Gå til innhold

Karpaltunnelsyndrom grunnet graviditet? Flere?

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har fått det i en eller begge armene i graviditeten? Jeg har symptomene på det i ene armen, å tenkte å kontakte lege. Leser at graviditet kan utløse det. Dere som har fått det, ble dere bra igjen etter fødsel når hevelser osv går ned? Hva har en evt behandling vært? 

Anonymkode: 2ca38...e9d

Fortsetter under...

Jeg fikk det i begge hendene litt ut i graviditeten. Har lest bevegelse skal være bra/hjelpe på. Jeg ble betydelig svakere i fingrene/grepet fordi det var vondt, men klarte heldigvis å strikke, så brukte mesteparten av siste trimester på å strikke til den store gullmedalje. 

Det forsvant etter fødsel på lik linje med alle andre svangerskapsrelaterte plager jeg hadde. 

Endret av Bruspulver
Bruspulver skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk det i begge hendene litt ut i graviditeten. Har lest bevegelse skal være bra/hjelpe på. Jeg ble betydelig svakere i fingrene/grepet fordi det var vondt, men klarte heldigvis å strikke, så brukte mesteparten av siste trimester på å strikke til den store gullmedalje. 

Det forsvant etter fødsel på lik linje med alle andre svangerskapsrelaterte plager jeg hadde. 

Ah strikking ja! Jeg blir rett og slett nummen i fingrene på ene hånda når jeg strikker i mer enn 5 minutter (oh happy yoy). Så jeg får ikke strikket noe særlig ☹️ 

krysser fingrene for at det går over etter fødsel, for det her er ubehagelig ass 😣 heldigvis bare 4 uker igjen! 

Var plaget med carpaltunnel av og på i flere år før svangerskap, og under svangerskapet ble det veldig hemmende fra ca andre trimester. Det varte og rakk til et par uker etter fødsel, før det gikk ned til et mer normalt nivå igjen. Når har jeg det av og på som før.

Anonymkode: 4cfaf...01c

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var plaget med carpaltunnel av og på i flere år før svangerskap, og under svangerskapet ble det veldig hemmende fra ca andre trimester. Det varte og rakk til et par uker etter fødsel, før det gikk ned til et mer normalt nivå igjen. Når har jeg det av og på som før.

Anonymkode: 4cfaf...01c

Det her var en av de «bivirkningene» jeg virkelig ikke var forberedt på 😅 

men burde jeg snakke med lege nå tenker du (eller dere?)? Eller kan jeg like gjerne avvente i 4 uker til fødselen er over for å se om det går over av seg selv? 

Jeg var plaget med meget stive fingre under svangerskapet. Nå som baby er 10 måneder er det litt bedre. Har også vondt i tomlene. Det kan utløses av hvordan man løfter baby, har jeg hørt.

Anonymkode: f081b...9ce

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg var plaget med meget stive fingre under svangerskapet. Nå som baby er 10 måneder er det litt bedre. Har også vondt i tomlene. Det kan utløses av hvordan man løfter baby, har jeg hørt.

Snakket du med lege om det? 

Jeg fikk det i begge hender, men verst i høyre. Det var også verre om natta, og flere ganger jeg ikke fikk sove og nærmest gråt av smerte. For meg var det det desidert verste graviditetssymptomet.

Heldigvis gikk det over umiddelbart etter fødselen. Jeg snakket ikke med lege om det, men brukte støttebandasje kjøpt på apoteket og is. 

Anonymkode: cea86...689

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fikk det i begge hender, men verst i høyre. Det var også verre om natta, og flere ganger jeg ikke fikk sove og nærmest gråt av smerte. For meg var det det desidert verste graviditetssymptomet.

Heldigvis gikk det over umiddelbart etter fødselen. Jeg snakket ikke med lege om det, men brukte støttebandasje kjøpt på apoteket og is. 

Anonymkode: cea86...689

Godt å se at det kan gå over etter fødsel 😬 er heldigvis ikke ille om natten, så lenge jeg ikke ligger for mye på den siden. 

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Snakket du med lege om det? 

