Gå til innhold

Svigermor klandrer oss for barnets allergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vårt barn har fått påvist allergi mot hund og katt. Svigermor sier at det er vi som har påført barnet denne allergien fordi vi ikke har hatt hund; noe hun skal ha lest gjør at barn ikke utvikler allergi. Det er veldig sårt og provoserende når hun sier at vi har skylden. Er det noe hold i det? Resten av den nærmeste svigerfamilien sier det samme, at studier viser det. De har alle både hund og katt.

Anonymkode: 476fa...f94

Videoannonse
Annonse
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Det er ikke noe som helst hold i dette, din svigermor er helt på bærtur.

Skrevet

Det er vist at barn oppvokst på gård har mindre allergier, men man kan ikke videre dra konklusjonen om at man ikke blir allergisk om man vokser opp med dyr. Jeg ble som barn allergisk for katt mens vi hadde en (og hadde hatt katt hele livet mitt før det). Katten måtte avlives grunnet min allergi..

Anonymkode: 579aa...7ad

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Man har ingen garanti, jeg vokste selv opp delvis på gård og hadde både hund og katt i begge hjem men det hindret ikke min allergi i å blomstre, no pun intended. 

Anonymkode: f01be...b2e

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Min bror, oppvokst på gård og med favorittkatten i senga, ble voldsomt allergisk mot katt og annet. Nei, det er ikke deres skyld. 

Anonymkode: 0ea3c...b63

• Liker 2
Skrevet

Finn ut hva hun "sviktet på" fra da din mann var liten, og gi henne skylden for hvordan han ble. Blir han ofte syk og fikk flaske som baby? Skyld på henne! 🙈

Neida, det er nok ikke så lurt. Men jeg hadde seriøst vært sterkt fristet, hadde jeg vært i deres situasjon. Se bare på svarene herfra, om folk som er vokst opp med hund eller katt og likevel er blitt allergiske mot nettopp det dyret. For min egen sjelefreds skyld hadde jeg kanskje spurt både lege og dyrlege om dette, for å høre hva de sier. De har forhåpentligvis både sett de samme studiene og flere, samt har mer fagkompetanse generelt.

Anonymkode: c77b1...c64

• Liker 1
Skrevet

Selv om det hadde vært sant, så kan man da ikke skaffe seg hund bare for at barnet ikke skal bli allergisk, dersom man ikke ønsker å ha hund! Selv var jeg for øvrig knapt i nærheten av en hund før jeg ble voksen, og finnes ikke allergisk. 😛

Anonymkode: 0b8ab...b5d

• Liker 4
Skrevet

Hva er grunnen for at vi som vokste opp med både katt, hund og kaniner og høns, kyr og hele gårdspakka utvikler allergier i så fall? 🤯 noen er bare dumme.. 

Anonymkode: c9f8d...885

• Liker 3
Skrevet

Det er en link, men ingen automatikk. 

Anonymkode: 11f1e...612

• Liker 4
Skrevet

Søsteren min er allergisk mot gresspollen, jeg kan GARANTERE at hun vokste opp med jevnlig kontakt med gress altså.

Selv er jeg allergisk mot ananas, en allergi jeg plutselig utviklet da jeg var nærmere 40, og jeg elsker ananas og har spist det jevnlig hele livet. 

Anonymkode: edf1f...517

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke nok forskning til å fastslå det. 

Antar dette ikke er verdens kjekkeste svigermor.

Anonymkode: 30f82...7c0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vårt barn har fått påvist allergi mot hund og katt. Svigermor sier at det er vi som har påført barnet denne allergien fordi vi ikke har hatt hund; noe hun skal ha lest gjør at barn ikke utvikler allergi. Det er veldig sårt og provoserende når hun sier at vi har skylden. Er det noe hold i det? Resten av den nærmeste svigerfamilien sier det samme, at studier viser det. De har alle både hund og katt.

Hva sier svigermoren din om alle de som har hatt katt eller hund, og senere utviklet allergi når de blir større?

Unnskyld for å si det, men svigermorendin virker ikke helt vell bevart.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er en link, men ingen automatikk. 

Det er ingen link.

Skrevet
Blueberrymuffin skrev (1 minutt siden):

Det er ingen link.

Jo.

Sitat

The prevalence of allergic disease in children aged 7–9 years is reduced in a dose-dependent fashion with the number of household pets living with the child during their first year of life, suggesting a “mini-farm” effect, whereby cats and dogs protect against allergy development.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6300190/

Skrevet

Det er en link i mat i hvert fall, dersom man gir gluten fra de er 3 mnd (tenk litt pure eller smuler blandet i flaske/mat) så vil man ikke få allergi mot dette. Det gjelder også nøtter osv. 

Så det er logisk at dette også gjelder for dyr. Sier ikke at samtlige som ikke møter hunder vil utvikle allergi. Men, jevnlige møter med dyr fra tidlig alder vil være forebyggende.

MEN! Det er ikke slik at dere burde ha kjøpt dere hund for å være sikre. Det er jo idiotisk tenkt og en dum grunn for å få seg kjæledyr. Og selv om dere hadde hund er det ingen garanti for at barnet ikke utvikler allergier heller. Men, det er det på det med gluten/nøtter. 

Så det er jo synd med allergi, men noen får det så da er det bare sånn det er. Man kan ikke sikre seg mot alt her i livet. Mitt barn nr 2 fikk gluten innført tidlig pga legen sa det var ny forskning på området som viste det hindret allergi. Mitt første barn fikk gluten ved 6 mnd ca. Ingen av de har gluten.

Svigermor får ta seg en bolle. 

Anonymkode: 77cb5...c49

Skrevet

Gud...jeg er glad jeg ikke har henne som svigermor.

Jeg er forøvrig vokst opp med hest og høy, og utviklet allergi for begge deler i godt voksen alder. 
Man kan da heller ikke ha dyr med den hensikt å eksponere barn for allergener, slik at de skal herdes. 

Nødt til å være det dummeste jeg har hørt på lenge :ler: 

Anonymkode: b977b...8aa

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke oppvokst med dyr og har ikke utviklet allergi, har i dag 2 hunder så burde vel vært dødelig allergisk da i følge din svigermors logikk, rart jeg ikke har strøket med av hele greia

Anonymkode: 13ca9...076

• Liker 3
Skrevet

Din svigermor henviser til en forskning. Hvor seriøs er den?  Mange utvikler allergi når de har hund/ katt i oppveksten. Det er der nok av tilfeller på. Vi er oppvokst med hund, og to av mine søsken fikk allergi mot hund.

Anonymkode: 207b4...b57

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er selvfølgelig ikke noe hold i dette og jeg syntes du skal sette ned foten. Jeg hadde aldri latt verken svigermor eller noen andre, snakke sånn til meg. Det er så enkelt som dette, er du allergisk mot noe - så blir barnet ditt også allergisk mot noe. Og barn er veldig mottakelig for å utvikle allergier, som går over med tiden. 

Anonymkode: db1d3...511

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...