AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #1 Skrevet 11. november 2022 Jeg er 95% ufør, men jobber fra 0-4 timer i uken i mitt eget AS. Nå har helsetilstanden min forverret seg, jeg ble innlagt på sykehus en periode. Ser at jeg må/bør avvikle for min egen del. Jeg har ved to anledninger satt inn penger privat for å holde hjulene i gang. Vet det hørers rart ut. men det betyr mye å ha noe jobb. Så økonomisk går jeg trolig i 0 evt underskudd neste år. Er avhengig av et visst funksjonsnivå for å tjene penger, men det ser kun ut til å forverre seg😔Vil jeg ha rett på sykepenger når jeg har så stor uføregrad? eller kommer NAV til å sette 100% uføre? har jobbet og tatt ut(litt) lønn i år. Men når jeg må «sette vekk» alt blir det underskudd-ergo dårlig business. Anonymkode: 06186...4f9 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #2 Skrevet 11. november 2022 Dersom du har et ansettelsesforhold der du mottar lønn har du rett på sykepenger, gitt at du oppfyller kravet til opparbeidingstid. Det er da de tre siste månedene som gir grunnlag for hva du mottar i sykepenger. Arbeidsgiver må betale deg sykepenger for de 16 første dagene, så overtar nav. Du må få sykemelding fra lege. Hva du har puttet inn i selskapet og om selskapet går bra eller dårlig har ingenting å si. Anonymkode: deb7c...ea2 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #3 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dersom du har et ansettelsesforhold der du mottar lønn har du rett på sykepenger, gitt at du oppfyller kravet til opparbeidingstid. Det er da de tre siste månedene som gir grunnlag for hva du mottar i sykepenger. Arbeidsgiver må betale deg sykepenger for de 16 første dagene, så overtar nav. Du må få sykemelding fra lege. Hva du har puttet inn i selskapet og om selskapet går bra eller dårlig har ingenting å si. Anonymkode: deb7c...ea2 Jeg har tatt ut lønn de siste 8 mnd, så da har jeg trolig rett. Og det er over 0,5G(er det ikke noe krav der?) Men er kjemperedd for å få problem med NAV, og er usikker på om jeg tør søke om sykepenger; med 5% restarbeidsevne🥴 0 evne nå.🥹 Anonymkode: 06186...4f9
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #4 Skrevet 11. november 2022 Lurt å snakke med Nav. Men jeg tror ikke du kan få sykepenger på 5% sykemelding. Tror minimumet er 10 eller 20% sykemeldt. Anonymkode: e9b4f...a53 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #5 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lurt å snakke med Nav. Men jeg tror ikke du kan få sykepenger på 5% sykemelding. Tror minimumet er 10 eller 20% sykemeldt. Anonymkode: e9b4f...a53 Hun blir jo 100 % sykemeldt. Sykemeldingsprosenten gjelder for den stillingsprosenten man har. Altså jobber man 50% og blir 50% sykemeldt, så skal man fortsatt jobbe 25 %. HI, du må snakke med NAV. Det er riktig at det er eit krav om en halv G i inntekt. Anonymkode: deb7c...ea2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #6 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har tatt ut lønn de siste 8 mnd, så da har jeg trolig rett. Og det er over 0,5G(er det ikke noe krav der?) Men er kjemperedd for å få problem med NAV, og er usikker på om jeg tør søke om sykepenger; med 5% restarbeidsevne🥴 0 evne nå.🥹 Anonymkode: 06186...4f9 Nav finner ut hva du har i lønn uansett, det gjøres avstemming på slutten av året. Jeg vet ikke hvor stort fribeløp du har med 95% trygd, det er mulig du får tilbakebetalingskrav (av trygden) på det du eventuelt har tjent over fribeløpet. Anonymkode: 1bbac...00c
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #7 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Nav finner ut hva du har i lønn uansett, det gjøres avstemming på slutten av året. Jeg vet ikke hvor stort fribeløp du har med 95% trygd, det er mulig du får tilbakebetalingskrav (av trygden) på det du eventuelt har tjent over fribeløpet. Anonymkode: 1bbac...00c Alt ligger i inntektsplanleggeren; blir trekt litt av lønnen. Den er grei. Men er usikker på sykepenger. 4 t/uken er 10-11% stilling. Anonymkode: 06186...4f9
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #8 Skrevet 11. november 2022 Hvis du skal avvikle og uansett ikke kommer til å ha inntekt, så er der jo bare å få sykemelding og starte prosessen med å søke de siste 5%. Har du rett til sykepenger er jo det bare en fin bonus i påvente. Skulle formen bedre seg kan du jo begynne å jobbe igjen med 100% uføretrygd, tross alt. Anonymkode: 6eb60...da9
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #9 Skrevet 11. november 2022 Dette burde da en arbeidsgiver vite? Og KG er neppe stedet en arbeidsgiver burde gå for å få slik informasjon, vil absolutt anbefale å sette seg inn i lover og regler som en arb.giver har. Anonymkode: 73bb2...e3b
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #10 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dette burde da en arbeidsgiver vite? Og KG er neppe stedet en arbeidsgiver burde gå for å få slik informasjon, vil absolutt anbefale å sette seg inn i lover og regler som en arb.giver har. Anonymkode: 73bb2...e3b Nei jeg vet ikke hvordan det blir med 5%. Ikke visste veileder på nav det heller den gangen jeg ble ufør, og spurte hvordan det ville bli om jeg ikke kunne jobbe noe. Hun trodde det kom til å bli 100% uten sm og aap. Men var usikker. På nav siden på fb vet de heller ikke. Jeg er min egen arbeidsgiver, men det betyr ikke at jeg har full kontroll på nav-regelverk. Anonymkode: 06186...4f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå