Svennis Skrevet 11. november 2022 #1 Skrevet 11. november 2022 (endret) Så klarte og slå foten kraftig på fotballtrening forleden. Dagen etter var det en gigantisk kul, nå er det super blåmerke. Men det såret er relativt rødt, og svir voldsomt når jeg står. Må det sys? Eller er det i avslutningsfasen og går over? Endret 11. november 2022 av Svennis
Svennis Skrevet 11. november 2022 Forfatter #2 Skrevet 11. november 2022 Noen som aner? Svir godt når jeg står opp fra liggende.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #3 Skrevet 11. november 2022 Jeg er ingen lege, og helt ærlig ville jeg nok anbefalt deg å fått en time bare for å sjekke at det ikke er blitt en alvorlig infeksjon. Jeg vet selv av erfaring at et hovent sår/kul på foten, kan føre til smerter når man står oppreist. Bildet er litt uklart, og bare pass på at det er blåmerke som lager farge, og ikke nekrose - at vevet på foten holder på å dø. Nekrose kan føre til sepsis, som kan være dødelig. Som igjen tar meg tilbake til at det kan være en god ide å oppsøke lege, for å sjekke at alt ser greit ut. Det er vanskelig å se et bilde, et litt utydelig bilde, på nett og si hva man tror ut fra det. Derfor presiserer jeg igjen at jeg ikke er en lege. Anonymkode: 15563...025 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #4 Skrevet 11. november 2022 Det er altfor sent å sy. Når du gar opprettet minst 2 tråder om det ssmme så er det betide at du oppsøker lege så du får mer ro i sjela. Anonymkode: 81f61...580 3 1
Svennis Skrevet 11. november 2022 Forfatter #5 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er ingen lege, og helt ærlig ville jeg nok anbefalt deg å fått en time bare for å sjekke at det ikke er blitt en alvorlig infeksjon. Jeg vet selv av erfaring at et hovent sår/kul på foten, kan føre til smerter når man står oppreist. Bildet er litt uklart, og bare pass på at det er blåmerke som lager farge, og ikke nekrose - at vevet på foten holder på å dø. Nekrose kan føre til sepsis, som kan være dødelig. Som igjen tar meg tilbake til at det kan være en god ide å oppsøke lege, for å sjekke at alt ser greit ut. Det er vanskelig å se et bilde, et litt utydelig bilde, på nett og si hva man tror ut fra det. Derfor presiserer jeg igjen at jeg ikke er en lege. Anonymkode: 15563...025 What? Nekrose? Hadde jeg ikke hatt mye mer alvorlige symptomer da?
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #6 Skrevet 11. november 2022 Svennis skrev (1 minutt siden): What? Nekrose? Hadde jeg ikke hatt mye mer alvorlige symptomer da? Dette er problemet med at folk uttaler seg om noe de så absolutt ikke har peiling på. Nå sitter du å googler deg syk og bekymret for noe som ikke var en bekymring fra før av. DRA TIL LEGEN ALLE ANDRE MÅ SLUTTE MED Å PLOPPE UT ALVORLIGE DIAGNOSER FORDI DE HAR SETT DET PÅ GREYS ANATOMY EN ELLER ANNEN GANG. Anonymkode: 81f61...580 6 1
Svennis Skrevet 11. november 2022 Forfatter #7 Skrevet 11. november 2022 (endret) AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Dette er problemet med at folk uttaler seg om noe de så absolutt ikke har peiling på. Nå sitter du å googler deg syk og bekymret for noe som ikke var en bekymring fra før av. DRA TIL LEGEN ALLE ANDRE MÅ SLUTTE MED Å PLOPPE UT ALVORLIGE DIAGNOSER FORDI DE HAR SETT DET PÅ GREYS ANATOMY EN ELLER ANNEN GANG. Anonymkode: 81f61...580 Ja, du har rett. Men hva tror du selv da? Ser jo ut som såret gror litt. Endret 11. november 2022 av Svennis
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #8 Skrevet 11. november 2022 Svennis skrev (4 minutter siden): Ja, du har rett. Men hva tror du selv da? Ser jo ut som såret gror litt. DRA TIL LEGEN Anonymkode: 81f61...580 1
Svennis Skrevet 11. november 2022 Forfatter #9 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): DRA TIL LEGEN Anonymkode: 81f61...580 Jeg sendte samme bilde til fastlegen på helsenorge. Han svarte at det er helt normalt, og at det er healingprossesen. Mens andre sier nekrose, haha.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #10 Skrevet 11. november 2022 Svennis skrev (2 minutter siden): Jeg sendte samme bilde til fastlegen på helsenorge. Han svarte at det er helt normalt, og at det er healingprossesen. Mens andre sier nekrose, haha. Hvilket av bildene sendte du? Nekrose er forøvrig en helt reell ting å bekymre seg for ved såpass dype sår som bruker litt tid på å gro. Da må noen skrape sårkantene, slik at såret gror raskere. Anonymkode: e8815...b27 1
Svennis Skrevet 11. november 2022 Forfatter #11 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvilket av bildene sendte du? Nekrose er forøvrig en helt reell ting å bekymre seg for ved såpass dype sår som bruker litt tid på å gro. Da må noen skrape sårkantene, slik at såret gror raskere. Anonymkode: e8815...b27 Nummer to. Tror du virkelig jeg har nekrose? Jeg har opplevd tidligere sår at de blir svarte og røde i noen uker, og deretter forsvinner. Null feber eller slikt. Må jeg ha hastetime til legen mener du? Har gått snart 6 dager siden jeg slo meg.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #12 Skrevet 11. november 2022 Svennis skrev (8 minutter siden): Jeg sendte samme bilde til fastlegen på helsenorge. Han svarte at det er helt normalt, og at det er healingprossesen. Mens andre sier nekrose, haha. Så velger du å ikke stole på legen men heller fremmede på nett som kan trolle om alt mulig? Hvis jeg sier det er et svart hull inn i universet, tror du på meg eller legen din slm har 6 års utdanning + mange år erfaring? Anonymkode: 81f61...580 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #13 Skrevet 11. november 2022 Svennis skrev (7 minutter siden): Jeg sendte samme bilde til fastlegen på helsenorge. Han svarte at det er helt normalt, og at det er healingprossesen. Mens andre sier nekrose, haha. Ser jo helt fint ut utifra bildet. Er heller ikke betent såvidt jeg kan se. Var såret inn til beinet? Da må du isåfall passe litt på mtp hevelse og om du får feber. Antar at du har renset det. Er jo lukket med skorpe som du IKKE må pille på. Blir jo et mindre fint arr som et par sting kunne pyntet på om du fikk satt dem i tide. Anonymkode: eb76c...3ea
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #14 Skrevet 11. november 2022 Det er jo vanskelig å se om såret er åpent/går langt inn på bildet eller ikke. Jeg tviler på du trenger å gå til lege, men er vanskelig med et så dårlig bilde. Anonymkode: cb83d...23d
Svennis Skrevet 11. november 2022 Forfatter #15 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ser jo helt fint ut utifra bildet. Er heller ikke betent såvidt jeg kan se. Var såret inn til beinet? Da må du isåfall passe litt på mtp hevelse og om du får feber. Antar at du har renset det. Er jo lukket med skorpe som du IKKE må pille på. Blir jo et mindre fint arr som et par sting kunne pyntet på om du fikk satt dem i tide. Anonymkode: eb76c...3ea Nei. Jeg fikk en fotballsko-knotte i legen, uten legaskinner. Såret er ikke dypt i det hele tatt. Der og da var det SYKT giga hovent, hevelsen er mye mindre nå. Er bare blått nå. Regner med at det såret etterhvert vil gro av seg. Kan jeg putte saltvann på såret nå, vet du? 😅
Svennis Skrevet 11. november 2022 Forfatter #16 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo vanskelig å se om såret er åpent/går langt inn på bildet eller ikke. Jeg tviler på du trenger å gå til lege, men er vanskelig med et så dårlig bilde. Anonymkode: cb83d...23d Ikke dypt i det hele tatt. Men jeg har ikke renset det. Noe jeg kan gjøre nå? Funker saltvann? Fikk tips av bestemor om det hah.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #18 Skrevet 11. november 2022 Svennis skrev (Akkurat nå): Nei. Jeg fikk en fotballsko-knotte i legen, uten legaskinner. Såret er ikke dypt i det hele tatt. Der og da var det SYKT giga hovent, hevelsen er mye mindre nå. Er bare blått nå. Regner med at det såret etterhvert vil gro av seg. Kan jeg putte saltvann på såret nå, vet du? 😅 Du burde ha renset det før lukket seg, men antar det har blødd så har nok renset seg en del selv. Jeg ville passet på og holdt det rent litt pyrisept skader ikke og IKKE pille på skorpen. Anonymkode: eb76c...3ea 1
Svennis Skrevet 11. november 2022 Forfatter #19 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du burde ha renset det før lukket seg, men antar det har blødd så har nok renset seg en del selv. Jeg ville passet på og holdt det rent litt pyrisept skader ikke og IKKE pille på skorpen. Anonymkode: eb76c...3ea Ok, takk. Så jeg skal bare la det gro sin vei? Hørt saltvann skal funke.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #20 Skrevet 11. november 2022 Om det ikke er dypt i det hele tatt så er det jo ingen grunn til å sy 😛 Da er det jo bare å rense det og evt ha på plaster. Anonymkode: cb83d...23d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå