Gå til innhold

Når man skal ha både i pose og sekk....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Komisk å se sutringa fra de som har inngått dårlige strømavtaler tidligere i høst når prisene var skyhøye. Nå sitter folk med fastprisavtaler på flere kroner og strømmen faller ned mot null. Da begynner sutringa.

Når skal folk forstå at ALT annet enn spotprisavtaler over tid er ugunstig. Du vedder mot strømselskapet, og du vil tape til slutt. Det er så typisk norsk. Alt er galt, og alt er andre sin feil. Nå er det syting over at de må betale 3 kroner for strømmen mens de som har skjønt markedskreftene selvsagt velger spotpris, og nyter godt av dette nå.

Dette er nok de samme som velger fastrente på lånet, og når renta plutselig faller under, så forventer de at de skal få opphevet avtalen fordi dette er "urettferdig".

Anonymkode: cc03b...4c4

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

3 kroner? De fleste ligger vel på 6,45 kroner. 

Man kan si folk er sløve, dumme, trege og alt mulig rart, men sannheten er at strømmarkedet er en jungel det er vanskelig å navigere i. Tidligere har strøm vært noe man har, regningen kommer og du vet sånn ca hva den kommer på. Derfor har svært få sett  seg nødt til å sette seg inn I hva slags avtale man har. Nå derimot så må man nesten det. Det er ikke så lett for alle å skulle sette seg ned og plutselig lære seg et helt nytt kronglete system.

Strømselskapenes inntekter har nok gått mye ned det siste året hvor vi har hatt økende priser og økt involvering fra kundene på hva slags avtaler de har. 

Jeg er likevel svært overrasket over hvor mange som faktisk har tegnet slike avtaler for okt/nov/des. Snittprisen har aldri vært over 645 øre for en måned enda og vi har strømstøtteordningen som egentlig fungerer ganske greit.

Anonymkode: 898b6...241

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Folk skjønner tydligvis ikke at baksiden på lav fast strøm pris med strømstøtte som ga negativ strømregning også gjelder andre veien, dvs nå må de betale 6.45 per kwt UTEN noe strømstøtte da snittet per i dag er under 70 øre for november.

Risikovurdering er en sterkt undervurdert evne og noen har den, og andre ikke har.

Endret av NakenPanda
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg syns det er bra de står fram i media slik at andre unngår å gjøre samme feilen.

Jeg syns det er komisk at folk oppretter tråder på KG for å gjøre narr av de som har gjort en feil de ikke skjønte rekkevidden av. Tydelig at noen har for mye fritid og for lite empati.

Skrevet
NakenPanda skrev (10 minutter siden):

Folk skjønner tydligvis ikke at baksiden på lav fast strøm pris med strømstøtte som ga negativ strømregning også gjelder andre veien, dvs nå må de betale 6.45 per kwt UTEN noe strømstøtte da snittet per i dag er under 70 øre for november.

Risikovurdering er en sterkt undervurdert evne og noen har den, og andre ikke har.

Strømselskapene ringte folk og overtalte spesielt eldre til å tegne dyr fastprisavtale. LOS har åpnet for at folk kan komme seg ut av de avtalene ihvertfall. Ganske sprøtt at man kan risikere å ikke få strømstøtte pga. snittprisen da, har ikke tenkt på det før. 

Anonymkode: 3396c...457

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Strømselskapene ringte folk og overtalte spesielt eldre til å tegne dyr fastprisavtale. LOS har åpnet for at folk kan komme seg ut av de avtalene ihvertfall. Ganske sprøtt at man kan risikere å ikke få strømstøtte pga. snittprisen da, har ikke tenkt på det før. 

Anonymkode: 3396c...457

Det gjør nok LOS bare for å slippe sanksjoner fra forbrukerrådet pga manglende opplysninger opp angrefristen i utgangspunktet. Hadde de vært skikkelig redelige så hadde de oppsøkt kundene, spesielt de kundene de selv har ringt for å tilby denne avtalen. Mange eldre er ikke på nett og får ikke med seg muligheten til å angre, og heller ikke at den fristen er forlenget. 

Fjordkraft ser ikke ut til å ville hjelpe kunder ut av denne knipa. Noe som var akkurat det jeg sa i den andre tråden her om strømselskap som kan gå konkurs. Ingen overraskelse altså.

