AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #1 Skrevet 11. november 2022 Samboer og jeg kjøpte hus sammen. Han hadde av ulike grunner ikke mulighet til å ta opp lån. Jeg tok opp lån, hadde egenkapital, og huset står på meg. Han betaler en fast sum i måneden. Vi ble enige om at det var riktig at vi betalte lik sum pr. mnd. Fra denne summen trekkes alle utgifter til huset, dvs kommunale avgifter, forsikring, strøm ol. I tillegg lånet. Samboer betaler oppussingen på huset. Nå har jeg fått noen penger som vi skal bruke på oppussing. Han sier da at han har tatt vare på alle kvitteringene fra tidligere oppussing og skal nå ta vare på det jeg betaler for oppussing. Så den dagen han får lån så avregner han det oppussingen har kostet opp mot det lånet jeg har i hans navn, for da skal jo han ha halve huset på seg. Dvs at han mener pr idag at han betaler ned på "sitt lån" som er i mitt navn. Og at vi deler lån 50/50 og alle utgifter 50/50. Dette hadde vært helt greit hvis det var realiteten. Og her kommer regnestykket jeg trenger hjelp med. Vi betaler begge inn månedlig kr. 12.000,- til regningskonto ( mat ol er ikke med her). Denne summen foreslo han og jeg aksepterte den. Totalt kr.11.000,- pr mnd går til regninger, dvs kr. 5.500 fra hver. Totalt kr. 13.000,- pr mnd er i rest på innbetalingen, dvs kr. 6.500,- fra hver. Siden jeg hadde egenkapital så vil vi ved en fordeling på 50/50 si at han skal betale kr. 11.101,- og jeg kr. 6.047,- pr mnd på lånet. Jeg ser jo at jeg sitter og betaler ned på det som er "hans" lån. Hvordan setter man opp et regnestykke (brøk) slik at han betaler sin del og jeg min del. Slik at den dagen han kommer med sine utgifter på oppussing som skal trekkes fra blir dette rett. For jeg skal ikke betale både halve oppussingen ( som han nå betaler) samt deler av hans lån. Verdi hus kr 5.000.000,- Lån totalt kr 3.931.377,- Samboers 50% Kr 2.561.171,- Min egenkapital kr. 1.180.965,- Mitt lån kr. 1.380.206,- Jeg skjønner at det har ikke blitt snakket godt nok sammen om dette. Jeg skal ta praten, men ønsker først å ha regnestykket riktig før jeg legger dette frem for han. Jeg kan også fortsette å betale det jeg gjør, men ønsker da å betale min del på mitt lån. Hvordan regnes dette eller er det lett å regne ut med tanke på brøken jeg spør om lenger opp. Setter meg som anonym siden jeg legger ut såpass mye om vår private økonomi. Anonymkode: 4c9b9...d24
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #2 Skrevet 11. november 2022 Jeg har ikke tid til å se på tallene, men anbefaler advokat. Jeg har bare et spørsmål. Hvis dere ender med å selge med tap, vil han fortsatt mene at han skal ta halve tapet? Anonymkode: 6c630...22b
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #3 Skrevet 11. november 2022 TS Vi var hos advokat før huset ble kjøpt for å finne ut hvordan vi kunne løse det. Og advokaten kom med spørsmål om jeg kunne kjøpe huset alene og han betale meg en sum. Vi skrev aldri noe skriftlig. Jeg vet ikke om han vil ta halve tapet hvis vi selger. Det har jeg ikke spurt om. Men jeg kan ta det spørsmålet sammen med når jeg tar opp dette andre her. Han vil nok si ja til å bære halve tapet, slik jeg kjenner han. Anonymkode: 4c9b9...d24
Brunello Skrevet 11. november 2022 #4 Skrevet 11. november 2022 Spørsmålet blir hva dere har avtalt. Dersom dere har avtalt at dere eier halvparten hver, har du lavere lån enn han og nedbetaler mye raskere enn det han gjør. En annen måte å se det på, er at dere betaler det samme, men at fu betaler mere av de øvrige kostnadene. Dette er en ganske vanlig måte å se det på her på kvinneguiden. Riktig nok stort sett når det er kvinnen som ikke har råd til å betjene lånet.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #5 Skrevet 11. november 2022 Avtalen var at han kunne få kjøpe seg inn i huset den dagen han kunne få lån. Nå oppgraderes huset så taksten vil jo øke. Så det er greit at han vil kjøpe sin halvpart for det jeg gav for huset. Jeg ser at selv om han ikke får lån i banken har han en mye romsligere økonomi til privat forbruk enn det jeg har. Så det føles ikke riktig å betale for hans del eller hans del av de kommunale avgiftene. Da vil jeg mer tenke at jeg har et lavere lån enn han, men da må han betale inn mer for å dekke sin del av lånet. Virker ikke som det er så interessant. For da jeg nevnte at de kommunale avgiftene, strømmen ol økte så det vi begge betalte inn måtte økes noe, svarte han ikke annet enn "alt øker". Hvordan regne ut hvordan jeg betaler ned raskere enn han ? Er det et regnestykke jeg kan bruke som kan vise til det den dagen han kan ta opp lån ? Anonymkode: 4c9b9...d24
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #6 Skrevet 11. november 2022 Burde han ikke heller bare spare seg opp egenkapital? Og hvorfor skal han spare på kvitteringer? Og ikke du? Han burde ikke bruke ei krone på oppussing før han har råd til hus. Hva skjer om dere blir uvenner nå? Anonymkode: 64da6...a98
