Gå til innhold

Karamellkake med bananer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg fikk servert en gang en kake med karamellisert melk og bananer på kjeksbunn. Skjønte det slik at hermetikkboksene med melk var kokt kjempelenge slik at melken ble karamellaktig også ble dette lagt lagvis på en kjeksbunn sammen med bananer. Er det noen som har en slik oppskrift?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tenker nok på banoffee pie.

Banoffee Pie

1 - 1½ kopp knuste kjeks

1 kopp smør

½ kopp sukker

ca 400 gram boks kondensert melk (Vikingmelk)

2 store bananer

2 kopper kremfløte

kakao eller sjokoladekrøller

Bland knuste kjeks, sukker og smeltet smør. Press ned i en form og la stå i kjøleskapet til bunnen har stivnet. Kok en uåpnet boks med kondensert melk i 3 timer, pass på at det alltid er vann i kjelen. La avkjøles 10-15 minutter. Åpne boksen og hell karamellen i paiskallet. Avkjøl og sett så i kjøleskap. Skjær bananer i skiver og fordel over paien. Bre over vispet krem. Dryss over kakao eller sjokoladekrøller.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei Arkana,

Takk for svar. Prøvde å lage denne i går men etter å ha kokt vikingmelken i 3 timer så var den ikke i nærheten av konsistensen den burde ha. Hva gjør jeg feil? Har du prøvd å laget denne selv? Kanskje jeg skal prøve med 5 timer neste gang :)

Skrevet (endret)

Ja, jeg har laget den et par ganger i allefall (synes den er litt mektig og karmellen smaker egentlig mest prim etter min mening). Tre timer har vært fin koketid. Vet ikke helt hva som kan ha gått galt, hvordan var konsistensen etter tre time? Den skal være gyllenbrun i fargen og som tykk krem.

Endret av Arkana

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...