Gå til innhold

Familievernkontoret anbefaler merkelig samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som har en sønn som blir 1 år om tre måneder. Da anbefaler FVK følgende samvær med overnatting hos barnefar:

Mandag: Hos mor

Tirsdag: Hos mor

Onsdag: Hos far

Torsdag: Hos far

Fredag: Hos mor

Lørdag: Hos mor

Søndag: Hos mor

Så bytter de uken etter der far får fredag, lørdag, søndag. De har delt ansvar og bor 15-20 minutter fra hverandre i to ulike kommuner.

Er dette normalt? Jeg kjenner til eksen da jeg selv har datet han tidligere, og han har ADHD, problemer med alkohol, impulsivitet og er sexgal. Han går til psykolog for dette i dag. 

Anonymkode: 72959...de6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klarer ikke helt å se problemet her. Vil tro FVK kjenner saken og personene bedre enn KG.

Anonymkode: c9f39...6d5

• Liker 6
Skrevet (endret)
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har en venninne som har en sønn som blir 1 år om tre måneder. Da anbefaler FVK følgende samvær med overnatting hos barnefar:

Mandag: Hos mor

Tirsdag: Hos mor

Onsdag: Hos far

Torsdag: Hos far

Fredag: Hos mor

Lørdag: Hos mor

Søndag: Hos mor

Så bytter de uken etter der far får fredag, lørdag, søndag. De har delt ansvar og bor 15-20 minutter fra hverandre i to ulike kommuner.

Er dette normalt? Jeg kjenner til eksen da jeg selv har datet han tidligere, og han har ADHD, problemer med alkohol, impulsivitet og er sexgal. Han går til psykolog for dette i dag. 

Ja, jeg er HELT sikker på at mora IKKE har sine egne diagnoser.
Skjer jo ALDRI!

Endret av Heydayotheinterweb
  • Liker 4
Skrevet

Man er ikke pliktet til å følge familievernkontorets råd om samvær. I denne saken hvor barnet ikke er et år enda er anbefalingene at man venter med overnatting, og det ville jeg ha holdt fast ved. Barnets beste er det som skal vektlegges, og ikke at foreldrene får 50/50. 

• Liker 8
Skrevet

Familievernkontoret velger minste motstands vei.

Anonymkode: b58fe...73a

• Liker 3
Skrevet

jeg skjønner ikke hvorfor du blander deg opp det. du sa det var en venninne av deg det var snakk om då har vel ikke du noe med hvordan dem lørser det på

Anonymkode: 73509...4fc

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

jeg skjønner ikke hvorfor du blander deg opp det. du sa det var en venninne av deg det var snakk om då har vel ikke du noe med hvordan dem lørser det på

Anonymkode: 73509...4fc

Min venninne er fortvilet, utmattet og lei seg på grunn av dette så vil være en god støtte og hjelpe henne. Så jeg vil bare høre med andre hvordan de har det eller om dette er normalt i dag. De samarbeider dårlig, så jeg synes det var rart at FVK kommer med forslag om dette. Han eksen har to barn fra tidligere også. 

• Hjerte 1
Skrevet

Vile rådført meg med advokat med barnerett som sitt felt. Samvær er viktig og barnefar har jo tatt tak i problemene sine med å gå til sykolog. Kanskje kan det finnes bedre løsning på samvær? Hente i barnehage og levere barne etter kveldsmat? Alså avtale med faste dager/klokkeskett? For på sikt å trappe opp samvære? 

Anonymkode: f610c...371

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor valgte din venninne å få barn med ham? 

Anonymkode: e715b...800

• Liker 3
Skrevet

Er nok en samlet vurdering som gjør at det blir sånn. Ser ut som de balanserer barnets behov for ikke å være for lenge borte fra foreldrene, med den kapasiteten foreldrene har. 

Hva har det med saken å gjøre at far har flere barn? Mener du at han ikke kan ta vare på barne, ikke ha så mange barn samtidig eller??

Anonymkode: ab950...bd6

Gjest theTitanic
Skrevet

Hva har du problemer med? Hvilke dager han har samvær eller at han har samvær i det hele tatt? Hvorfor skal han ikke få samvær når han tydelig har tatt tak i problemene sine og aktivt jobber med dem? 

Det jeg reagerer på er at de bytter på dagene. Det hadde vært mer forutsigbart for barnet med faste dager. 

Skrevet

Jeg jobber med barn og har aldri hørt om en slik deling når barnet bare er 9 mnd, men det kan jo være spesielle grunner til det. Jeg ville anbefalt samvær i hjemmet der hovedomsorgen er og trappet langsomt opp til den andre sitt hjem med dagsamvær og etterhvert overnatting. 

Anonymkode: 33d47...03b

Skrevet

Det er ikke vanlig etter anbefalingene nei. 

Anonymkode: 2275e...98e

Skrevet
Ulven skrev (6 timer siden):

Man er ikke pliktet til å følge familievernkontorets råd om samvær. I denne saken hvor barnet ikke er et år enda er anbefalingene at man venter med overnatting, og det ville jeg ha holdt fast ved. Barnets beste er det som skal vektlegges, og ikke at foreldrene får 50/50. 

Man er ikke forpliktet til å følge FVK sin anbefaling, men det gir ikke mor rett til å bestemme av den grunn. Her må man bli enige seg imellom, eller hyre inn advokat.

Anonymkode: c9f39...6d5

Skrevet

Familievernkontoret vil foreslå hva som helst for å få foreldre til å komme til en enighet. De bryr seg ikke om barnets beste når det kommer til syvende og sist. 

Familievernkontoret har null myndighet! Det er viktig å huske på. 

Her går de mot alt av anbefalinger for barn under ett år! 

Anonymkode: 47754...e85

• Liker 2
Skrevet

Her har du de offisielle anbefalingene: 

https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/bld/barn-og-ungdom/oppdatert.p

For 0-1 år skriver de: 

Barn i ulike aldre
De aller minste barna, de som er under ett år, trenger først og fremst et nært og trygt forhold til få og kjente personer. Små barn har ikke god hukommelse. Særlig omkring halvt års alde- ren har nok mange foreldre opplevd at en ellers trygg og glad unge snur seg bort i hylende protest når mormor eller farmor kommer, selv om denne nylig besøkte familien. I samværs- sammenheng betyr dette at samvær en ettermiddag i uken og annenhver helg ikke alltid er den beste ordningen, da barnet glemmer fra gang til gang.
Barn i denne alderen reagerer også enkelte ganger på ukjente omgivelser, ikke minst på det å sove i en fremmed seng. Å være i en annen leilighet om dagen går som regel bedre, særlig der- som besøkene ikke varer så lenge at barnet begynner å bli redd for at han eller hun ikke skal komme hjem igjen. Å bygge opp tryggheten på et nytt sted, særlig med tanke på overnatting og lengre opphold, kan derfor ta tid. Dette er spesielt viktig i de til- fellene hvor barnet har hatt lite eller ingen kontakt med den som skal ha samværsrett. Det lønner seg å ta tiden til hjelp. Det hjel- per godt om barnet kan ha med seg noen kjente, kjære ting, for eksempel bamsen eller « suttekluten».

For små barn er hyppige, korte samvær, ideelt sett kanskje flere ganger i uken, ofte bedre enn «vanlig samværsrett». Og hvis bar- net ikke kjenner den det skal ha samvær med, er det kanskje aller best om besøkene til å begynne med foregår der barnet bor. Etter hvert som barnet føler større trygghet, kan besøkene bli av lengre varighet, og eventuelt sjeldnere.

Anonymkode: 47754...e85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...