AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #1 Skrevet 11. november 2022 Det er vanskelige tider for de fleste, spesielt de av oss som er aleneforeldre. Men i dag kom jeg over en annonse på finn hvor en mor som hadde to barn alene, men var i jobb spurte om penger/gaver/ting til jul? Jeg synes dette var litt spesielt eller rett og slett ufint. Hvorfor ikke gå til nav? Jeg er selv student og har fire barn alene, betaler ofte ikke regninger i tide men står på og får ting til å gå rundt allikevel selvom det er jævlig stramt. Hender at jeg henter matposer osv men tror jeg hadde skammet meg over å tigge på finn? Er vi bare altfor bortkjemte her i Norge eller hva? Anonymkode: a1416...037 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #2 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er vanskelige tider for de fleste, spesielt de av oss som er aleneforeldre. Men i dag kom jeg over en annonse på finn hvor en mor som hadde to barn alene, men var i jobb spurte om penger/gaver/ting til jul? Jeg synes dette var litt spesielt eller rett og slett ufint. Hvorfor ikke gå til nav? Jeg er selv student og har fire barn alene, betaler ofte ikke regninger i tide men står på og får ting til å gå rundt allikevel selvom det er jævlig stramt. Hender at jeg henter matposer osv men tror jeg hadde skammet meg over å tigge på finn? Er vi bare altfor bortkjemte her i Norge eller hva? Anonymkode: a1416...037 Nei. Den tobarnsmora trengte sikkert to iPader hun skulle gi ungene til jul. Anonymkode: 8211e...356 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #3 Skrevet 11. november 2022 Noen er ikke vant til å sette tæring etter næring, rett og slett. Noen tiggere har gjerne resten av året annonser på finn som vitner om et altfor høyt forbruk og en bruk-og-kast mentalitet. Anonymkode: fe976...9ac 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #4 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er vi bare altfor bortkjemte her i Norge eller hva? Hvem «vi» mener du nå? Plager det deg at hun velger en annen løsning enn deg? Jeg forstår ikke motivasjonen bak innlegget ditt. Om det ikke er for å fortelle hvor flink du selv er i forhold til henne. Anonymkode: 9c0e9...164 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #5 Skrevet 11. november 2022 Hvis du søker på «Hjelp til jul» på Torget så finner du drøssevis av slike annonser på FINN hvert eneste år. Av både alenemødre, alenefedre og uføretrygdede. Skjønner ikke at FINN er med på å bidrar til denne tiggingen, for det er nettopp de som har laget en egen kategori som heter «Hjelp til jul». Anonymkode: 04a98...3e1 11
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #6 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvem «vi» mener du nå? Plager det deg at hun velger en annen løsning enn deg? Jeg forstår ikke motivasjonen bak innlegget ditt. Om det ikke er for å fortelle hvor flink du selv er i forhold til henne. Anonymkode: 9c0e9...164 Ja jeg føler meg faktisk litt flink som står på. Jeg dømmer det litt at man tigger på finn, synes det er veldig spesielt å gjøre det i Norge. Hun skriver jo at hun har jobb også. Anonymkode: a1416...037 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #7 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er vanskelige tider for de fleste, spesielt de av oss som er aleneforeldre. Men i dag kom jeg over en annonse på finn hvor en mor som hadde to barn alene, men var i jobb spurte om penger/gaver/ting til jul? Jeg synes dette var litt spesielt eller rett og slett ufint. Hvorfor ikke gå til nav? Jeg er selv student og har fire barn alene, betaler ofte ikke regninger i tide men står på og får ting til å gå rundt allikevel selvom det er jævlig stramt. Hender at jeg henter matposer osv men tror jeg hadde skammet meg over å tigge på finn? Er vi bare altfor bortkjemte her i Norge eller hva? Anonymkode: a1416...037 Vet ikke om de er bortskjemte, men at de er frekke det er helt sikkert. Anonymkode: d653e...b11 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #8 Skrevet 11. november 2022 Jeg kan forstå at NOEN spør om hjelp, hvis man er uføretrygdet og har barn alene og er helt uten nettverk og har brukt alt av Nav, Frelsesarmeen osv men det fremdeles av en eller annen grunn ikke strekker til. Det er tøft med en inntekt, men skulle jo tro at man får til noe med "bare" to barn hjemme. Ts Anonymkode: a1416...037 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #9 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): (…) Skjønner ikke at FINN er med på å bidrar til denne tiggingen, for det er nettopp de som har laget en egen kategori som heter «Hjelp til jul». Anonymkode: 04a98...3e1 FINN burde i det minste ha en grense på én tiggerannonse per bruker. Anonymkode: fe976...9ac 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #10 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): FINN burde i det minste ha en grense på én tiggerannonse per bruker. Anonymkode: fe976...9ac Enig. Så en som hadde fire annonser om hva hun ønsket seg til jul… Blant annet klær på en butikk som ikke er billig. Samtidig har vedkommende liggende egne salgsannonser hvor det selger nye/ nesten ubrukte merkeklær. Slike annonser ødelegger for de som virkelig er i nød og kunne trenge litt hjelp i en overgangsperiode. Anonymkode: c178c...0be 7 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #11 Skrevet 11. november 2022 Nå er det sånn at det ikke går an å skru av utgiftskrana over natta. Mange ting man lett betalte for i sommer, mens man enda så for seg at det skulle gå bra, nå er ting man forsøker å kvitte seg med. En del tjenester har oppsigelsestid, en del ting består av prøving og feiling (hvor mye strøm kan vi spare og hvordan), ikke alle får avdragsfritak på lån (vi fikk nei på billånet i fjor og på huset var det begrensning på hvor lenge vi kunne få det). Sfo hadde tre måneders oppsigelsestid... Ingen klage, vi klarer oss greit her men jeg husker jeg brukte lang tid på å redusere utgiftene deng ang jeg var på aap for ti år siden. Anonymkode: ed275...7ec
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #12 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Enig. Så en som hadde fire annonser om hva hun ønsket seg til jul… Blant annet klær på en butikk som ikke er billig. Samtidig har vedkommende liggende egne salgsannonser hvor det selger nye/ nesten ubrukte merkeklær. Slike annonser ødelegger for de som virkelig er i nød og kunne trenge litt hjelp i en overgangsperiode. Anonymkode: c178c...0be Så denne damen jeg også og skjønner ikke at hun ikke skammer seg. Er det slik at hun tigger gavekort på dyr butikk for å kjøpe merkelklær som hun selger videre og tjener penger på, undrer jeg meg over. Anonymkode: 18490...c48 7
Jadaomatte Skrevet 11. november 2022 #13 Skrevet 11. november 2022 Tigging er en uting, mesteparten har kødda det til selv. Selvsagt er det unntak, men de fleste burde ha bedt om ett økonomikurs istedenfor. Tæring etter næring. Vet om en kvinne som tigger, fester de helgene hun ikke har barna, det har hun råd til. Pinlig. 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #14 Skrevet 11. november 2022 Det er det jeg mistenker også, at flere tigger også selger de videre... Jeg hadde skammet meg veldig! Synes det er mega frekt å holde på sånn. Jeg er for å be om hjelp, og også hjelpe andre. Så absolutt. Men hadde aldri hørt om det der Hjelp til Jul før. Synd noen ødelegger for de som faktisk trenger hjelpen. Anonymkode: a1416...037 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #15 Skrevet 13. november 2022 AnonymBruker skrev (På 11/11/2022 den 14.25): Det er vanskelige tider for de fleste, spesielt de av oss som er aleneforeldre. Men i dag kom jeg over en annonse på finn hvor en mor som hadde to barn alene, men var i jobb spurte om penger/gaver/ting til jul? Jeg synes dette var litt spesielt eller rett og slett ufint. Hvorfor ikke gå til nav? Jeg er selv student og har fire barn alene, betaler ofte ikke regninger i tide men står på og får ting til å gå rundt allikevel selvom det er jævlig stramt. Hender at jeg henter matposer osv men tror jeg hadde skammet meg over å tigge på finn? Er vi bare altfor bortkjemte her i Norge eller hva? Anonymkode: a1416...037 Er litt enig i deg ts, når jeg ser det allerede dukker opp hjelp til jul-annonser så lurer jeg litt. Går an å søke sosial. Aleneforsørger selv og tviler på at jeg har bedre råd enn mange som spør her. Anonymkode: 1e2a6...349
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #16 Skrevet 14. november 2022 Jeg synes veldig synd på dem som må gå til dette skrittet. Samtidig er det jo vanskelig å vite hvem som faktisk sliter, og hvem som bare har elendig økonomistyring. Stusser jo litt når uføre som ønsker seg hjelp akkurat har fått barn nr 5. Alle vet jo at det koster å ha barn…. Jeg tenker absolutt å hjelpe noen, men det blir sannsynligvis en pensjonist eller student. Anonymkode: f0e42...c57 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2022 #17 Skrevet 14. november 2022 Uff jeg skjønner ikke at det fins mennesker som vil utnytte og misbruke andre tillitt, og lyve og dikte opp historier som ikke er sanne for å få hjelp. Det ødelegger for alle og gjør det verre for dem som sliter. Slike folk har svart samvittighet. Anonymkode: 71fce...f95 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2022 #18 Skrevet 15. november 2022 Jeg kjenner ei som har annonse på finn nå. Hun er mer frekk enn fattig. Anonymkode: 76ce4...086
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 15. november 2022 #19 Skrevet 15. november 2022 Det er vel helt frivillig å gi til tiggere, så det er bare å overse/ikke oppsøke annonsene hvis man ikke vil gi noe. Problem solved.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2022 #20 Skrevet 16. november 2022 Var forferdelig trist å se debatten om økte priser og fattigdom i går. Vil gjerne hjelpe dem som har det slik. Det må være så slitsomt å leve sånn, og så tøft av dem å stille opp❤️ Om noen har tips til hvordan man kan hjelpe uten å potensielt bli lurt av folk som kjører millionbil og har fillers, tar jeg gjerne imot tips. Anonymkode: f0e42...c57 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå