AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #1 Skrevet 11. november 2022 Reagerer litt på et familiemedlem. Hun er litt stakkarslig, og hun har no kjøpt seg campingvogn/hytte og forventet i forveien at jeg og barn med mann skal besøke henne masse på campingen hennes. Nå har allerede besøkt henne to ganger, men ifølge henne skal vi ligge over, og komme på besøk mye oftere. Vi har dessverre ikke tid til å dra å besøke henne så mye, og vi har ikke plass til å ligge over fordi det er bare et soverom og det er litt lite når vi er to voksne med tre barn. Men ifølge min kjære svigermor er det masse plass. Er heller ikke så fan av å bo så trangt med tre barn, så dagsturer er best. Selv har vi et stort hus med masse plass for ungene, og alt er nyoppusset. Svigermor kommer aldri på besøk. Hun virker nesten litt sur når hun kommer på besøk, og hun har aldri sagt at det er pent eller at huset ble bra. I gjengjeld forventer hun at vi skal gi henne stående applaus for å ha kjøpt seg en campingvogn og et spikertelt. Nå har hun blitt sur og hun sitter alene på hytta/campingen i helgene. Hun er singel og har vært det i mange mange år. Hun virker litt ensom, men ifølge henne har hun veldig masse besøk på hytten og hun storkoser seg. Men vi har sett at hun sitter veldig mye alene. Får litt vondt av henne, og har inkludert henne med på alt av ferier og alt, men hun vil heller sitte alene på hytta. Hun overtok hunden vår da vi så at hun hadde godt av litt selskap og det er godt å se at hun har litt selskap der, men blir litt bekymret for henne når hun er så mye alene hele tiden.. Tilogmed i julen velger hun å være alene framfor å være med oss og barnebarn. Og jeg vet at det er ensomt for henne, men hun ser ikke ut til å takle nære relasjoner, Anonymkode: a45d5...2d8 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #2 Skrevet 11. november 2022 Høres nydelig ut å være alene på en hytte😃 Anonymkode: 7de15...d36 27 1
Gjest Athena Catalina Skrevet 11. november 2022 #3 Skrevet 11. november 2022 (endret) Hadde heller vært alene hjemme hver helg, har prøvd hytte alene da hørte jeg bare mange skumle lyder og reiste hjem igjen etter første natta, tror det spøkte der Men jeg trives godt i mitt eget selskap og blir aldri ensom. Faktisk har jeg oftere opplevd å være ensom sammen med andre mennesker. Så folk må lære seg forskjellen på ensom og alene, det er ikke det samme. Endret 11. november 2022 av Athena Catalina
Fufu Skrevet 11. november 2022 #4 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Høres nydelig ut å være alene på en hytte😃 Anonymkode: 7de15...d36 Enig. Kan ikke tenke meg bedre helg selv. Og nei, jeg er ikke autist. 9 3 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #5 Skrevet 11. november 2022 Det spørs jo om hun er ensom fordi hun sliter med relasjoner eller om du tror hun er ensom fordi det hadde du selv vært? Anonymkode: e1e99...904 4 5
Brunhilde Skrevet 11. november 2022 #6 Skrevet 11. november 2022 Jeg forstår ikke hvorfor det skal være stusselig? Jeg regner med at hun har det hun trenger på hytta, og at hun koser seg der? Det å være alene er ikke det samme som å være ensom, det er det veldig mange som ikke forstår. Jeg er singel, og derfor er jeg ofte alene i helger (og ukedager), ikke fordi jeg ikke har venner og famlie jeg kan besøke, men fordi jeg koser meg i eget selskap. Det er faktisk mulig å gjøre det. 9 1 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #7 Skrevet 11. november 2022 Det er mange som liker å kose seg alene på hytten. Og det er overhodet ikke stakkarslig. Synes det er mye mer stakkarslig å være avhengig av selskap fra andre for å kunne kose seg på hytten. Svigerfar elsker å være på hytten alene. Han storkoser seg med natur og sjø på alle kanter, i stedet for å være stuck i den lille leiligheten svigermos insisterte de flyttet til fordi det var så mye enklere enn huset. Anonymkode: bb3d7...117 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #8 Skrevet 11. november 2022 Klart hun har lyst til å bruke campingvogna mye, det er vel derfor hun har kjøpt den. Du sier hun virker ensom, men hun sier at hun koser seg. Hva med å tro på det hun sier? Folk er forskjellige, noen nyter å være alene og andre takler det dårlig. Du inviterer henne til å være med dere, det er kjempefint og bra at hun har det tilbudet. Da behøver hun ikke være ensom, hvis hun skulle bli det. Anonymkode: b91c1...a2a 6 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #9 