Nei. Gikk till fysioterapeut et par ganger grunnet tomlene, men følte det ikke hjalp så mye.

• Nyttig 1
Anonyme-meg skrev (8 minutter siden):

Jeg fikk det i begge hendene. Var veldig plaget, klarte ikke fin motorikk med fingrene. 

Måtte operere begge hendene etter svangerskapet. 

Ojda 😶 har heldigvis ikke så store problemer. Ble du bra igjen? 

Gjest Anonyme-meg
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ojda 😶 har heldigvis ikke så store problemer. Ble du bra igjen? 

Det ble nesten helt bra. Ortopedene ville operere meg så fort jeg hadde født. De skrev at føden skulle sette meg igang på termin, hvis det ikke hadde skjedd noe før. Men det tok ikke føden hensyn til. Så gikk mange dager over. 

Annonse

Anonyme-meg skrev (Akkurat nå):

Det ble nesten helt bra. Ortopedene ville operere meg så fort jeg hadde født. De skrev at føden skulle sette meg igang på termin, hvis det ikke hadde skjedd noe før. Men det tok ikke føden hensyn til. Så gikk mange dager over. 

Såpass. Enkelt når de ikke hører på hverandre.. 

Jeg hadde i begge hendene i første graviditet. Døgnet rundt. Hadde skinne, men ingenting fungerte. Sov lite pga smerter. Klarte ikke gripe så jeg kunne ikke smøre egen mat, eller spise ting som krevde bestikk… jeg gråt meg gjennom hvert dobesøk for å tørke seg var et mareritt (nektet å få hjelp av mannnen til det😅). 

vi snakket om operasjon, men så forsvant smertene i løpet av de tre første dagene etter fødsel. Jeg glemte det litt bort oppi alt det nye. Under graviditet nummer to var det ingen plager. Så har bare latt tematikken operasjon ligge enn så lenge

Anonymkode: a06bf...fcb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Annonse

Jeg hadde det i begge hender i  2. graviditet.  Veldig vondt og helt numne fingre nesten hele tiden. Det hjalp litt med skinne. Jeg skulle egt operere i svangerskapet,  men avlyste 2 ganger siden min mor har operert begge hender med dårlig resultat.  Det gikk over ett år (!) etter fødsel og ingen symptomer siden, heller ikke i 3.graviditet.

Anonymkode: d7e3c...4c5

• Nyttig 1

Jeg fikk også dette under svangerskapet. Hadde aldri hørt om det før, så løp (les: vagget) til legen. Det kommer hovedsakelig av ødem, så går du normalt ned i vekt etter fødsel forsvinner det som dugg for solen. Aldri hatt det etterpå, men vet det kan forekomme. Så lenge du er høygravid hadde jeg dog ikke tenkt på dét! 

Anonymkode: 816ab...ab5

• Nyttig 1

Jeg hadde det i første svangerskap, finmotorikken var ikke-eksisterende på slutten. Spise med bestikk, strikking eller noe som jeg brukte hendene til var vanskelig. 

Gjorde øvelser for å holde litt bevegelighet, men mistet masse styrke i henda. Brukte kinesiologitape, det hjalp litt. Etter fødsel ble det verre før det ble bedre, fikk skinner og ergoterapeuten tapet med kinesiologitape for å drenere vannet vekk. Gikk vel ca 10 dager før vannet var borte, men plagene tok lenger tid. Måtte trene opp igjen grepsstyrke og mobilitet i håndleddene. 

Snakket med legen om det når jeg var innom for kontroll, men de ville ikke gjøre noe før etter fødsel for å se om det var svangerskapet som var årsaken. 

Jeg har kunne kjenne tendenser til det i ettertid, men med litt enkle øvelser så forsvinner det. 

Ingen plager i svangerskap nr. 2, men også mye mindre vann den gangen.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Hadde det med første, veldig plagsomt. Men forsvant helt av seg selv etter fødsel og har hittil ikke kommet tilbake i mitt andre svangerskap. :) Men er bare i uka 23 ennå, så det kan vel i teorien fortsatt skje. 

Anonymkode: f04d3...2a8

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...