AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #81 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Man trenger likevel ikke å forhøre den som ringer, annet enn å høflig si at man er forpliktet til å ilegge et gebyr og at man da må sette opp ny time. Resten er jo pasientens ansvar uansett, så den ansatte oppnår ingenting ved å nesten avlegge et kryssforhør for hvorfor man ikke kunne møte. Anonymkode: 2fc6f...c7d Da synes jeg du har misforstått mitt viktigste poeng: det gebyret ts betaler utgjør bare en liten andel av den utgiften vi alle er med på å betale og som går «rett ut av vinduet» hver gang en pasient ikke møter til time. Ts gjorde mye for å komme til timen, og jeg er derfor enig i at «forhøret» mot henne var unødvendig (overkill som jeg skrev). Men denne lille ydmykelsen bør ts svelge unna. Jeg er sikker på at det er mange andre som ikke gjør like mye for å komme til timen, og det er bra at sykehuset prøver å få dem til å komme. Ts må tenke på at sykehuset nøter alle forskjellige folk i telefonen og de ksn ikje vite hvor mye hver enkelt har gjort (eller ikke gjort) for å komme til time. Den sykehusansattes profesjonalitet mener jeg måles mer i om de får flere til å møte til time, enn hvor «hyggelige» de er i telefonen. Jeg hadde også blitt litt fornærmet av en sånn samtale, men så fort prøvd å tenke på at sykehuset har viktigere ting å ivareta enn min stolthet. Tenk litt mindre på seg selv og litt mer på fellesskapet altså. Anonymkode: aefef...9f8 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #82 Skrevet 11. november 2022 Fy, så provosert jeg blir av svarene her. TS, du har min fulle sympati! Jeg kjenner ingen som ville vært barnevakt til mine spysyke barn. Ingen vil bli smittet med det. Og å ta med et spysykt barn? Hva tenker folk på? Mange barn blir kjempedårlig ved omgangssyke. Noen spyr i ett sett. Stakkars barn. Og digg å tørke spy i både bilen og sykehusgangene. Og smittefaren er stor, så det ville vært hensynsløst. Du hadde ikke mulighet til å møte til å møte i dag. Så enkelt er det. Anonymkode: 496d2...752 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #83 Skrevet 11. november 2022 Kvalitet skrev (41 minutter siden): Alle ville brukt sykdoms kortet hvis de slapp gebyr. - dessverre. Tror nok bare telefondame syns synd på ts som fikk et ekstra gebyr og prøvde å hjelpe. Lurt som en annen over skriver, å prøve å unngå bestillingstimer på en mandag. Forøvrig viktig på mange måter at de som som ikke møter eller avbestiller får gebyr. Lista bør være høy pga lange ventelister. Hjelper jo ikke å ha time på feks en onsdag heller da? Hvis barnet plutselig blir syk, så rekker man jo ikke å avbestille 24 t før enten det er en mandag eller en onsdag.. Forøvrig ville jeg alltid hatt en back up plan den dagen jeg skulle vært på en viktig sykehustime altså. Anonymkode: 548f9...220 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #84 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Da synes jeg du har misforstått mitt viktigste poeng: det gebyret ts betaler utgjør bare en liten andel av den utgiften vi alle er med på å betale og som går «rett ut av vinduet» hver gang en pasient ikke møter til time. Ts gjorde mye for å komme til timen, og jeg er derfor enig i at «forhøret» mot henne var unødvendig (overkill som jeg skrev). Men denne lille ydmykelsen bør ts svelge unna. Jeg er sikker på at det er mange andre som ikke gjør like mye for å komme til timen, og det er bra at sykehuset prøver å få dem til å komme. Ts må tenke på at sykehuset nøter alle forskjellige folk i telefonen og de ksn ikje vite hvor mye hver enkelt har gjort (eller ikke gjort) for å komme til time. Den sykehusansattes profesjonalitet mener jeg måles mer i om de får flere til å møte til time, enn hvor «hyggelige» de er i telefonen. Jeg hadde også blitt litt fornærmet av en sånn samtale, men så fort prøvd å tenke på at sykehuset har viktigere ting å ivareta enn min stolthet. Tenk litt mindre på seg selv og litt mer på fellesskapet altså. Anonymkode: aefef...9f8 Hvis man mener man får dekt for lite av kostnadene for avbestillinger, så får det heller løses ved å heve avbestillingsgebyret, snarere enn å ta det ut på den enkelte. Å gjøre det individuelt ovenfor den enkelte pasient fornærmer stort sett bare de som har samvittighet, men som likevel har måttet avlyse på kort varsel ovenfor sykdom. De som gir blanke gir som regel blanke uansett, og ringer ofte ikke for å avbestille uansett. Man må være høflig/profesjonell som kundebehandler nettopp fordi man ikke vet hva pasienten har eller ikke har gjort på forhånd. Hvis man ikke kan det, så har man ikke noe i et kunderettet yrke å gjøre. Anonymkode: 2fc6f...c7d 2
Ulven Skrevet 11. november 2022 #85 Skrevet 11. november 2022 Hvis barnet hadde blitt syk om natten og far dermed var klar over sykdommen før arbeidsstart, hvem skulle da ha tatt ansvaret for kundene? For i følge far kunne han ikke komme hjem da det ikke fantes noen til å ta over for han. Men det samme ville jo ha vært resultatet hvis han ble hjemme fra morgenen? Forøvrig var samtalen helt uproblematisk og overhodet ikke frekk. Damen prøvde å se om det kunne finnes en løsning på problemet vel vitende om at en ny time for din del vil kunne ta lang tid siden du starter på nytt i køen. 4
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 11. november 2022 #86 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Fy, så provosert jeg blir av svarene her. TS, du har min fulle sympati! Jeg kjenner ingen som ville vært barnevakt til mine spysyke barn. Ingen vil bli smittet med det. Og å ta med et spysykt barn? Hva tenker folk på? Mange barn blir kjempedårlig ved omgangssyke. Noen spyr i ett sett. Stakkars barn. Og digg å tørke spy i både bilen og sykehusgangene. Og smittefaren er stor, så det ville vært hensynsløst. Du hadde ikke mulighet til å møte til å møte i dag. Så enkelt er det. Anonymkode: 496d2...752 De fleste svarene i denne tråden er avsporinger. Spørsmålet er om samtalen er uhøflig eller uprofesjonell. Jeg skjønner at far ikke kan komme hjem og at andre ikke vil være barnevakt for spysykt barn, men jeg syns ikke helsesekretæren var uhøflig eller uprofesjonell.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #87 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nei den var ikkje grei. Ein skal ikkje ha gebyr ved sjukdom, men er heilt fair og informere om at det blir lenge og vente på ny tid Anonymkode: 282c0...e1b Joda, selvsagt får man gebyr ved sykdom og avbestillingen er etter 24 timer før timen. Jeg har et barn som går i gratis behandling pga sykdom, men ved avbestilling etter 24 timer får jeg et gebyr. Derfor prøver vi å unngå timer på mandager, for sykdommen kan føre til plutselig sykdom. Ts: vedkommende du snakket med var ikke frekk. Anonymkode: 48981...eab 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #88 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da synes jeg du har misforstått mitt viktigste poeng: det gebyret ts betaler utgjør bare en liten andel av den utgiften vi alle er med på å betale og som går «rett ut av vinduet» hver gang en pasient ikke møter til time. Ts gjorde mye for å komme til timen, og jeg er derfor enig i at «forhøret» mot henne var unødvendig (overkill som jeg skrev). Men denne lille ydmykelsen bør ts svelge unna. Jeg er sikker på at det er mange andre som ikke gjør like mye for å komme til timen, og det er bra at sykehuset prøver å få dem til å komme. Ts må tenke på at sykehuset nøter alle forskjellige folk i telefonen og de ksn ikje vite hvor mye hver enkelt har gjort (eller ikke gjort) for å komme til time. Den sykehusansattes profesjonalitet mener jeg måles mer i om de får flere til å møte til time, enn hvor «hyggelige» de er i telefonen. Jeg hadde også blitt litt fornærmet av en sånn samtale, men så fort prøvd å tenke på at sykehuset har viktigere ting å ivareta enn min stolthet. Tenk litt mindre på seg selv og litt mer på fellesskapet altså. Anonymkode: aefef...9f8 Om vi skal dra det til det ekstremt økonomiske, så