Iselinberg Skrevet 11. november 2022 #1 Skrevet 11. november 2022 Jeg skriver et innlegg her med et lite rop om hjelp, og kanskje noen som har vært i samme situasjon som meg før og har erfaringer. Gått på Zoloft i flere år nå 150 mg. Trappet ned til 100 mg, etter en uke falt jeg ned i kjelleren. Bestemte meg da for å trappe opp igjen. Jeg har enda ikke kommet meg. Klarer ikke dra på jobb, henge med venner, bare gråter, har angst, skjelver og vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Er nummen og døler ikke glede. Hva skal jeg gjøre? Må jeg vente flere uker eller bør jeg bytte medisin? Virker ikke som om medisinen fungerer i det hele tatt. Hjelp!
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #2 Skrevet 11. november 2022 Hvor lenge siden er det at du trappet opp igjen da? Hva sier legen din, du trapper vel ned og opp i samråd med ham? Anonymkode: a8086...855
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #3 Skrevet 11. november 2022 Dette MÅ du ta med legen din. Anonymkode: fbe8a...039
Iselinberg Skrevet 11. november 2022 Forfatter #4 Skrevet 11. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvor lenge siden er det at du trappet opp igjen da? Hva sier legen din, du trapper vel ned og opp i samråd med ham? Anonymkode: a8086...855 Jeg har trappet ned og opp i samarbeid med legen. Jeg har ikke snakket med han enda da han ikke har hatt tid. Jeg har legetime neste uke. Har du noen tips eller erfaringer? Endret 11. november 2022 av Iselinberg
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #5 Skrevet 11. november 2022 Prøvde å slutte, det gikk til helvete. Nå er jeg på 10 mg istedenfor 20mg. Det er bra nok. Anonymkode: 20374...e6f
Iselinberg Skrevet 11. november 2022 Forfatter #6 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Prøvde å slutte, det gikk til helvete. Nå er jeg på 10 mg istedenfor 20mg. Det er bra nok. Anonymkode: 20374...e6f Hvor lang tid tok det før du følte deg bedre da?
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #7 Skrevet 11. november 2022 46 minutter siden, Iselinberg said: Jeg har trappet ned og opp i samarbeid med legen. Jeg har ikke snakket med han enda da han ikke har hatt tid. Jeg har legetime neste uke. Har du noen tips eller erfaringer? Ikke personlig, men kjenner to stykker som har brukt disse. Jeg vet at de synes det var ille å trappe opp eller ned, men det gikk over i løpet av noen uker. Var derfor jeg spurte deg hvor lenge det er siden du trappet opp og ned. Anonymkode: a8086...855
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #8 Skrevet 11. november 2022 Iselinberg skrev (10 minutter siden): Hvor lang tid tok det før du følte deg bedre da? Ca 1 -2 måneder. Fra helt jævlig til ganske depressiv og deretter ganske bra nå 6 måneder etterpå. Men det er først den siste måneden jeg er tilbake der jeg var før jeg prøvde å slutte i vår. Anonymkode: 20374...e6f
Iselinberg Skrevet 11. november 2022 Forfatter #9 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ikke personlig, men kjenner to stykker som har brukt disse. Jeg vet at de synes det var ille å trappe opp eller ned, men det gikk over i løpet av noen uker. Var derfor jeg spurte deg hvor lenge det er siden du trappet opp og ned. Anonymkode: a8086...855 Skjønner. Nei akkurat nå føler jeg ikke glede bare nummenhet. Jeg får enten bite i det sure eplet å se i noen uker til, eller bytte til en annen type. Føler du glede nå? Og var du også sånn flat før?
Iselinberg Skrevet 11. november 2022 Forfatter #10 Skrevet 11. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ca 1 -2 måneder. Fra helt jævlig til ganske depressiv og deretter ganske bra nå 6 måneder etterpå. Men det er først den siste måneden jeg er tilbake der jeg var før jeg prøvde å slutte i vår. Anonymkode: 20374...e6f Klarte du å jobbe imens og å møte venner? Endret 11. november 2022 av Iselinberg Skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #11 Skrevet 11. november 2022 4 minutter siden, Iselinberg said: Skjønner. Nei akkurat nå føler jeg ikke glede bare nummenhet. Jeg får enten bite i det sure eplet å se i noen uker til, eller bytte til en annen type. Føler du glede nå? Og var du også sånn flat før? Kanskje du mente å sitere en annen, men samme det. Hvis du har det helt utålelig nå så går det an å ringe legekontoret (eller legevakten) og be om råd. Kanskje du bare må holde ut eller kanskje de vet om noe som kan hjelpe. Håper du snart føler deg litt bedre. Anonymkode: a8086...855 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #12 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette MÅ du ta med legen din. Anonymkode: fbe8a...039 Dette!👆 ts, du MÅ ta dette med legen din! Du har ingen anelse om hva slags fagkompetanse de bak svarene her sitter med eller ikke sitter med! Det er en grunn for at dosering ikke er lov å diskutere her inne! Ring legevakten om du trenger hjelp før mandag! Anonymkode: b26b2...179
Iselinberg Skrevet 11. november 2022 Forfatter #13 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kanskje du mente å sitere en annen, men samme det. Hvis du har det helt utålelig nå så går det an å ringe legekontoret (eller legevakten) og be om råd. Kanskje du bare må holde ut eller kanskje de vet om noe som kan hjelpe. Håper du snart føler deg litt bedre. Anonymkode: a8086...855 Takk, jeg setter pris på å høre erfaringer og å få tips. Det er betryggende at du ble bedre etterhvert. Jeg har ringt legevakten. Det eneste de sier er at jeg må ta tiden til hjelp.
Iselinberg Skrevet 11. november 2022 Forfatter #14 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette!👆 ts, du MÅ ta dette med legen din! Du har ingen anelse om hva slags fagkompetanse de bak svarene her sitter med eller ikke sitter med! Det er en grunn for at dosering ikke er lov å diskutere her inne! Ring legevakten om du trenger hjelp før mandag! Anonymkode: b26b2...179 Det skal jeg. Jeg ønsker kun tips og råd
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #15 Skrevet 11. november 2022 Det kan hende du ikke er klar for å trappe ned nå eller at det vil gå over. Jeg har ikke erfaring med Zoloft men med Sipralex. Jeg fikk influensasymptomer og ble skikkelig dårlig i 14 dager da jeg halverte dosen. Ikke alle leger har peiling på nedtrapping. Ble fortalt at jeg kunne slutte helt på en uke av min lege. Det er noe som heter antidepressiva nedtrappingsyssyndrom. Etter de 14 dagene gikk symptomene over og ting gikk bedre. Men veien til å slutte helt var lang. Ta det rolig i nedtrappingen er mitt råd men prøv litt lenger enn 1 uke. Anonymkode: af42b...a0a
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #16 Skrevet 12. november 2022 Jeg brukte Zoloft i noen år før jeg synes den mistet virkningen. Synes nedtrappingen gikk greit. Jeg byttet til Wellbutrin. Den fungerte bedre. Synes du skal diskutere med legen din om mulig medisinbytte. Det er åpenbart at du fremdeles har behov for den når nedtrappingen går så dårlig. Håper det ordner seg for deg. Anonymkode: 9b83b...a26
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #17 Skrevet 12. november 2022 Iselinberg skrev (22 timer siden): Takk, jeg setter pris på å høre erfaringer og å få tips. Det er betryggende at du ble bedre etterhvert. Jeg har ringt legevakten. Det eneste de sier er at jeg må ta tiden til hjelp. Ja, det er jo det kjipe og riktige svaret. Men, man må ikke trappe ned så raskt som anbefalt ved å halvere. Man kan snakke med legen om veldig sakte nedtrapping. Type annenhver dag kutter man 25% istedetfor 50% tvert daglig. Gjerne bruke flere måneder på supersakte nedtrapping, og gi kroppen pauser fra justeringer. Type for hver nedjustering står man sånn noen uker - og så videre. Leste også om ei her som hadde mer sånn omvendt pyramide: 1 dag i uka kun 1 reduksjon, så neste uke 2 dager, neste uke 3 dager osv. Da går det enda saktere. Noen har også bedre hell med å gp over på preparater med lang halveringstid. Men jeg byttet til et sånt, og likte det IKKE. Da tar jeg heller verdens tregeste nedtrapping. Anonymkode: 5cedc...419
Iselinberg Skrevet 13. november 2022 Forfatter #18 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ja, det er jo det kjipe og riktige svaret. Men, man må ikke trappe ned så raskt som anbefalt ved å halvere. Man kan snakke med legen om veldig sakte nedtrapping. Type annenhver dag kutter man 25% istedetfor 50% tvert daglig. Gjerne bruke flere måneder på supersakte nedtrapping, og gi kroppen pauser fra justeringer. Type for hver nedjustering står man sånn noen uker - og så videre. Leste også om ei her som hadde mer sånn omvendt pyramide: 1 dag i uka kun 1 reduksjon, så neste uke 2 dager, neste uke 3 dager osv. Da går det enda saktere. Noen har også bedre hell med å gp over på preparater med lang halveringstid. Men jeg byttet til et sånt, og likte det IKKE. Da tar jeg heller verdens tregeste nedtrapping. Anonymkode: 5cedc...419 Jeg går jo på 150 mg, gikk ned til 100 mg dagen etter av legens anbefaling. Gikk ikke bra da 🙃
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå