Gå til innhold

Trenger hjelp og veiledning PMS osv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ble et litt langt innlegg. Beklager. Det går sikkert an å skumme gjennom, og likevel få med seg alt. Eventuelt lese de to nederste, siste spørsmålene, og svare på dem.
Jeg er i en uvant og faktisk ganske pinlig situasjon. Jeg begynte på p-piller i tidlig ungdomsårene, men hadde et par prevensjonsfrie år da jeg fikk barn. Etter sistemann fikk jeg satt inn Mirena hormonspiral. Jeg hadde ingen tegn til syklus i det hele tatt, ingen mensen eller noe som helst. Da jeg skulle bytte den ut, ble jeg anbefalt Kyleena i stedet for, da den inneholder mindre hormoner. 

Jeg begynte å få månedlige blødninger, tegn til eggløsning osv. En mer regelmessig syklus enn jeg noen gang kan huske å ha hatt. Det gikk helt bra, og ikke totalt uforventa ettersom det var mindre hormoner i denne hormonspiralen. Etter et halvt år med regelmessig syklus begynte det jeg syntes var rart, vondt og direkte forferdelig. Det var såpass at jeg tok en tur til legen, og fikk beskjed om at det var helt vanlig PMS. Jeg har aldri hatt det sånn som dette. Aldri.

Jeg er helt fra meg . Jeg søker nærhet konstant. Jeg savner mannen så fort han drar på jobb, og vil helst være nær ham hele tida. Jeg kan finne på å gråte i lengsel et par timer etter han har dratt på jobb, og har det rett og slett skikkelig dårlig. Jeg er generelt mye på gråten, men det blir særlig ille om jeg ikke får nærhet. 

Jeg skjønner INGENTING, og det er så strevsomt og smertefullt! Er dette her normalt, eller? Jeg er ikke sur eller irritabel på noe vis, noe jeg alltid har forbundet med PMS (blant annet). Jeg har ulvehunger og er desperat etter nærhet. Jeg lengter og lengter. Jeg føles tom, og uten nærhet så føles jeg fysisk helt alene i verden. Jeg prøver alt jeg kan for å ikke "kreve" noe av mannen, da han ikke er en sånn kjempefan av fysisk nærhet uten sex. Litt går bra, men så får han nok. Jeg aksepterer det, men det føles så innmari vondt i disse periodene. Jeg har flere ganger dratt til ei veldig nær venninne og søkt nærhet hos henne i stedet for av den grunn. Jeg får sitte helt oppi henne, har armene rundt hverandre, og så ser vi film eller serie sammen... Hun har aldri vært borti lignende behov, men hun er generelt veldig nærhetssøkende som person. Jeg føles så ekstremt i ubalanse.
Det er ingenting seksuelt, bare for å ha det avklart. 

Hva i all verden skal jeg gjøre? Er det normalt? Hvordan har DU det i løpet av syklusen? 

Hvis jeg slutter på hormonprevensjon, vil alt bli enda verre? 

Anonymkode: 7a7d3...fbb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt vanlig PMS synes jeg vel ikke at det er, hvis jeg skal sammenlikne med meg selv. Jeg synes det høres ille ut.

Jeg bruker ikke hormonprevensjon. Jeg kan bli lettrørt og kjenne meg igjen i noe av det du skriver i en kort uke før mensen, men gråte i lengsel i et par timer, aldri. En tåre eller to i øyekroken, ja. Jeg pleier å si at jeg får ulvehunger, i praksis betyr det at jeg spiser ett eller kanskje to ekstra måltider jeg ikke ville spist ellers dagen før mensen starter.

Er det fastlegen du har vært hos eller gynekolog? Ville fått en ny vurdering av en annen lege. Vet jo at PMS kan variere veldig fra person til person, men synes ikke du burde akseptere å ha det slik som dette.

Anonymkode: 413e5...ce9

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Helt vanlig PMS synes jeg vel ikke at det er, hvis jeg skal sammenlikne med meg selv. Jeg synes det høres ille ut.

Jeg bruker ikke hormonprevensjon. Jeg kan bli lettrørt og kjenne meg igjen i noe av det du skriver i en kort uke før mensen, men gråte i lengsel i et par timer, aldri. En tåre eller to i øyekroken, ja. Jeg pleier å si at jeg får ulvehunger, i praksis betyr det at jeg spiser ett eller kanskje to ekstra måltider jeg ikke ville spist ellers dagen før mensen starter.

Er det fastlegen du har vært hos eller gynekolog? Ville fått en ny vurdering av en annen lege. Vet jo at PMS kan variere veldig fra person til person, men synes ikke du burde akseptere å ha det slik som dette.

Jeg var bare hos fastlegen. Det er så utrolig lang ventetid på gyn her jeg bor. Jeg måtte vente over et år forrige gang. 

Anonymkode: 7a7d3...fbb

Skrevet

Jeg ble også sånn på Kyleena. Nå har jeg lært meg å overse trangen. Spiralen er i enda. 

En gynokolog vil ikke ta deg seriøst. De gjør sjeldent det. 

Du må rett og slett håndtere en irrasjonell følelse. 

Anonymkode: f70f3...cfe

Skrevet

P piller eller spiral

er det for ille får du snakke med legen om det

paracet kan hjelpe for smerter og for eks et varmt bad eller noe form for varme

jeg så også at enklere liv har fått noe som skulle hjelpe for det, vet ikke om det funker da

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ble også sånn på Kyleena. Nå har jeg lært meg å overse trangen. Spiralen er i enda. 

En gynokolog vil ikke ta deg seriøst. De gjør sjeldent det. 

Du må rett og slett håndtere en irrasjonell følelse. 

Anonymkode: f70f3...cfe

Man må vel ikke nødt til det, går jo an å ta den ut... For TS sin del høres det ikke ut som om dette er verdt det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...