hadde det vel vært bedre om den sykehusansatte hadde vært kort i telefonen, i stedet for og spørre og grave? Tenk så mange liv som kan bli spart om man ikke blir møtt med "20 spm" når man ringer for å avbestille en time? Anonymkode: c4783...d5a 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #89 Skrevet 11. november 2022 tussi84 skrev (17 timer siden): Far og jeg hadde en dialog på det. Han kunne ikke dra fra jobb fordi han var alene på sin avdeling. Han måtte evt fått noen til å jobbe for han isteden, noe som ikke hadde fungert uansett. Og dette fordi jeg måtte dratt fra hjemme kl 09.35 senest for å rekke sykehuset. Han hadde tidligst klart å være hjemme rundt kl 10 hvis noen kunne overtatt. Dette fordi det tar minst 1 t for han å dra hjem fra jobb + ventet på at den som skulle overta hadde kommet på jobb. Da hadde du kommet 25 min. for sent til timen? Kanskje kunne det gått greit. Du kunne ringt og spurt? Ofte kan andre tas først, omrokkeres eller at legen f.eks tar pausen før din time i steder for etter. Du burde spurt dem om det gikk greit å komme litt senere i stedet for å bare avbestille. Anonymkode: cfd31...caf
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #90 Skrevet 11. november 2022 Som helsepersonell, oppleves det fortvilende med alle som avbestiller eller ikke møter til timer - det er så utrolig mange andre som kunne ha fått benyttet seg av denne timen, men logistisk er det vanskelig pga kort tid til rådighet ved avbestilling samme dag. Når samme personer som avbestiller eller ikke møter til avtalt tid, blir sure når de må vente lenge på neste time - det er prikken over i'en. Helsevesenet er svært presset, og det vil ikke bli bedre - heller motsatt. Folk er mer opptatt av å rekke frisørtimer enn de er av legetimer 🙄 Dette gjelder jo ikke deg, TS. Sykdom skjer. Ingen grunn til å være uhøflig i telefonen med pasientene, tipper det var en sekretær du snakket med. En sliten en, som nok burde finne seg noe annet å gjøre. Anonymkode: 845da...a03
tussi84 Skrevet 11. november 2022 Forfatter #91 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Da hadde du kommet 25 min. for sent til timen? Kanskje kunne det gått greit. Du kunne ringt og spurt? Ofte kan andre tas først, omrokkeres eller at legen f.eks tar pausen før din time i steder for etter. Du burde spurt dem om det gikk greit å komme litt senere i stedet for å bare avbestille. Anonymkode: cfd31...caf Nå var det ingen som kunne komme å avløse han. Den ene var allerede syk, men skulle i utgangspunktet jobbe ettermiddag. Derfor kunne han ikke komme. Den andre fikk han ikke tak i. I utgangspunktet er de alltid to på jobb både morgen og ettermiddag, men hvis noen er syke fra før/er hjemme med sykt barn feks fra før så blir det kun en igjen på jobb. Min mann er også avdelingsjefen og kontraktmessig så binder det han til å stille opp når ingen andre kan. Det vil si at mannen min står ansvarlig for å skaffe inn vikarer eller spørre ansatte om de feks kan jobbe en annen tid enn opprinnelig timeplan for å dekke opp pga sykefravær.. Går ikke det derimot så må ham jobbe de timene selv. Avdelingen kan ikke stenges. Dette skjer heldigvis ikke så ofte, men det har skjedd. En annen ting er at det tar gjerne tid å få tak i de han er avdelingsleder for. Noen ganger jobber han i flere timer med å få tak i noen med jevne mellomrom. Denne dagen hadde han kun 20- 25 min til å kunne få tak i noen. Noe som er veldig kort tid til å kunne få fikset noe. Han prøvde men det gikk ikke.
tussi84 Skrevet 11. november 2022 Forfatter #92 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hjelper jo ikke å ha time på feks en onsdag heller da? Hvis barnet plutselig blir syk, så rekker man jo ikke å avbestille 24 t før enten det er en mandag eller en onsdag.. Forøvrig ville jeg alltid hatt en back up plan den dagen jeg skulle vært på en viktig sykehustime altså. Anonymkode: 548f9...220 Samme hvilken dag det gjelder ja. Alle vet at omgangssyke er noe som plutselig kan komme og gjerne over kort tid.
Mezzosoprena Skrevet 11. november 2022 #93 Skrevet 11. november 2022 Det er ingenting i denne samtalen jeg reagerer negativt på. 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #94 Skrevet 11. november 2022 23 hours ago, tussi84 said: Jeg vet ikke helt om denne går under riktig forum kategori men jeg ble litt satt ut av hvordan en ansatt på et sykehus svarte meg på telefon mandag morgen. Jeg hadde en time der på mandag kl 11, og jeg vet om at hvis jeg ikke kan komme så måtte jeg opprinnelig avbestilt senest fredagen før for å unngå gebyr. Noen ganger derimot så dukker derimot ting som sykdom opp hos meg eller barnet enten i helgen, eller om mandagene slik at man blir nødt til å avbestille samme dagen. På mandagen var det min sønn på 2 som hadde blitt syk, så jeg hadde ikke noe annet valg enn å bli hjemme. Jeg ringer inn til sykehuset like etter tlf åpner kl 08 og forklarer situasjonen, og blir møtt med dette: ansatt: ja da får du et gebyr Jeg: ja det er jeg klar over, men jeg må være hjemme med sykt barn. Han ble syk idag, jeg kunne ikke vite det. Ansatt: du kan ikke skaffe deg barnevakt da. Jeg: Det er ingen som kan stille opp på så kort varsel, og den som evt kunne, hadde ikke mulighet nå. Ansatt: Hva med barnets far Da? jeg: han har allerede dratt på jobb. Ansatt: Men du klarer vel å få noen til å passe barnet bare en time? jeg: med reise vei tur/retur til dere + time blir det litt over 3 t. Og jeg har allerede sagt at jeg ikke har barnevakt Ansatt: ja det var jo dumt da. Kan bli lenge til du får noen ny time. Du hører fra oss. Jeg: den er grei. Da hører jeg fra dere. Ha det. ... Jeg synes dette ikke var særlig hyggelig. Hva mener dere? Barnets far kunne vel ha kommet hjem? Anonymkode: 40925...8b3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #95 Skrevet 11. november 2022 Ungens far skulle selvfølgelig kommet hjem. Du får det tøft i livet hvis du reagerer på den samtalen der. Anonymkode: e2ed9...e84
c_buk Skrevet 11. november 2022 #96 Skrevet 11. november 2022 Merkelig av barnefar å prioritere jobben over familiens ve og vel. Er jobben så rigid at man ikke kan ta vare på sitt syke barn, så er det ikke en jobb egnet for en forelder. 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #97 Skrevet 11. november 2022 Jeg vet ikke hva slags time du skulle på, men det er ikke alle timer som er så enkle å "bare" booke om. Sånn til alles info. Dette er et stort problem på enkelte laber hos oss. Enkelte dager har vi kanskje bare satt opp en håndfull pasienter på dagsprogrammet, fordi de skal til inngrep som er tidkrevende eller vanskelig å beregne tidsbruk på, eller krever spesialkompetanse fra leger som er på jobb akkurat den dagen. Kanskje er det bestilt inn spesialutstyr, eller avtalt med støttepersonale fra andre avdelinger. Så ringer pasienten like før og bare "lol jeg kommer en annen dag jeg, sett meg opp på ny time a!" Og de med administrasjonsansvar river seg i håret hver dag. På for eksempel nukleærmedisinsk avdeling kan det være snakk om dyre stoffer med svært kort holdbarhet, som er spesialbestilt til akkurat deg. Allerede dagen etter kan det være ubrukelig. Vet som sagt ikke hva slags time akkurat du skulle til - men når de forsøker å insistere kan det være god grunn til det. Anonymkode: 7a216...f10 2