Jadaomatte Skrevet 11. november 2022 #7 Skrevet 11. november 2022 Mannen leier hos deg, enkelt og greit. Han betaler for å bo. Betal han det han har lagt ut på oppussingen, sammenblanding av utgifter roter det bare til. Hva du har til utgifter på huset har ingenting å si. Som sagt, han betaler for å bo. Skriv leiekontrakt. 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #8 Skrevet 11. november 2022 Jeg og ser at det blir en sammenblanding og rot ut av dette da jeg skjønte hvordan han tenkte. Han har et tidsperspektiv på ti år før han kjøper seg inn i huset. Pr idag får jeg ikke mer lån, så å betale ut det han har brukt på huset kan jeg ikke klare pr idag. Samtidig ser jeg nå at han er konsekvent på å betale ting som kan relateres til oppussing, mens div som sofa, skap, gardiner, osv overlater han til meg. Jeg nå rydde opp i dette og få det ordentlig, men må vite hvor jeg står, hvordan ting regnes ut og hva som er "riktig" å tenke. Har kommet frem til at eierbrøken er 62 % på meg og 38 % på han hvis vi tenker hva vi betaler på lånet pr idag. Men dette vil jo endre seg hele tiden. Det samme vil forsikring, strøm, kommunale avgifter osv. Derfor tenker jeg en fast sum som er øremerket alle utgifter og en sum som er øremerket lån. Og om han vil ha 50/50 så må jeg vite hvordan man regner ut hvordan min andel betales raskere ned enn hans med det som går inn/ut av konto. Anonymkode: 4c9b9...d24
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #9 Skrevet 11. november 2022 Om han vil tenke at han betaler like mye ned på "sitt" lån som du gjør på ditt, så kan du vel betale ferdig din del av lånet før hans? altså, huset koster 5 mill. Dvs at egentlige lånesum er 5 mill, 2,5 mill på hver. Du har betalt ned 1 180 965 allerede av din kjøpesum. Resten står i lånet og blir betalt ned hver måned. Han vil dermed ha lån til 2050 feks, mens du er ferdig med lånet i 2040. Anonymkode: 3baaa...935
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #10 Skrevet 11. november 2022 Ja, er dette jeg tenkte på, at mitt kan da betales raskere enn hans. Trenger kanskje ikke noe oppsett på det. Det er logisk. Vil ikke diskutere for mye økonomi men vil ha det ryddig. Anonymkode: 4c9b9...d24
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #11 Skrevet 11. november 2022 Dere bør ha en enkel samboerkontrakt. Jeg har hatt flere selv og har satt opp en del for venner. Legg i kontrakten til grunn at du eier huset, men at han skal ha rett til å kjøpe seg inn på et senere tidspunkt på angitte vilkår. Dersom du har 300 000 i EK og han pusser opp for 100 000, så får dere ikke lik eierandel, med mindre dere deler lånet ulikt mellom dere. Her må dere ta et valg. Selv prioriterte jeg å ha likt lån slik at ting ble enklere i hverdagen, men da måtte jeg akseptere at min mann som hadde mest EK eier mer enn 50%. Jeg tenker også at det er rimelig at han dekker den ekstra dok.avgiften som kommer når deler av boligen skal overdras til han. Det var jo sannsynligvis ikke din feil at han ikke fikk lån så hvorfor skal du være med på å dekke ekstrakosten. Hvor mye dere begge har bidratt med i dok.avgift kan dere velge å hensynta i utregningen av eierandel. I kontrakten bør dere være enige om kjøpesum i fremtiden. Det kan for eksempel være opprinnelig pris + kostpris av oppussing, eller markedspris i fremtiden. Anonymkode: 2410f...ab4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #12 Skrevet 11. november 2022 Det at han ikke vil bruke penger på bruksting....men oppussing... Han tenker nok at han eier mye av dette huset og hver gang han pusser opp, øker det hans verdidel. Siden han ikke fikk lån, hadde dere egentlig ikke mulighet til å kjøpe sammen. Og hvorfor får han ikke lån? Betyr jo dårlig økonomistyring... Anonymkode: 64da6...a98
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #13 Skrevet 11. november 2022 skrev du ikke at dere hadde blitt enige om hva dere skulle betale? jeg og min forlovede betaler ikke 50\50 selv om jeg skulle ønske det men det er så dyrt i oslo og vi har ekstremt forskjellig økonomi så jeg eier bare 30 prosent for jeg har detsverre ikke rå til mer Anonymkode: aee2a...480
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #14 Skrevet 11. november 2022 Kan dere holde nedbetaling av lån utenfor felleskontoene? Betal gitt sum hver til løpende utgifter og bruksting som møbler. Betal halvparten hver på oppussingen. Og så får hver av dere være ansvarlig for å betale ned på hver deres del av lånet, selv om hele lånet står i ditt navn. Så må han jobbe for å bli kvitt betalingsanmerkning eller skaffe seg forutsigbar inntekt eller hva som skal til for at han kan ha lånet i eget navn. Anonymkode: ddee8...625
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå