Gå til innhold

Hvordan er arbeidsfordelingen utenfor hjemmet ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arbeidsfordeling i hjemmet, er blitt en  igjennganger  på KG , og  er ofte innfallsporten til samlivskonflikter  og en av de vanligste årsaker til at mange kvinner velger å dra..  Men, hvordan er nå  egentlig  arbeidsfordelingen  utenfor hjemmet  i forhold  til yrkeskompetanse / jobb,  pendling  tid til /fra  jobben, økonomiske -ansvarsfordeling,  boligbygging,, vedlikehold  hytte,  bil,  båt, campingvogn m/ spikertelt, organisasjonsarbeide.  Der  er fortsatt  menn som fortsatt  tar de  fysisk tyngst jobbene utenfor hjemmet, innenfor industrien, bygg-og anlegg, fiske-og fangst.   

Mange familier opplever idag  utfordringer i  en presset  hverdag både  i forhold til tid, og  økonomi  på grunn av økte renter, strømutgifter, matvarepriser, boligpriser.  

Anonymkode: bd13b...0b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Arbeidsfordeling i hjemmet, er blitt en  igjennganger  på KG , og  er ofte innfallsporten til samlivskonflikter  og en av de vanligste årsaker til at mange kvinner velger å dra..  Men, hvordan er nå  egentlig  arbeidsfordelingen  utenfor hjemmet  i forhold  til yrkeskompetanse / jobb,  pendling  tid til /fra  jobben, økonomiske -ansvarsfordeling,  boligbygging,, vedlikehold  hytte,  bil,  båt, campingvogn m/ spikertelt, organisasjonsarbeide.  Der  er fortsatt  menn som fortsatt  tar de  fysisk tyngst jobbene utenfor hjemmet, innenfor industrien, bygg-og anlegg, fiske-og fangst.   

Mange familier opplever idag  utfordringer i  en presset  hverdag både  i forhold til tid, og  økonomi  på grunn av økte renter, strømutgifter, matvarepriser, boligpriser.  

Hytte, båt og campingvong har vi ikke. Når det gjelder organisering, tar jeg 100 prosent, fordi mannen evner ikke å huske ting. Jeg tar også 100 prosent av utearbeidet som dukker opp de dagene mannen jobber borte (han pendler mandag-torsdag hver uke), så tar jeg selvfølgelig også alt husarbeid, kjøring av unger og alt det andre disse dagene. Han er utdannet som håndverker, så for ham tar det mye kortere tid (og fører til bedre kvalitet) hvis han gjør enkelte ting, og ikke jeg. Større prosjekter som å skru sammen garasjemøbler, male osv gjør vi begge to. Jeg jobber også flere dager enn han, da jeg titt og ofte har jobb søndager, så han har mer fritid totalt sett.

Anonymkode: bbdb2...dec

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Han jobber deltid, jeg fulltid. Jeg gjør alt av innhandling og kjøring av unger til skole og venner, han kjører iblandt ungene til trening. Jeg gjør mesteparten av oppussing og maling, han syns det er unødvendig og jeg må mase titalls ganger for at han en sjelden gang skal klippe gresset (så derfor har jeg kjøpt en lettere gressklipper så jeg kan gjøre det selv) og når det er tid for dekkskift kjører vi bilen til verksted. 

Anonymkode: 13c13...748

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han jobber deltid, jeg fulltid. Jeg gjør alt av innhandling og kjøring av unger til skole og venner, han kjører iblandt ungene til trening. Jeg gjør mesteparten av oppussing og maling, han syns det er unødvendig og jeg må mase titalls ganger for at han en sjelden gang skal klippe gresset (så derfor har jeg kjøpt en lettere gressklipper så jeg kan gjøre det selv) og når det er tid for dekkskift kjører vi bilen til verksted. 

Da er mitt spørsmål - hva skal du med ham? Ikke bidrar han ordentlig til økonomien, siden han jobber deltid, ikke gidder han å klippe gresset eller mekke bil, ikke handler han og ikke kjører han unger. Poenget med en slik ballast er? 

Anonymkode: bbdb2...dec

• Liker 7
Skrevet

Han gjør mest ute, fordi han er sterkere og har bedre greie på ting. Jeg klipper plen, skifter dekk på bilen, maler, etc. Sånne gjøremål krever ikke så mye og hvem som helst kan få det til. Men jeg snekrer ikke og hogger ikke ved. Jeg hadde vel fått det til om jeg prøvde og om jeg måtte, men det er nå han som gjør det.

Jeg kjører oftere, handler oftere.

Jeg er kontorarbeider, han er fagmann.

Anonymkode: 6985f...9e9

• Liker 1
Skrevet

Bergen jobber over 100 % utenfor hjemmet. 

Han har en 100 % stilling og jeg en 90 % stilling, og begge jobber ekstra i en del av helger og ferier. 

Anonymkode: eba80...e85

Skrevet

Begge maler, snekrer, monterer møbler, bytter dekk og ordner med ved. Han tar litt mer av de fysisk tunge tingene der siden jeg ikke har helse til det.
Han mekker siden han har mer kompetanse der enn meg. 
Plenen blir klippet av robotklipper, mens jeg steller resten av hagen. 
Han måker snø, i hovedsak med traktor. 
Begge handler. 

Skrevet

Vi har så å si ikke vedlikehold på bolig, bor i leilighet. Ingen av oss er særlig opptatt av interiør eller oppgradering, vi har heller ikke erfaring med sånt fra jobb. Vi jobber i helsevesenet og i skole. 

Jeg gjør organisasjonsarbeid i tillegg til jobb, og dugnadsjobb på min families hytte i nabokommunen. Vi har ikke hage og ikke bil. Vi har dyr og ikke barn foreløpig. Begge handler.

Anonymkode: eba80...e85

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Han jobber  både deltid, fulltid  ?

Du må mase titalls ganger på at han en sjelden gang skal klippe gresset.  Dere har ulik holdning til hvor høyt gresset skal vera når det skal slås ?   Hvorfor klipper du ikkje gresset selv ?  Eller hvorfor kjøper du ikkje en robotklipper, og problemet er løst ?

Hvorfor kjører dere bilen på verksted til dekkskifte når dette er en jobb selv min 20 års gamle datter gjør alene. ?  

Skrevet

Jeg (kvinnen) har høyest utdanning, og har alltid tjent mest. Hvem som har jobbet mest har variert litt, men skal ganske mye overtid til for at han kom opp i min grunnlønn. 

Jeg har hovedansvaret for vedlikehold av bil, båt og campingvogn, bortsett fra at han bidrar til rengjøring av samtlige ting. Jeg har hovedansvaret for oppussing både ute og inne, siden han har ti tommeltotter og lite kompetanse angående slikt. Han liker å hjelpe til, og har de siste årene tatt på seg alt av maling, bortsett fra lister rundt vinduer. Han har ikke tålmodighet til det. Han slår også gresset. Jeg er den som planlegger, sager, snekrer, murer og gjør de ting som krever litt kompetanse. Han spyler ute. Han kjøper planter, og jeg planter. Jeg kjøper materialer og mer kompliserte ting. Jeg har dialog med verksteder angående bil, båt og campingvogn. 

Jeg synes vi har en bra fordeling nå, både ute og inne, i motsetning til tidligere, da han overlot det meste til meg, samt altså også tjente mindre. Det har her vært en stor prosess angående å få bedre fordeling totalt sett. Nå tar han seg av mat, barn og hus når jeg pusser opp for eksempel. Tidligere måtte jeg drible dette. Det er helt greit at han har ti tommeltotter nå når han bidrar det han kan, og kompenserer med annet. Det var ikke greit tidligere, da han overlot ting til meg, og var en slags freerider i livet vårt. Gikk på trening, satt i sofa eller traff venner mens jeg druknet i ansvar. At jeg fremdeles har mest ansvar går greit, fordi han er velvillig til å bidra der han kan, og selv tar tak der han kan. Da føler jeg meg uansett ikke alene om alt. Barna er dessuten blitt så store at de også bidrar merkbart. Min sønn avlaster nå mye angående båt og bil, datter angående husarbeid og mat. I og med at mannen også bidrar mer kan jeg nå også puste og ha tid til venner,  trening og avslapping, og vi er ikke lenger på randen av skilsmisse. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi har begge kontorjobber. Begge bruker ca like lang tid til/fra jobb - han har ca 15 min å kjøre, jeg har ca 15 min å gå. Han kan kjøre når han henter/leverer i bhg, mens jeg må gå med ungene siden han har bilen, så jeg bruker en del lengre tid på dette. 

Ellers deler vi på alt av vedlikehold av hus. Eneste ulikheten der, er at han tar plenklippingen, da jeg er allergisk mot gress og han irriterer seg ihjel av all nysingen om jeg klipper. 

Anonymkode: 07270...26e

Skrevet

80% meg

20% han (hvis han har lyst å bidra)

Anonymkode: b522a...ddb

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Han gjør mest ute, fordi han er sterkere og har bedre greie på ting. Jeg klipper plen, skifter dekk på bilen, maler, etc. Sånne gjøremål krever ikke så mye og hvem som helst kan få det til. Men jeg snekrer ikke og hogger ikke ved. Jeg hadde vel fått det til om jeg prøvde og om jeg måtte, men det er nå han som gjør det.

Jeg kjører oftere, handler oftere.

Jeg er kontorarbeider, han er fagmann.

Anonymkode: 6985f...9e9

Fortsatt har norge en skjevfordeling i forhold til yrkesvalg, og det igjennspeiler seg også i forhold til arbeidsfordeling både innenfor, og utenfor hjemmet.  Fortsatt er det flest menn som  jobber innenfor bygg-og anllegg, og menn  som former, og bidrar til planløsninger av boliger, og bygg.

Medan mange kvinner  klager over arbeidsfordeling, er mange  menn  heller mer opptatt av å  sjå  muligheter for å gjøre jobben både enklere, og smartere, og mer effektivt.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hos oss er det likt. Jeg (kvinnen) gjør litt mer organisasjonsarbeid. Han har ingen mer fysisk tung jobb enn meg, eller andre større belastninger i yrket sitt enn meg, og vi deler på ansvar og utførelse av alt du ramser opp. Hus arbeid, barn og annet i hjemmet også. Mener du at utfordringene du nevner i siste setning bare rammer menn, eller er menns ansvar? Det er det jo ikke?

Anonymkode: f0c3b...128

• Liker 1
Skrevet
Trolltunge skrev (23 minutter siden):

Jeg (kvinnen) har høyest utdanning, og har alltid tjent mest. Hvem som har jobbet mest har variert litt, men skal ganske mye overtid til for at han kom opp i min grunnlønn. 

Jeg har hovedansvaret for vedlikehold av bil, båt og campingvogn, bortsett fra at han bidrar til rengjøring av samtlige ting. Jeg har hovedansvaret for oppussing både ute og inne, siden han har ti tommeltotter og lite kompetanse angående slikt. Han liker å hjelpe til, og har de siste årene tatt på seg alt av maling, bortsett fra lister rundt vinduer. Han har ikke tålmodighet til det. Han slår også gresset. Jeg er den som planlegger, sager, snekrer, murer og gjør de ting som krever litt kompetanse. Han spyler ute. Han kjøper planter, og jeg planter. Jeg kjøper materialer og mer kompliserte ting. Jeg har dialog med verksteder angående bil, båt og campingvogn. 

Jeg synes vi har en bra fordeling nå, både ute og inne, i motsetning til tidligere, da han overlot det meste til meg, samt altså også tjente mindre. Det har her vært en stor prosess angående å få bedre fordeling totalt sett. Nå tar han seg av mat, barn og hus når jeg pusser opp for eksempel. Tidligere måtte jeg drible dette. Det er helt greit at han har ti tommeltotter nå når han bidrar det han kan, og kompenserer med annet. Det var ikke greit tidligere, da han overlot ting til meg, og var en slags freerider i livet vårt. Gikk på trening, satt i sofa eller traff venner mens jeg druknet i ansvar. At jeg fremdeles har mest ansvar går greit, fordi han er velvillig til å bidra der han kan, og selv tar tak der han kan. Da føler jeg meg uansett ikke alene om alt. Barna er dessuten blitt så store at de også bidrar merkbart. Min sønn avlaster nå mye angående båt og bil, datter angående husarbeid og mat. I og med at mannen også bidrar mer kan jeg nå også puste og ha tid til venner,  trening og avslapping, og vi er ikke lenger på randen av skilsmisse. 

Mange menn er begynt å verta nokså  "drittlei"  klagesangen fra mange kvinner om arbeidsfordeling.  Det er fortsatt flest  menn  som tar  hånd om de fysisk tyngste jobbene i samfunnet  m.a.  innenfor industrifag, redningstjenesten, politet, brannvern, offshore, etc. Arbeidsmarkedet er ikkje slik det engang var at de fleste jobbet fra 08-16, men til høyst ulike tider på døgnet.  Den dagen eit par velger å  få barn vil det medføre en "kraftig omstilling" i forhold til samarbeid som mange par desv. ikkje har tatt høgde for.  De siste 30 årene har  lista blitt lagt høgre, og høgre i forhold til kravmentalieteten /inntekt for å henge med i forbruksveksten, og  resultatet ser ein nå. 

Som utdannet bilmekaniker synes eg det er heilt unaturleg å be kona om å  skifte hjul, og reparere bilen, og sjølvgjordt er ofte velgjordt,og penger spart på husholdningsbudsjettet.  Eg verdisetter ikkje min jobb hverken utenfor eller innenfor hjemmet mer en hennes.  Å kome  framtil en fornuftig   arbeidsfordeling utifra kompetanse, og intrs.er fordelaktig. Istenfor å krangle om arbeidsfordeling må det vel vera langt mer fornuftig å ha fokuset på hvordan gjøre ting både enklere, og smartere, og en  fokus som eg savner hos mange kvinner. 

Menn som ikkje liker å slå plen kjøper heller er robotklipper, menn som ikkje liker å støvsuge kjøper heller en robotstøvuger.  Menn som  ikkje liker å snekre leier heller en snekker til å få gjordt jobben. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hos oss er det likt. Jeg (kvinnen) gjør litt mer organisasjonsarbeid. Han har ingen mer fysisk tung jobb enn meg, eller andre større belastninger i yrket sitt enn meg, og vi deler på ansvar og utførelse av alt du ramser opp. Hus arbeid, barn og annet i hjemmet også. Mener du at utfordringene du nevner i siste setning bare rammer menn, eller er menns ansvar? Det er det jo ikke?

Anonymkode: f0c3b...128

Nei, økonomien råker stort sett den vanlige mann ,og kvinner du møter på i gata på forskjellig vis. 

Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fortsatt har norge en skjevfordeling i forhold til yrkesvalg, og det igjennspeiler seg også i forhold til arbeidsfordeling både innenfor, og utenfor hjemmet.  Fortsatt er det flest menn som  jobber innenfor bygg-og anllegg, og menn  som former, og bidrar til planløsninger av boliger, og bygg.

Medan mange kvinner  klager over arbeidsfordeling, er mange  menn  heller mer opptatt av å  sjå  muligheter for å gjøre jobben både enklere, og smartere, og mer effektivt.  

Yrkesvalg handler om interesse. Hvem gidder et yrke man ikke liker kun for å være politisk korrekt? 

Flere kvinner enn menn liker å jobbe i barnehage. Flere menn enn kvinner liker å snekre. Vi er ikke like. 

Arbeidsfordeling i hjemmet er noe annet. Dette er ubetalt arbeid ingen syntes er givende men må gjøres allikevel. Noen må gjøre det selv om ingen har lyst. Et felles hjem må deles på. 

Skrevet

Bruker mer tid enn mannen, både på jobb og pendling. (Sammen med 90% av husarbeid) 

Anonymkode: 39757...f94

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Der  er fortsatt  menn som fortsatt  tar de  fysisk tyngst jobbene utenfor hjemmet, innenfor industrien, bygg-og anlegg, fiske-og fangst.   

Som vanlig med trådene dine, så er det vanskelig å skjønne om du vil diskutere noe, eller om du bare vil ha et sted å rable ned dine betraktninger? I de tilsvarene du gir, så kommer det jo fram ganske mye misogynisme etter hvert.

Anonymkode: 30f37...f0d

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

1. yrkeskompetanse / jobb, 

2. pendling  tid til /fra  jobben,

3. økonomiske -ansvarsfordeling, 

4. boligbygging,, vedlikehold  hytte,  bil,  båt, campingvogn m/ spikertelt, organisasjonsarbeide.  

1. Vi har like krevende yrker, og omtrent like lang utdannelse.  Jeg må ofte sitte kvelder, helger og ferier. Han jobber turnus, men må også ta unna litt kveld. Jeg kan være hjemme og flekse, han er mer bundet. Samlet jobber vi like mye i løpet av et år.

2. Jeg bruker betydelig mer da jeg har mange reisedøgn, med fly.

3. Jeg tjente mest noen år, nå tjener han mest. Skifter igjen om jeg blir partner, og da vil han ikke ta meg igjen uansett hva han gjør, med mindre han starter for seg selv og lykkes med det. 

4. Bygge eller fikse noe selv? Nope, nei, har aldri skjedd. Om vi en sjelden gang ikke leier inn hjelp så samarbeider vi, da begge er temmelig håpløse. 

Anonymkode: 1f184...c56

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...