Skrevet 11. november 2022 Ikke normalt for alle. Men kanskje for noen med så høy IQ at vi andres for dem enerverende imbesile skvalder blir som forurensing å regne. De trenger alenetid for å komme til hektene igjen. Anonymkode: 0f632...40e 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #10 Skrevet 11. november 2022 Folk, ts, har lov til å gjøre akkurat som de lyster. Er det normalt å velge å nyte roen alene på en hytte? Ja, det må jeg si virker helt normalt. Er det normalt å velge å se andres livsvalg som dårlige, særlig om en selv er misfornøyd med eller usikker på egne? Også ja. Denne gangen dessverre. Men som det siste eksempelet illustrerer: at noe er normalt og at noe er ønskelig er ikke sammenfallende. Livsvalg kan både være normale og dårlige. Eller gode og unormale. Du kom ikke egentlig med noe spørsmål. Men sånn generelt er folk som er fornøyd i egne liv lite eller ikke overhodet opptatt av andres livsvalg - om de nå fremstår gode eller dårlige. Folk har lov til å gjøre valg for egne liv som vi mener ville ødelagt våre liv. Uten at vi står fritt til å blande oss. Friheten til å velge et dårlig liv, ts, er en du bør være klar til å kjempe for. Den er veldig, veldig viktig. Anonymkode: 2fe05...c5c
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #11 Skrevet 11. november 2022 Jeg shopper, drar på telttur, spiser ute, drar på hytteturer osv alene. Tenker «nei, shit» om noen bestemmer seg for å bli med når jeg skal noe. Er ikke autist av den grunn, men jeg klarer aldri å slappe helt av sammen med andre, så det blir fryktelig slitsomt å være på hyttetur med noen. shopping blir noe annet, men ender som regel med at jeg må dra ut alene igjen etter et pr dager fordi jeg ikke klarte å fokusere på det jeg var ute etter om jeg går med andre. Anonymkode: 9ebce...64a 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #12 Skrevet 12. november 2022 Jeg elsker å være på hytten til svigers alene, jeg gjør det flere ganger i året. Og gjerne en uke av gangen. Jeg tror ikke det er noe i veien med meg🤷♀️ Anonymkode: 86016...024 4 1
Crazydoglady Skrevet 12. november 2022 #13 Skrevet 12. november 2022 SnartMammaLykke skrev (8 minutter siden): Synes det høres sykt stakkarslig ut å sitte alene på en hytte hver helg. Ingen ønsker å sitte alene helg etter helg, det er intet annet en trist og jævla ensomt. Om man ikke har noen å dra med så blir vel ensomheten en del av kaka til slutt, men ikke kom til meg å lat som du synes det er super moro å sitte alene på en hytte helg etter helg.. Vi er sosiale vesener! Nei.. Det er ikke stakkarslig, fordi man sitter ikke bare å sturer å synes synd på seg selv. Man går seg en tur, plukker bær/sopp, pusler med noe forefallende, steller i hagen, fisker, leser bok, soler seg eller hva det nå er man liker å gjøre og har mulighet til der man er. Man tar ansvar for seg selv og egen aktivitet/sysselsetting. Mange trives godt i eget selskap, og er flinke til å finne på ting som passer deres behov og er ikke avhengig av å ha å dra rundt seg for å klare å fungere. Og her har jo svigermor mange tilbud, så hadde hun faktisk vært ensom så hadde hun nok møtt opp når hun trengte det. Har man ingen tilbud og ensomheten ikke er selvvalgt så kan situasjonen være annerledes. Men når det er sagt så kan man ha masse folk rundt seg å fortsatt føle seg ensom. Alene og ensom er to forskjellige ting, det samme er frivillig og ufrivillig. At du kanskje ikke forstår det sier jo mer om deg enn det sier om de du omtaler som stakkarslige. Folk er forskjellige, ekstroverte trenger folk og liv rundt seg for å være på topp, introverte trenger pauser fra folk å liv for å være på topp. Begge to er like normalt og velkjent. Hvor mye tid man trenger/foretrekker alene varierer. Jeg er introvert, jeg trives igrunn godt i sosiale settinger, men uansett hvor gøy og trivelig jeg har det så blir jeg utslitt av det. Jeg trives også godt i eget selskap og elsker å være alene. 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #14 Skrevet 12. november 2022 Det er ikke stakkarslig å ønske å være alene i perioder. Det som er stakkarslig er alle de som ikke evner å forstå at ikke alle andre er akkurat som seg selv. Anonymkode: f2c13...d71 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #15 Skrevet 12. november 2022 SnartMammaLykke skrev (47 minutter siden): Synes det høres sykt stakkarslig ut å sitte alene på en hytte hver helg. Ingen ønsker å sitte alene helg etter helg, det er intet annet en trist og jævla ensomt. Om man ikke har noen å dra med så blir vel ensomheten en del av kaka til slutt, men ikke kom til meg å lat som du synes det er super moro å sitte alene på en hytte helg etter helg.. Vi er sosiale vesener! 🙄 Vi er alle ulike. Selv blir jeg sliten av andre mennesker og får som regel sosialisert meg nok på jobben. Hender rett som det er at jeg velger en alenehelg fremfor å dra til kjæresten min, rett og slett fordi hodet trenger ro. Blir stressa hvis noen ønsker å planlegge ting i helga, fordi keg synes det er så deilig med to dager hvor jeg gjør det jeg når jeg vil og uten å prate med noen. Stakkarslige er jo dere som velger å kalle det ensomhet. Å trives i eget selskap er helt ok, like ok som det å måtte være med andre for å føle seg ok. Anonymkode: a8fe3...356 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #16 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Reagerer litt på et familiemedlem. Hun er litt stakkarslig, og hun har no kjøpt seg campingvogn/hytte og forventet i forveien at jeg og barn med mann skal besøke henne masse på campingen hennes. Nå har allerede besøkt henne to ganger, men ifølge henne skal vi ligge over, og komme på besøk mye oftere. Vi har dessverre ikke tid til å dra å besøke henne så mye, og vi har ikke plass til å ligge over fordi det er bare et soverom og det er litt lite når vi er to voksne med tre barn. Men ifølge min kjære svigermor er det masse plass. Er heller ikke så fan av å bo så trangt med tre barn, så dagsturer er best. Selv har vi et stort hus med masse plass for ungene, og alt er nyoppusset. Svigermor kommer aldri på besøk. Hun virker nesten litt sur når hun kommer på besøk, og hun har aldri sagt at det er pent eller at huset ble bra. I gjengjeld forventer hun at vi skal gi henne stående applaus for å ha kjøpt seg en campingvogn og et spikertelt. Nå har hun blitt sur og hun sitter alene på hytta/campingen i helgene. Hun er singel og har vært det i mange mange år. Hun virker litt ensom, men ifølge henne har hun veldig masse besøk på hytten og hun storkoser seg. Men vi har sett at hun sitter veldig mye alene. Får litt vondt av henne, og har inkludert henne med på alt av ferier og alt, men hun vil heller sitte alene på hytta. Hun overtok hunden vår da vi så at hun hadde godt av litt selskap og det er godt å se at hun har litt selskap der, men blir litt bekymret for henne når hun er så mye alene hele tiden.. Tilogmed i julen velger hun å være alene framfor å være med oss og barnebarn. Og jeg vet at det er ensomt for henne, men hun ser ikke ut til å takle nære relasjoner, Anonymkode: a45d5...2d8 Virker som hun er sjalu for at dere har fint og stort hus (derfor ikke noe fine kommenterer), og kanskje hun føler at dere ikke synes det hun har er bra nok for dere? Bare en tanke 😊 Anonymkode: a086e...a86
Toyah Skrevet 12. november 2022 #17 Skrevet 12. november 2022 Jeg har vært mye på hytta alene. Storkoser meg. Har vært alt fra en helg til en uke av gangen. Livet er så fullt av folk ellers, så deilig å kunne koble helt av og bare være meg. 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #18 Skrevet 12. november 2022 Jeg drømmer om å ha hytte, som jeg kan reise til og være alene i helgene. Vil fyre i ovnen og nyte naturen ute. Nå er jeg singel, og har ikke barnebarn enda, men kommer nok til å invitere med barnebarn i ferier, eller venninner hvis de vil. Jeg blir ikke sur hvis de sier nei. Høres ut som svigermor er noe hormonell... (Overgangsalderen?) Håper dere har sagt fra at det blir for trangt å overnatte der, men kanskje et av barnebarna kunne overnattet en helg, så kunne dere spist søndagsmiddag sammen der? Anonymkode: 23cb1...916 1 2
got2go Skrevet 12. november 2022 #19 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (På 11.11.2022 den 13.00): Så bra at noen trives med dette, men personlig synes jeg det høres veldig ensomt ut. Og litt stakkarslig. Har selv vært på hytten alene en helg for noen år siden, men jeg ble litt «ensom» etter en dag.. Anonymkode: a45d5...2d8 Men det er deg. Mange av oss syns det er herlig. 2 1
tussi680 Skrevet 12. november 2022 #20 Skrevet 12. november 2022 Når en kommer opp i en viss alder og ikke familien er så stor, er det lett å føle seg både ensom og noen ganger bitter. Skjønner det nå, da jeg er i samme båt ang. alder. Ingen ringer, så skjønner henne egentlig. Samtidig som jeg skjønner dere andre og.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå