AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #1 Skrevet 11. november 2022 Hei. Jeg og kjæresten hadde en samtale i går angående bolig. Jeg eier bolig i Oslo og har gjort det i noen år. Hun eier ikke bolig. Vi skal bli samboere nå og har da vært sammen en liten stund. det jeg lurer på da: la oss si boligen er verdt 4 millioner hun kjøper seg inn for 2 millioner. jeg har 3 millioner i lån idag. kan jeg bruke den 1 millionen til å betale ned min andel av boliglånet og bruke den resterende inn på min konto? som jeg kan : bruke som jeg ønsker? for eksempel 1. sette i fond 2. Kjøpe meg bil eller må hele beløpet hun kjøper seg inn med gå til å betale ned bolig lånet? Anonymkode: 02088...12d
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #2 Skrevet 11. november 2022 Selvsagt, dine penger Anonymkode: 6d79c...2cd 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #3 Skrevet 11. november 2022 Du må høre med banken. Skal dere ha hvert deres lån? Anonymkode: 01647...a6f
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #4 Skrevet 11. november 2022 Ja hvert våres lån Anonymkode: 02088...12d
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #5 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Jeg og kjæresten hadde en samtale i går angående bolig. Jeg eier bolig i Oslo og har gjort det i noen år. Hun eier ikke bolig. Vi skal bli samboere nå og har da vært sammen en liten stund. det jeg lurer på da: la oss si boligen er verdt 4 millioner hun kjøper seg inn for 2 millioner. jeg har 3 millioner i lån idag. kan jeg bruke den 1 millionen til å betale ned min andel av boliglånet og bruke den resterende inn på min konto? som jeg kan : bruke som jeg ønsker? for eksempel 1. sette i fond 2. Kjøpe meg bil eller må hele beløpet hun kjøper seg inn med gå til å betale ned bolig lånet? Anonymkode: 02088...12d Boligen er verdt 4 millioner, hun betaler 2, og du tenker du kan bruke pengene hun betaler inn på å dekke din del av boliglånet, slik at du blir gjeldfri, og hun må betale de to resterende millionene på boliglånet? For å så fall må du jo skrive over hele leiligheten på henne, i og med at hun da blir eier. Hvis du tenker hun skal betale 2 mill til deg og betale 2 mill på lånet. Hvis hun betaler 2 mill til deg, og du bruker det på annet enn boliglån, må jo den resterende millionen av lånet fortsette å stå på deg? For da har hun jo betalt for halve leiligheten. Anonymkode: ac31b...196
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #6 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Boligen er verdt 4 millioner, hun betaler 2, og du tenker du kan bruke pengene hun betaler inn på å dekke din del av boliglånet, slik at du blir gjeldfri, og hun må betale de to resterende millionene på boliglånet? For å så fall må du jo skrive over hele leiligheten på henne, i og med at hun da blir eier. Hvis du tenker hun skal betale 2 mill til deg og betale 2 mill på lånet. Hvis hun betaler 2 mill til deg, og du bruker det på annet enn boliglån, må jo den resterende millionen av lånet fortsette å stå på deg? For da har hun jo betalt for halve leiligheten. Anonymkode: ac31b...196 Hvis boligen er verdt 4 millioner, og hun kjøper seg inn med 2 millioner, så eier hun kun halvparten uansett hvordan man vrir og vender på det. TS må jo la den ene av de to millionene dekke hans del av det som er igjen når hun kjøper seg inn, og har således 1 million han har tjent på boligen i og med at han kun skylder 3 millioner på en bolig verdt 4 millioner. TS mener å bruke den ENE millionene han får inn får inn til å dekke sin del av lånet. Anonymkode: 8bf49...ac7 4
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #7 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis boligen er verdt 4 millioner, og hun kjøper seg inn med 2 millioner, så eier hun kun halvparten uansett hvordan man vrir og vender på det. TS må jo la den ene av de to millionene dekke hans del av det som er igjen når hun kjøper seg inn, og har således 1 million han har tjent på boligen i og med at han kun skylder 3 millioner på en bolig verdt 4 millioner. TS mener å bruke den ENE millionene han får inn får inn til å dekke sin del av lånet. Anonymkode: 8bf49...ac7 Dette lager ingen mening Anonymkode: fe462...324 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #8 Skrevet 11. november 2022 Altså, du eier bolig verdt 4 mill, og har tre mill i lån. Du selger 1/2 bolig, har fortsatt 3 mill i lån pluss 2 mill i penger. Ønsker du å bruke noen av de 2 mill penger på noe annet enn å nedbetale lånet ditt må du høre med banken hva de godtar, sikkerheten for lånet ditt er jo blitt redusert til 1/2 bolig. Anonymkode: e2608...8f1 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #9 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei. Jeg og kjæresten hadde en samtale i går angående bolig. Jeg eier bolig i Oslo og har gjort det i noen år. Hun eier ikke bolig. Vi skal bli samboere nå og har da vært sammen en liten stund. det jeg lurer på da: la oss si boligen er verdt 4 millioner hun kjøper seg inn for 2 millioner. jeg har 3 millioner i lån idag. kan jeg bruke den 1 millionen til å betale ned min andel av boliglånet og bruke den resterende inn på min konto? som jeg kan : bruke som jeg ønsker? for eksempel 1. sette i fond 2. Kjøpe meg bil eller må hele beløpet hun kjøper seg inn med gå til å betale ned bolig lånet? Anonymkode: 02088...12d Dette lager heller ingen mening, når du skriver at du skal bruke 1 million til å «betale ned din andel av lånet» som er på 3 millioner og som du hefter for i sin helhet. Dersom hun kjøper seg inn for 2 millioner og du betaler ned 1 million på lånet så har du fortsatt 2 millioner i lån på boligen. Dersom boligen er verdt 4 millioner er din halvpart av boligen verdt 2 millioner, ergo er det lite sannsynlig at banken går med på å ha heftelse på 2 mill på kun halvparten av boligen, med samme verdi p.t. Dersom boligprisene synker vil da banken ikke ha sikkerhet for hele lånebeløpet, og din andel av boligen vil være fullfinansiert av lån. Dersom samboeren din i tillegg skal ta opp boliglån med sikkerhet i boligen så blir det hele enda mindre sannsynlig. Dersom samboeren din skal betale for boligen uten lån med sikkerhet i boligen, og godtar at deler av hennes andel av boligen har heftelser pga. ditt lån så kunne det kanskje ha gått, men da hadde samboeren din vært i overkant godtroende og risikovillig. 🙈 Ta kontakt med banken, du. Dersom lånene er separate og din andel av boligen er verdt 2 mill så må du i det minste stille med 300 000,- i EK i henhold til egenkapitalkravet. Og da må du i teorien minimum betale inn 1,3 mill på ditt lån på 3 mill, også kan du jo bruke de resterende 700K på det du vil. Men det er jo mulig at banken vurderer det annerledes avhengig av hvor mye samboeren din har i egenkapital. Anonymkode: fe462...324
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #10 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvis boligen er verdt 4 millioner, og hun kjøper seg inn med 2 millioner, så eier hun kun halvparten uansett hvordan man vrir og vender på det. TS må jo la den ene av de to millionene dekke hans del av det som er igjen når hun kjøper seg inn, og har således 1 million han har tjent på boligen i og med at han kun skylder 3 millioner på en bolig verdt 4 millioner. TS mener å bruke den ENE millionene han får inn får inn til å dekke sin del av lånet. Anonymkode: 8bf49...ac7 Han får jo ikke noen million? Banken eier 3 mill. Hun skal ta over to av millionene han skylder banken. Han sitter igjen med en million i lån. Ingen penger som utbetales til han? Anonymkode: ac31b...196
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #11 Skrevet 11. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Han får jo ikke noen million? Banken eier 3 mill. Hun skal ta over to av millionene han skylder banken. Han sitter igjen med en million i lån. Ingen penger som utbetales til han? Anonymkode: ac31b...196 Pengene utbetales til han i utgangspunktet, med mindre de blir enige med banken hans at hennes kjøpesum til han skal gå rett til banke for nedbetaling av lånet. Hvis han heller vil bruke de 2 millionene på tull og tøys så kan han det, men da har han plutselig et 3 millioners lån på bolig verdt 2 millioner (hans del). Anonymkode: 93ec4...f07
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #12 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Pengene utbetales til han i utgangspunktet, med mindre de blir enige med banken hans at hennes kjøpesum til han skal gå rett til banke for nedbetaling av lånet. Hvis han heller vil bruke de 2 millionene på tull og tøys så kan han det, men da har han plutselig et 3 millioners lån på bolig verdt 2 millioner (hans del). Anonymkode: 93ec4...f07 Ja, men var derfor jeg ikke skjønte hva han mente med at han kunne bruke en million på å betale ned "hans del" av boliglånet. Anonymkode: ac31b...196
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #13 Skrevet 11. november 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, men var derfor jeg ikke skjønte hva han mente med at han kunne bruke en million på å betale ned "hans del" av boliglånet. Anonymkode: ac31b...196 Hvis han bruker 1 million på nedbetaling av lån og 1 million på dop og horer så er han i en situasjon hvor han eier bolig verdt 2 millioner men hele summen er belånet. Anonymkode: 93ec4...f07
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #14 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis han bruker 1 million på nedbetaling av lån og 1 million på dop og horer så er han i en situasjon hvor han eier bolig verdt 2 millioner men hele summen er belånet. Anonymkode: 93ec4...f07 Nettopp. Så da har han ikke betalt ned sin del av boliglånet. Anonymkode: ac31b...196
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #15 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Pengene utbetales til han i utgangspunktet, med mindre de blir enige med banken hans at hennes kjøpesum til han skal gå rett til banke for nedbetaling av lånet. Hvis han heller vil bruke de 2 millionene på tull og tøys så kan han det, men da har han plutselig et 3 millioners lån på bolig verdt 2 millioner (hans del). Anonymkode: 93ec4...f07 Da blir jo boligen belånt med 125% av verdien ut fra det du skriver. Tvilsomt at noen bank går med på det. Anonymkode: 9c219...ddf
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #16 Skrevet 11. november 2022 Det er kun banken som kan svare på hvor mye penger du ev. kan bruke på tant og fjas, bil og fond. Det eneste som er sikkert er at summen av ditt og hennes boliglån ikke kan være mer enn 85 % av boligens verdi. Du vil neppe få lov å beholde 2 mill i lån, som tilsvarer 100 % finansiering av din halvpart. Anonymkode: e9798...b56
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #17 Skrevet 11. november 2022 Tror dere må ha et felles lån i banken. Hun blir medlåntaker sammen med deg. Det må også tinglyses. Anonymkode: 424d4...195 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #18 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Pengene utbetales til han i utgangspunktet, med mindre de blir enige med banken hans at hennes kjøpesum til han skal gå rett til banke for nedbetaling av lånet. Hvis han heller vil bruke de 2 millionene på tull og tøys så kan han det, men da har han plutselig et 3 millioners lån på bolig verdt 2 millioner (hans del). Anonymkode: 93ec4...f07 Vel, da står i så fall heftelsen på hele boligen fortsatt, ergo kan ikke samboeren ta opp mer lån med heftelse i boligen, og hun eier da en boligandel verdt 2 millioner med en 3 tinglyst heftelse på 3 mill. Så dersom samboeren hennes ikke betaler ned på boliglånet sitt så går også hennes andel med i sluket. Og ingen oppegående mennesker ville ha gått med på noe slikt. Antageligvis må samboeren også ta opp lån for å kjøpe seg inn i boligen, og hun får ikke lån med sikkerhet i en bolig som allerede er belånt opp til pipa. Anonymkode: fe462...324
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #19 Skrevet 11. november 2022 Jeg ville nok ikke latt henne kjøpe seg inn. Dere burde heller kjøpe noe annet sammen. Om hun kjøper seg inn må hun betale for eventuell prisstigning og dere må betale dokumentavgift. Anonymkode: c931a...15f 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #20 Skrevet 11. november 2022 Er det ikke mer fornuftig at hun overtar halve restlånet og blir eier av 37,5%? Da har dere like utgifter. Anonymkode: b1637...e51
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå