AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #41 Skrevet 11. november 2022 tussi84 skrev (5 timer siden): Jeg vet ikke helt om denne går under riktig forum kategori men jeg ble litt satt ut av hvordan en ansatt på et sykehus svarte meg på telefon mandag morgen. Jeg hadde en time der på mandag kl 11, og jeg vet om at hvis jeg ikke kan komme så måtte jeg opprinnelig avbestilt senest fredagen før for å unngå gebyr. Noen ganger derimot så dukker derimot ting som sykdom opp hos meg eller barnet enten i helgen, eller om mandagene slik at man blir nødt til å avbestille samme dagen. På mandagen var det min sønn på 2 som hadde blitt syk, så jeg hadde ikke noe annet valg enn å bli hjemme. Jeg ringer inn til sykehuset like etter tlf åpner kl 08 og forklarer situasjonen, og blir møtt med dette: ansatt: ja da får du et gebyr Jeg: ja det er jeg klar over, men jeg må være hjemme med sykt barn. Han ble syk idag, jeg kunne ikke vite det. Ansatt: du kan ikke skaffe deg barnevakt da. Jeg: Det er ingen som kan stille opp på så kort varsel, og den som evt kunne, hadde ikke mulighet nå. Ansatt: Hva med barnets far Da? jeg: han har allerede dratt på jobb. Ansatt: Men du klarer vel å få noen til å passe barnet bare en time? jeg: med reise vei tur/retur til dere + time blir det litt over 3 t. Og jeg har allerede sagt at jeg ikke har barnevakt Ansatt: ja det var jo dumt da. Kan bli lenge til du får noen ny time. Du hører fra oss. Jeg: den er grei. Da hører jeg fra dere. Ha det. ... Jeg synes dette ikke var særlig hyggelig. Hva mener dere? Men det kan gå mnd og år for å få ny time. Anonymkode: 28c56...145 1
minister-mio Skrevet 11. november 2022 #42 Skrevet 11. november 2022 Siden det ikke passet for barnevakten.. spurte du virkelig om pass til et barn med omgangssyke? 4
AllahBallah Skrevet 11. november 2022 #43 Skrevet 11. november 2022 tussi84 skrev (5 timer siden): vi har bare en barnevakt å bruke som bor i nærheten, men selv hun har sine egne avtaler. Alle andre er på jobb på dagtid/skole. Og det er ikke meg selv jeg tenker på. Viktigste for meg er at barnet mitt har tilsyn. Jeg kunne heller ikke vite på forhånd altså fredag at barnet skulle få omgangssyken mandag morgen. Nei, dette var ikke uhøflig overhodet, eller uproft. Tvert om. Syntes hun oppførte seg veldig høflig og profesjonelt jeg. Hun prøvde komme med forslag til løsning, og gjorde deg oppmerksom på at det kan ta lang tid til neste time. Hva mener du egentlig var uhøflig eller uproft med det? Vedrørende «du kunne ikke vite at barnet skulle få omgangssyke». Blir helt paff når jeg hører voksne mennesker bruker det som en unnskyldning eller forklaring. Selvfølgelig kunne du ikke vite det. Men - det forandrer jo ingenting. Det er en hendelse som er ditt problem og dermed ditt ansvar å finne en løsning på. Passe uproft av dere at far drar på jobb, vil jeg heller si. «Det er vanskelig fordi far er eneste på jobb og må derfor finne en erstatter?». Snakker om å gjøre seg vanskelig. Han har dessuten krav på fri når barnet er syk. 13 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #44 Skrevet 11. november 2022 tussi84 skrev (5 timer siden): nei. De få gangene dette har skjedd før (ikke på samme sykehus riktignok) hos feks lege, tannlege eller et annet sykehus så har jeg blitt møtt med: Jeg skjønner, det var leit. Jeg setter opp en ny time til deg. Når passer det? Det er slik jeg ønsker å bli møtt. Og jeg hadde svart omtrent det samme om det var jeg som var den ansatte ovenfor en som ringte. Jeg synes det holder i massevis. Stor forskjell på å fikse ny time hos fastlegen/tannlegen og ny spesialisttime, der