tussi84 Skrevet 12. november 2022 Forfatter #98 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ungens far skulle selvfølgelig kommet hjem. Du får det tøft i livet hvis du reagerer på den samtalen der. Anonymkode: e2ed9...e84 Han kunne ikke komme hjem før han evt hadde fått tak i en som kunne avløse han. Han hadde kun 25 min på seg til å få tak i noen. Den ene kunne ikke pga sykdom, og den andre fikk han ikke tak i på de 25 min. Det er ikke alle steder eller i alle jobber man bare gå hjem. Hvis du som kunde ikke får varene dine fordi lageret er stengt så driter kundene dine i hvorfor det er stengt. Nei det blir sett på som dårlig kundeservice, og sjansen er der for at heller kunden heller hever kjøpet eller går til konkurrent neste gang. Det er tap for bedriften. Enn kan heller ikke bare la en varebil komme utenfor for å lempe av varer, hvor så ingen tar i mot dem. De kan både bli stjelt og ødelagt = tap for bedriften. I tillegg går alle reklamasjoner via lageret slik at kunder kan komme å levere inn reklamasjon via skranken. Noen må betjene den. Og derfor er det ikke mulig å bare stenge ned avdelingen, og dra hjem. Noen må være der uansett.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #99 Skrevet 12. november 2022 AnonymBruker skrev (På 11.11.2022 den 7.53): Vet du, alle vil ha forståelse for at det er vanskelig å skaffe til veie en barnevakt på null tid. Samtidig er det såpass mange som melder avbud som kanskje strengt tatt kunne klart å komme, så man kan nesten ikke bli fornærmet over at sekretæren foreslår mulige løsninger. Mange tenker mest på seg og sitt, og at de selv kan vente med den undersøkelsen og heller betaler seg ut av det enn å uleilige seg ekstra fir å få kommet. Sekretæren sitt problem, er at det kan stå andre i den køen som må lide ekstra fordi for mange avlyser. TS sier jo at hun har måttet avlyse på dagen flere ganger før, riktignok ikke på sykehus, men andre helsetjenester. Så hun har ikke en kultur for å sikre seg at hun kan stille selv om noe uforutsett, men likevel relativt dagligdags skulle skje. Hvis flere sørget for å ha back-up de dagene de har avtaler på sykehus, ville køene vært kortere for alle. Anonymkode: b9670...956 Enig. Jeg har tre barn, som selvsagt til stadighet blir syke. Vi har aldri vært nødt til å avbestille en time i helsevesenet/tannlege samme dag. Det at folk glemmer timer og avbestiller timer på kort varsel gjør at køene i helsevesenet blir lengre. Det er også overraskende mange som ikke evner å se løsninger. Denne helsesekretæren vet nøyaktig hvor lang køa er, og hun prøvde å hjelpe TS. Slutt å bli krenka for ingen ting, TS. Og selv om man av og til møter på folk som er reelt sure og frekke, er det beste som regel bare å overse det og legge det bak seg. Så får du håpe du ikke må vente i et år på ny time. Anonymkode: f0783...523 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2022 #100 Skrevet 12. november 2022 tussi84 skrev (13 timer siden): Nå var det ingen som kunne komme å avløse han. Den ene var allerede syk, men skulle i utgangspunktet jobbe ettermiddag. Derfor kunne han ikke komme. Den andre fikk han ikke tak i. I utgangspunktet er de alltid to på jobb både morgen og ettermiddag, men hvis noen er syke fra før/er hjemme med sykt barn feks fra før så blir det kun en igjen på jobb. Min mann er også avdelingsjefen og kontraktmessig så binder det han til å stille opp når ingen andre kan. Det vil si at mannen min står ansvarlig for å skaffe inn vikarer eller spørre ansatte om de feks kan jobbe en annen tid enn opprinnelig timeplan for å dekke opp pga sykefravær.. Går ikke det derimot så må ham jobbe de timene selv. Avdelingen kan ikke stenges. Dette skjer heldigvis ikke så ofte, men det har skjedd. En annen ting er at det tar gjerne tid å få tak i de han er avdelingsleder for. Noen ganger jobber han i flere timer med å få tak i noen med jevne mellomrom. Denne dagen hadde han kun 20- 25 min til å kunne få tak i noen. Noe som er veldig kort tid til å kunne få fikset noe. Han prøvde men det gikk ikke. Men da gikk det ikke. Greit nok. Og resultatet er at du må betale for at du ikke møtte opp, og det kan ta måneder før du får ny time. Sånn er det å være voksen. Anonymkode: f0783...523 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå