsukker påvirker hormonene dine, som igjen påvirker alt i kroppen, samt sender direkte hormoner ned til tarmen din, hvor 90% av immunforsvaret ditt sitter. 3
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #12 Skrevet 16. november 2022 duplexx skrev (17 timer siden): Størsteparten er grunnet stabilt blodsukker. Svingende blodsukker påvirker hormonene dine, som igjen påvirker alt i kroppen, samt sender direkte hormoner ned til tarmen din, hvor 90% av immunforsvaret ditt sitter. 70% av immunforsvaret er det vel? Ts Anonymkode: 1c88c...0fe
Gjest GjesteSpiller Skrevet 5. januar 2023 #13 Skrevet 5. januar 2023 JEg reagerer motsatt med ADHD og fasting og keto. Hodet trenger litt sukker hele tiden for å være "happy" og fungere optimalt. Så var det første som bremset meg i keto dietten siden kropp og helse elsker jo keto men hodet ble veldig missfornøyd. Så har derfor blitt litt av og på for meg, mer fasting og kuttet ut i større grad sukker og brus mellom måltid og prøver å begrense antall måltider. Så er nok begge veier, noen reagerer nok veldig bra mentalt/hyperkinetisk mens andre motsatt, jeg er nok dessverre motsatt. Jeg skulle jo hatt diabetes for lengst men kroppen min er nok mer optimalisert for store mengder sukker enn andre mistenker jeg, selv om det uansett ikke er sunt.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2023 #14 Skrevet 9. januar 2023 Det er ingen særlig gode bevis i forskningen for assosiasjoner mellom keto og adhd. Keto har hovedsakelig bevis innenfor barneepilepsi og parkinsons. Lavkarbo har god evidens innen pcos (men man må ikke helt på keto). Men, forskning blir det aldri slutt på så kanskje finner de mer senere. Psykiske lidelser har størst evidens for bedring innen nordisk kosthold eller et middelhavs spisemønster. Anonymkode: 810ed...4e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå