AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #1 Skrevet 11. november 2022 Har noen opplevd å få tilbakemeldinger fra skolen på mye indre uro hos barn? Typ må fikle med ting, klarer ikke sitte iro, rister på beinet, snakker mye med andre, drodler og tegner på ting osv til det nivået at det oppleves forstyrrende for lærerne. Vi har fått tilbakemeldinger om dette i noen år men det har ikke blitt nevnt som noe annet enn at han trenger litt påminnelser og bevisstgjøring. Vi merker lite til denne uroen hjemme så vi synes som foreldre derfor at det er vanskelig å bidra til situasjonen. I går ymtet kontaktlærer frampå om vi hadde tenkt noe på ekstra oppfølging for barnet (antar hun tenker I retning ppt) men det er som sagt vanskelig for oss å forstp problemet når vi ikke har det på hjemmebane. Det ble bare luftet for oss i en samtale, jeg regner med de kommer til å komme med mer konkrete forslag eller informasjon om de faktisk anser det som en nødvendighet? For min del så framstår han som en helt vanlig 12-åring med litt makk I ræva og ikke noe som trenger å "sykeliggjøres", men jeg ønsker jo selvfølgeligå bidra til best mulig tilrettelegging. Lærerne sier han får med seg imponerende mye fra tavla til tross for at det virker som at han ikke følger med, han er god i språk og lese-fag, litt mindre interesse for matte men henger ikke veldig bakpå. Sliter ikke med å komme inn i konsentrasjon når han skal gjøre oppgaver. Når vi gjør matte sammen er han lett å sette igang. Finnes ikke hyperaktiv eller utagerende, er i godt humør på skolen og de sier han er høflig og fin å ha I klassen. Har mange venner og et veldig sjeldent i konflikter. Men likevel så har han altså denne uroen i timene som flere lærere gir tilbakemelding på, og fordi han snart skal på ungdomsskolen så uroer dette meg. Har noen hatt barn med samme utfordring, og kunne dere gjøre noe med det? Eller gikk det så langt at det ble utredning osv? Anonymkode: f571b...f39
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #2 Skrevet 11. november 2022 Er det virkelig så vanskelig for dere foreldre, å tenke dere at skolesituasjon - og hjemmesituasjon. Er to helt forskjellige ting? Må barnet sitte stille i flere timer hjemme og konsentrere seg? 🧐. Nei, tenkte meg det. Dere skal lytte til lærer, det er læreren som ser hvordan barnet er i en skole-situasjon og da må dere ta det seriøst. PPT høres ut som en god ide. Anonymkode: d15f3...4a0
Embla Othea Skrevet 11. november 2022 #3 Skrevet 11. november 2022 Enig med AB. Ta lærerens tilbakemelding på alvor og koble inn PPT.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #4 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det virkelig så vanskelig for dere foreldre, å tenke dere at skolesituasjon - og hjemmesituasjon. Er to helt forskjellige ting? Må barnet sitte stille i flere timer hjemme og konsentrere seg? 🧐. Nei, tenkte meg det. Dere skal lytte til lærer, det er læreren som ser hvordan barnet er i en skole-situasjon og da må dere ta det seriøst. PPT høres ut som en god ide. Anonymkode: d15f3...4a0 Embla Othea skrev (Akkurat nå): Enig med AB. Ta lærerens tilbakemelding på alvor og koble inn PPT. Les en gang til 😊 Læreren har ikke sagt at det er behov for å koble inn PPT, hun har spurt oss om vi har noen tanker om barnet trenger ekstra oppfølging og jeg skrev at jeg antar at hun tenker I retning PPT men dette sa hun ikke noe om. Jeg aner ikke om det finnes noen alternativer, tiltak eller forslag som kan hjelpe og mtp at hun spør oss og ikke kommer med anbefalinger selv så står jeg litt igjen som et spørsmålstegn. Spesielt når vi ikke er tilstede og ikke ser problemstillingen med egne øyne. Det er ikke vanskelig å skjønne at han kan være mer urolig på skolen, men når vi ikke ser det selv så er det jo vanskelig å komme med konkrete forslag. Dette er ikke en tråd hvor vi motstiller oss tilrettelegging, hvis skolen ønsker å koble på noen så er vi åpne for det men her har vi kun fått spørsmål om hva vi tenker og derfor spør jeg om noen har lignende erfaringer. Hvordan har andre foreldre kommet med gode forslag eller tilrettelegginger, og siden læreren spør oss så regner jeg med det er ting vi foreldre kan bidra med som vi umiddelbart ikke ser selv 😊 Anonymkode: f571b...f39
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #5 Skrevet 11. november 2022 Hvorfor i all verden reagerer ikke dere foreldre når skolen har prøvd å formidle at barnet deres har hatt konsentrasjonsproblemer i flere år???? Ærlig talt ! Er det ikke vanlig at en leser seg litt opp på pedagogikk når en skal fostre opp barn? En naturlig nysgjerrighet for å styrke foreldrerollen sin? Å stå å se på at barnet sitt sliter med konsentrasjonen å flere år uten å gripe inn er helt ufattelig sløvt Anonymkode: 43834...c00
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #6 Skrevet 11. november 2022 Hver gang vi har fått tilbakemeldinger fra skolen har vi satt oss ned med barnet for å finne en løsning. Hvor mye sitter dere med barnet deres og jobber med skolearbeid for eksempel. Har dere hatt med andre barn hjem for å se dynamikk sammen når de gjorde lekser. Hva motiverer barnet av skolesrbeid, og hva er ekstra kjedelig, det kan jo ikke være så vanskelig å spørre om. Om konsentrasjonen er dårlig på skolen, da jobber dere vel ekstra med skolearbeid hjemme ? Dere virker litt tafatte og vente og se holdning som ikke helt ser ut som er nyttig for barnet. Anonymkode: 46f01...3b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå