Gå til innhold

Hvordan lime pepperkakehus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan limes pepperkakehus? Det eneste jeg vet er at man bruker smeltet sukker, men hvordan smelter man sukker?? Koker man bare sukker, uten å tilsette vann? Hvor mye sukker trengs?

Jeg lurer også på hvordan man får tegnet noe som helst med melis. Som dere skjønner er jeg ingen god kokk, melis er bare noe klissete greier jeg kliner på en dæsj av de gangene jeg bruker det. Finnes det kanskje ferdige tuper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi smelter melis, men du kan selvsagt bruke sukker også. Du trenger hverken vann eller noe annet. Bare smelt det i en panne til det blir brunt og flytende. Pass på, det er veldig varmt! Du må jobbe ganske fort for den stivner raskt. Kan ikke si hvor mye sukker som trengs, vi bare smelter en god del og tilsetter heller litt til hvis det ikke blir nok.

For å tegne med melis kan du bruke en liten plastpose eller lage et kremmerhus av matpapir og klippe av et lite hull i tuppen. Lag en ganske fast glasur også, ikke for mye væske i, da renner det bare ut. Her er en fin oppskrift på glasur: Visp en eggehvite lett (ikke stivpisket). Visp inn 3 dl melis og tilsett et par dråper sitronsaft. Farg evt med konditorfarge.

Endret av Arkana
Skrevet

Vi bruker også smeltet sukker. Heller sukker i pannen og lar det smelte. Å dekorere med melis er ganske lett, dersom du bruker eggehvite i melisen isteden for vann. Lykke til

Skrevet

bruker melis med sitronsaft, blir knallhardt hvis du bare er tålmodig mens det setter seg litt. nytter ikke å knekke det i skjøten...

Gjest knehøna
Skrevet

Jeg brukte superlim jeg da ;) Fungerte utmerket det også. Unngikk bare å spise de delene med lim på.

Man tar hva man har ;)

Skrevet
Jeg brukte superlim jeg da  ;)  Fungerte utmerket det også. Unngikk bare å spise de delene med lim på.

Man tar hva man har  ;)

Limpistol fungerer også bra :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...