Gå til innhold

Barn som ikke spiser (psykisk årsak)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på snart 4 har en del utfordringer ift sosial kompetanse og leke kompetanse, konsentrasjon, urolighet og diverse. Ppt har observert og vi venter på at lederen til saksbehandler skal godkjenne anbefalte timer for spesial pedagogisk hjelp. Hun har i over et år vært småspist i perioder, men nå de siste ukene har hun gradvis spist mindre og mindre og klaget stadig og i økende grad på magesmerter. Var hos fastlegen i dag da jeg lurte på om hun hadde halsbetennelse pga forkjølelser, CRP var undr 5, og alle undersøkelser fine. Så da ble konklusjonen at det er noe psykisk som gjør dette. Hun kan spise mengde tilsvarende en youghurt før hun brekker seg. Planen ble at hun skal tilbys mat gjevnlig for å motivere henne til å spise, og vi skal ha ny time når anbefalte timer blir godkjent og jeg får den sakkyndige vurderingen i digipost for å se på "veien" videre. (tar seff kontakt før om mat situasjonen forverres) 

Pratet med ei veninne for å få ut litt "steam", og forteller at hun skal få med seg en matboks med ulike sunne og næringsrik mat som bananlapper m. Ekstra grønnsaker,  bær spyd (på tannpirker), og diverse annet. Responsen jeg fikk var at hun spiser jo når hun er sulten og det var egoistisk å sende med en matboks med masse godtbda dette ble urettferdig for de andre barna som ikke får ha med matboks. Svarte bare med javell så at hun "sulter" seg pga utfordringer hun har er bedre enn at hun i en periode har med seg en matboks med diverse og andre barn synes det er urettferdig. Livet er urettferdig og det er faen ikke bare for gøy hun får det, og la på for jeg kjente d begynte å koke. Ønsket ikke å si noe jeg angret på. 

Hva hadde dere gjort om dere hadde et barn med utfordringer som spiser minimalt, og såpass lite at om det spiser mer enn tilsvarende mengde som et youghurt beger så kommer det opp igjen ? Tatt med matboks med ulike ting eller kun latt barnet få frokost, lunsj og fruktmåltid som de andre 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fortsett som du gjør. Utrolig mange myter om mat og barn, og folk med «enkle» løsninger som din venninne. Men det finnes barn som har problemer med maten og bare spiser minimalt. Om det løser seg med litt tilrettelegging er det 100 ganger bedre. Fortsett som du gjør og fortsett til du får hjelp i helsevesenet ❤️  Mulig du må mase og lete etter rett hjelp der også.

Anonymkode: bdeb6...728

• Liker 1
Skrevet

Hadde selvfølgelig gjort som deg og tatt med matboks med ulike ting. Gjør det du mener er best for deg og barnet ditt❤️Din venninne har ikke peiling på hva hun snakker om…

Anonymkode: ca50e...88d

Skrevet

Så mye omsorg venninnen din har for de friske barna som muligens vil syntes det er urettferdig at ditt barn spiser matpakke.

Skrevet

Lag akkurat den matpakken som barnet behøver,du. Jeg har selv to barn som er småspiste i perioder og det er ganske fortvilende. 

Anonymkode: 565f8...981

Skrevet

Kan det være at jenta rett å slett HAR vondt i magen? Prøvd å kutte ut melkeprodukter noen uker? Er ikke rart ho ikke spiser om ho har vondt i magen hvertfall, å brekninger / oppkast kan komme av melkeallergi. 

Anonymkode: 63cfc...493

• Liker 1
Skrevet

Prøv å få resept på næringsdrikker for barn så får hun i det minste i seg litt kalorier av det lille hun får ned. Du kan også kjøpe de reseptfritt på apoteket, men det er dyrt.

Krev utredning på sykehus for mageplagene mtp allergi / intoleranser.

Anonymkode: bc222...b3f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...