Gå til innhold

Vanlig eller litt mer sjeldent navn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Venter en jente i Mars, og jeg sliter litt med navn. Jeg har fått litt sansen for litt mer sjeldne navn som Abelone, Mileah og Adine. Fremfor vanlige typiske navn som veldig mange har som Maria, Emilie, Emma, Sofie, Silje, Ingrid osv. Føler desse navnene nesten er oppbrukt og i grunnen veldig kjedelige 

Anonymkode: f9d1b...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stakkars barn som skal ha de 3 navnene du foreslår. Kallenavnet blir jo APElone

Anonymkode: 1ae83...702

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Venter en jente i Mars, og jeg sliter litt med navn. Jeg har fått litt sansen for litt mer sjeldne navn som Abelone, Mileah og Adine. Fremfor vanlige typiske navn som veldig mange har som Maria, Emilie, Emma, Sofie, Silje, Ingrid osv. Føler desse navnene nesten er oppbrukt og i grunnen veldig kjedelige 

Adine er jo veldig vakkert da! Litt spesielt, men ruller vakkert på tungen og uttales som det skrives ❤️ 

Anonymkode: dc9aa...924

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjeldent er fint, at det høres hjemmelagd ut er ikke fint. Ville derfor valgt Abelone av disse. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det virker som det har blitt vanlig med sjeldne navn. I hvert fall i mye større grad enn da jeg vokste opp på 80- og 90-tallet. 

Jeg jobber i barnehage, og det er ikke så ofte det er flere med samme navn i samme kull. Det er lenge siden jeg har hatt noen Noraer eller Sofier på jobb, men jeg kjenner til flere barn som heter det rundt omkring i bekjentskapskretsen min. Selv de navnene som er mye brukt er ikke så voldsomt mye brukt som f.eks Anne var en periode. Det er forholdsvis mange av barna som har sjeldne navn. Dermed tror jeg også at det i mindre grad oppleves som «rart» enn det gjorde da jeg vokste opp. 

Jeg syns Adine er veldig fint, og vurderte det til yngstedatteren. Og jeg kjenner en liten Mileah. 

Anonymkode: 26849...c74

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mileah er jo ikke uvanlig lenger, det er mer unge mødre navn. Synes Abelone av de du nevnte er fint.

Anonymkode: d9c82...1b6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter i om navnet er vanlig eller uvanlig. Det viktige for meg, er om jeg synes det er fint eller ikke - og å passe på at det ikke er til ulempe for ungen. 

Jeg ville aldri gitt ungen et navn han måtte stave hver eneste gang noen skulle skrive det ned, eller som ingen ante hvordan man skulle uttale, eller hvor det ikke kom klart frem om det var gutt eller jente (ja, jeg er så politisk ukorrekt at jeg faktisk skiller på de to kjønnene...). 

Mileah hadde da utgått, siden det hadde blitt "mileah med stum h på slutten" hver gang noen måtte skrive det ned... 

Av samme grunn liker jeg heller ikke "alternative" stavemåter på vanlige navn. Som Hannah i stedet for Hanna, Sophie i stedet for Sofie, osv. 

Anonymkode: 721d0...7e1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mileah er fint. Kjenner til to barn som fikk det navnet i fjor. Men er nok likevel ikke så vanlig. 

Anonymkode: 4e5b5...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De vanlige navnene i din generasjon er blitt de uvanlige. Gå for Hilde eller Bente.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for et navn som ikke alle andre ungene i klassen har, men som folk har hørt før og som er lett å stave og uttale. 

Anonymkode: 593b7...9bf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg liker navnet Emma, men det er nok 13 på dusinet med den navnet. De andre liker jeg ikke og definitivt ikke de du foreslo. Det må da finnes en mellomting mellom feks Emma og Abelone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milea(h) er fint, men det er blitt ganske vanlig. Kjenner flere som har gitt det navnet til barna sine. Adine er nydelig. Kjenner ei som har det til mellomnavn, men ellers ingen. Abelone er ok. 

Anonymkode: 8e325...c16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker best ganske vanlige navn. Jeg mener ikke topp 10, men det trenger ikke være et navn man er helt alene om. Navn som på død og liv skal være SÅ spesielle får ofte et klønete og hjemmesnekra preg. Jeg TROR ikke det er formålet...

Når det er sagt, så er ikke Abelone sært. Mileah er litt mer... meeeh... 

Selv har jeg to fornavn. Navn nr 1 er ikke direkte sjeldent, men litt spesielt. Kombinasjonen av navn nr 1 og 2 er helt krise, og jeg kommer aldri til å tilgi foreldrene mine for det. I oppveksten gikk jeg alltid rundt og ønsket at jeg hadde navn som lå på topp 10 rundt de årene jeg ble født. 

Anonymkode: 46d71...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det ironiske er at de navnene du tror er sjeldne faktisk ikke er det. Det som er sjeldent i dag er Silje og Ingrid. Navn går i sykluser. Søk opp navneliste og se. Adine er veldig poppis her hvertfall. 

Anonymkode: fb353...9b0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg liker best ganske vanlige navn. Jeg mener ikke topp 10, men det trenger ikke være et navn man er helt alene om. Navn som på død og liv skal være SÅ spesielle får ofte et klønete og hjemmesnekra preg. Jeg TROR ikke det er formålet...

Når det er sagt, så er ikke Abelone sært. Mileah er litt mer... meeeh... 

Selv har jeg to fornavn. Navn nr 1 er ikke direkte sjeldent, men litt spesielt. Kombinasjonen av navn nr 1 og 2 er helt krise, og jeg kommer aldri til å tilgi foreldrene mine for det. I oppveksten gikk jeg alltid rundt og ønsket at jeg hadde navn som lå på topp 10 rundt de årene jeg ble født. 

Anonymkode: 46d71...ea0

Bytt navn da? Er ikke verre enn 5 tastetrykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...