er mye mindre pasientvolum og mindre trøkk hos fastlegge/tannlege enn på sykehuset. Det er heller ikke slik at den som svarer tlf til poliklinikken er ansvarlig for timebestillingen og sette opp nye timer. Sykehuset har oppfylt sin pålagt plikt om å gi deg time, når du avbestilte kan det gå lang tid å få time igjen om andre pasienter med rettighet må gå forran. Det kan ikke sekretæren vurdere på tlf, så her må du bare vente på tilbakemelding. Det var for øvrig ingenting galt i den samtalen, mange avbestiller alt for lett timer, og hun forsøkte å komme med en løsning for at timen kunne gjennomføres. Du kunne også bedt om tlf time hvis det er aktuelt. Mange tror også at så lenge de sier fra at de ikke kommer så slipper de gebyr, så det er nok en god vane å gjenta den informasjonen flere ganger. For øvrig er jo sannheten her at dere har prioritert fars jobb over din helse, han burde vært hjemme med sykt barn så du kunne dra på legetime. Så hadde det vært opp til fars sjef hvordan den bemanningssituasjonen skulle løses, evt må man informere kunder om at "beklager, stengt grunnet sykdom". Anonymkode: f2ff7...999 16 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #45 Skrevet 11. november 2022 AllahBallah skrev (2 minutter siden): Hva mener du egentlig var uhøflig eller uproft med det? Det lurer jeg også på. Trodde du, ts, at vedkommende skulle si "Stakkars deg, kom gjerne innom til ny time når det måtte passe dere, og selvsagt skal dere ikke betale noe for den egentlig oppsatte timen"? Anonymkode: 24d56...903 7 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #46 Skrevet 11. november 2022 Synes ikke hun var uhøflig. Sykehuset taper mye penger på at folk ikke møter, så klart de ønsker at folk skal møte. Anonymkode: 7591e...876 6
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 11. november 2022 #47 Skrevet 11. november 2022 Samtalen var hverken uhøflig eller uprofesjonell. Du er alt for hårsår.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #48 Skrevet 11. november 2022 tussi84 skrev (5 timer siden): Far og jeg hadde en dialog på det. Han kunne ikke dra fra jobb fordi han var alene på sin avdeling. Han måtte evt fått noen til å jobbe for han isteden, noe som ikke hadde fungert uansett. Og dette fordi jeg måtte dratt fra hjemme kl 09.35 senest for å rekke sykehuset. Han hadde tidligst klart å være hjemme rundt kl 10 hvis noen kunne overtatt. Dette fordi det tar minst 1 t for han å dra hjem fra jobb + ventet på at den som skulle overta hadde kommet på jobb. Dette er da arbeidsgiveren sitt problem og ikke mannen din sitt. Anonymkode: e258f...813 10 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #49 Skrevet 11. november 2022 Klart du ikke kunne vite at barnet skulle bli sykt, men samtidig er dette noe man vet om at plutselig kan oppstå. Siden det er så tidkrevende fir faren å gjøre vendereis, burde dere forsikret dere om at barnet var friskt før han dro. Det handler ikke bare om deg, men at køene bli lange for alle fordi at for mange for lett lar seg forhindre i å komme på timene. Anonymkode: b9670...956 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #50 Skrevet 11. november 2022 Nå skriver du ikke hva som feiler deg, men det sære her er jo at mannen din ikke kan passe sin egen unge for at du skal få helsehjelp. Hun du snakket med gjorde bare jobben sin. Anonymkode: 15545...ed1 15 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #51 Skrevet 11. november 2022 Synes du viser lite respekt for helsevesenets knappe ressurser ved å ikke be far komme seg tilbake fra jobb. Anonymkode: 935cc...5d4 8 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #52 Skrevet 11. november 2022 Altså - om mannen drar hjemmefra klokka seks om morgenen, for å starte på jobben klokka syv. Mor og barn våkner kvart over sju, og barnet kaster opp kvart på ni. Far jobber aleine på en sykehjemsavdeling med demente og har ikke mulighet til å gå før han får avløsning. Far jobber som busssjafør og kan ikke bare stoppe bussen og gå hjem? Far jobber som pilot og er på vei til Tromsø. Far er lege og står midt i en operasjon. Det finnes tusen scenarier der en forelder ikke kan være hjemme på en time. Jeg er enig med TS, sur meggete helsesekretær - dem er det mange av! Virker som en del av dem svarer her i denne tråden. Hun burde sagt god bedring til barnet, da sender vi deg ny time. Også være glad for at du ringte og ikke bare lot være å dukke opp. Det er nok av dem også. Anonymkode: b80e9...571 4 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #53 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nå skriver du ikke hva som feiler deg, men det sære her er jo at mannen din ikke kan passe sin egen unge for at du skal få helsehjelp. Hun du snakket med gjorde bare jobben sin. Anonymkode: 15545...ed1 Jeg lurer på hva som hadde skjedd hvis han var alenefar. 2-åringen hadde vært hjemme uten tilsyn for kundene må få varene sine i rett tid, det må jo enhver idiot forstå. Anonymkode: 230c9...487 2 1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 11. november 2022 #54 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Altså - om mannen drar hjemmefra klokka seks om morgenen, for å starte på jobben klokka syv. Mor og barn våkner kvart over sju, og barnet kaster opp kvart på ni. Far jobber aleine på en sykehjemsavdeling med demente og har ikke mulighet til å gå før han får avløsning. Far jobber som busssjafør og kan ikke bare stoppe bussen og gå hjem? Far jobber som pilot og er på vei til Tromsø. Far er lege og står midt i en operasjon. Det finnes tusen scenarier der en forelder ikke kan være hjemme på en time. Jeg er enig med TS, sur meggete helsesekretær - dem er det mange av! Virker som en del av dem svarer her i denne tråden. Hun burde sagt god bedring til barnet, da sender vi deg ny time. Også være glad for at du ringte og ikke bare lot være å dukke opp. Det er nok av dem også. Anonymkode: b80e9...571 Seriøst? Generasjon lettkrenka 🙄 Dere kommer til å få ett krevende liv hvis dere blir krenka av en helt vanlig samtale. Og nei, jeg jobber ikke som helsesekretær og har heller ikke opplevd "sure, meggete" helsesekretærer.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #55 Skrevet 11. november 2022 Kunne ikke faren tatt fri grunnet sykt barn..? Så hadde du dratt på timen din. Nå ble køen på helsetjenester ennå lenger.. Anonymkode: 09faf...f5f 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #56 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Mor og barn våkner kvart over sju, og barnet kaster opp kvart på ni. Vet du, alle vil ha forståelse for at det er vanskelig å skaffe til veie en barnevakt på null tid. Samtidig er det såpass mange som melder avbud som kanskje strengt tatt kunne klart å komme, så man kan nesten ikke bli fornærmet over at sekretæren foreslår mulige løsninger. Mange tenker mest på seg og sitt, og at de selv kan vente med den undersøkelsen og heller betaler seg ut av det enn å uleilige seg ekstra fir å få kommet. Sekretæren sitt problem, er at det kan stå andre i den køen som må lide ekstra fordi for mange avlyser. TS sier jo at hun har måttet avlyse på dagen flere ganger før, riktignok ikke på sykehus, men andre helsetjenester. Så hun har ikke en kultur for å sikre seg at hun kan stille selv om noe uforutsett, men likevel relativt dagligdags skulle skje. Hvis flere sørget for å ha back-up de dagene de har avtaler på sykehus, ville køene vært kortere for alle. Anonymkode: b9670...956 12 1
tussi84 Skrevet 11. november 2022 Forfatter #57 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Altså - om mannen drar hjemmefra klokka seks om morgenen, for å starte på jobben klokka syv. Mor og barn våkner kvart over sju, og barnet kaster opp kvart på ni. Far jobber aleine på en sykehjemsavdeling med demente og har ikke mulighet til å gå før han får avløsning. Far jobber som busssjafør og kan ikke bare stoppe bussen og gå hjem? Far jobber som pilot og er på vei til Tromsø. Far er lege og står midt i en operasjon. Det finnes tusen scenarier der en forelder ikke kan være hjemme på en time. Jeg er enig med TS, sur meggete helsesekretær - dem er det mange av! Virker som en del av dem svarer her i denne tråden. Hun burde sagt god bedring til barnet, da sender vi deg ny time. Også være glad for at du ringte og ikke bare lot være å dukke opp. Det er nok av dem også. Anonymkode: b80e9...571 Dette. Du skjønner hva jeg mener. Min mann er avdelingsleder for sin avdeling i bedriften han jobber. Han har ansatte under seg både heltid og deltid. Det var kun de to heltidsansatte som evt kunne ha kommet, men den ene kunne ikke, og den andre fikk ikke mannen min tak i før kl 08.. Deltidene studerer på Dagtid. Avdelingen mannen min jobber på er et knutepunkt for varer på bedriften han jobber. Den må være oppe i hele bedriftens åpningstid for å både motta levering av varer + kunne gi ut varer til de kundene som kjøper varer. Å stenge avdelingen går derfor ikke. Mannen min begynte kl 07 på jobb den dagen. Jeg vekte barnet vårt rett før kl 07.30, da vært barn ikke er noen morgen menneske som står opp kl 05. Det gikk ca 10 - 15 min før barnet kaster opp utover hele gulvet. Tørker så opp, og så tar jeg kontakt med mannen. Da er klokka nærmere 07.45, og han sier han skal prøve å få tak i noen innen 25 min. Ringer så svigermor men hun kunne ikke passe. Kl 0805 så får jeg beskjed fra mannen om at han ikke får tak i den ene ansatte, og den andre hadde ikke mulighet. Uansett selv om en av disse kollegaene kunne ha jobbet så hadde ikke kollegaen vært på jobben før tidligst 08.30/09.00. Enn skal kanskje ordne seg litt før man drar + komme seg til jobb. Det betyr at mannen min ikke hadde fått dratt fra jobb før det tidspunktet tidligst. Mannen bruker mellom 50 min - 1 t 10 min hjem (alt etter hvilke buss han rekker/forsinkelser). Og derfor hadde han mest sannsynlig ikke vært hjemme før nærmere kl 10 tidligst hvis noen kunne ha kommet. Det hadde blitt for sent Uansett. 1
tussi84 Skrevet 11. november 2022 Forfatter #58 Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synes du viser lite respekt for helsevesenets knappe ressurser ved å ikke be far komme seg tilbake fra jobb. Anonymkode: 935cc...5d4 Mannen min kan ikke bare dra fra jobb. Han må få en kollega til å ta over først. De kan heller ikke stenge avdelingen. Jeg gjorde det jeg kunne ved å gi beskjed videre til mannen så fort jeg visste. Da hadde han ikke mer enn ca 20 min på seg til å fikse en erstatter. Det fikk han dessverre ikke til. 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #59 Skrevet 11. november 2022 Anonym Brukar0 skrev (2 timer siden): Seriøst? Generasjon lettkrenka 🙄 Dere kommer til å få ett krevende liv hvis dere blir krenka av en helt vanlig samtale. Og nei, jeg jobber ikke som helsesekretær og har heller ikke opplevd "sure, meggete" helsesekretærer. Er vel mer i boomergenerasjonen, enn i snøflak generasjonen Grunnen til at jeg reagerer er at ingen i tråden virker å ha forståelse for to helt elementære ting: 1. Det finnes gode grunner til at ikke alle kan komme hjem fra jobb øyeblikkelig. 2. Det er ikke TS sitt omgangssyke barn og hennes måte å løse det på, som har skylden for de lange helsekøene i dette landet. En helsesekretær skal ikke begynne å grave i grunnene til at man avbestiller en time, eller grunnen til at man ikke får barnevakt. I min bok skal de heller ikke sende regning når avbestillingen kommer på grunn av sykt barn. Anonymkode: b80e9...571 3 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #60 Skrevet 11. november 2022 tussi84 skrev (2 minutter siden): Dette. Du skjønner hva jeg mener. Min mann er avdelingsleder for sin avdeling i bedriften han jobber. Han har ansatte under seg både heltid og deltid. Det var kun de to heltidsansatte som evt kunne ha kommet, men den ene kunne ikke, og den andre fikk ikke mannen min tak i før kl 08.. Deltidene studerer på Dagtid. Avdelingen mannen min jobber på er et knutepunkt for varer på bedriften han jobber. Den må være oppe i hele bedriftens åpningstid for å både motta levering av varer + kunne gi ut varer til de kundene som kjøper varer. Å stenge avdelingen går derfor ikke. Mannen min begynte kl 07 på jobb den dagen. Jeg vekte barnet vårt rett før kl 07.30, da vært barn ikke er noen morgen menneske som står opp kl 05. Det gikk ca 10 - 15 min før barnet kaster opp utover hele gulvet. Tørker så opp, og så tar jeg kontakt med mannen. Da er klokka nærmere 07.45, og han sier han skal prøve å få tak i noen innen 25 min. Ringer så svigermor men hun kunne ikke passe. Kl 0805 så får jeg beskjed fra mannen om at han ikke får tak i den ene ansatte, og den andre hadde ikke mulighet. Uansett selv om en av disse kollegaene kunne ha jobbet så hadde ikke kollegaen vært på jobben før tidligst 08.30/09.00. Enn skal kanskje ordne seg litt før man drar + komme seg til jobb. Det betyr at mannen min ikke hadde fått dratt fra jobb før det tidspunktet tidligst. Mannen bruker mellom 50 min - 1 t 10 min hjem (alt etter hvilke buss han rekker/forsinkelser). Og derfor hadde han mest sannsynlig ikke vært hjemme før nærmere kl 10 tidligst hvis noen kunne ha kommet. Det hadde blitt for sent Uansett. Jeg synes ikke dette var uprofesjonelt. Sykehus er ikke en servicebedrift sånn som feks frisør. Sykehusdrift er veldig dyrt (bla skal de ansatte skal ha en god del høyere lønn enn feks frisører) , og det er fellesskapet som betaler for det. Når du melder avbud så sent blir de godt betalte ansatte sittende uvirksomme. Sykehusene har jo nylig gått ut i media med at for mange unnlater å møte opp til time, og hvor mye det koster samfunnet. Dette er penger som kunne blitt brukt til andre ting som bedre skole, skattelette osv. Så at sykehusene jobber for å få folk til å komme synes jeg er veldig bra! Det betyr at de ikke vil sløse med offentlige midler! Det er profesjonelt. Og så var dette kanskje litt «overkill» mot deg. Men hvordan skulle den sykehusansatte vite at mannen din leder en avdeling som må være oppe hele åpningstiden og at han bruker 1,5 time hjem avhengig av hvilken buss gan rekker. osv. osv. De fleste har en mer fleksibel jobb. Så svelg unna dette ts. Og neste gang du skal på sykehuset hadde jeg faktisk sikret meg med at mannen hadde fri den tiden. Han kan ikke ta fri? Han er leder og må levere ut utstyr i hele åpningstiden. Det er like mye hans barn som må passes og så sier vi at vi har full likestilling,,. Anonymkode: aefef...9f8 6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå