AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #1 Skrevet 11. november 2022 … eller må man kutte ut melkeprotein for at det skal løse seg? Anonymkode: 5287a...84e
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #2 Skrevet 11. november 2022 Hun jeg er gudmor til kunne ikke ha melkeprotein i kosten i det hele tatt. Mor måtte kutte det ut også grunnet amming. De måtte innføre det gradvis fra hun var rundt året om jeg ikke husker feil. Anonymkode: 48f6a...e36
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #3 Skrevet 11. november 2022 MPA gir seg jo ikke ved 3 mnd, så svaret er vel nei. Og om gråt er pga MPA er det jo ikke kolikk? Kolikk er jo når man ikke vet/finner årsak til gråten? Anonymkode: 2cfdd...626 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #4 Skrevet 11. november 2022 Man får ikke kolikk pga melkeproteinallergi. De to er ikke relaterte. Om barnet hyler mye og har magevondt pga melkeproteinallergi, så går ikke det over før du slutter med melkeprotein. Om barnet har kolikk, pleier det å gå over rundt 3-månedersalderen, men det kan også vare lengre. Anonymkode: 6861d...be6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #5 Skrevet 11. november 2022 Her gav kolikk-gråten seg ved 3 måneder, men de andre symptomene fortsatte (forstoppelse, magesmerter, dårlig vekst, forsinket utvikling, urolig søvn, utslett etter måltider) frem til vi begynte med melkefritt ved 8 måneder. HS og barnelege mente han var for blid og "snill" til å kunne ha MPA og at symptomene måtte skyldes noe annet. Ble henvist til gastrokirurg som heldigvis ville teste melkefritt for sikkerhetsskyld, og absolutt alle plagene forsvant før det var gått en uke. Anonymkode: 29b87...4ad
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #6 Skrevet 11. november 2022 Jeg trodde kolikk var et symptom og ikke en «sykdom» i seg selv. Man kan vel få kolikksmerter av melkeprotein hvis man har melkeproteinallergi? Anonymkode: 5287a...84e 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #7 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): MPA gir seg jo ikke ved 3 mnd, så svaret er vel nei. Og om gråt er pga MPA er det jo ikke kolikk? Kolikk er jo når man ikke vet/finner årsak til gråten? Anonymkode: 2cfdd...626 Så ved upppdaget mpa så er det kolikk, mens dersom det er identifisert så er det ikke kolikk? 🥴 Igjen, jeg trodde kolikk var et symptom, som også kan oppstå ved mpa. Anonymkode: 5287a...84e 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #8 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg trodde kolikk var et symptom og ikke en «sykdom» i seg selv. Man kan vel få kolikksmerter av melkeprotein hvis man har melkeproteinallergi? Anonymkode: 5287a...84e Kolikk er ikke et symptom, det er en sykdom i seg selv. Man kan få magesmerter av melkprotein om man har allergi. Disse magesmertene er da grunner allergien, det er ikke kolikk. Det går selvsagt an å ha både kolikk OG melkeproteinallergi, på samme måte som at man kan være allergisk mot gress og være nærsynt Anonymkode: 6861d...be6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #9 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Man får ikke kolikk pga melkeproteinallergi. De to er ikke relaterte. Om barnet hyler mye og har magevondt pga melkeproteinallergi, så går ikke det over før du slutter med melkeprotein. Om barnet har kolikk, pleier det å gå over rundt 3-månedersalderen, men det kan også vare lengre. Anonymkode: 6861d...be6 I følge nhi er de nok mest sannsynlig relaterte jo: «Det er indikasjoner på at svekket toleranse for kumelk (mange morsmelkserstatninger inneholder kumelk) kan spille en rolle hos noen av barna, men heller ikke her har forskningen kunnet gi sikre svar.» https://nhi.no/sykdommer/barn/magetarm/spedbarnskolikk/ Da vi var hos barnelege ble vi fortalt at 1/3 av alle «kolikktilfeller» skyldtes melkeproteinallergi. Så lenge kolikk er et symptom på melkeproteinallergi blir det vel feil å si at det er null sammenheng mellom de… Anonymkode: 5287a...84e
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #10 Skrevet 11. november 2022 Det står jo ikke over at kolikk er et symptom. Men at kolikk kan skyldes udiagnosert MPA. Kolikk er vel ikke en sykdom per se, definisjonen er x mye gråt som man ikke vet grunnen til. (Over 3 timer om dagen over 3 dager i uken i minst 3 uker? Noe sånt?) Det er nok forvirrende at begrepet også brukes mye om magevondt. Og for hester er jo kolikk en spesifikk sykdom (i magen til hesten). Anonymkode: 2cfdd...626
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #11 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det står jo ikke over at kolikk er et symptom. Men at kolikk kan skyldes udiagnosert MPA. Kolikk er vel ikke en sykdom per se, definisjonen er x mye gråt som man ikke vet grunnen til. (Over 3 timer om dagen over 3 dager i uken i minst 3 uker? Noe sånt?) Det er nok forvirrende at begrepet også brukes mye om magevondt. Og for hester er jo kolikk en spesifikk sykdom (i magen til hesten). Anonymkode: 2cfdd...626 Jeg linket til nhi mtp den eksisterende (eller ikke-eksisterende??) sammenhengen mellom melkeproteinallergi og kolikk. Ikke knyttet til diskusjonen rundt hvorvidt det er en sykdom eller et symptom. Helt på siden, men nei - for hester er kolikk et symptom. https://langthesteliv.no/sykdommer/kolikk/om-kolikk Anonymkode: 5287a...84e 1
Jegvetik Skrevet 11. november 2022 #12 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Kolikk er ikke et symptom, det er en sykdom i seg selv. Man kan få magesmerter av melkprotein om man har allergi. Disse magesmertene er da grunner allergien, det er ikke kolikk. Det går selvsagt an å ha både kolikk OG melkeproteinallergi, på samme måte som at man kan være allergisk mot gress og være nærsynt Anonymkode: 6861d...be6 Jeg har også fått høre at kolikksmerter er et symptom på både kjent og ukjent underliggende årsak (ofte ukjent). Og jeg tror mange som har opplevd kolikk som følge av melkeproteinallergi vil si seg sterkt uenig i siste sammenlikning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå