Gå til innhold

Meldt til barnevernet av far på falskt grunnlag, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og barnefar er kjærester og samboere. Jeg reiste til min familie med vår 6 mnd gamle sønn og mens vi var på besøk der hadde vi en krangel på tlf som resulterte i at han hevnet seg og ringte barnevernsvakta som stod på døra søndag kveld kl 20 og ville inn for og sjekke forholdene. Barnefaren meldte meg for mistanke om pågående rusmisbruk og omsorgs svikt. Dette har ingen rot i virkeligheten men han gikk så langt at han faktisk gjorde virkelighet ut av truslene sine om og lage helvete for meg fordi jeg var usikker på om jeg ville ta abort da jeg ble gravid kort tid etter fødselen til sønnen vår. Han vil absolutt ikke ha barnet. Jeg er usikker og dette har ført til mye krangling. Barnevernet som kom på døren var høflige og greie og snakke med. Jeg forklarte de situasjonen og de dro ganske kjapt igjen. De så det var ingen tegn til hverken omsorgs svikt eller mistanke til rus. Jeg har fått brev om at saken er henlagt i min kommune der jeg var hos familien min men i kommunen jeg og samboer bor i vil de gå igang meg en undersøkelse sak . Dette er jo helt absurd iogmed barnefar ringte inn på falskt grunnlag og har ringt barnevernet i kommunen som vil følge saken og innrømmet at hva han har gjort og at det var på falsk grunnlag og at det ikke er grunn til bekymring. Han har ogås forklart at han ringte pga en krangel. Hvordan får jeg stoppet saken og hva gjør jeg? 

Anonymkode: 7dde1...d99

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du lar barnevernet gjøre sine undersøkelser, det skjer ikke noe så lenge det faktisk ikke finnes noen grunn til å gå videre med saken. Å i tillegg går du fra han. 

Anonymkode: 330eb...8c0

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet

Det høres jo lurt ut å få oppfølging siden det er en (eller to) som har noen reaksjonsmønstre som et barn ikke har godt av å bli utsatt for. 

Anonymkode: 2db89...906

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet

Det var en utilgivelig ting å gjøre av eksen din.

Anonymkode: c4fee...5fc

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet

Du gjør ingenting, du bare samarbeider og så vil det samme skje på nytt, de finner ingenting og avslutter saken.

Anonymkode: b70dc...c3f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Sitt stille i båten og la barnevernet gjøre sine undersøkelser. Hvis du virkelig ikke har et omsorgs- og rusproblem, har du ingenting å frykte. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du får ikke stoppet saken. Og jeg tenker at det kan være nyttig for dere at bvt gjør en undersøkelse og gir dere hjelp med tanke på at far faktisk syntes det var greit å ringe inn en slik bekymringsmelding basert på en løgn. Det sier noe om fars vurderingsevne og faktisk noe om hans omsorgsevne. I verste fall hadde barnet blitt tatt ut av hjemmet midlertidig pga hans løgner. Noe som kunne vært skadelig for barnet. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Men få dokumentert hvordan far oppfører seg i en krangel. Sløsing av samfunnets ressurser, hva er det neste han kan finne på? Kom deg bort.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Ta i mot BV, la dem gjøre sin undersøkelse også tar du far til retten etterpå og legger ved alt av bevis på hans oppførsel så du får foreldrerett og omsorgsrett.

Anonymkode: 61b6e...238

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Det smarteste du kan gjøre er 1) å samarbeide med barneverntjenesten 2) Å gå fra denne fyren, om du ikke allerede har gjort det. 
Han fremstår som ustabil ut i fra det du beskriver, og høres ikke ut som en person barnet ditt har godt av å ha som omsorgsperson. Om du fortsetter forholdet risikerer du å i ytterste konsekvens miste omsorgen for barnet ditt pga din samboers uegnethet som forelder.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

De er nok mest interessert i å finne ut hva som  skjer hjemme hos dere, spes når du er gravid,  og samboer ringer inn falsk med pga han er sur du ikke tar abort. Virker ikke som godt miljø for barn å vokse opp i. Og det er ikke din skyld. 

Anonymkode: d702b...a61

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Og du vil ha ett barn til med denne mannen………….?

Anonymkode: d949c...6c8

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Regner ikke med at du har tenkt til å fortsette et forhold med denne mannen? Å ikke gidd å komme med latterlige unnskyldninger som «vi har jo barn sammen» eller «han er grei ellers», for det funker ikke når han faktisk er i stand til å gjøre sånne ting. I verste fall kunne han sørget for at barnet blir tatt midlertidig ut fra hjemmet fordi barnevernet ikke stoler på at dere vil barnets beste. 

Anonymkode: 330eb...8c0

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Du må bare la barnevernet gjøre jobben sin. Stemmer det du sier, vil saken henlegges der også.

Skrevet

Helt rett av barnevernet å starte undersøkelse når en FAR løser en krangel ved å ringe barnevernsvakta.

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Bv i kommunen du var i henlegger saken fordi du ikke gav dem noen grunn til å fortsette undersøkelsene. At bv i kommunen dere bor i fortsetter sine, handler om far og ikke om deg. De vil nok sjekke om du og barnet utsettes for psykisk eller fysisk mishandling, og i så fall forsøke å hjelpe dere ut av det.

Anonymkode: 74d5b...973

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Synes det er helt greit at Barnevernet vil inn og gjøre ytterligere en undersøkelse. 
Når et menneske varsler falske bekymringsmeldinger mot sin egen samboer så er det et tegn på et ukontrollert sinne og et ønske om å skade pga hevntanker. 
Dette miljøet skal barn vokse opp i, og det er ikke bra. 
Du ser tydeligvis ikke dette , TS, og nå prøver å du å unnskylde mannen ? 
Det viser at du har et like stort ansvar dom mannen. 
Du skal være en omsorgsperson, og din reaksjon på det episoden burde være å beskytte barnet ditt og evt det neste som muligens er på vei. 
Det betyr at mannen må flytte ut og få hjelp for sine personlige problemer, og du må få hjelp til å handle  selvstendig og sette barna først 

Anonymkode: bb06e...412

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og barnefar er kjærester og samboere. Jeg reiste til min familie med vår 6 mnd gamle sønn og mens vi var på besøk der hadde vi en krangel på tlf som resulterte i at han hevnet seg og ringte barnevernsvakta som stod på døra søndag kveld kl 20 og ville inn for og sjekke forholdene. Barnefaren meldte meg for mistanke om pågående rusmisbruk og omsorgs svikt. Dette har ingen rot i virkeligheten men han gikk så langt at han faktisk gjorde virkelighet ut av truslene sine om og lage helvete for meg fordi jeg var usikker på om jeg ville ta abort da jeg ble gravid kort tid etter fødselen til sønnen vår. Han vil absolutt ikke ha barnet. Jeg er usikker og dette har ført til mye krangling. Barnevernet som kom på døren var høflige og greie og snakke med. Jeg forklarte de situasjonen og de dro ganske kjapt igjen. De så det var ingen tegn til hverken omsorgs svikt eller mistanke til rus. Jeg har fått brev om at saken er henlagt i min kommune der jeg var hos familien min men i kommunen jeg og samboer bor i vil de gå igang meg en undersøkelse sak . Dette er jo helt absurd iogmed barnefar ringte inn på falskt grunnlag og har ringt barnevernet i kommunen som vil følge saken og innrømmet at hva han har gjort og at det var på falsk grunnlag og at det ikke er grunn til bekymring. Han har ogås forklart at han ringte pga en krangel. Hvordan får jeg stoppet saken og hva gjør jeg? 

Anonymkode: 7dde1...d99

La barnevernet gjøre sine undersøkelser, og når de er ferdig med det så anmelder du denne mannen til politiet for falsk melding til barnevernet. Hvorfor er du sammen med denne mannen egentlig? Ingen oppegående partner ringer sånn til barnevernet, og lager et enormt stress - og belastning for både barnemor og en liten baby. Han høres faen ikke riktig klok ut. Håper du slår opp med han. 

Anonymkode: b2d45...438

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De er nok mest interessert i å finne ut hva som  skjer hjemme hos dere, spes når du er gravid,  og samboer ringer inn falsk med pga han er sur du ikke tar abort. Virker ikke som godt miljø for barn å vokse opp i. Og det er ikke din skyld. 

Anonymkode: d702b...a61

Ja helt enig i dette. De skjønner nok fort at dette er et dårlig oppvekstmiljø for et lite barn, TS får nok valget om å forlate barnefar - eller så kommer barnevernet inn med ytterligere tiltak. I verstefall omsorgsovertakelse, hvis det viser seg at barnefar er så ustabil - og TS nekter å flytte. 

Anonymkode: b2d45...438

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

han høres ikke mye oppegående ut når han går så langt. jeg syns neste du bør gå til en advoktat sånn at han ikke har noe som helst fars rolle

Anonymkode: 38696...c7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...