• Liker 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Komisk å se sutringa fra de som har inngått dårlige strømavtaler tidligere i høst når prisene var skyhøye. Nå sitter folk med fastprisavtaler på flere kroner og strømmen faller ned mot null. Da begynner sutringa.

Når skal folk forstå at ALT annet enn spotprisavtaler over tid er ugunstig. Du vedder mot strømselskapet, og du vil tape til slutt. Det er så typisk norsk. Alt er galt, og alt er andre sin feil. Nå er det syting over at de må betale 3 kroner for strømmen mens de som har skjønt markedskreftene selvsagt velger spotpris, og nyter godt av dette nå.

Dette er nok de samme som velger fastrente på lånet, og når renta plutselig faller under, så forventer de at de skal få opphevet avtalen fordi dette er "urettferdig".

Når faller strømprisen "ned mot null"? Min har ikke gjort det.

Spotprisavtale hos LOS.

Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Spotprisavtale hos LOS.

I dag er snittprisen over hele landet ca. 2 øre. Jeg vil si at det er "ned mot null" :)

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Spotprisavtale hos LOS.

Hvor bor du da? Hos meg er gjennomsnittet i dag på rundt 2 øre. I natt har jeg fått betalt for å bruke strøm, og det samme får jeg i kveld. Nå har jeg riktignok påslag på -2,02 øre, men det vil jo si at strømprisen ligger rundt 0 nå.

Alle prissoner ligger rundt 2,5 øre i gjennomsnitt i dag.

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (9 minutter siden):

Jeg syns det er bra de står fram i media slik at andre unngår å gjøre samme feilen.

Jeg syns det er komisk at folk oppretter tråder på KG for å gjøre narr av de som har gjort en feil de ikke skjønte rekkevidden av. Tydelig at noen har for mye fritid og for lite empati.

Gjør narr av? Det er mer en frustrasjon over at folk går i media og klager over at de har hoppet på en dårlig avtale. Mitt poeng er at en fastprisavtale ALDRI vil være lønnsom i lengden. Selsvagt vil den jo ikke det. Strømselskapene vil jo tjene mest mulig penger, i likhet med bankene som tilbyr fastrenter.

For meg blir det temmelig umusikalsk at man først klager over at strømmen er så dyr. Så tegner man fastprisavtaler på flere kroner, for så å klage på at strømmen blir billig igjen, fordi man selv er fanget i en dyr fastprisavtale.

Folk må begynne å ta ansvar for egen økonomi, og puste med magen. Det viktigste er at man må være kritiske til "gode tilbud" fra ulike leverandører. Når det kommer til strøm, så er det spotpris, og kun spotpris som er det billigste over tid. Slik har det alltid vært, og slik vil det alltid være. I likhet med at flytende rente over tid alltid vil være billigere enn fastrente.

• Liker 2
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gjør narr av? Det er mer en frustrasjon over at folk går i media og klager over at de har hoppet på en dårlig avtale. Mitt poeng er at en fastprisavtale ALDRI vil være lønnsom i lengden. Selsvagt vil den jo ikke det. Strømselskapene vil jo tjene mest mulig penger, i likhet med bankene som tilbyr fastrenter.

For meg blir det temmelig umusikalsk at man først klager over at strømmen er så dyr. Så tegner man fastprisavtaler på flere kroner, for så å klage på at strømmen blir billig igjen, fordi man selv er fanget i en dyr fastprisavtale.

Folk må begynne å ta ansvar for egen økonomi, og puste med magen. Det viktigste er at man må være kritiske til "gode tilbud" fra ulike leverandører. Når det kommer til strøm, så er det spotpris, og kun spotpris som er det billigste over tid. Slik har det alltid vært, og slik vil det alltid være. I likhet med at flytende rente over tid alltid vil være billigere enn fastrente.

"Komisk å se sutringa" 🙄

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvor bor du da? Hos meg er gjennomsnittet i dag på rundt 2 øre. I natt har jeg fått betalt for å bruke strøm, og det samme får jeg i kveld. Nå har jeg riktignok påslag på -2,02 øre, men det vil jo si at strømprisen ligger rundt 0 nå.

Alle prissoner ligger rundt 2,5 øre i gjennomsnitt i dag.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I dag er snittprisen over hele landet ca. 2 øre. Jeg vil si at det er "ned mot null" :)

Jeg bor i Oslo, og har LOS som strømleverandør. De holder til i Bergen, tror jeg.

Dette er fra min side hos LOS nå i dag på morgenen;

Din strømpris nå

08:00 - 09:00
7,29 øre/kWh inkl. mva og påslag 

Snittpris i dag inkl. mva og påslag
5,95

−31,75
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Jeg bor i Oslo, og har LOS som strømleverandør. De holder til i Bergen, tror jeg.

Dette er fra min side hos LOS nå i dag på morgenen;

Din strømpris nå

08:00 - 09:00
7,29 øre/kWh inkl. mva og påslag 

Snittpris i dag inkl. mva og påslag
5,95

−31,75

Og 5,95 øre tenker ikke du er rundt 0? 

Grunnen til at du har høyere pris enn meg er påslaget du har i avtalen din. Selve strømprisen 3,84 øre akkurat nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og 5,95 øre tenker ikke du er rundt 0? 

Grunnen til at du har høyere pris enn meg er påslaget du har i avtalen din. Selve strømprisen 3,84 øre akkurat nå.

Nei, null er null. Men ok, billigere enn før er det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

For ganske mange har fastprisavtalen de tegnet for ca et år siden lønnt seg, men det er vel heller unntaket heller enn regelen ja. At det aldri lønner seg er jo ikke sant, men som oftest så gjør det jo ikke det. De som hadde avtaler på 39, 49 og 79 øre har tjent godt det siste året. 

Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Nei, null er null. Men ok, billigere enn før er det.

Nå stod det "ned mot null" da. Min pris har vært under 0 i hele natt. 06-07 var den -0,94 øre. 07-08 0,48 øre. Det er rundt 0 i min bok i hvert fall.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor den 'du tok feil, jeg hadde rett'-mentaliteten blant mange?

Tidligere i år var det mange med gunstige fastprisavtaler som lo høyt av de med spot-pris, nå er det motsatt.

Det er jo ingen som kunne forestille seg de høye strømprisene vi så i sommer, ei heller at prisene skulle synke så mye som nå? Strømprisene har aldri vært mer ustabile, og ingen vet hva som venter. Det er ikke lett å ta avgjørelser når det kommer til strømprisene, vi gjør alle så godt vi kan. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Los har vært ganske flinke til å reklamere med at de som har tegnet 2 måneders forutsigbar pris tidligere har tjent på det. Så kom de høye prisene i sommer. Aviser og andre nyhetskanaler var fulle av skremselsprofetier. Det var en uoversiktelig situasjon i forhold til kraft i Europa. Det er vanlig at strømforbruket går opp om vinteren, og ofte vil prisen følge med. Nå som vi "plutselig" må konkurrere med et mye større marked om kraften så var føltes det nok som en helt ny situasjon for mange.

Personlig tror jeg en god del av de som lot seg skremme til å gå inn på den avtalen har lite å rutte med i utgangspunktet. De satt allerede og var redde for hvordan de skulle klare seg til vinteren, og frykt gjør det vanskeligere å ta gode avgjørelser. 

Anonymkode: eb64e...a6b

• Liker 1
Skrevet

Det ironiske er jo at med å sette seg i en fast pris avtale så utsatte de seg for en fatal risk om full pris uten strømstøtte.

Med tanke på at staten tross alt dekker 90% av alt over 70 øre ville jeg trodd at ingen ville ta en fast pris.

Ingen tilbydde meg noen fastpris på telefon så må anta at LOS er et mer slibrig selskap enn Gudbrandsdal Energi.

• Liker 1
Skrevet
NakenPanda skrev (1 time siden):

Det ironiske er jo at med å sette seg i en fast pris avtale så utsatte de seg for en fatal risk om full pris uten strømstøtte.

Med tanke på at staten tross alt dekker 90% av alt over 70 øre ville jeg trodd at ingen ville ta en fast pris.

Ingen tilbydde meg noen fastpris på telefon så må anta at LOS er et mer slibrig selskap enn Gudbrandsdal Energi.

Selvsagt velger man fastpris i disse tider. Men den må være på toppen 50 øre eller mindre. Min er på 47 øre og ble inngått i sept-21. Det er nesten ikke mulig å tape penger på dette med kompensasjonen fra staten.

Vi får fint priser på 5+ kr pr kw i vinter. Så kan du regne ut hvor mye jeg da får tilbake ved et forbruk på opp mot 5000 kw.

Anonymkode: 0d9ff...95d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...