Gå til innhold

Hva er rettferdig fordeling av boutgiftene for dette paret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Paret skal bli samboer etter fem år som kjærester. Han eier stor enebolig med følgende månedlige utgifter:

Avdrag: 7000

Lån: 7000

Strøm: 4000

Internett og tv: 1000

Kommunale utgifter 3000

Forsikring bolig 1000

Tilsammen ca. 23.000 per måned i totale boutgifter. Han eier i tillegg et annet hus som han leier ut til 7000 per mnd. 

Hun leier i dag til 7000 kroner pluss strøm 1000 kr. Ellers ingen boutgifter. Hun vil ikke kjøpe seg inn. Ingen av dem har hjemmeboende barn, men hun har en voksen datter.

Hvordan synes dere det er rimelig å dele boutgifter, og hvorfor?

Anonymkode: 3f78a...afb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Paret skal bli samboer etter fem år som kjærester. Han eier stor enebolig med følgende månedlige utgifter:

Avdrag: 7000

Lån: 7000

Strøm: 4000

Internett og tv: 1000

Kommunale utgifter 3000

Forsikring bolig 1000

Tilsammen ca. 23.000 per måned i totale boutgifter. Han eier i tillegg et annet hus som han leier ut til 7000 per mnd. 

Hun leier i dag til 7000 kroner pluss strøm 1000 kr. Ellers ingen boutgifter. Hun vil ikke kjøpe seg inn. Ingen av dem har hjemmeboende barn, men hun har en voksen datter.

Hvordan synes dere det er rimelig å dele boutgifter, og hvorfor?

Anonymkode: 3f78a...afb

Strøm, internett og tv og kommunale utgifter deles 50/50. Resten etter eierbrøk. 

Anonymkode: 49e6b...535

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mitt første spørsmål er hvorfor du ikke vil kjøpe deg inn? Og hvordan er lønnsinntektene? Ellers er fordeling individuelt for hvert par. Selv bor jeg gratis hos min mann. Vi deler på matutgiftene selv om jeg har relativt god lønn og leieinntekter fra bolig. 

Anonymkode: 80b61...bb8

Skrevet

Jeg mener halvparten av lånerentene, strøm, tv, internett og kommunale avgifter. I dette tilfellet 7500kr om jeg ikke har tolket feil.

Anonymkode: bb912...2b5

Skrevet

Det å tenke rettferdig fordeling er å starte i feil ende. Blir som om dette paret har vært ute på byen, hva er en rettferdig fordeling av utgiftene? Er uviktig, det som er viktig er en løsning som dem føler passer dem.

Står at hun ikke vil kjøpe seg inn, men ønsker den kommende samboeren egentligen at hun skal det? Hva er markedsprisen på boligen og hva forventer vi av prisutvikling? Hva er verdien av å sitte i eget hus og være sikret å bo der uansett hvordan det går med forholdet? Hva er verdien av å slippe binde kapital i bolig? Cash is king!

Hvilken evne har disse to til å bære kostnader til bolig og husholdning?

Det rimelige er vel at boligeier åpner med et forslag som han syns er rimelig at kjæresten skal betale, eller ikke betale. Så får dem i dialog finne ut av det. Kan være at ikke vil ha betalt, men hun ikke vil være "snylter", eller at hun dekker noen andre utgifter... ja finnes mange varianter. Men dem bør ikke jakte etter en fiktiv rettferdighet.

• Nyttig 1
Skrevet

Begge bør jo tjene på dette. Så jeg tenker at hun skal betale litt mindre enn det hun betaler i leie der hun bor nå. 

Anonymkode: fff6b...30b

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...