AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #1 Del Skrevet 10. november 2022 Trenger noen råd og tips fra dere fine mennesker her inne! Jeg er 30 år, og har prøvd å bli gravid i rundt 10 måneder. Fikk nylig påvist PCOS, og ble satt på Metformin i håp om å sette i gang eggløsning. (2x850 gram fra og med forrige helg). Ingen tegn til noe enda, men skal være tålmodig. Kan nevne at jeg ikke er overvektig. Beskjeden fra gynekolog var at jeg skulle prøve dette i et par måneder, og så komme tilbake (hormonkur neste, antar jeg). Om et par måneder har vi prøvd i 12 måneder. Vi ønsker fortgang, da vi er veldig klare for å stifte familie, og alle vennene våre har nå fått barn, som gjør at vi kjenner ekstra mye på at vi ikke får det til. Spørsmålet mitt er: Hva kan jeg gjøre fremover? Annet enn å trene og spise sunt, så klart. Skal jeg satse på at en vanlig gynekolog ordner alt som skal ordnes fremover? Eller skal jeg inkludere fastlege? Få tak i fertilitetsklinikk? Må vi bare vente? Anonymkode: 33bd5...89a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bruspulver Skrevet 10. november 2022 #2 Del Skrevet 10. november 2022 Jeg fikk påvist pcos 4-5mnd etter vi begynte å prøve. Jeg ble da satt på metformin (samme dose som deg) samtidig som jeg fikk henvisning til offentlig gynekolog. Hos gynekologen (11mnd etter vi begynte å prøve) ble jeg i satt på letrozol i tillegg for å fremskynde eggløsning. Ble gravid på andre runde med enkel dose letrozol, og har nå en 4mnd gammel gutt 💕 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #3 Del Skrevet 10. november 2022 Jeg hadde kuttet en del i karbohydrater, tatt D-vitamintilskudd og droppet koffein hvis du bruker det. Det er mange med PCOS som har god effekt av lavkarbo, det er ikke uten grunn at man anbefaler det. Du trenger jo ikke å gå ned i vekt, så du må passe på å spise nok kalorier. PCOS handler om insulinet, ikke nødvendigvis kroppsvekta! Ellers så er det mange som har god effekt av hormonkur, jeg har selv fått et barn takket være letrozol Har du noen syklus i det hele tatt? Eller er det "bare" manglende eggløsning? Anonymkode: 93176...d40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #4 Del Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde kuttet en del i karbohydrater, tatt D-vitamintilskudd og droppet koffein hvis du bruker det. Det er mange med PCOS som har god effekt av lavkarbo, det er ikke uten grunn at man anbefaler det. Du trenger jo ikke å gå ned i vekt, så du må passe på å spise nok kalorier. PCOS handler om insulinet, ikke nødvendigvis kroppsvekta! Ellers så er det mange som har god effekt av hormonkur, jeg har selv fått et barn takket være letrozol Har du noen syklus i det hele tatt? Eller er det "bare" manglende eggløsning? Anonymkode: 93176...d40 Takk! Jeg er allerede delvis på lavkarbo, og prøver å bli enda flinkere. Skal absolutt kutte koffein. Jeg hadde normale sykluser første 6-8 mnd etter at jeg sluttet med prevensjon, men etter juli har jeg ikke hatt syklus i det hele tatt. Krysser fingrene for at jeg får prøve letrozol, og at det funker 😊 Anonymkode: 33bd5...89a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #5 Del Skrevet 10. november 2022 Bruspulver skrev (6 minutter siden): Jeg fikk påvist pcos 4-5mnd etter vi begynte å prøve. Jeg ble da satt på metformin (samme dose som deg) samtidig som jeg fikk henvisning til offentlig gynekolog. Hos gynekologen (11mnd etter vi begynte å prøve) ble jeg i satt på letrozol i tillegg for å fremskynde eggløsning. Ble gravid på andre runde med enkel dose letrozol, og har nå en 4mnd gammel gutt 💕 Det er så godt å høre at det fungerer ❤️ Gjorde du noen livsstilsendringer i tillegg? Anonymkode: 33bd5...89a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #6 Del Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Trenger noen råd og tips fra dere fine mennesker her inne! Jeg er 30 år, og har prøvd å bli gravid i rundt 10 måneder. Fikk nylig påvist PCOS, og ble satt på Metformin i håp om å sette i gang eggløsning. (2x850 gram fra og med forrige helg). Ingen tegn til noe enda, men skal være tålmodig. Kan nevne at jeg ikke er overvektig. Beskjeden fra gynekolog var at jeg skulle prøve dette i et par måneder, og så komme tilbake (hormonkur neste, antar jeg). Om et par måneder har vi prøvd i 12 måneder. Vi ønsker fortgang, da vi er veldig klare for å stifte familie, og alle vennene våre har nå fått barn, som gjør at vi kjenner ekstra mye på at vi ikke får det til. Spørsmålet mitt er: Hva kan jeg gjøre fremover? Annet enn å trene og spise sunt, så klart. Skal jeg satse på at en vanlig gynekolog ordner alt som skal ordnes fremover? Eller skal jeg inkludere fastlege? Få tak i fertilitetsklinikk? Må vi bare vente? Anonymkode: 33bd5...89a Tar du folat? Isåfall, kjøp på apoteket og ta det også. Man skal ta folat når man prøver å bli gravid, og første trimester - men er helt fint å gå på det hele svangerskapet. Anonymkode: 07877...1a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #7 Del Skrevet 10. november 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tar du folat? Isåfall, kjøp på apoteket og ta det også. Man skal ta folat når man prøver å bli gravid, og første trimester - men er helt fint å gå på det hele svangerskapet. Anonymkode: 07877...1a0 Jeg tar folat og D-vitaminer! Har gått på det en stund. Takk for tipset likevel 😊 Anonymkode: 33bd5...89a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #8 Del Skrevet 10. november 2022 Jeg har kraftig PCOS, p-piller klarte feks ikke å stoppe menstruasjonen min, og har veldig kraftig symptomer av alt av PCOS, og masse masse cyster. Hadde også mensen bare 2 ganger i året og ikke eggløsning. Har også gått ned masse i vekt, fra fedme til normalvektig, uten noen virkning på pcosen. Jeg hadde NULL tro på metformin siden pcosen min var så sterk. Jeg begynte i oktober, og fikk en menstruasjon i slutten av november. Så fikk jeg mensen i januar, og en menstruasjon i februar. Fikk påvist eggløsning i januar og februar, og ble faktisk gravid i mars, etter februar menstruasjonen, altså kun på andre forsøk! (De andre månedene telles jo ikke da jeg ikke hadde eggløsning). Så for min del funket jo metformin helt supert! Brukte samme dose som deg. Og jeg fikk jo ikke «stabil» syklus før etter 4 måneder. Jeg skulle gå på det i 6 måneder og to dager etter jeg fikk positiv test hadde jeg legetime for å drøfte nytt tiltak. Den timen gikk heller til å drøfte graviditeten 🙂 har nå straks termin! Anonymkode: 950a2...164 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #9 Del Skrevet 10. november 2022 Og bare så det er sagt; jeg spiste helt vablig kosthold pluss litt for mye utskeilser, drakk energidrikk hver dag og tok ikke noe kosttilskudd😛 det kan godt være at det var noe som akkurat de som skrev trengte, men samtidig er det dumt å gå så hardt ut fordi man bearbeider seg bare enda mer om man driver å får dårlig samvittighet og stresser fordi man ikke holdt lavkarbokostholdet den ene uken eggløsningen var. Det påvirker nok enda mer muligheten til å bli gravid med slik psykisk stress fremfor eventuelle goder. Og jeg vet hvor tøft det kan være, vi prøvde til sammen et år med tiden før metformin. Lavkarbo hjalp aldri min pcos, og det gjør den jo for mange! Men poenget er; snakk med legepersonell om livstil, ikke ta råd fra enkelte damer på KG. Det sparer deg for ekstra påkjenning ❤️ Anonymkode: 950a2...164 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bruspulver Skrevet 11. november 2022 #10 Del Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er så godt å høre at det fungerer ❤️ Gjorde du noen livsstilsendringer i tillegg? Anonymkode: 33bd5...89a Nei, gikk ikke aktivt inn for å endre livsstil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 11. november 2022 #11 Del Skrevet 11. november 2022 Provera og letzerol . Eller iui Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. november 2022 #12 Del Skrevet 11. november 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Og bare så det er sagt; jeg spiste helt vablig kosthold pluss litt for mye utskeilser, drakk energidrikk hver dag og tok ikke noe kosttilskudd😛 det kan godt være at det var noe som akkurat de som skrev trengte, men samtidig er det dumt å gå så hardt ut fordi man bearbeider seg bare enda mer om man driver å får dårlig samvittighet og stresser fordi man ikke holdt lavkarbokostholdet den ene uken eggløsningen var. Det påvirker nok enda mer muligheten til å bli gravid med slik psykisk stress fremfor eventuelle goder. Og jeg vet hvor tøft det kan være, vi prøvde til sammen et år med tiden før metformin. Lavkarbo hjalp aldri min pcos, og det gjør den jo for mange! Men poenget er; snakk med legepersonell om livstil, ikke ta råd fra enkelte damer på KG. Det sparer deg for ekstra påkjenning ❤️ Anonymkode: 950a2...164 Det var da litt strengt av deg Jeg er enig i at man kan få det ordentlig kjipt med seg selv hvis man blir veldig opptatt av hva man ikke får til. Det er tøft nok å være langtidsprøver. Men, de fleste av rådene så langt i tråden er det faktisk dekning i forskning at kan hjelpe. Kvinner med PCOS er ulike, det er ulike alvorlighetsgrader og ulike grep og taktikker fungerer for ulike folk. Du vet vel også at mange leger har lite peiling på PCOS? Mange med PCOS blir bare satt på p-piller og får null råd utover "gå ned i vekt". Som du skriver at du selv har erfart så er ikke nødvendigvis normalvekt noen kur... Hva er da galt med at folk beskriver hva som fungerte for dem? Nei, det betyr ikke at man skal hoppe på absolutt alt, men at man kan innlemme litt etter litt og teste ut om det fungerer for egen kropp og eget liv. Anonymkode: 93176...d40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå